Lakókocsik, büfé kocsik érintésvédelmi felülvizsgálata

Indította Novill, 2018. február 21., 11:02:58 DÉLELŐTT

Előző téma - Következő téma

Novill

lakókocsik, büfé kocsik és hasonló építmények érintésvédelmi felülvizsgálatának  gyakorlati tapasztalatai. Milyen szempontok alapján, miket vizsgáltok és milyen minősítő iratot állítotok ki, mire kell oda figyelni? Vajon ma egyre jobban terjedő elektromos autóknál van-e valami felülvizsgálati kötelezettség és ezzel foglalkozik-e jogszabály?

nyaki

A lakókocsit és a büfékocsit szétválasztanám, hiszen a büfékocsi gyakorlatilag munkahelynek minősül, amire nem csak az MSZ HD 60364-7 szabvány ide vonatkozó iránymutatásai vonatkoznak, hanem egyéb rendeletek is.

Novill

Igen a büfé kocsi valójában tényleg munkahelynek minősül, így 3 évente kell felülvizsgálni a kisgépek kivételével. A minősítésnél a 10/2016.(IV.5.) NGM rendelet 19§ (11) bekezdés helyett már figyelembe lehet venni  a 40/2017.(XII.4.) NGM rendelet 1 sz. melléklet 1.1.22.2. pontot. Ami egyezik. Így felülvizsgálat időpontjában érvényes előírásokat kell figyelembe venni. Amely viszont eltér az OTSZ előírásától, ami megengedi, hogy a létesítés idejében érvényes előírás szerint minősítsük. Ha viszont a jelenlegi előírásokat vesszük figyelembe, akkor sok esetben nem szabványos minősítést kell adnunk. Ami maga után vonja az átalakítást és felújítást is.
Témát vitaindítónak gondoltam, így bármilyen tapasztalat, vagy hasznos információval tudtok szolgálni osszuk meg, hogy ismereteinket bővíthessük.

tothgyula

Üdvözletem!
Az OTSZ tűzvédelmi felülvizsgálatra engedi meg a létesítési időpontban érvényes jogszabályok, szabványok előírásainak figyelembevételét. Az ÉVÉ-vel az OTSZ nem foglalkozik külön. Viszont a 40/2017.(XII.4.)NGM rendelet és a 10/2016.(IV.5.)NGM ÉVÉ-vel foglalkozik. Ha még a büfékocsi ill. lakókocsi tetején PV elemek is vannak, akkor az MSZHD 60364-7-712 szabványt is figyelembe kell venni. Érdemes elolvasni a "Villanyszerelők Lapjá"-nak 2016.dec. havi számában az idevonatkozó felülvizsgálattal foglalkozó cikket is.
Lehet, hogy 30mA-es B tipusú ÁVK-t kell beépíteni.
TothGyula.

Novill

ÁVK egyértelműen kell már az MSZ HD  60364-4-41  szerint is. Az OTSZ és a  40/2017.(XII.4.) NGM rendelet és a 10/2016.(IV.5.) NGM rendelet  között  mint jogszabályok eltérő a minősítés. Sok esetben nagy problémát jelent a jelenleg érvényes előírások alkalmazása a régi létesítésű épületeknél. Mivel korábbi rendeletek megengedték a létesítéskor érvényes előírások szerinti minősítést. Ezzel a problémával a mostanában lejáró minősítő iratoknál az újbóli év felülvizsgálatnál találjuk szemben magunkat. Ilyenkor vagyunk nagy dilemmában, mert kénytelenek vagyunk előírni a részleges felújítást. Ami a megrendelőknek sok esetben sokk hatásként jelentkezik. Régebbi felülvizsgálatok során már felhívtam a figyelmet az ÁVK beépítésére, hivatkozva a jogszabályra. Ez javaslat volt, de már a jogszabály értelmében már nem javaslat, hanem kötelező érvényű. És ez nagy különbség.

Atis57

Idézetet írta: tothgyula Dátum 2018. február 23., 08:56:31 DÉLELŐTT
Üdvözletem!
Az OTSZ tűzvédelmi felülvizsgálatra engedi meg a létesítési időpontban érvényes jogszabályok, szabványok előírásainak figyelembevételét. Az ÉVÉ-vel az OTSZ nem foglalkozik külön. Viszont a 40/2017.(XII.4.)NGM rendelet és a 10/2016.(IV.5.)NGM ÉVÉ-vel foglalkozik. Ha még a büfékocsi ill. lakókocsi tetején PV elemek is vannak, akkor az MSZHD 60364-7-712 szabványt is figyelembe kell venni. Érdemes elolvasni a "Villanyszerelők Lapjá"-nak 2016.dec. havi számában az idevonatkozó felülvizsgálattal foglalkozó cikket is.
Lehet, hogy 30mA-es B tipusú ÁVK-t kell beépíteni.
TothGyula.
Szia!

S ha alakóhajókat is ide vesszük ? Változik valami ehhez képest?
A" Galvánáram megszakitás" a védő vezetőben , mennyit változtat a FI relé kioldásán?

Fecó

Az MSZ HD 60364 még lakókocsikra, mobil vagy szállítható egységekre és kikötőkre vonatkozik, de hajókra úgy tudom nem...

tothgyula

Az MSZ HD 60364-7-709:2010 Kishajó kikötők és hasonló helyek (angol nyelvű) valamint a
    MSZ HD 60364-7-709:2013     ""                          "                            "             szabványokról tudok.
Kishajók, lakóhajók- ról nem ismerek szabványt.
Lakókocsik és lakóautók villamos berendezéseire a korábbi MSZ2364-754:2006 majd ezt visszavonva, az MSZ HD 60364-7-721:2010 szabvány van hatályban.Irányelvként nem valószínű, hogy lehet alkalmazni.

Atis57

Idézetet írta: tothgyula Dátum 2020. január 30., 11:12:11 DÉLELŐTT
Az MSZ HD 60364-7-709:2010 Kishajó kikötők és hasonló helyek (angol nyelvű) valamint a
    MSZ HD 60364-7-709:2013     ""                          "                            "             szabványokról tudok.
Kishajók, lakóhajók- ról nem ismerek szabványt.
Lakókocsik és lakóautók villamos berendezéseire a korábbi MSZ2364-754:2006 majd ezt visszavonva, az MSZ HD 60364-7-721:2010 szabvány van hatályban.Irányelvként nem valószínű, hogy lehet alkalmazni.
Szia!
Tulajdonképpen ez érdekelne , mennyire változtatja meg a védővezetőbe beiktatott dióda a lekapcsolást?

tothgyula

Látom, hogy eddig 7fő nézte meg a témát, de hozzászólás nem volt eddig. Én is csak találgatni tudok.A PE vezetőbe nem szabad kapcsolóeszközt beiktatni, de vizsgálati célra szerszámmal bontható csatlakozásokat be szabad szerelni.(MSZ HD 60364-5-54:2012sz.543.3.3.pontja). Úgy érzékelem, hogy az áram-védőkapcsoló a parti tápszekrényben van.Tipusára nincs utalás("A","B",  "F" stb.).Az MSZ hd 60364-5-53:2015 szabvány 5-53.rész:"A villamos szerkezetek kiválasztása és szerelése" "Kapcsoló és vezérlőberendezések" "A" melléklete mutatja a félvezetős berendezések tipikus hibaáram alakjait., és az azokat hibátlanul lekapcsoló áram-védőkapcsoló tipusokat.Itt a lakóhajón alkalmazott villamos berendezésekre, annak esetleges hibaáramaira gondolok.A hibaáram egy része a vízen mint elektroliten folyhat a föld felé, az ábra szerint is.Ez bizonyára kioldja a megfelelő érzékenységű áram-védőkapcsolót.Itt mérésre van szükség.Célszerű lehet lépcsős védelem kialakítása, a hajóra is tennék egy ÁVK-t.