Egyfázisú motor indítása

Indította tothgyula, 2013. április 07., 14:32:08 DÉLUTÁN

Előző téma - Következő téma

Simon Endre

Ez nem egyfázisú motor, egyfázisú használathoz át kell kötni deltába a módosított rajz szerint .
A felrobbant kondi valószínű nem üzemi, hanem indító kondi volt ez tartós üzemre nem alkalmas.

Egyik forgásirány:
Fekete+kék+kondi vég--------fázisra
Kék+sárga+kondi vég.
Sárga+fekete ------------------nullára

Másik forgásirány:
Fekete+kék+kondi vég--------fázisra
Kék+sárga----------------------nullára
Sárga+fekete+kondi vég.

Az összekötött kivezetések(színek) nem lehetnek egy csoportbeliek!!!!!!!!
Bocs a módosított rajz késöbb.

Simon Endre


faxelektro

Kösz a segítséget Endre
                                    Hétfőn meg próbálom aszerint ahogy írtad bekötni de a tulaj azt állítja,hogy monofázisos motorként vásárolta üzletbe és a másik kondi le ejtés áldozata lett szétlapult és  1oo mikrós volt neki nincs is három fázis a lakásban.  Én még találkoztam valami ilyen kínai motorral még talán a fórumon is de már nem emlékszem a bekötésre.Egy tekercselő haver azt mondta,hogy bontott már szét ilyen motort és alumíniummal volt tekercselve és meg próbálta rézzel de nagyon melegedett nem biztos,hogy ilyen motor volt csak nekem mintha olyan kínai motor lenne még a kondi is kínai. Ha bekötöm aszerint ahogyan leírtad milyen kondít tegyek rá.

Marton

Mielőtt bekötnéd, azért mérd meg a tekercsek ellenállásait!
Lehet, hogy tényleg egy fázisú a motor, amennyiben különböző ellenállásokat mérsz. Ha 3 egyforma ellenállást, akkor tényleg 3 fázisú a motor.
Én már kötöttem be egy kínai egyfázisú motort, ott három különböző értéket mértem. Egy üzemi kondenzátoros és egy indító kondis ága is volt, no meg természetesen a főfázis ág. Nem emlékszem a mért értékekre, de 3 féle értéket mértem.

Simon Endre

Ez látszólag egy már átekercselt (javított) motor de nem hiszem hogy egyfázisu és főleg azt hogy alumínium tekercsei lennének, mert aki azt rézzel tudja kivezetni nem akárki. A pótekercses (indítókondis) indítás csak 2800-as egyfázisuaknál van  a fotón lévő pedig annak tűnik. A túlkondizás üzemi állapotban kifelyezetten káros mert a megnövekedett induktivitás soros fázistoló hatása "rossz oldalon" hat. Faxi motorja ha beindult és terhelés nélkül simán indul 50 mikróval még lehet hogy terhelve kell neki  a+50 főleg ha 1400-as. Amennyiben 2800-as a második kondi csak indításra kell. Továbbá az ellenálláskülönbözés abból is adódhat, hogy a nagy áram miatt pámszmatekercselt és ezek között van(nak) szakadt(ak). Az ellenállás érték 25-33-50-66-75-%-os +eltérése erre utal a pámaszálak függvényében.

Marton

Az általam bekötött kínai motornál a harmadik ellenállás érték, (kb. 0 ohm) a motorba épített röpsúlyos kapcsolót rejtette az indító kondenzátorhoz (MIHA relé helyett).

faxelektro

Meg mértem az ellenállást a tekercs végeken
                                                                     SÁRGA-SÁRGA-o,8ohm
                                                                      FEKETE-FEKETE-3,1ohm
                                                                    KÉK-KÉK    3,9ohm

  A sárga színű tekercsvégek kivezetései 1,5-ös vezeték, kék meg a feketék 4-es vezetékek.

Simon Endre

Akkor a motort bontani kell, mert lehet nagyon hanyag áttekercselés történt és a két nagyobbik ellenállásu tekercsek vékonyabb huzallal vannak kivitelezve. A kivezetés nem mértékadó mert az csak rá lett forrasztva a tekercsfejnél és a sárgák az eredetiek. Bontás után készíts jó minőségü fotókat a két tekercsfejről a kötések mindenképp látszódjanak.

Marton

Továbbra is gyanítom, hogy mégis egyfázisú a tekercselés a mért ellenállás értékek alapján. A 0,8ohm lehet, hogy mégis a röpsúlyos kapcsoló kivezetései. Habár itt lehetne kisebb is az ellenállás érték kapcsoló érintkező gyanánt. A mérőműszert is tesztelni kellene úgy, hogy a két mérő csúcsot összeérinteni és akkor mekkora értéket mutat. A 0,8 ohm lehet műszer kontakt hiba eredménye is, meg beégett röpkapcsoló hibája is. Sajnos nem találtam meg egyenlőre az akkori mérési jegyzetemet, de biztosan feljegyeztem és ki sem dobtam. Persze a bizonyosság érdekében ajánlom én is a motort szétbontani, mint Endre, és megnézni melyik verzió igaz.

faxelektro

Jó estét
            Marton rajza szerint bekötöttem és jól működik kb 4A-rel űres járatban. Könnyen indul pedig nem volt csak két darab 35-mikrófarados kondenzátorom indítani és egy 4o-mikros űzemi kondenzátor.
Fel teszek négy képet a nagyobbik lakatfogót csak úgy rá raktam a motorra működés közben és úgy is mutat annak szerintem annyi mehet a kukába?