Hibás szerszámgépek

Indította Fecó, 2018. október 22., 13:43:10 DÉLUTÁN

Előző téma - Következő téma

Fecó

Sziasztok!

Tanácsot szeretnék kérni, a villamos gépek terén (forgógépek) elég kis rutinom van. Megkerestek a napokban egy kézi körfűrésszel. Elég szép "körtüzet" húz a kommutátor körül. A szénkefék mellé beszorult némi forgács ugyan, kitakarítottam, de a hiba sajnos nem múlik. Gondolom "elfáradt" a motor. Ilyenkor általában a forgórészcsere a megoldás? Állórésznek lehet baja? Valahogy kimérhető?

Köszönöm!

nyaki

Üdv!
Ha hevesen szikrázik a kommutátor, az vagy szénkefe/kommutátorkopásra vagy forgórész átvezetésre/zárlatra utal. Az első esetben a kommutátorok közé szorult szénpor vagy fémreszelék is okozhat szikrázást, mert rövidre zárja a szomszédos kommutátor szeleteket, ami nagyobb áramfelvételt okoz. Ezt a hibát a kommutátorok közötti mechanikus takarítással lehet orvosolni feltéve, hogy a kommutátorokon a szikrázás nem hagyott véglegesen javíthatatlan gödröcskéket, mert akkor az is cserés. Ellenőrizni kell a szénkefetartót is, mert a hősokk miatt, az is kitágulhat és a szénkefe nagyobb felületen fog érintkezni a kommutátorral, aminek hatására forgás közben olyan kommutátorszeletekkel is érintkezhet, amelyekkel nem kellene, így folyamatos túlterhelésben lesznek a forgórész tekercsei. Mérni lehet a forgórész tekercseket úgy, hogy a motort forgatva a két szénkefére raksz egy ellenállásmérőt és minden kommutátorállásnál közel azonos ellenállást kell mérj. Természetesen hibás szénkefetartó vagy égett kommutátor esetén ki kell venni a forgórészt és a kommutátor tisztítása után, szeletpáronként kell megmérni a tekercsek ellenállását. Én szigetelésvizsgálatot is szoktam végezni a kommutátor és a tengely között, valamint az állórész tekercselés és géptest között is, mert gyakorta ÁVK leoldást okozhat a látszólag jó ellenállásértékkel rendelkező tekercselés.
Tapasztalataim szerint a második esetben a forgórész felújítása elkerülhetetlen, mert a szénpor olyan mélyen be tud épülni a forró tekercsek közé, hogy azt onnan kitakarítani lehetetlen és előbb-utóbb tekercszárlatot fog okozni a huzalszigetelés sérülése miatt.
Az állórész tekercselésének sérülése szerencsére nagyon ritka, szerintem attól nem kell tartanod, de a tisztítás arra is ráfér.