Villanyszerelő Szakmai Fórum

Szakmai kérdések - válaszok => Erõsáram => A témát indította: nova Dátum 2018. február 23., 18:17:30 DÉLUTÁN

Cím: Sodrott és tömör vezeték összekötése
Írta: nova Dátum 2018. február 23., 18:17:30 DÉLUTÁN
Szerintetek mi a legjobb módja a sodrott és tömör vezeték összekötésének módja?

A WAGO 221-es szériája (http://www.wago.hu/h%C3%ADrek-aktualis/ujdonsagok/termekek-8256.jsp) leírása alapján alkalmas a kétfajta vezeték típus kötésére.
Kérdés, hogy erre a régebbi típus is alkalmas volt?


Ezen kívül milyen stabil, megbízható, szabványos módját ismeritek ezen két különböző vezeték típus összekötésének?
Úgy is fogalmazhatnék, hogy a tömör és hajlékony vezeték összekötéséének legjobb módja? :)
Cím: Re:Sodrott és tömör vezeték összekötése
Írta: faxelektro Dátum 2018. február 23., 18:38:56 DÉLUTÁN
Öt éve egy asztalos műhely teljes szerelését a régi típusú wagoval csináltam és még semmi gond nem volt.
Cím: Re:Sodrott és tömör vezeték összekötése
Írta: nova Dátum 2018. február 23., 19:53:08 DÉLUTÁN
Közben rákerestem az interneten. Magyar nyelvű leírást nem találtam, csak angolt a Wago 222 típusról (http://global.wago.com/en/products/product-catalog/terminal-blocks-connectors/installation-connectors/compact-splicing-connectors-all-conductor-types-222-series/index.jsp), itt is azt írják, hogy mindkét típusú vezetéké összekötésére alkalmas.


IdézSolid, stranded and fine-stranded conductors with different cross sections can be connected using the 222 Series.

A 222-es sorozat használatával a különböző keresztmetszetű szilárd, sodrott és finom szálú vezetékek csatlakoztathatók.

Még videót is találtam róla, mert ugye ami nincsen fent a youtube-on...
Érdekes számomra, hogy vezeték blankolási hossz is van a sorkapcsokon. Eddig ez nem tűnt fel számomra.





A régi rácsavarható KF kötőelem használatával is gondolom ugyanúgy szabályos a két vezeték összekötése?
Cím: Re:Sodrott és tömör vezeték összekötése
Írta: nyaki Dátum 2018. február 23., 23:28:20 DÉLUTÁN
Sajnos a KF típusú kötőelemmel óvatosan kell bánni, mert feltekerés közben simán elvághatja az elemi szálakat. Itt jön az, hogy a tiltott és ördögtől való forrasztás ebben az esetben célravezető lehet, de a békesség jegyében a WAGO vagy a kapocsblokk jöhet számításba. A megfelelően préselt érvéghüvellyel felvértezett 0,5-1 mm2-es sodrott vezetőkhöz, biztonsággal lehet használni a hagyományos WAGO rendszerű kötőelemeket is.
Cím: Re:Sodrott és tömör vezeték összekötése
Írta: nova Dátum 2018. február 24., 09:58:10 DÉLELŐTT
Kapocsblokkra a csatolt képre gondolsz? Ezek általában csavar rögzítéssel rendelkeznek, a wago rendszerűt sokszor ugyebár a rugós mechanika miatt szeretik, mert nem kell a vezeték után húzással foglalkozni.

Hagyományos wagonál arra gondolsz, melynek csavarhúzóval oldható a rögzítése? Ez ha jól tudom tényleg csak merev erű vezetőhöz használható. Érvéghüvelyes rögzítés esetén is nehezen rögzíthető hozzá a vezeték, annak hajlékonysága miatt.

Más jellegű rögzítés technikáról tudtok még? Vagy a Wago ennyire uralja a technikájával ezt a piacot?
Cím: Re:Sodrott és tömör vezeték összekötése
Írta: nyaki Dátum 2018. február 24., 15:37:58 DÉLUTÁN
Ami a képen van, azt úgy nevezik, hogy szigetelt kapocsléc. A kapocsblokk gyakorlatilag dettó, csak itt nemcsak sorban vannak a csavaros kötéshelyek, hanem tömbösítve is vannak.
http://www.mixvill.hu/hu/szerelestechnika/sorkapcsok/csatlakozoblokkok/xbs-csb-207-szigetelt-csatlakozoblokk-2x7-100a (http://www.mixvill.hu/hu/szerelestechnika/sorkapcsok/csatlakozoblokkok/xbs-csb-207-szigetelt-csatlakozoblokk-2x7-100a)
https://www.schrack.hu/shop/pe-kapocs-blokk-2x25mm2-14x6mm2-80a-ip20-zoeld-ik021079.html (https://www.schrack.hu/shop/pe-kapocs-blokk-2x25mm2-14x6mm2-80a-ip20-zoeld-ik021079.html)
A hagyományos WAGO-rendszerű kapcsokhoz valóban csak merev vezetékek használhatók, de ha az általam említett méretben és érvéggel ellátott a vezeték, akkor a hajlékonyból merev lesz és biztonsággal használható. Ezen kapcsokat csavarhúzóval nem lehet bontani, hacsak le nem szeded az egyik bontható oldalát és kisebb fejű lapos csavarhúzóval a szorítólemezeket egyenként óvatosan megemelve kihúzod alóla a vezetéket. A merev vezetékeket gyakorlatilag úgy lehet belőle kiszedni, hogy jobbraq-balra forgatod benne, miközben húzod is egyben. Persze mindezt érzéssel, hogy újra használható maradjon
..és igen, a WAGO-rendszer ennyire uralja a kötéstechnikai piacot, ami nem is csoda, hiszen egy nagyon jól megkonstruált termékről van szó. Sajnos vannak a piacon gyatra minőségűek is, ezért a választás nagyon fontos, azonban pl. a Wago, Kleihuis, ViD, Weidmüller kapcsokkal nem nyúlsz félre.
Cím: Re:Sodrott és tömör vezeték összekötése
Írta: Novill Dátum 2018. február 26., 07:45:33 DÉLELŐTT
Vannak kötések meglévő épületeknél ahol KF kötő elemmel vannak lekötve , és ha jól végezték el a kötéseket akkor kiállták az idők próbáját. Valóban sodrott vezetőknél nem célszerű alkalmazni , mivel elvághatják az elemi szálakat. Felülvizsgálatok során a forrasztott kötésekre való (kf)rácsavarást szoktam javasolni, mivel a forrasztott kötés szabványossági szempontból nem fogadom el. A kf kötőelemmel való kötés idő ráfordítása jóval több, mint a wagoval kötésnél. Ma már alig beszerezhető az üzletekben, helyét rég átvette a wago és wago jellegű kötőelemek. Egy hiba elhárítás során a vezetékeket wago (eredeti) kötőelemmel kötöttem át a kötéseket egy fürdőszobában ( ahol egyébként nincs doboz  normál esetben)  három hónap után felmondta a szolgálatot. Egy újabb kiszállás alkalmával kf kötőelemmel kötöttem át, ennek már kb fél éve és mindig megfelelően működik. Szerintem ennek oka, hogy nagyobb felületen érintkezik a kötés  ugyan olyan körülmények között.
Cím: Re:Sodrott és tömör vezeték összekötése
Írta: tothgyula Dátum 2018. február 26., 09:01:46 DÉLELŐTT
Üdvözletem!
A Wago katalógusban megtalálható a sodrott vezeték bekötése,(érvéghüvely vélkül) !!! A sodrott vezetékek forrasztással történő kötése igazán csak nagyobb keresztmetszeteknél okoz gondot.Úgy 50mm2-tól felfele.A terhelés, melegedés miatt kiolvad a forr ón és szépen kicsúszik a vezeték! Ilyen eset után már én is javítottam.SK100-ba volt bekötve 25éve!
Azért a forrasztott kötést én nem tiltanám ennyire, kisebb keresztmetszet esetén. Nemrég egy templom padfűtését mértük, 200db 750W-os fűtőtest, acidax dobozban 1,5mm2-es MT -vel szerelve. 1986-ban.Egyetlen hibás kötést nem találtunk, a forrasztás fényes felületű volt. Akkor megengedett volt a   forrasztás is.
Sokkal nagyobb gond a tapétavágóval történő blankolás, a tömszelence méretek helytelen megválasztása ill. laza állapota.
Sőt a vezetékek tehermentesítése. Ezek a jelenségek leginkább arról árulkodnak, hogy rohammunkában végezték, vagy nem szakemberek végezték.
TothGyula.
Cím: Re:Sodrott és tömör vezeték összekötése
Írta: Fecó Dátum 2018. február 26., 13:48:35 DÉLUTÁN
A forrasztott kötés elég megosztó dolog. Abban az esetben, ha a létesítmény villamos szerelési munkáit az MSZ 1600 alapján végezték, akkor még ez volt hivatalos:

"A vezetékkötéseket és a leágazási kötéseket összekötő szerelvénnyel, forrasztással, hegesztéssel vagy sajtolással szabad készíteni."

Felülvizsgálat során, ha az akkori előírásoknak megfelelően csinálták, akkor is "lehibázni" kellene? Hiszen szabvány szerint járt el a kivitelező.
Cím: Re:Sodrott és tömör vezeték összekötése
Írta: Novill Dátum 2018. február 26., 13:58:16 DÉLUTÁN
A probléma a forrasztott kötésnél nem igazán tud be diffundálni az anyag közé a forrasztóón főként tömör réz esetén. Műszakilag nem igazán tudja a kivitelező bizonylatolni a megfelelőséget. Azon kívül egy villamos tűz esetén a bizonyítási eljárás keretén belül nem lehet hitelt érdemlően bizonyítani a szabványos megfelelőséget. Míg egy kötőelemnél a műanyag részek leégnek a fém részek fenn maradnak a vezetéken, ami bizonyítani fogja a szabványos kötést. A gyakorlatban elismerem a rézvezetőn a forrasztás megfelelőséget, de ezt az állás pontot nem tudjuk megvédeni, sem műszakilag , sem jogilag. Így a javaslatom továbbra is használjunk valamilyen szabványos kötőelemeket.
Látom míg írtam a választ közben Feco is hozzászólt.
Cím: Re:Sodrott és tömör vezeték összekötése
Írta: Simon Endre Dátum 2018. február 26., 20:01:35 DÉLUTÁN
A forrasztott kötésekhez a gépkocsi ipar nagyon szélsőségesen viszonyul. A rezgésnek kitett helyeken a forrasztás kfejezetten veszélyes, mert a forrasztás határán  törési góc alakul ki a megváltozott kristályszerkezet miatt, ugyanakkor a gépkocsi elektronika kötéseiben még a nagyáramú csatlakozási pontokon is ezerszámra van forrasztás. (Nézz bele egy dugaszolható relébe!) A forrasztások korai kiváltottja a rezgéseknek kitett mágnestekercsek, kismegszakítók, gépekben alkalmazott kézikapcsolóknál lévő csatlakozásponton voltak  a csúszósaruk és érvéghüvelyekkel csaknem egyidőbeni megjelenésével. Evvel ellentétben pl. a számítógépek tápjában, fr váltókban és egyéb elektronikai gyártmányokban fenntartás nélkül forrasztanak még a PE pontokon is. Az ónforrasztal "feljavított" NYÁK lap elképzelhetetlen pl. egy PC tápban. Új irányzat nálam az "occo" kiselosztókban eredeti PE  és nulla sineknél az eredeti, sajnos alumínium vezetékeket megreformálni flexi rézre, mert a sinek anyaga nem kopatibilis az aluval és a jelentős áramu vezetékek pár hónapon belül kiégnek. Az átmenethez hosszu madzsetta nélküli érvéghüvelyt alkalmazok "alupasztával" feltölve  és nagyon gondos zsugorcsöves lezárást. A régi ügyfeleimnék ahol nem így szereltem alkalomadtán még  a bukta előtt átszerelek (garanciában.) Korábban ahol a leágazásszám vagy a rögzítésmód miatt nem az eredeti sínt használtam nincs hiba, mint ahogy a kalapsínes szerelvények alkalmas ötvözetből készült csatlakozáspontjain sem, amelyeknél még érvéghüvelyt sem préseltem fel.