Villanyszerelő Szakmai Fórum

Szakmai kérdések - válaszok => Erõsáram => A témát indította: nova Dátum 2018. január 21., 15:35:37 DÉLUTÁN

Cím: Nagy teljesítményű elektromos autó töltő otthon
Írta: nova Dátum 2018. január 21., 15:35:37 DÉLUTÁN
Az elektromos autók egyre jobban terjednek. Szerintetek ezek töltésére szolgáló invertereknek tápellátására érdemes felkészíteni garázsunkat?
Gondolok itt arra, hogy az akkumulátor teljesítmények valószínűleg nőnek a jövőben. Jelenleg konnektorba csatlakoztatható töltőket használnak.
10-16 amper teljesítmény felvétellel. Ez is már indokolhatja külön áramkör kiépítését ezen töltök számára.
Viszont ha növekszik a beépített akkumulátor kapacitás a jövőben, akkor a feltöltéséhez használatos elektromos hálózatnak is ki kell szolgálnia.
Nagyobb energiaigénye lehet ezen autóknak.

Elektromos autó töltök
(https://villanyautosok.hu/elektromos-toltoallomasok-magyarorszagon/elektromos-auto-tolto-tipusok/)

Azt sem érdemes elfelejteni, hogy ezen autók egész éjszaka a töltőre vannak általában csatlakoztatva. Tehát a hálózat igénybevétele fokozottabb lesz a jövőben valószínűleg.

Mit gondoltok erről?
Cím: Re:Nagy teljesítményű elektromos autó töltő otthon
Írta: nova Dátum 2018. január 23., 09:20:18 DÉLELŐTT
Egy kis adalék:
Tesla töltő 1 fázison 80A áramfelvétel. Ezt már nem dugják be a normál konnektorba. :)

Tesla elektromos autó fali töltő (https://www.tesla.com/sites/default/files/pdfs/tesla-wall-connector-installation-80A-12A.pdf)


Cím: Re:Nagy teljesítményű elektromos autó töltő otthon
Írta: Simon Endre Dátum 2018. január 23., 13:42:11 DÉLUTÁN
Ki az aki otthon tölt, mivel a fizetős(!) parkolókban ingyenes töltés is hozzáférhető. Nézetem szerint ilyen csak a rózsadombi háziasszonyoknak lesz a menő bevásárlóautóhoz, ott meg van hozzá "amper".
Erről a fali töltőröl még az sem tudott hogy egyálltalán töltő, vagy csak egy csatlakozó mert a mérete alapján nem tisztázható, habár az integrált technológia sok mindenre képes. Az az információ hogy a batáp lehetősége szerin kell csak "szetapolni" igen csak meglepő.

Üzenet összefûzve: 2018. január 23., 16:45:09 DÉLUTÁN

Vilanyautó lapból kimásolva !

EVSE vagy töltő?
Az EVSE betűszó az angol Electric Vehicle Supply Equipment kifejezés rövidítése, amit szó szerint Elektromos Járművet Tápláló Eszközként lehetne fordítani. Ennek persze így nincs semmi értelme, ezért nem is használjuk magyarul, de az angol nyelvterületen is inkább csak a tudálékos vagy nagyon szakmai körökben bonyolítják túl a beszélgetést ezzel a négy betűvel. Az EVSE tulajdonképpen az az eszköz, amit mi és szinte mindenki más is (a nálunk is nagyobb kockákat leszámítva) egyszerűen csak elektromos autó töltőnek hív. EVSE tehát az a doboz, amit az autóhoz adnak, hogy a rajta lévő egyik kábelt a konnektorba, a másikat pedig az autóba bedugva feltölthessük az autónk akkumulátorát. Ugyanilyen EVSE a falra szerelhető és fixen beköthető töltő is, de EVSE a közterületeken található ELMŰ oszlop is.

Cím: Re:Nagy teljesítményű elektromos autó töltő otthon
Írta: Gyurmaúr(fi-relé) Dátum 2018. január 27., 19:46:58 DÉLUTÁN
Mint ahogy a vérbeli villanyos berendezésekhez, mint pl. átfolyós vill bojler, fahasító, nagybetűs MOSÓGÉP, kőrfűrész, toronyfúró, stb 3 fázis dukál, úgy egy valamirevaló E autó töltéséhez is! Így ugyanis már 16, de "legrosszabb esetben" 25A-el kényelmesen, gyorsan feltölthető a legtöbb E autó akksija otthon is. Épp ezért aki E autót szeretne és kertes házban, vagy kisebb társasházban lakik (a panel nyomortelepek népének még jó ideig elérhetetlen álom lesz az E autózás, ezt jobb tudomásul venni) , nos az mindenképp 400V  3 fázisban gondolkodjék!
Cím: Re:Nagy teljesítményű elektromos autó töltő otthon
Írta: S/K Dátum 2018. január 28., 10:51:14 DÉLELŐTT
Elektromos autózni a nép nem akar. Elektromos autót az ipar nem akar.  Elektromos autók töltőhálózatához nem "tyúkbél" kell, ezáltal rengeteg energia. Ami nincs. (lásd M7 szfehérvári pihenőben a töltő, - +30 fok felett nem használható mert az energia az épületnek kell-, veszprémi villámtöltő- télen nem használható mert az energia az aluljáró fűtésre, jegesedésmentesítésére kell. Talán már át lett kötve máshová ha jól értesültem).
Meghatározott villámtöltések után szükséges egy teljes 8-12 órás feltöltés, mert ha nincs akkor ugrott a garancia az "akkucsomagra" ami az autó értékének a fele.
Nincs sok elektromos autó de már láttam "veszekedni" töltőnél embereket. ...és ahogy az emberiség működik egyre több elautó lesz kevés töltő, de annál több csípőfogóval járó elautó tulajdonos.
Mi szól az elautó mellett? Ingyenes a parkolás? :D meddig? Különböző adók és fizetések elengedése? meddig? (Úgy mint a földgáz 70-80-as évek? Mindenki vezesse be mert olcsó a gáz...) Töltés ingyenes? :D Ugyanúgy kifizeti ő is meg mindenki az erőmű megtermelt energiaelszállítását meg üzemeltetését stb. (lásd villanyszámla magyarázat)
Javítása? Egy elautó áramtalanítása több mint két óra és utána lehet keresni a hibát. Ha nem kell hozzá feszültség.
Elautó kigyullad, eloltják?  mostani felszereléssel és tudással nem nyúlnak hozzá. És ez nem a tűzoltók hibája. (lásd napaelemes házak...)
Megtörtént eset: sürgősen tölteni kellett volna az elautót a városban. Belváros. Az autó tulajdonos jól ismerte a töltőpontokat de három óra autózás után benzint tankolt. Amíg azt mondják hogy a töltés ingyenes, de a töltő egy mélygarázsban van és a garázs használata díjköteles...
Jelen esetben 3 óra töltés, 3eFt lett volna a garázs használati díja.
Cím: Re:Nagy teljesítményű elektromos autó töltő otthon
Írta: nyaki Dátum 2018. január 28., 17:03:23 DÉLUTÁN
A mai világban semmi nincs ingyen, ezt tudomásul kell venni. Legfeljebb nem az fizeti ki, aki éppen igénybe vesz. :-\
Cím: Re:Nagy teljesítményű elektromos autó töltő otthon
Írta: nova Dátum 2018. január 29., 08:46:17 DÉLELŐTT
Nyilván az ingyenesség (parkolás, töltés) csak egy bevezető időszakban van jelen. Gondolom én ha elterjednek az elektromos autók, akkor a végső cél, hogy otthon töltőre csatlakoztatjuk, és reggel feltöltött autóval indulunk. Csak ha megnövekednek az akkumulátor kapacitások, akkor a feltöltéséhez is komolyabb villamos energia mennyiségre lesz szükség. Nyilván nem egyik pillanatról a másikra terjednek el (ha egyáltalán elterjednek tömegesen), de a lakossági közületi hálózatok vajon mennyire vannak felkészülve ilyen jellegű igények kiszolgálására?

Cím: Re:Nagy teljesítményű elektromos autó töltő otthon
Írta: Sztrogoff Dátum 2018. január 29., 10:13:47 DÉLELŐTT
Hát, gondolkozzunk, mondja a Borsodi reklám. :) A Wiki szerint a legkisebb Tesla akku kapacitása 75 kWh. Otthon este bedugni, és reggel vidáman autózni? Ahhoz kell mondjuk 7-8 kW. Ha ez elterjedt lenne, visszajutnánk oda, ahol a gáz bevezetése előtt álltunk a hőtárolósok miatt, az utcai légvezeték sodronya nem nappal, hanem éjjel nyúlt le fejmagasságig. :) Persze, nem mindenki és mindennap merítené le autóját még a teslások közül se, ésígytovább.
Cím: Re:Nagy teljesítményű elektromos autó töltő otthon
Írta: nova Dátum 2018. január 29., 10:28:00 DÉLELŐTT
Nyilván azt is hozzá vehetnénk, hogy a decentralizált elektromos hálózat részeként napelemes rendszer is van az adott házakban. Ezáltal persze nem csökkenne a hálózat terhelése. :)
De igen érdekes lenne, ha az esti csúcsban még ezek a töltők is a hálózatra lennének kötve.
Cím: Re:Nagy teljesítményű elektromos autó töltő otthon
Írta: nova Dátum 2018. február 21., 13:11:33 DÉLUTÁN
Nem éppen a magyar valóság, de Amerikában is kérdéses a hálózat terhelhetősége elektromos autók töltésével kapcsolatban. Itt plusz akkumulátorokkal és napelem rendszerrel kompenzálják részben a szükséges teljesítményt.
Egész felhasználóbarát módon megjelenített folyamat ábrákkal a mobiltelefonon.




Az alábbi cikk is az általam felvetett témával foglakozik.
Erre kevesen gondolnak akik elektromos autóra vágynak (http://www.mnnsz.hu/erre-kevesen-gondolnak-akik-elektromos-autora-vagynak/)


A cikkben olvasható, hogy az áramszolgáltatók egyenlőre nem foglalkoznak a kérdéssel, hiszen elegendő tartalék áll rendelkezése. Azért érdekes lenne, ha tényleg robbanásszerűen terjedni kezdene ez a technológia valamilyen oknál fogva, akkor hogyan reagálna erre a villamos hálózat?
Cím: Re:Nagy teljesítményű elektromos autó töltő otthon
Írta: nova Dátum 2018. március 04., 16:59:30 DÉLUTÁN
A villanyszerelők lapja is foglalkozik a témával. 
Új szakma születik: e-autótöltő-szerelő (https://www.villanylap.hu/hirek/4796-uj-szakma-szuletik-e-autotolto-szerelo)
Bár ez a cikk inkább szponzorált cikknek tűnik. Az a kérdés merül fel számomra, hogy egy ilyen gyártó specifikus képzés során milyen olyan jellegű plusz információkhoz juthat a villanyszerelő?


Idézetet írta: Villanyszerelők LapjaA képzés szerves része a technológiáról, a különféle típusú és teljesítményű töltőkről, a műszaki paraméterekről szól, de segítséget nyújt a töltőállomások kiválasztása kapcsán, illetve bemutat villanyszerelői praktikákat és hasznos tippeket a bekötésről, a védelemről és a programozásról is.

Idézetet írta: Villanyszerelők LapjaA képzéseknek köszönhetően mintegy 250 villanyszerelő lesz az országban, akik oklevéllel rendelkeznek majd arról, hogy alkalmasak elektromosautó-töltőberendezés bekötésére.

Cím: Re:Nagy teljesítményű elektromos autó töltő otthon
Írta: sw2janos Dátum 2018. november 03., 15:11:15 DÉLUTÁN
Egy új területe a villanyszerelésnek.
Mindig tudnak újat mondani, ami a végén kiderül, hogy nem is olyan új....
De majd pl. a vezeték nélküli töltésnél már lesznek új dolgok is és ez nincsen nagyon messze.
Otthoni  töltéshez csinált már valaki "kis dobozt"?
Értem alatta IP54 kiselo, 3F kismegszakító, 3F B+C túlfeszlev., 4P3F kismegszakító, Type 2 aljzat.
Más nem is kell hozzá és ezt árulják 200eFt-ért.
Kinek van ezen a területen ismerete, gyakorlata.
A jelzett oktatás szerintem erről szólhat.

Cím: Re:Nagy teljesítményű elektromos autó töltő otthon
Írta: Simon Endre Dátum 2018. november 03., 15:37:39 DÉLUTÁN
Az "otthoni töltő" csak hálózati csatlakozás és nem melesleg egy olyan kommunikációs eszköz, amely közli az autóban lévő (valós) töltővel hogy hány amperrel terhelheti a rendelkezésre álló csatlakozóhelyet.
Cím: Re:Nagy teljesítményű elektromos autó töltő otthon
Írta: sw2janos Dátum 2018. november 03., 16:35:57 DÉLUTÁN
Endre, ez pontosan így van, és ezt adják el, nem kicsit túl misztifikálva "Home fali töltő" néven 150-200-250.000Ft-ért.
Ezt, mi létre tudjuk hozni, a szakma is kell azért hozzá, és még kereshetünk is rajta, mégsem lesz 250.000Ft a vége.
A DC nagyáramú töltő már egy egészen más készülék, arra nem szabad vállalkoznunk.
Cím: Re:Nagy teljesítményű elektromos autó töltő otthon
Írta: tfs Dátum 2020. augusztus 29., 22:46:51 DÉLUTÁN
Sziasztok!
Elektromos autót szeretnék tölteni egy társasházban lévő, önálló garázsban. A garázsnak saját villanyórája van (ahogy a házban az összesnek külön-külön), egy fázis, 10A. Az eredeti elképzelésem az volt, hogy 3x16A menjen a villanyórától a garázsig, de ez sajnos nem kivitelezhető, mert a ház külsejére nem rakhatok csatornát. A villanyszerelő azt mondta, hogy a meglévő, bevésett csatornában nem férne el, bár nem volt lehetősége megnézni, hogy pontosan milyen gégecső van, de nyilván nem erre méretezték 15 éve.

3x10A-nak esetleg elég lehet vagy a villanyórától eleve két csövön kéne mennie az 5 és a 3 vezetéknek?
Cím: Re:Nagy teljesítményű elektromos autó töltő otthon
Írta: pkajos Dátum 2020. augusztus 30., 12:02:17 DÉLUTÁN
Elektromos autótöltőből 100 féle van. Kérdés, hogy
1., milyen teljesítményűt szeretnél - vagy szeretne az autód.
2., a garázsod milyen messze van a mérőtől - ez az 1. pont szerinti terhelés miatt a vezeték keresztmetszetedet meghatározza -no meg, hogy az 1F v. 3F rendszer lesz-e
3., ha ez egy társasház, elvárható, hogy a mérők előtti "összekötő berendezésre" is gondolj, mi lesz/lenne, ha a többi garázsos is "megötszörözi" az igényét, és lakók is elkezdenek "fejleszteni", klímát telepíteni, elektromos sütőt, főzőlapokat telepíteni - a meglévő hálózatról
4., ha "közel" van a garázs,  1db 3F mérő (pl 5x2,5mm2Cu) nem elég? Nem kellene a 3 + 5 ér külön, és talán elférnek az oda szükséges vezetők is
Cím: Re:Nagy teljesítményű elektromos autó töltő otthon
Írta: tfs Dátum 2020. augusztus 30., 19:55:23 DÉLUTÁN
Renault Zoét szeretnék tölteni, erről az a közvélekedés, hogy a három fázist szereti, mert egy fázison nagy (30% körüli) veszteséggel tölt. Eredetileg 11kW-ot szerettem volna, de ehhez a vezetéket nem lehet a mostani gégecsőben elvinni, más megoldás pedig nem jöhet szóba. Egy földszinti lakáson, illetve egy szeméttárolón kéne átvezetni. Meg se kérdezem a szomszédomat erről, mert én sem engedném, hogy bárki a gázcső alatt, a lakásomon keresztül vigye az áramot.
A lakásokban egyébként 3x10A van mindenhol, a garázsokban pedig 1x10A. 2004-ben épült a ház.

A mérőóra és a garázs között légvonalban kb. 8 méter a távolság; sajnos nem tudom, hogy merre tekeregnek a vezetékek, de feltételezésem szerint max. 20 méterről lehet szó. Abba már beletörődtem, hogy a 3x16A nem kivitelezhető sajnos, így marad a vésztöltő, ami 1x10A vagy 1x16A, ehhez a villanyszerelővel kicseréltetem a vezetéket (ez nyilván elfér a gégecsőben) és felszereltetek egy jobb dugaljat.  :-X
Cím: Re:Nagy teljesítményű elektromos autó töltő otthon
Írta: Sztrogoff Dátum 2020. augusztus 30., 21:11:34 DÉLUTÁN
Ezek szerint egy fázison 10 A-el töltöd? És 3 A veszteségnek megy? Az 700 W... Hová megy az el? Annyival fűtik a fürdőszobákat. A garázsban talán ki is gyullad az a Zoé. Vagy ez csak rémhír.
Cím: Re:Nagy teljesítményű elektromos autó töltő otthon
Írta: S/K Dátum 2020. augusztus 30., 21:14:25 DÉLUTÁN
Hol itt a nagy teljesítmény?

Bármelyik elektromos autó 230 V-os dugaljról is tölthető. Egyik sem vesz fel 16 A-nél többet.
Cím: Re:Nagy teljesítményű elektromos autó töltő otthon
Írta: tfs Dátum 2020. augusztus 30., 21:34:41 DÉLUTÁN
Idézetet írta: Sztrogoff Dátum 2020. augusztus 30., 21:11:34 DÉLUTÁN
Ezek szerint egy fázison 10 A-el töltöd? És 3 A veszteségnek megy? Az 700 W... Hová megy az el? Annyival fűtik a fürdőszobákat. A garázsban talán ki is gyullad az a Zoé. Vagy ez csak rémhír.

Még nem töltöm sehogy :)
Itt egy részletes leírás a témáról: https://www.facebook.com/notes/vars%C3%A1nyi-p%C3%A9ter/renault-zoe-kommentjeim/3192314450848920/
Cím: Re:Nagy teljesítményű elektromos autó töltő otthon
Írta: Sztrogoff Dátum 2020. augusztus 31., 16:47:01 DÉLUTÁN
Köszi! Elképedtem kissé, de nincs az leírva, hogy nem képedhetek el. Számomra fura, ha egy kondenzátor a használattól felrobban, de hát kissé konzervatív lettem, az tény. Ésígytovább.
Cím: Re:Nagy teljesítményű elektromos autó töltő otthon
Írta: S/K Dátum 2020. augusztus 31., 20:09:41 DÉLUTÁN
Idézetet írta: tfs Dátum 2020. augusztus 30., 21:34:41 DÉLUTÁN
Idézetet írta: Sztrogoff Dátum 2020. augusztus 30., 21:11:34 DÉLUTÁN
Ezek szerint egy fázison 10 A-el töltöd? És 3 A veszteségnek megy? Az 700 W... Hová megy az el? Annyival fűtik a fürdőszobákat. A garázsban talán ki is gyullad az a Zoé. Vagy ez csak rémhír.

Még nem töltöm sehogy :)
Itt egy részletes leírás a témáról: https://www.facebook.com/notes/vars%C3%A1nyi-p%C3%A9ter/renault-zoe-kommentjeim/3192314450848920/


Köszönjük a linket. Ismét tanultam. Sokat.

"A Zoe-n kívül az összes eCar töltője úgy dolgozik, hogy egy öklömnyi induktivitással úgy szívja ki a konnektorból az áramot, hogy az a szinuszhullámot kövesse. Ha az az öklömnyi bigyó nem lenne ott, akkor csak a szinuszhullám csúcsán, egy rövid időre, a maximumból nyelne le egy adagot, ami rossz lenne, mert rángatná a villanyt. Ezért kell ez az induktivitásos móka. Ezt amúgy aktív PFC-nek (Power Factor Correction), magyarul aktív fázisszög-javításnak hívják, bár inkább felharmonikus-csökkentésnek kéne hívni."


Cím: Re:Nagy teljesítményű elektromos autó töltő otthon
Írta: magorov Dátum 2021. szeptember 23., 20:53:53 DÉLUTÁN
Szép estét!

Szeretném kérdezni, hogy az alábbi fali töltő szerelhető-e A tipusú ÁVK-val?
Az oldal ajánlása  szerint igen, és látom hogy 6 mA maradékáram védelme van, de nekem az nem egyértelmű hogy DC hibaáramokra is vonatkozik e a védelme.

Köszönettel
Magorov
Cím: Re:Nagy teljesítményű elektromos autó töltő otthon
Írta: magorov Dátum 2021. szeptember 23., 21:11:16 DÉLUTÁN
Idézetet írta: magorov Dátum 2021. szeptember 23., 20:53:53 DÉLUTÁN
Szép estét!

Szeretném kérdezni, hogy az alábbi fali töltő szerelhető-e A tipusú ÁVK-val?
Az oldal ajánlása  szerint igen, és látom hogy 6 mA maradékáram védelme van, de nekem az nem egyértelmű hogy DC hibaáramokra is vonatkozik e a védelme.

Köszönettel
Magorov

Lemaradt a lényeg..

https://www.eautotoltokabel.hu/termek/besen-wallbox-smart-elektromos-auto-fali-tolto-11kw-3x16a-toltokabellel/
Cím: Re:Nagy teljesítményű elektromos autó töltő otthon
Írta: pkajos Dátum 2021. szeptember 24., 09:58:23 DÉLELŐTT

Amennyiben a 6mA DC "szivárgóáram-védelem" része, benne van a töltőben, akkor elegendő az "A" tip RCD. (pl 4p 25 A/30mA), az installáció részeként kell kiépíteni. (Ezekkel az MSZ HD 60364-7-722:2019 foglalkozik).

Egyúttal javaslom még a túlfeszültségvédelemmel is foglalkozni. Sem a töltődnek, sem a nem olcsó autódnak nem hiányzik, hogy egy nemkívánt túlfesz. kivégezzen benne valamit.
MA egy biztosító -megfelelő túlfeszültségvédelem hiányában- 2 perc alatt leráz, a károdat, a javítást magad fizetheted. 



Cím: Re:Nagy teljesítményű elektromos autó töltő otthon
Írta: magorov Dátum 2021. szeptember 24., 12:19:00 DÉLUTÁN
Idézetet írta: pkajos Dátum 2021. szeptember 24., 09:58:23 DÉLELŐTT

Amennyiben a 6mA DC "szivárgóáram-védelem" része, benne van a töltőben, akkor elegendő az "A" tip RCD. (pl 4p 25 A/30mA), az installáció részeként kell kiépíteni. (Ezekkel az MSZ HD 60364-7-722:2019 foglalkozik).

Egyúttal javaslom még a túlfeszültségvédelemmel is foglalkozni. Sem a töltődnek, sem a nem olcsó autódnak nem hiányzik, hogy egy nemkívánt túlfesz. kivégezzen benne valamit.
MA egy biztosító -megfelelő túlfeszültségvédelem hiányában- 2 perc alatt leráz, a károdat, a javítást magad fizetheted.

Kedves pkajos!

Köszönöm a választ.
Ezt úgy értsem akkor is kell a wallbox Kismegszakító mellé tennem ÁVK-t (A tipusú) és túlfesz levezetőt ha a főelosztóban már van?
Leírásbam nem találtam semmit arról hogy a Fali töltő védelme vonatkozik e egyenáramra is.. Meg kérdeztem a forgalmazót..várom a válaszukat..

Köszönettel
Magorov
Cím: Re:Nagy teljesítményű elektromos autó töltő otthon
Írta: pkajos Dátum 2021. szeptember 24., 12:49:47 DÉLUTÁN
Amennyiben "maradékáram védelem" van akkor már elég az "A" típ. RCD. -kiegészítő védelemnek.
Ha nem volna, akkor kell "B" RCD, ami mind a 2 db, fenti védelmi funkciót egyidejűleg - szerkezetéből adódóan-ellátja. Nyilván kell a 3x16A-es töltődhöz túláramvédelem is (pl. kismegszakító)

Tehát ha minden megvan, nem kell "külön" - a szerkezetet a töltőt ÉS az installációt "összehozó" wallbox".

A túlfeszvédelem hatásossága több mindentől függ.
Nem biztos, hogy ami ott van most, az megfelelően védi majd a végberendezésedet is. 
(A védelmek kiépítése,és koordinálása szempontjából más a helyzet, ha van, vagy nincs a házon villámvédelem, ha légkábeles, ha földkábeles a csatlakozás, ha minden ok, de az első védelemtől "távol" van a töltő.. stb.
T1.. T2 védelmeket illik kiépíteni -legalább, talán T3 van a töltőben
Cím: Re:Nagy teljesítményű elektromos autó töltő otthon
Írta: recens Dátum 2023. október 29., 21:20:03 DÉLUTÁN
Sziasztok,
Bár nem otthon,de a melóhelyen kell csinálunk egy csatlakozó dobozt amire majd jönnek és rákötik a walboxot.
Pár kérdést összefoglaltam egy dokumentumban,bocsánat hogy így ?https://docs.google.com/document/d/11Q00M-NJsZ-gUgURJejvt2Ei9pv-016c/edit?usp=sharing&ouid=108418854298479438841&rtpof=true&sd=true (https://docs.google.com/document/d/11Q00M-NJsZ-gUgURJejvt2Ei9pv-016c/edit?usp=sharing&ouid=108418854298479438841&rtpof=true&sd=true)
köszönöm a segítséget
Cím: Re:Nagy teljesítményű elektromos autó töltő otthon
Írta: pkajos Dátum 2023. október 30., 10:11:47 DÉLELŐTT
elektromos autó töltés kérdések

1.) Kivitelezésnél milyen minimális műszaki előírásokat szükséges figyelembe venni?
MSZ HD 60364-7-722:2019 +A gyártó előírásai.
A betáplálás lehetőleg kábel legyen pl. NYY

(Walbox lesz telepítve típusát egyelőre nem tudom.)

2.) Milyen áramvédő kapcsolókat kell felszerelni a walbox csatlakozása elé?
(Ha jól értelmeztem ,hogyha a walbox-ban  DC áramfigyelő relé integrálva van akkor elég ,,A" típusút alkalmazni előtte.)
A MSZ HD 60364-7-722 szabvány szerint, ha van benne DC hibaáram-érzékelő (RDC-DD), elegendő az ,,A" (vagy ,,F") típus kizárólag a töltőhöz külön
A főelosztóba 3x32A kismegszakító van, ennek tükrében 11KW rendszert tudnánk telepíteni.
3.) 3X16A áramkőri kismegszakítóval, áramvédő kapcsolóval és leválasztó kapcsolóval ellátva. Jól gondolom.?    Igen
A főelosztó már tartalmaz túlfeszültség védelmet T1 B osztályú ETITEC WENT TNC 37,5KA
4.) Kérdés, hogy további túlfeszültség védelem beépítése javasolt-e?
Igen T2 is (azonos családból)
Az autót garázsban szeretnék tölteni a csatlakozó villamos doboz és a walbox is itt lenne felszerelve.

5.) Zárt helyen végzet töltésnél esetleg valami többletkövetelmény felmerülhet?
Általában gk. töltőknél nem. A gyártó az elhelyezésre, környezetre adhat további iránymutatást
Itt jegyzem meg, hogy a töltést általában éjszaka lesz majd. Esetleg füst érzékelő felszerelése indokolt lehet? Tűzoltósághoz bejelentési kötelezettség? 
Nem szükséges tűzjelző (ha eddig nem volt) - csak- a töltő miatt. Bejelenteni sem kell.

A garázzsal szemben kb 10m van egy tűz és robbanásveszélyes helyiség (hegesztéshez gázpalackokat tárolnak) A garázs mellett egy hegesztő műhely van. A műhelyen belül csak argon palack van AWI hegesztésre. Láng hegesztésnél kívül a műhely sarkában szokták a palackokat felszerelni. kb 5 méterre a garázstól. 
Vélhetően nem jelent problémát. Ahová most a töltő kerül (pl. garázs) eddig is voltak/ lehettek szabályosan szerelt villamos szerkezetek.
Az üzemeltetőnek (Megrendelőnek) ki kell jelenteni, hogy kell-e az OTSZ szerinti Rb.-s kockázattal számolni. Amennyiben valahol, pl. a tárolóknál nagyobb mennyiség, vagy valamely technológia indokolja, kell lennie zónabesorolási dokumentációnak (és rb-s időszakos felülvizsgálatnak is). Ebből kiderül a veszélyes zónahatár, és hogy mi hány méter..     
Cím: Re:Nagy teljesítményű elektromos autó töltő otthon
Írta: S/K Dátum 2023. október 30., 18:41:05 DÉLUTÁN
Idézetet írta: recens Dátum 2023. október 29., 21:20:03 DÉLUTÁN
Sziasztok,
Bár nem otthon,de a melóhelyen kell csinálunk egy csatlakozó dobozt amire majd jönnek és rákötik a walboxot.
Pár kérdést összefoglaltam egy dokumentumban,bocsánat hogy így ?https://docs.google.com/document/d/11Q00M-NJsZ-gUgURJejvt2Ei9pv-016c/edit?usp=sharing&ouid=108418854298479438841&rtpof=true&sd=true (https://docs.google.com/document/d/11Q00M-NJsZ-gUgURJejvt2Ei9pv-016c/edit?usp=sharing&ouid=108418854298479438841&rtpof=true&sd=true)
köszönöm a segítséget

'Nem érteni kérdéseket. Ha töltőt vásárolni akkor annak tudni kell mindent, hiszen azért autótöltő.'

Szóval ennek a "töltőnek" , de inkább nevezzük al-elosztónak egy betáplálás kell és kész megfelelő védelemmel, (3x32  22kW)  és ha nem tudja azt amit egy töltőnek kell, akkor miért kerül 200eFt-ba. (kb) és miért ezen a néven árulja.
(...amúgy meg nem a "töltő" drága, hanem a karbantartása, távfelügyelet, stb.)

Felrakni egy 5P32A csatlakozót megfelelő védelemmel 3P32A C, ÁVK 4P40/0,03A és innen leveheti az energiát a töltőeladó sőt még helyezze üzembe, dokumentálja le a töltőjét. (tudom, Ő egy terméket ad el és minden megfelelőségi nyilatkozat meg van a fém dobozáról. ...csak önmagában használhatatlan ha még ennyi mindent ki kell építeni hozzá.)
...mint a félkész, fagyasztott ételek. Otthon még sütögetni kell.
Na de ha erre van igény...

Amúgy meg töltheti a gyári töltőjével. Nem az 1 fázisúval.


Cím: Re:Nagy teljesítményű elektromos autó töltő otthon
Írta: recens Dátum 2023. november 01., 12:26:27 DÉLUTÁN
Köszönöm a segítséget!

Közben kaptam a wallboxról leírást https://drive.google.com/drive/folders/18O3ibkhHLtSXrCgSSSFvaZId2fBazM_x?usp=sharing (https://drive.google.com/drive/folders/18O3ibkhHLtSXrCgSSSFvaZId2fBazM_x?usp=sharing)
Úgy látom hogy tartalmaz dc maradék áram figyelő relét,tehát elég eléje az A vagy F típusú áramvédő ahogy pkajos írta.
T2+T3 túlfeszültség védelmet mindenképp ki kell eléje építeni.
Javítsátok ha nem jól gondolóm.
Azt még had kérdezzem meg ha tehát 3X32  betápal rendelkezünk akkor érdemes esetleg 20-25A áramkört kiépíteni vagy mindenképp elég a 16A .
Gondolok itt arra hogy esetleg nagyobb árammal tölthető. (Tudom a 11KW tartozó biztosíték 16A a 22KW 32A) köztes nagyobb töltési lehetőség nincs?
Cím: Re:Nagy teljesítményű elektromos autó töltő otthon
Írta: recens Dátum 2023. november 01., 12:48:47 DÉLUTÁN
A link javítva ,bocsánat
Cím: Re:Nagy teljesítményű elektromos autó töltő otthon
Írta: pkajos Dátum 2023. november 01., 13:30:17 DÉLUTÁN
A 11kW-os Wallbox-hoz a gyártói leírás is 16A-es védelmet ír, azt javaslom.
Az áram-védőkapcsoló (RCD) pedig 4p 25A/30mA.

Nagyobb, 20-25A védelem esetében "nagyobb" áram-védőkapcsoló is indokolt lenne.
Cím: Re:Nagy teljesítményű elektromos autó töltő otthon
Írta: recens Dátum 2023. november 01., 20:27:21 DÉLUTÁN
Leírásban szerepel ,hogy konfigurálható áramerősség.6A tól.
Ez elméletileg azt jelenti ha a betáplálást 25A építjük akkor  a töltő áram 20A konfigurálható? Tehát 11 KW nagyobb teljesítményű töltést adna le?

Cím: Re:Nagy teljesítményű elektromos autó töltő otthon
Írta: pkajos Dátum 2023. november 01., 22:07:04 DÉLUTÁN
Szerintem többféle (teljesítményű) Wallbox Pulsar Plus elektromos autó fali töltő is van 1 és 3F. Úgy gondolom, hogy itt 3F, 11kW-ról beszélünk.. De van/lehet Wallbox Pulsar Plus 22kW-os töltő is.
A leírásban többféle teljesítményű Wallbox Pulsar Plus elektromos autó fali töltő paraméterei láthatók.

A töltőkön -általában is- a teljesítmények visszaszabályozhatók, felezhetők stb. Több töltő esetén pl. az egyidejű legnagyobb megengedett érték is beállítható. A töltők "okosak", kommunikációs vezetékkel összekötve "kommunikálnak". HA kevés a rendelkezésre álló teljesítmény- a betápon, azt beállítva pl. 2 11kW telepített töltőnél pl. 11/2kW -11/2kW is vételezhető.

A 11kW nem kevés teljesítmény különösen, ha 3x32A van a műhelyeknek, létesítménynek összesen.

A gk-k 90%-a még csak nem is vesz föl még 11kW-ot sem.

Jut eszembe: a 3x16A 3P-s legyen