Kedves kollégák!
Találkoztam az alábbi szereléssel egy építkezésen.
Biztosan jó megoldás?
90 fokos átmenet (symalen csõ - TRL könyök- gégecsõ
Ugyanaz közelebbrõl.
Toldás nagyobb keresztmetszetû symalen csõvel(symalen csõ - gégecsõ)
Tecccetõs... 8) Mivel a Symalent -ha jól tudom- csak a betonalapban, míg a flexibilis, ill a Mû csövet pedig a falban szokás használni, ergo valahogyan találkozniuk kell, ha másként nem, akkor Mü könyökkel, vagy flexi csõvel lehet ezt a kihívást megoldani... Bár én a Symalent azért felhoztan volna a téglafalig, ugyanis azért az önött beton megküld mindent és esetleg deformálhatja a Mü csövet. Vagy?!? ::)
Úgy hiszem a symalen csõ képen látható szerelése ívvel nem szerencsés megoldás. Jobb doboznál váltani másik típusú csõre. Az alkalmazott MÜ II ív ugyan megoldja, jobb az eredeti toldókat alkalmazni. De mindenhol van rá lehetõség. Van olyan eset amikor a monolit szerkezetben nem engedi meg a építész mûszaki ellenõr, hogy a zsaluzat mellett a téglafalat kitörjük a symalen csövek részére ívben. Ekkor kényszer megoldásként jöhet a ív beépítése. Sajnos ezek az ívek csõ hasznos keresztmetszetét lecsökkentik. Felmerül a symalen technológiához kapható csövek és tartozékainak a magas ára, miatt is más termékek alkalmazása. Így a symalent kiváltó M-flex csövek alkalmazása is. A képeket nem tudtam ki nagyítani. Egyébként nem tudok tiltást az ívekre vonatkozóan.
Egy - két alkalommal megnéztem a képeket.
Ha volna lehetõséged kinagyítani, megköszönném. Nekem sajnos nem sikerül.
Szerintem több vélemény is lenne, ha sikerülne.
Valamennyire azért látható a toldás.
Építész nem vagyok, már nem is leszek.:) Szerintem az ilyen vésést nem mindenhol engedik meg, mert elképzelhetõ, hogy statikai szempontból gyengíti a falat.
Azt sem értem, hogy a villamos emberek miért szeretik a gégecsöveket - mert a függõleges csõ az - hiszen sokkal nehezebb ezekbe befûzni a kábelt és vezetéket. Ráadásra itt az ilyen könyökös toldás ezt még jobban nehezíti.
És végül még egy észrevétel részemrõl. A vízszintes csõ feltételezhetõen járó felületen van.
Ezt a csövet mennyivel lehet terhelni? Mert elképzelhetõ, hogy terhelés hatására sérül, és akkor a benne lévõ kábel vagy vezeték is.
Szerintem az igazán jó megoldás itt látható:
Nem rossz a videón bemutatott technológia, mely alapján a szerelõ betonon szerel. Csak az a baj amikor komolyabb ház épül az épületgépészet miatt ütközésbe kerül a villanyszerelõ az épületgépészettel. Ezért az építésszel ( statikus) elõre leegyeztetve a vasalat közé célszerû ezeket a csövek beépíteni. Azért egy igényesebb ház monolit szerkezetébe nem kevés csõ szükségeltetik. Ha valami még lemarad van még lehetõség a szerelõ betonom is elvégezni a feladatot, természetesen ez már kevesebb csövet jelent. Ehhez a technológiához tökéletesen ki vannak alakítva a szerelési anyagok, melyek nem olcsóak. A symalen csõ kényes az ív hajlítására. Én személy szerint a sima belsõ falú csöveket részesítem elõnyben.
Nagyítható kép. A toldás vízszintes és a szerelõbetonon van. ( a gégecsõ 90 fokban a függõleges falban megy tovább).
A betonra jön a hõszigetelés, padlófûtés, burkolat. A gondom ezzel az, hogy utólag nem javítható, nem hozzáférhetõ. Késõbbi bõvítéshez utólag vezetéket befûzni nagyon nehéz.
Szabvány ugyan nem tiltja különbözõ gyártmányok egy nyomvonalon történõ alkalmazását, de én úgy gondolom , hogy követni kellene egy-egy gyártmányhoz tartozó felhasználási utasítást. (Lásd videó.)
Kedves Villanyászok!
Milyen méretű symalen csövet javasoltok 3x2,5-es vezetékek számára? 20/15-ös csőre gondoltam. Ez áll legközelebb a 16-os csőhöz.
Gondolom ez még befűzhető az előre perforált szerelvénydobozokon.
Téglafalban tiltott a symalen vízszintes vezetése? Mert ha már veszek egy 100m-es tekercset a betonra, akkor nem szívesen vennék hozzá gégét, jobb lenne egy féle csőből csinálni.
Előre is köszönöm!
Mért lenne tilos a téglafalban vízszintesen vezetni a symalent?Én még nem halottam ilyenről.
Szerintem jóaz mindenhova.
És a mére is megfelelő de ha majd később netán bővíteni akrtok akkor nem sok hely lesz a csőben,erre is gondolni kell.
Milyen vezeték lesz benne?MKH,MCU,MBCU?
Köszönöm szépen a választ! :)
Egyébként MCU vezetéket szándékozom behúzni. A tartaléknak plusz csövet gondoltam lefektetni.
Itt fentebb a kollégák valamiért különböző csövek találkozásáról értekeztek, ezért gondoltam, hogy nem szívesen viszik a téglában
tovább a Symalent. A CE megfelelőségi nyilatkozaton a "lángterjedéses" megjelölés szerepel. Gondolom ez okozza itt a kétségeket, másoknál is.
Semmi sem tiltja a symalencső alkalmazását, csak jóval drágább megoldás, mint a MÜ-III csővel való szerelés.
Urak! Köszönöm szépen a válaszokat, így már világos!
Örülök hogy végre én is segítségére lehttem valakinek és nem csak kérdeztem.
Szívesen!
Nekem elég jó tapasztalataim vannak a Symalen csövekkel. Többnyire klímacsöveket húztam bele eddig amik a födémen lettek elvezetve. Strapabíró, mert kipróbáltuk talicskával is (a rézcső sem szereti ha megtapossák ;) ) nyugodtan ott mertem hagyni a kőműveseknek.
Több új háznál láttam, hogy csak ezzel csöveztek elő (vízszintesen, függőlegesen). Nem olcsó de biztos jobb mint a gégecső, mert kicsi a belső ellenállása vezeték/kábel behúzásnál.
Ha jól tudom idomok nincsenek hozzá....a megfelelő ívben kell behajtogatni a helyére és akkor 2-3 kanyar sem akadály.
Nem tudom mi ebben a nagy favorit. ::) Betonba igen, de általánosságban szerintem a legjobb a MŰII-es cső, a megfelelő idomaival. Könnyebb az anyagmozgatás és védettségben semmivel sem rosszabb.
A Mü-II cső átmenet a MÜ-I és Mü-III között. Az ára miatt használjuk. Én is alkalmazom, jól el vannak látva idomokkal is. Viszont a Symalencső megfelelő hajlítással az ívek enyhébbek, így a behúzásnál talán előnyösebb, mint a MÜ-II -es ívek. Volt már közel 50m-es szakasz fektetve az 5x10-es MHk vezetéknek, és be lehetett húzni. Igaz azért tettem néhány dobozt be tartaléknak veszély esetére. De szerencsére nem kellett megbontani a csövet, mert áthúzható volt.
Üdv urak!
Szerintetek földbe fektetésre a KPE vagy a Symalen cső a jobb választás? 70cm mélyre értem a kérdést, ami fölött beton és ezen majd autó is megy.
Köszönöm a válaszokat!
Petike, inkább földkábelezzél, mert a KPE is jó, de ha összeadod az árát és a MBCU/MT-ét, akkor már jobb egy NYY, ill egyéb földkábel. Ja és inkább >80 cm legyen az a gödör... ;)
Azért nem akarok földkábelezni, mert van itthon egy csomó Mt kábel. Tudom hogy olcsóbbra jönne ki a sima földkábel.
Szóval akkor symalent nem ajánlod?
Mind a kettő jó ha megfelelően fektetik és jól végződtetik a dobozokban.
Üzenet összefûzve: 2014. január 20., 17:58:33 DÉLUTÁN
petike199600 ha véletlenül kell cső akkor nekem elfekvőben van 50-es méret 5 +20 m es darabban amit ellehet vinni nagyker áron tőlem :)
Sziasztok!
Azt szeretném kérdezni, hogy KPE csőből melyik a megfelelő földbe fektetésre? Azért kérdezem mert van olyan ami 6 báros meg van ami 10 báros.
Köszönöm a válaszokat!
petike199600!
mivel a csőben nincs semmi féle nyomás ezért mindegy,
a mechanikai védelem a fő cél,illetve ne érintkezzen vizel,
gondolom a 6 Báros olcsóbb,(ha kérdeznéd jó a hideg vizes) ;)
Köszönöm a választ!
Éreztem én, hogy ez hülye kérdés lesz, mert gondoltam, hogy ez a válasz de én inkább megkérdezem nehogy ne legyen jó.
Még egyszer köszönöm szépen a választ!
Nem hülye kérdés, sőt azt is meglehet kérdezni hogy miért van egyiken kék csík, a másikon sárga a harmadikon semmi, amin kék van az vízre használatos kivitel, a sárga gázra amin nincs az általános de nem lehet gázra és vízre használni de a legolcsóbbik verzió.
A Symalen cső CE megfelelőségi nyilatkozaton lángterjedéses szerepel. A cső alkalmazását betonban, nem éghető falazatban 3 cm mélyen engedélyezi a minősítés.
Mi a helyzet a tetőtéri alkalmazással ebben az esetben, vagy a régi házak fafödémes padlásterén való alkalmazással ?
A beépítési előírások a mérvadók, ha az nem említi a szabadon álló szerelést illetve azt hogy fára rögzíthető akkor csak úgy lehet szerelni ahogy a leírásban szerepel. Vannak önoltó csövek vagy nem éghetőek amik szerelhetők fa gerendázatra.
Rágcsálók ellen jó-e a symalen cső? Sajnos a kémények kikerülése miatt a padláson kellene elvigyek egy nyomvonalat, de ott előfordulnak rágcsálók. Vagy más javaslat?
Rágcsálók ellen csakis a fém cső vagy gégecső lehet a biztos védelem, feltéve, hogy nem tudnak a csőbe bújni.
Sziasztok!
Kaptam egy elég jó feladatot most. Tegnap voltam megnézni egy munkát. Egy családi háznak a teljes felújítása zajlik, és az elektromos részét lehet én kapom meg, sőt több mint valószínű. Jelenleg a szerelőbeton van meg. Szerintetek használjam a symalen csövet a szerelőbetonon? Itt a többi cső akkor hogy fog elférni, gondolok itt a fűtéscsövekre meg ilyenek? Vagy válasszam inkább a hagyományos szerelést a falban? A fal vályogból van a ház 80%-ban. Szerintetek hogy szereljek?
Nem rég voltam egy új építésű házban, amit lehetett, az aljzatbetonban vittek el és szépen megfértek a fűtéscsövekkel együtt, persze nem közvetlen egymás mellet futottak, padlófűtésnél már kérdéses a helyzet. A szép narancssárga cső előnye, hogy a még ital nélkül dolgozó kőműves nem böki ki, a ronda fekete lépésálló gégecsővel szemben.
Hali!
A padlófűtéscső elméletileg a symalen felett kell,hogy legyen,
mivel a rétegrend:vízszigetelés-symalen és egyéb csövek-szigetelés-padlófűtéscső-
-aljzatbeton.
Köszönöm a válaszokat!
Valami különleges tippetek van még ezzel a csővel kapcsolatban? Mennyire törik meg a kanyarokban? Ha hajlítom mekkora az esély rá hogy megtörik az ívnél a cső? A hilti szalagot amivel a cső van rögzítve mivel szokták rögzíteni a betonon?
Fisher ED22 beütőszeg, a hozzávaló beütőszerszámmal, és Én nem a fémszalagot, hanem "szerelőgurtnit" (GWB) preferálok. Így nincs hosszabítózás, vídiafúrózás, tipi-csavar, akksis behajtózás. Zsebedbe teszel egy sniccert, egy marék beütőszeget, kalapács-beütőszerszám, és mehetsz. A gurtni nem vág bele véletlenül sem a csőbe, és tud kicsit nyúlni is. Szerintem világbajnok megoldás, hátránya hogy jó, szilárd beton kell hozzá, porhanyós, "darázsfészkes" betonnál nem áll meg jól. A hajlítási ívet pedig érezni fogod, pár darab levágott hulladékkal feszegesd a határokat amit elvisel. Ja, és már megjelentek mindenféle Symalenek, gyártja boldog-boldogtalan, több kevesebb sikerrel. Én nagyot szívtam ilyen után-gyártottal, csak az eredetit ajánlom, bár nem vagyok reklámszakember.
Jó napot
Fecó
Tudnál küldeni egy képet a szerelő gurtniról mivel én nem ismerem,beűtö szerszámom van fémszalagot szoktam használni de nagyon kell vigyázni ,hogy nehogy össze laposítja a csövet. ÉN is áttérnék a gurtni használatára.
Köszönöm
fischer gwb
A keresőben megtalálod ez alatt a címszó alatt. Nagyon jó, nem kell alkalmazkodni a furatkiosztáshoz, és igen masszív. Olyasmit képzelj magad elé, mint az új műanyag redőnyök gurtnija :)
Köszönöm a válaszokat!
Ez a fajta beütőszerszám kell hozzá? http://www.szerszamkell.hu/fischer_sze_18_beutoszerszam_4327 (http://www.szerszamkell.hu/fischer_sze_18_beutoszerszam_4327)
És honnan lehet tudni, hogy melyik az "eredeti" jó fajta symalen cső? Amelyik drágább? :D
Amelyik drága, és rajta van egy matrica, piros alapon fehér kereszttel "swiss made" felirattal :) A beütőszerszám stimmel, gondolom kilós vagy másfél kilós kalapácsod akad hozzá. Megéri megvenni, elég haladósan lehet vele dolgozni. Általában 20-as és 16-os mérettel sok minden szerelhető, végy még pár darab csőtoldót, és mélyített szerelvénydobozokkal is kalkulálj!
Okés akkor a cső vásárlásnál erre figyelni fogok! Köszönöm! :) Persze kalapácsom az van :D az a 20-as vagy 16-os méret azt mire érted? :D
Átmérő mm-ben....a védőcsőnek...
Rendben! :)
Esetleg még valami különleges infó mire kell odafigyelni ennél a szerelési módszernél? :D :P
Nem túl jó dolog, ha a behúzószalagot próbálod benne felfelé tolni, nem szereti. Mondjuk egy kapcsoló felől próbálod betuszkolni a 2 m magas elosztó felé a behúzószalagot. Ha nem akarod megvenni negyed millió forintért a zsinórbefúvó készüléket, jó ötlet lehet behúzásnál pár helyen egy porszívó és egy kőműves zsinór. Porszívót rádugod az egyik csővégre, a kőműves zsinórra rátekersz egy kis nylon-darabot, és máris a másodperc tört része alatt végigszáguld a csőben. Nekünk még hosszú nyomvonal esetén, sok iránytörésnél is bejött. Ezzel behúzhatod a fém behúzószalagot, majd vele a vezetéket.
Na, ez nagyon hasznos volt! Köszönöm szépen! :) :D
Jó estét
Symalen csővel kell szereljek egy lakást szeretném ha segítenétek a technológiában néhány tanáccsal mint például behúzzam a vezetéket fektetéskor a csövezést közvetlen a fal mellett vagy hagyjak ki távolságot a falak és a csövek közt.A nappaliban padlófűtés is lesz ott milyen a legjobb megoldás? Sok áramkört fogok ki alakítani ezért elég sok cső fog szaladni.
Kösz a segítséget
http://www.symalen.hu/index.html (http://www.symalen.hu/index.html)
Nézd meg az oldalt, mutat videókat is! A padlófűtést elvileg nem érinti, mert a gépészeti és villanyaszati csövek az aljzat szigetelés alatt a szerelőbetonra helyezve mennek, míg a padlófűtés a szigetelés felett az aljzatbetonba téve megy, legalábbis nálam meg a jobb helyeken.
Végre egy valós videó. Nem azt mutogatják hogy mennek párhuzamosan keresztezések nélkül a védőcsövek egy "laborban" elkészített reklám film szerint.
A csővégeknél a jelölő dugó elhagyható mert úgyis ki kell "papírozni" a dobozokat. Mi a doboz fenekére írjuk fel hogy mi lesz vagy kéne oda vagy inkább minek építettük ki.
A videóban a csövezés után következett a vakolás. A csövek nem kis terhelést kaptak, de kibírták. Csak a SYMALEN cső bírja ki!!
Megéri az eredetit venni. De ha a csövezés után egyből következik a vezetékek behúzása és utána az aljzatbetonozás akkor lehet hogy jók a narancssárga utánzatok is.
Javaslom a csövezés után a vezetékek behúzását, próbáját és átadását papírra rögzítve, hogy minden működik, ne legyen betonozás, vakolás után vita. Sajnos ezt kell/kéne csinálni. Az okok gondolom ismertek.
Ezt a videót inkább gányolásnak mondanám, nem valóságnak. Néhol 3 cső egymáson, 1 csővön 8 cső megy át, és nem forditva, stb.
Pont ezt írom. Ez a valóság!
Ha a szerelõbetonon vízszigetelés van ( felújítás, új padozat, szerelõbeton, hõszigetelés, esztrich), akkor hogyan lehet rögzíteni a symalen csöveket, hogy a vízszigetelést ne lyukasszuk ki a betonszegekkel.
Elõre is köszönöm a válaszokat.
Normálisan sehogy. Láttam olyat, hogy bitumenes lemezből csíkokat vágva "taknyolgatták" le gázmelegítővel a csöveket, de az nem rözítéstechnika. A nehézlemez, tulajdonképpen általánosságban "talajpára" ellen védene, amit egy átütött betonszeg nem fog olyan mértékben megrongálni, hogy elveszítse ezt a funkcióját. Esetleg bitumenes folyadékkal kezeld le a rögzítési pontoknál, mi ezt átbeszéljük előtte az építész FMV-vel, eddig nem volt gond. Valahogy rögzíteni kell, a gépész is ugyanezt fogja csinálni...
Tapatalkkal küldve az én HTC U11 eszközömről
Idézetet írta: vlui2000 Dátum 2021. július 11., 17:37:29 DÉLUTÁN
Ha a szerelõbetonon vízszigetelés van
Na ez azért szerelőbeton. A vízszigetelő ez alatt kéne hogy legyen.
Ebben az esetben ha valóban víz miatt kell szigetelni akkor nem ajánlott átfúrni, mert a későbbiekben a villanyszerelőre meg a gépészre mutogat a szigetelő.
Találkoztam már/láttam olyan megoldást hogy közvetlen a fal mellett haladtak a csövek és az oldalfalhoz volt rögzítve egy 20x300 horganyzott vagy rozsdamentes L vas. A rövidebb szára került az oldalfalra melyen nutos volt a furat és így lehetett le-fel állítani. Hosszabbik oldalán meg kb 5 cm távolságra 6-os vagy 8-as furatok voltak és ehhez rögzítették a csöveket.
Sehol nem láttam még ilyent, mármint üzletben, lehet hogy ide legyártották. Igaz nem volt sok kb 15 db a 120m2 házban.