Triacos rövidrezárt forgórészü motor szabályozás

Indította Marton, 2015. április 26., 15:20:54 DÉLUTÁN

Előző téma - Következő téma

Marton

Idézetet írta: Simon Endre Dátum 2015. április 26., 12:21:05 DÉLUTÁN
Fiammal kidolgoztunk egy speciális "AC PWM"-et ami elég jól összejött, még egyirányú pozicionálásra is használtuk. A trükk, adott perióduspakettből (hogy a fr. maradjon 50Hz) adott számú elemet kihagyunk. A két paraméter szabadon változtatható és ezek fordulatszám lépcsőket képeznek a darabolás nullátmenet szinkronizálással  történik. Használtuk ventillátorokhoz és pontos alaphelyzet beállításhoz. A ventillátorok beállítása egy kicsit tökörészős de működik, szereti a stabil terhelő nyomatékot. A pozicionálás is vacakolós, de ha beletaláltál akár nem is kell tovább paraméterezni szélsőséges terhelésnél is jól működik.
Szia Endre!
Új témát nyitottam a frekvenciaváltós hozzászólásodhoz.
Úgy látom nagyon benne vagy a motor szabályozás témában is.
Iskolában nem tanították, hogy triaccal is lehetséges "kalickás" motor fordulatszám(nyomaték) szabályozása. Gyakorlatban naponta működik a munkahelyemen. A gép svájci gyártmány, tíz éve van itt, közel harminc éves a gép.
Kíváncsi volnák a működési elvre már régóta (más is megválaszolhatja ha ismeri). Az egyfázisú kivitelről rajzot mellékelek. A táplálás egy fázisú, de a motor deltába kötött háromfázisú, kondenzátorral kiegészítve.
Van ugyan itt három fázisú kivitelben is, ez csillagba van kötve és a csillag pontra a nulla is be van kötve. Erről rajzot most nem tudok biztosítani, egyébként van, de az csak blokk vázlat típusú.
Találkoztam fiatal kínai gépben is 3fázisú triacos szabályozású hajtással, itt egyértelműen a motorra rá van írva a nyomaték paraméter (kW nincs is) ill. ilyen típusú. Ez utóbbi külső ventilátoros kényszer hűtésű, a svájciak osztott forgórészűek, azaz a saját ventilátor lapátja a kihajtott tengelyhez képest egy külön csapágyazott részről hajtódik mely akár teljes fordulatszámmal is foroghat a lassú kihajtáshoz képest. A kínai gépben feltekercselés húzás meghajtás a feladata. A svájci gép megy egy nyomdagép melyben festék ill. víz felhordás beállítása (fordulata) a feladata.

Simon Endre

Szia Marton !
A kapcsolási rajzodon az Rel1 kimenete még magyarázatra szorul, mert a "turbó" jelzés funkciót a zöld LED tölti be. A motor neve, amelyen csak a nyomaték adat van teljesítmény nincs, rugómotor. Alkalmazási feladata felcsévés, feszítés, holtjátékmentesítés, egyes alkalmazásokban hidraulikus karakterizált fékezés (híddaruknál.) A háromfázisú motornál a nullás csillagpont a feszültségszinkronizált gyújtás miatt van. Ott nem soros a gyújtókör, mert a tekercs változó induktivitása visszahatna a gyújtókörre és "faxelektró" jelenség alakul ki ami csaknem egyen' motoráramot is okozhat a 180 fokon túli gyújtás következményeként. Minőségi gyújtóáramkörök (integrált típusok) eleve ilyen szinkronizált három vagy négypontos felépítésüek.  A régebbről, talán még ma is maradtak rugómotor funkcióra túltekercselt és ventillátor nélküli nagyon bordázott (sűndisznó) motorok, amelyek pl. portál és híddarukdaruk kábeljét "szedik fel". Ezek egyébkén mélyhornyú vagy kétkalickás motorok a forgórész hőjét extra nagy kent siklócsapágyak vezetik el a pajzs felé, vagy a ventillátor helyett egy lendkerékszerű sokhornyos rézkorong van. Régi kapumozgatóknál és liftajtózáróknál alkalmaztak ellenállásos előtételezéssel nyomatékcsökkentést (szorításgátló funkció,) ami ha tartósan fennáll ellenkező irányú mozgást vált ki vagy törli az utasítást. Ha tudsz feltenni a gépekről kinetikai vázlatot az  jó lenne. Netalán a kapcsolást eredetiből  fejtetted vissza, mert akkor őszinte elismerésem.

Marton

Szia Endre!
Köszönöm az eddigi válaszod, de az eredeti kiváncsiságom nincs kielégítve (vagy nem értettem meg a válaszod).
Miért is működik a rövidre zárt forgórészű motor szabályozása triac segítségével? Ugye azt tanultuk, hogy a motor fordulatszámát a pólus párok száma és a tápláló feszültség frekvenciája, és nem pedig a feszültség nagysága határozza meg. E probléma megoldása a manapság már lépten nyomon alkalmazott frekvenciaváltók. Itt nem az van, attól jóval egyszerűbb és olcsóbb triacos áramkör. Tehát miért is hatásos itt a fordulatszám szabályozás, 0-tól maximumig.
A korábban már említett nyomdagépben az egyfázisú és a három fázisú szabályozás is tacho generátoros visszacsatolású, azaz tartja a beállított fordulatszámot (meg is teszi).
Azt azért eddig elmulasztottam, hogy oszcilloszkóppal rámérjek a kimeneti jelalakra, vajon mit is láthatok majd? Jövő héten meg is teszem! Feszültséget mértem a motorokon, az változó nagyságú a motorok között (72 ilyen van). Különböző nagyságú a pillanatnyi terhelés függvényében is a kívánt stabil fordulatszám tartás miatt.

Alkalmazások a nyomdagépben:
Egyfázisú hajtások,
1. festék "nyaló" henger (duktor) meghajtása, fordulatszámmal arányos festéket biztosít a henger csoportnak. Itt viszonylag stabil a megterhelése a motornak.
2. víz kefe hengert hajt meg amelybe rákel (kés, lemez) nyúlik bele különböző mértékben amely külön beállítható. Ezért változó a nyomaték igény. A kefe fordulatszáma illetve a rákel bele mélyedése függvénye, hogy mennyi vizet "pöcköl", spriccel a vízfelhordó hengerre.
Háromfázisú fordulatszám visszacsatolással: húzómotor, a gép pillanatnyi sebességéhez képest ezrelékes fordulatszám különbséggel meghajtott hengerhajtás. A mögöttes mechanika nem ismert, de csúszó (szabadonfutós) hajtás lehet.

Idézetet írta: Simon Endre Dátum 2015. május 01., 16:04:51 DÉLUTÁN
A kapcsolási rajzodon az Rel1 kimenete még magyarázatra szorul, mert a "turbó" jelzés funkciót a zöld LED tölti be.
A turbó funkció (fogalom) azt jelenti itt, hogy azonnal sok víz vagy festék kell, amelyet egy felülbírált alapjellel (maximális értékkel) érünk el.
A relé funkciója, hogy a kezelőnek állapot jelet biztosítson. A relé normál esetben meghúzott állapotú. Tehát van tápfeszültség, nincs kioldva a biztosíték, normál értékkel működik a hajtás. Ekkor a vagy kapcsolatban lévő relé vezérlés az alsó műveleti erősítőkről kap magas jelet. Ha nem "turbó", azaz maximális az alapjel, akkor ha túl nagy a triac vezérlő jel, a komparátor átbillen és a relé elejtődik, jelezvén, hogy nem normális értéken működik a szabályozás. Tehát nagyon megvan erőltetve a motor, szorul, esetleg nem is forog, azaz túl sok energiát pumpál a motorba.
A felső fokozat kimenete akkor billen át pozitívba amikor turbó, azaz max fordulat igény illetve alapjel van. Ezzel hatástalanítja az előbbi, alsó figyelő áramkört.

A nyomaték motorok miért nem égnek le álló forgórész esetén? Túlméretezett (feszültségre) a tekercselés? Más mágneses tulajdonságokkal rendelkeznek? Az említett kínai gépen a feltekercselő motornál nincs tachogenerátor (nincs is értelme), nincs a nulla pont bekötve sem. Most nem is tudom megválaszolni, hogy delta vagy csillag kötésű-e a motor.

A kapcsolást nem kellett visszafejteni, az megvan, csak azért rajzoltam újra több lapra, hogy jobban megérthetőbb, értelmezhetőbb legyen.
Köszönöm ha továbbra is foglalkozol a témával.