Napelemes rendszerek felülvizsgálata

Indította recens, 2017. június 02., 11:09:46 DÉLELŐTT

Előző téma - Következő téma

Safety

Idézetet írta: nyaki Dátum 2018. február 25., 21:50:09 DÉLUTÁN
A szabványi értelmezések szerint a védővezetőt a gépbe kötni tilos, de semmi nem írja elő, hogy nem lehet kötni védőösszekötő-vezetőt.

A Fecó által tett kiegészítéssel már jobban érthető az általam hivatkozott szabványpont. Márpedig az pontosan azt írja, hogy nem lehet rákötni (csatlakoztatni) védővezetőt illetve annak semmilyen változatát (értsd. védőösszekötő vezetőt sem) kettős szigetelésű gyártmány megérinthető vezetőképes részéhez! Szerintem ez nem nyelvészkedés, hanem teljesen jól értelmezhető szabványi előírás.

Fecó

A 40/2017 ezt írja:

"1. átalakítás: minden olyan beavatkozás, amely villamos berendezés eredeti funkciójának, műszaki kialakításának, technológiai paramétereinek megváltoztatását eredményezi;"

Akkor ezek szerint ha egy eredetileg kettős szigeteltnek tervezett, gyártott és bevizsgált szerkezetet én I. évé módúvá "alakítok" átalakítást végzek? Megváltoznak a technológiai paraméterei vajon? Ezután még érvényben maradnak rá a gyártói nyilatkozatok? Vagy az átalakítást végző a felelős? Nah, most teljesen összezavarodtam :)
Vagy ha a tartószerkezetet kötöm rá a földelésre és nem a villamos szerkezetet, akkor nem változik semmi? Hiszen csak közvetetten módosul az érintésvédelmi osztály. Akkor lenne baj ha a panel sarkát fúrom meg hogy ráerőltessek egy szemes sarut?

Safety

Arról nem is beszélve, hogy a szabvány előírásnak megfelelendő egy ember nekiindul egy vödör festékkel, mint Rejtő Jenő regényében Lord Austin Brannisford és szépen lepingálja a napelemtáblák adattábláján a kettős négyzet jelölést. Egy több ezer darabos napelemparkban szép meló és nem utolsó sorban érdekes látvány lehet.  :)

Fecó

Itt a fórumon már megmondták: minél több szabványt ismersz, annál szarabbul alszol. Óhhh, csodálatos tudatlanság, mennyivel egyszerűbb lenne minden :)

nyaki

Tavaly volt szerencsém bevizsgálni több fémtestű zsalumozgató motort, amit 230V-os leválasztó trafóról tápláltak és a szekunderének egyik kivezetését a védővezetőhöz csatlakoztatták mondván, hogy ha kiveszik a rövidzárat, akkor vezérlési anomália lép fel, így benne hagyták. Teljesen fémből készült és EPH-zott légkezelő berendezésekre szerelték fel. Az adattáblája szerint kettősszigetelésűnek volt feltüntetve, miközben a kapocstáblája védővezetőt fogadhatott és a betápláló vezetékben benne volt a PE ér, ami be is volt kötve és a fémburkolatával összecsengett. A minősítésben kénytelen voltam ÉV I. osztályba sorolni, amiről értesítettem a megrendelőt, aki ugyan értetlenül állt a dolog előtt és ígéretet tett ennek kivizsgálására, de nem történt benne semmi. Azóta átadták a berendezéseket és vígan üzemelnek minden zokszó nélkül. :-\

tothgyula

Üdvözletem!
Hány voltos a vezérlés? Az is az elválasztó trf-ról megy?AZz MSzEN61140sz. 6.4 pontja leírja, hogy "a testek védővezetőhöz vagy földelővezetőkhöz való szándékos csatlakoztatása nem megengedett."
Ha tudsz tegyél fel egy rajzot.
TothGyula

Fecó

Elviekben már 2 éve hatályos az új MSZ EN 62446-1:2016 szabvány. Ráadásul angolul. Valaki tud esetleg valamit erről mennyiben szigorúbb előírásokat tartalmaz? Én olyat hallottam egy előadáson, hogy itt már az I-U karakterisztikát is közkincsé kell tenni? Plusz kijött az MSZ HD 60364-7-712:2016 ami szintén angol. Van ebben valamilyen szigorítás? A régi szabványok csak jövőre vesztik hatályukat, a magyar nyelv miatt addig azokat alkalmaznám, de készülni kell a jövőre...

tothgyula

Feco! Üdvözletem!
Szerintem tedd fel ezt a kérdést nyugodtan az MSZT honlapján. Biztosan kapsz hamarosan választ.Hogy a válasz mi lesz, csak találgatni tudok.
TothGyula.

Fecó

Köszönöm, bár ez olyan érdekes dolog, hiszen azt válaszolhatják hogy vegyem meg és megtudom. Viszont ha valaki már szert tett rá, esetleg a munkahelyén elolvasgatta (feltéve hogy rendelkezik angol nyelvtudással) megoszthatna némi "potya" információt. Bevallom, ha nem túl jelentős a változás, nem biztos hogy megvenném.

S/K

Nem lesz lefordítva. Ez áll az első oldalon: (ugyanaz mint az MSZ HD 60364-7-722:2016 Villamos járművek táplálása.)

"Jóváhagyó közlemény
A szabványszám európai harmonizációs dokumentumot a Magyar Szabványügyi Testület a közzétételének napjától magyar nemzeti szabvánnyá nyilvánítja. Magyar nemzeti szabványként az európai harmonizációs dokumentum angol nyelvű változatát kell alkalmazni."

Szerintem a következő VMBSZ már angol nyelvvizsgát is elő fog írni.