Elektromos autó(k) töltéséhez végpont kialakítása

Indította Vacakjunior, 2018. május 14., 14:40:49 DÉLUTÁN

Előző téma - Következő téma

Vacakjunior

Tisztelt Szakemberek!

Szakmai tanácsot szeretnék kérni Tőletek elektromos autó töltéshez kiépítendő végponttal kapcsolatosan.
Adott a kívülről szigetelt, színezett családi házunk (melyet nem szeretnék farigcsálással elrondítani) és adott egy 3 oldalról fedett kocsibeálló (továbbiakban: garázs), itt szeretném megoldani OPEL Amperánk töltését (3,7 kW-os a töltő), sőt gondolva a jövőre szeretnék két elektromos kocsi töltéséhez szükséges infrastruktúrát kialakítani.
Szigetelés/színezés előtt kértem a villanyszerelőt, hogy készüljön fel egy majd a későbbiekben kiépítendő vezérelt árammal táplálandó kocsibeálló fűtésre, melynek eredményeként egy 20-as (külső átmérő) gégecsövet húzott ki az elosztótáblától a garázs közelébe. Valamint a vezérelt áramot áthozta a villanyóra szekrénytől az elosztóig 2x2,5 mm2 tömör réz kábeleken (fázis, nulla) keresztül (Ezt én elég karcsúnak érzem egy beálló fűtéshez, pláne, hogy a kábelhossz eddig a pontig már 30m).

Távolságok és keresztmetszetek:
•   A villanyóra és az elosztótábla közötti távolság kb. 30m.
•   Az elosztótábla és a garázs közötti távolság kb. 20m.
•   Villanyóra-garázs távolság kb. 45m.

A villanyóra és az elosztótábla között a következő kábelezés adott:
•   5 x 10mm2 sodrott rézvezeték (3 fázis, föld, nulla)
•   2 x 2,5mm2 tömör rézvezeték (vezérelt áram föld, nulla)

Mindhárom fázis 16A-s biztosítékkal van ellátva a villanyóránál, a vezérelt áram biztosítékára nem emlékszem, de gondolom, hogy az is 16A-s.

A vezetéknyomvonal lehetőségei:
1.   Elosztótábla - garázs (a fent említett 20-as gégecsövön keresztül, ennek hossza 7m és 2 db kanyar van benne tűrhető sugárral).
2.   Villanyóra - garázs (új nyomvonal kiépítés sok betontöréssel, járólapfelszedéssel, falvéséssel és annak minden bájával...)

Elő szeretnék készülni 2 villanyautó töltésére...

Az ideális megoldás az lenne, ha ki tudnám vinni mindhárom fázist a garázsba (későbbi 3 fázisú gépek működtetéséhez) valamint az éjszakai áramot is garázs/kocsibeálló fűtéshez. De nyilván a beépített 20-as gégecsövön a meglévő keresztmetszetek megtartásával ez sajnos nem lehetséges. Tehát a megoldást a szűk keresztmetszetre keresem. Mit vigyek ki rajta?

Megoldás 1:
Elosztótábla - garázs: 3 x 10mm (1 fázis, föld, nulla) + 2 x 2,5mm (vezérelt föld, nulla). vezetékhossz 15m, szerintem be lehet húzni...
Ebben az esetben nincs 3 fázis a garázsban és a majdani 2 villanyautó is egy fázisról töltődik (elég ehhez a 16A???)

Megoldás 2:
Elosztótábla - garázs 5 x 6mm2 (3 fázis, föld, nulla) + 2 x 2,5 (vezérelt föld, nulla), vezetékhossz 15 m. Érzésem szerint ezt is át lehet küzdeni a gégecsövön.
Volt még olyan ötletem is, hogy csinálok egy föld szondát a garázsban is és akkor megspórolok 1 vezetéket. És még a tárcámban is több lesz a hely  ;D. Nem tudom, hogy ennek van-e akadálya...?

Mi a véleményetek, Ti mit húznátok ki a 20-as gégecsövön?

Előre is hálásan köszönök minden tanácsot és véleményt.

Üdv,
Tamás

tothgyula

Vacakjunior! Üdvözletem!
Első javaslatom: "Ne a gombhoz varrjuk a kabátot!" Ilyen távolságok mellett, vagy aggregátot vásárolsz, vagy szakszerűen kiépítteted a nappali 3fázist és a vezérelt 3fázist is. Ne a gégecső legyen az iránymutató. "2db
elektromos autó és garázsfűtés" erősen indokolja a leírt javaslatot. Persze Te döntesz, és hallgasd meg a többi Kolléga véleményét is.
Üdv:TothGyula.

nyaki

Üdv!
2 villanyverda töltése már ki is merítette a 3x16A nappali áram adta teljesítményeket, ezért egy a nappalihoz hasonló, izmosabb keresztmetszetű 5 eres vezeték kiépítése és egy helyi elosztó önálló ÁVK-val történő kialakítása elengedhetetlen lesz a garázsba. Innen nézve a min. 3x25A nappali áramigény is megfontolás tárgyát kell képezze.
A vezéreltnél nem értem, hogy mit is akart a villanyos kolléga, amikor 2x2,5mm2-es vezetéket húzott a csőbe. ::) Talán a vezérelt fázis vezetőt kihagyta? ...ugyanis ezt szokás vezérelni.

Sztrogoff

Idézetet írta: Vacakjunior Dátum 2018. május 14., 14:40:49 DÉLUTÁN
...Volt még olyan ötletem is, hogy csinálok egy föld szondát a garázsban is és akkor megspórolok 1 vezetéket. És még a tárcámban is több lesz a hely  ;D. Nem tudom, hogy ennek van-e akadálya...
Volna. Ebben a kis országban a hibavédelmet a szolgáltató írja elő. Ha a körzetben TN, akkor tilos a körzetben TT-t alkalmazni.

Vacakjunior

Idézetet írta: tothgyula Dátum 2018. május 14., 20:15:45 DÉLUTÁN
Vacakjunior! Üdvözletem!
Első javaslatom: "Ne a gombhoz varrjuk a kabátot!" Ilyen távolságok mellett, vagy aggregátot vásárolsz, vagy szakszerűen kiépítteted a nappali 3fázist és a vezérelt 3fázist is. Ne a gégecső legyen az iránymutató. "2db
elektromos autó és garázsfűtés" erősen indokolja a leírt javaslatot. Persze Te döntesz, és hallgasd meg a többi Kolléga véleményét is.
Üdv:TothGyula.

Kedves Gyula!

Alapvetően a szívemből szóltál. Sajnos azonban ez idén nem fér a terveimbe, sem anyagilag, sem a rombolás tekintetében.

A többieknek is hálásan köszönöm a fáradozást.

Ezek alapján egyelőre maradok a "tűzoltásnál", azaz 1 db villanyautó töltésre állok ki a meglévő gégecsövön át. Ha pedig láthatáron lesz a 2. villanyautó vagy egy rendes garázs, akkor megcsináltatom úgy ahogy kell. Ha úgyis újra bobcat borzolja a kertet, akkor már nem fog zavarni az a "kis" többletmunka a tisztességes kábelezés kialakításához. Ekkor megfontolom majd a bővítést is (16-ról 25 vagy 32-re). Ha jól számolom ezeket így hirtelen jobb, ha holnap indítok 4-6 db 4 éves LTP-t :)

A minimál programot a hét végén viszont megcsinálnám, mert nem tetszik és nem is vagyok nyugodt tőle, hogy a 10m-es narancssárga kerti hosszabbítón lóg a kocsi éjjel.

Még 1x köszönöm a tanácsokat.

Üdv,
Tamás