Motor leégése

Indította BuyerZsolt, 2017. január 31., 15:18:01 DÉLUTÁN

Előző téma - Következő téma

BuyerZsolt

Sziasztok!

Adott egy 230V/40W-os egyfázisú légtechnikai villanymotor, aminek szennyeződés/idegen tárgy miatt a mozgó része megszorult. Ha véletlen bekapcsolják és a motorban ha nincs hővédelem (vagy rossz), akkor úgy gondolom, a tekercs bizonyos idő után leég. (Másodpercek, percek??)
A kérdés, hogy egy ilyen szituáció lehet-e tűzveszély forrása? Képes-e a motor a környezetét annyira felmelegíteni (műanyag ház), hogy abból baj legyen? (Vagy pedig a tekercs jóval előbb megadja magát?)

Marton

Az a véleményem, hogy mivel egy ilyen és hasonlóan kis teljesítményű motor elég nehezen ég le a hagyományos értelemben. Persze ha elég sokáig fűti magát, akkor megég a tekercs zománc szigetelése.
Oka, hogy a tekercselése vékony és nagy menetszáma miatt jelentős mértékű az ohmos ellenállása is, tehát drasztikus áramnövekedés nem alakul ki.
Ép most friss dolog, és itt van a műhelyben egy EBM gyártmányú 45W-os szekrény hűtő ventilátor amit még nem dobtam ki, és most méréseket is végzek rajta. Ennek van beépített hő biztosítéka mely a teszteléskor működésbe is lépett.
Adatok: 230VAC, 45W. Számított névleges árama: 0,19A. Ohmos tekercs ellenállása kb. 150 ohm, számított eredő induktív ellenállása névleges áramfelvételnél 1175(ohm).
A ventilátor mechanikai hibás, csapágyas! Most tesztelve, először nem indult el a forgása, csak búgott, és időnként a hő kapcsolója ki-ki oldott. Ekkor kb. 0,5A áramot mértem. Egy idő után mégis elindult a forgása, és most 0,3A-t mérek. Így forogva most a ventilátor fém háza 28 fok Celzius. Nem mértem meg amikor még nem bírt elindulni, hogy akkor hány fokos is volt.
Minden esetre nagyon hasznos ha van beépített hőkapcsoló ami véd egy esetleges túlhevüléstől, tűztől.
Nem föltétlen összehasonlítható ezzel az, hogy vannak itt gépekben kis szinkron motorok melyek néhány wattosak lehetnek és 24VAC-vel működnek toroid trafóról. Ezek "üzemszerűen" úgy vannak használva egy csappantyú állításához, hogy nincs végállás miatti kikapcsolás, ott csupán ütközik, nem bír forogni, miközben továbbra is feszültség alatt vannak tartva. Ezek a kicsik "nem bírnak" leégni, persze ehhez segíthet a tápláló trafó belső ellenállása is.

Simon Endre

Hogy mi a tűz(leégés)veszélyes villanymotoroknál?
1.  Szénkefés DC motor (üzemanyag szivattyú) a benzinben nyitottan üzemel, tűzesetről nics hír, viszont a benzin (gázolaj) adaléktól tönkremegy.
2.  Rugómotorok, ezek pl. daruk kábeleit csévélik fel. Többműszakos bekapcsoltságnál is épen maradnak. (Hatalmas hűtőbordái vannak.)
3.  Forgácsológépek motorjai óránként több száz ellenáramú fékezést bírnak a motortest hőfoka 100fok közelében, időnként még felette is, bírják.
4.  Fűtés keringető szivattyúk (permalloyházas) 60-100fok közöt, na itt már égnek le motorok bár jellemző a tekercsszakadás. A műanyag kiöntés okozza.
5.  Porszívómotor. Leég háza összeolvad ha eldugul a légútvonal. Az újabb típusokon már van klixonos hővédelem.
6.  Külső forgórészes (Pabst) motorok 75-80%-os tartós terhelésen is leéghetnek.
7.  Műanyag és faipari kéziszerszámok kommutátoros motorjai leégnek, ha nincs rendszeres tisztításnak alávetve. Poliészterpor a kommutátorra végzetes.

BuyerZsolt

Köszönöm a válaszokat! Utánajártam, hogy általában a használt szerkezeti műanyagok (PVC, ABS, poliészter, stb.) minimum 300-350°C fokon gyulladnak. Amennyiben ezt a tekercs szigetelése nem bírja már, akkor elvileg nem is melegedhet fel erre a hőmérsékletre, mert az előbb megszakad/zárlatba megy.
Persze a biztosabb megoldás a hővédelem.