Faház villanyszerelése

Indította petike199600, 2013. április 20., 07:20:33 DÉLELŐTT

Előző téma - Következő téma

nyaki

Szelei!
Csak részedre jegyezném meg, hogy a fal rétegi szerkezete nem jól van kialakítva. Miért is mondom ezt?
Nekem Svéd-típusú, előregyártott fapaneles, tetőteres házam van. Anno még svéd tervezéssel és közreműködéssel épült és a "hülye" svédek azt mondták, hogy egy faszerkezetnél teljesen más hőtechnikai elrendezést kell alkalmazni, mint egyéb építési elrendezéseknél. Arra hivatkoztak, hogy a fa mint természetes páraáteresztő és párafelvevő anyag, zárt és párásodó helyen hajlamos a korhadásra és a gombásodásra, ezért kiszellőztetett légréteget kell hagyni a hőszigetelő és a külső borítás között. Ezt nálam 2cm-es légréssel biztosították úgy, hogy a hőszigetelőt nem zárták le teljesen a külvilág felé, hanem szurkos vásznakat feszítettek ki a paneleken, amelyeket nem "gyógyítottak" össze, így a hőszigetelőben keletkező, a harmatponti párakicsapódások következtében felgyülemlő vizet, az alul-felül nyitott 2cm-es légrés a kémény-elv alapján húzza ki a falból. Azért, hogy a belső borításon még nagy hidegben sem keletkezzen párakicsapódás (a harmatpont a helyiség belseje felé húzódik a hőmérséklet csökkenésével), párazáró fóliát raktak alá, ami az elmúlt 20 év alatt megtette jótékony hatását. Az viszont igaz, hogy a nagy szél igencsak kihűti a házat, de ennek ellenére a belső falazat mindig meleg maradt.
Amit ki akartam hozni ebből az az, hogy véleményem szerint a külső borítás alatti 10cm-es légrés túl sok és nem kellett volna lezárni 20-as OSB-vel, mert a pára azon keresztül nem fog távozni.
Az én paneleim rétegződése így néz ki, kívülről befelé haladva:
függőlegesen lapolt deszkaborítás - 2cm légrés - szurkosvászon - 10cm Isolith-párazáró fólia - 12mm nagy sűrűségű forgácslap.
Bocs az offért, de ezt el kellett mondanom. :-\

Szelei

Igen nyugodtan szerelhető arra. És nem üveg hanem kőgyapot szokott lenni a hőszigetelő vagy tűzálló nikecel.

Saját tapasztalatom szerint nagyobb átalakítás úgy is 15-20 év után szokott lenni és ilyenkor már akár falbontás is elfogadható a felújításnál/ bővítésnél.

De hiába szokott berakni előre tartalékot az ember általában jól tervezet szerelés esetén valami egészen a nyomvonaltó teljesen más irányban kérnek bővítést és ez esetben fölösleges a be tett tartalék.

Üzenet összefûzve: 2013. április 21., 11:21:06 DÉLELŐTT

Kedve nyaky.

Drága főnököm ajtó, ablak, faházak tervezésével, kivitelezésével foglalkozik és ezt az épületet is saját kivitelezésben készítette.

http://www.delta-kft.hu/hun/elerhetosegeink :'(

nyaki

Hmmm. Akkor lehet, hogy a svédek tudják rosszul. ;)
Mindenesetre nekem bevált.

Szelei

Mint említettem az előző faház mérete volt túl nagy ezért került bontásra teljesen az alapokig. És elváltozás nem volt 3 évig használták.

Kis költséggel lehetett üzemeltetni. Értem itt a fűtést, hűtést.

nyaki

Én lakóházként használom.
A fűtési igénye tényleg alacsony oly annyira, hogy nálam a gázszolgáltató kétszer is gázórát cserélt indokolatlanul.
Az építési technológia helyessége majd 20 év múlva kiderül.
Magyarországon az ilyen jellegű építés '90 előtt szinte nem is volt ismeretes, viszont az északiak már évszázados hagyományokra építkeztek és mint látjuk, kiállta a próbát. Remélem az enyém házam is tartósnak fog bizonyulni, bár mások az éghajlati viszonyok. ::)

Gyurmaúr(fi-relé)

nyaki: azok a "hülye" Svédek... Nézd meg, milyen "igénytelen" a Volvo, a Saab, az Ikea (mondjuk annak kínálatában tényleg találhatóak hulladékok), az ABB éssatöbbi... Ilyenkor szoktam nagyokat nyelni, amikor mi itt lepusztultisztánban elmondjuk, hogy biza milyen szar ez vagy az a Német (NSZK), Japán, Svéd, Olasz, Dél-Koreai, Finn, stb,tehát nálunk nagyságrendekkel fejlettebb ország gyártmánya, technológiája! Persze, rögtön vissza is szoktam kérdezni, hogy "ezt most komolyan mondod, ill egyéb közhelyek?" Márcsak azért is, mert országunk jelenkori állapota valahogy nem azt tükrözi, hogy mi ebben-abban jobbak lennénk, mint a fentebb nevezett országok, sőt ha Cseh, Lengyel, Szlovák országokkal hasonlítom magunkat össze, hát ott sem szebb a kép!
Szelei kolléga; sajnállak, mert tudom, hogy milyen szar érzés vmit profi módon -az eddigi szereléseidről készült képek tanulsága alapján jéghideg profi vagy!- elkészíteni, majd mások f@szsága miatt azt szétbarmolni, majd ismét elkészíteni vmi mást, ami köszönő viszonyban sincs az előzővel, de muszáj úgy csinálni, mert szorítanak a költségek, ill az idő. S mint tudjuk; jó munkához idő, még jobbhoz még több idő szükséges!
Petyó: Sztem mindenképp légy PPP-s, tehát igyekezz minél Precízebben, Pontosabban és Pedánsabban megcsinálni, már csak azért is, mert elképzelhető, hogy fogsz te ott még szerelni később is és akkor mennyivel jobb, ha az általad elsőre kellő pedantériával elkészített csövezésbe csak lazán betolod mondjuk a szaunát tápláló 5x6-os MT-t,mely ugye nem végpontig az, hiszen ott ugye forróság van, ergo oda tényleg tűzálló kábel kell! Ami a ,,zárható" szekrényt illeti; az biza sokféle lehet, még akár szabályos, ill szabványos is. Sztem, kattints a kicsikéről 1-2 fotót, aztán tedd számunkra közkinccsé, biztos kapsz javaslatokat, hogy mit is kell (vagy nem) tenned vele...

petike199600

Ok majd teszek fel képet ha lejutok ehhez a bizonyos házhoz. Eddig csak építészeti tervet láttam és meg kért hogy csináljak neki villamos tervet is. 8) 8) Nem tagadom nagyon örülök a felkérésnek persze ez nem hivatalos terv ( hogy is lenne már az ) csak majd megmutatjuk a villanyszerelőnek akit hívott.Remélem tetszik majd neki.Ide is fel fogom tenni az általam készített tervet.
Köszönöm a segítségeket,majd megpróbálom lebeszélni erről a tűzálló kábelről.
További kellemes napot!

Üzenet összefûzve: 2013. április 21., 15:35:28 DÉLUTÁN

Na de ha már ígérgetek akkor teszek is fel rajzot.
A nyomvonalat még nem rajzoltam meg mert nem tudom hol van a villanyóra szekrény.
Ezután majd átgondolom hol legyen a lakáselosztó.
Na mind1 itt a rajz!
Nézzétek át és adjatok tippeket mit kéne másképp!
Köszönöm!

Üzenet összefûzve: 2013. április 21., 15:52:14 DÉLUTÁN

Eszembe jutott még egy kérdés.
Szelei úr mondta hogy ha nincs OSB lap akkor lehet a csőbilincseket rögzíteni a gerendára is. De hát az nem jó mert a gerendára ha ráteszem a csőbilincseket akkor nem lehet rátenni a gipszkarton lapot. Úgy nem jó ,hogy a csőbilincseket a külső fa borítás  belső részére teszem és akkor ebbe belemegy a cső.De még jobban belegondolva ez sem jó mert a gerenda itt is itt van.
Mi a jó megoldás ilyen esetekben?

NagyPS

Utolsó kérdésre.

Gondolom a ház szerkezete: külső deszkázás vagy borítás, gerenda rácsozat, belső borítás. A villany a gerendázatra úgy van rögzítve hogy a két borítás közé kerüljön, ahol gerenda van útban azt max 25% os nagyságú fúróval átfúrva, vagy több de kisebb lukak.
Ha a fentiektől eltérően a belső borításon van egy léctávtartó és arra megy a végleges borítás akkor a lécezésközé rakják és a lécből kihagynak egy kis darabot ott ahol kell.

petike199600

Köszönöm a válaszodat!
Szóval át vannak fúrva a gerendák. De gondolom van csőbilincs is.Ez hol található? Hova rögzítik? A külső borítás belső felére?
Egyáltalán kell bilincs vagy csak elég a furatokba való befűzés és tartja az?

nyaki

A házam villanyszerelésével kapcsolatban, ha már villanyászkodunk:
Az előregyártott panelebe olyan svédek által gyártott szerelvénydobozok voltak beépítve, amit akkoriban még senki sem látott, sőt azóta sem láttam sehol.
Úgy néz ki, hogy...átmérője 65mm, nehéz kivitelű és a hátulján van egy fel és lefelé álló, 20mm-es csövet fogadni tudó kb. 30mm hosszú merev csőcsonk, amibe a csövet beledugva erősen rögzül. A dobozt a belső falazatra a külvilág felőli oldaláról kellett beilleszteni az előre kivágott körökbe, majd a csőcsonkokon kialakított csavarhely segítségével rövid Reisserrel rögzíteni, így se ki, se be nem tudott esni. Amikor a dobozt betették a helyére, a pereme síkba esik a belső borítás síkjával. A szerelvény szoba felőli részében van egy acél keret a dobozba integrálva, amihez egy sima 3mm-es metrikus csavarral lehetett rögzíteni a szerelvényt, amely csavarok a mai szabványtávolságra voltak egymástól. Ez a fém keret olyan erősen ragaszkodik a dobozhoz, hogy komoly roncsolással lehet belőle kitépni, pedig nincs a doboz anyagába integrálva, hanem a doboz szélén található süllyesztett perembe fekszik bele. A beledugott cső a falazaton belül nincs sehol rögzítve, ugyanis a következő rögzítési pontját a panel 2,5m-re található felső gerendájának a furata adja. Egyszerűen zseniális találmány és itt majd 30 éves technológiáról beszélek, amit már akkor a svédek ki tudja mióta használtak. A gyári kötődobozok 100x100, 150x150mm-es, négyzetes alakúak, IP54 védettségűek voltak és ezek oldalán szintén ugyanazok a csőcsonkok voltak, mint a szerelvénydobozon. Úgy voltak kialakítva, hogy a csövet (gégét) beletolva azonnal gáztömören rögzültek. Azért írtam, hogy voltak, mert ezt külön kellett volna megvenni, de olyan iszonyat ára volt, hogy ezt elvetettem és kiváltottuk magyar anyagokkal, amit azóta is bánok. A vezetékkötések a tetőtérben lettek kialakítva IP54-es nehézkivitelű 100x100-as Műdn dobozokkal, tömszelencékkel és Kupolfix-el, 2,5mm2-es MCu vezetékkel. Nyilván nem olyan szép mint a svéd megoldás, de a célnak tökéletesen megfelelt.
A fűtés- és vízcsövek az akkori ún. Warm-rendszer részei lettek volna a falazatban vezetve, de ezek is mellőzve lettek az iszonyat ára miatt, amit szintén bánok azóta, de akkor ezek tényleg olyan áron voltak, hogy pl. csak a ház komplett fűtés- és vízvezetékrendszere árából a teljes gáz, víz, fűtésrendszert megtudtam oldani kazánostul, vízmelegítőstül, radiátorostul, úgy unblock alternatív magyaros megoldással.