1 fázisú villanymotor forgásirányváltása

Indította petike199600, 2012. október 24., 17:00:51 DÉLUTÁN

Előző téma - Következő téma

petike199600

Sziasztok!
Azt szeretném tõletek kérni hogy valaki magyarázza már el nekem az egyfázisú villanymotor forgásirányváltását.
Esetleg ha valaki tud rajzot az is nagyon jó lenne . Még iskolában nem tanultam de szeretném tudni hogy hogyan is mûködik ez.
Köszönöm

JUVILL


savair

Szóval   a  legegyszerûbb  a  3  fázisú  motor  itt  térben  120 fokkal  eltolt  tekercsekben idõben 120 fokkal  eltolt  áramot  vezetünk  ennek hatására  az állórészben  létrejön  a forgómágneses  mezõ.  Ezen  mezõ erõvonalai  metszik az  állórész rövidrezárt tekercseit  mely  Lenz  törvénye  alapján  ( Az  indukált  feszültség  álltal létrehouott áram iránya mindig olyan  hogy  mágneses  terével  igyekszik megakadályozni  az  õt  létrehozó  okot)  forgómágneses  mezõ  irányába  forog...

Egyfázisnál    a  fõfázis  tekercsben úgynevezett  lüktetõ  mágneses  mezõ  jön létre   ezzel   a  motor  forgórésze  még  nem  indul  el  csak remeg  ezért  a  segédfázis tekercsének  fázisát  90-fokkal  el kell  tolni egy  kondenzátor  segítségével..   

Forgásirányt  többféle képpen is  változtathatsz:
A  fõfázis  tekercs kivezetéseinek cseréjével
A  segédfézistekercs kivezetéseinek cseréjével
Valamint  a  lakatos  módszer  megfordítod  az állórészt :D :D:D   
Az elõbbiekben  a zártkalickás forgórészû aszinkron motort  írtam le, Fejbõl  ennyi  ment........   egyébként   a  neten megtalálható  kapcsolási rajzokkal  stb... 

Üzenet összefûzve: 2012. október 24., 20:17:07 DÉLUTÁN

Egy kis  javítás: Ezen mezõ erõvonalai metszik a  FORGÓRÉSZ rövidrezárt tekercseit

Novill

Ha nem tévedek másként fogalmazva a  tekercsben folyó áram irányát ( nem a dugaszolóvillánál) megváltoztatod. Ez által a gerjesztett mágnesmezõ iránya megváltozik, vagyis másik irányba forog. Az eredeti bekötések általában megfelelõek. Vigyázni kell azért arra, hogy a fordított irány nehogy mûszaki problémát okozzon a meghajtott részen.

savair

Ígyvan Novill  Vagy  a  fõfázis tekercs kivezetéseit  cseréled  vagy  a  segédfázis kivezetéseit...  Amelyikhez könnyebben hozzá  lehet  férni...  :)

petike199600

ertem.
Koszonom szepen.
Egyebkent a gyakorlati eletben a motoroknal mi szokott a legtobbszor elromlani<

savair

HA  aszinkron motorról beszélünk  márpedig nagyon elterjedtek  ezek  a  motorok,    itt  a forgórésznek nem igazán  szokott baja lenni mert robosztus kialakítású.. (zártkalickás forgórész)
Elõfordulhat azonban hogy  leég az állórésztekercs  vagy  szálszakadása lesz.... ezekre  méréssel  könnyen fényderíthetõ..  Valamint  ha motort üzemelsz be elsõ lépésként    mérd  meg  a szigetelési ellenállását ha  nem megfelelõ,  hiába  üzemel  a motor   tekercseltetni,  javítani kell....

JUVILL


Egyfázisú, kommutátoros motoroknál gyakori a szénkefék elkopása (körtüzes lesz).
A szénkefék kopása akár a kommutátor meghibásodását is okozhatja.
Természetesen minden motornál a nem megfelelõ túlterhelés védelem miatti leégés.
A csapágyak meghibásodása is a motor leégését idézheti.
De ez is összefügg a túlterhelés védelemmel.

flatskerrobert

 Savair!


     Visszatérve az egyfázisú rövidre zárt forgórészû motoroknál a forgás irány váltására.
Ha jól emlékszem és ha nem tévedek akkor a segédfázis két végének a megcserélésével lehet megoldani, persze akkor, ha ki van sorkapocsra vezetve. Ha csak a fõfázist cseréled akkor nem lesz forgás irány váltás. Az olyan mint ha a villásdugót vagy így vagy úgy dugod be a konnektorba, nem változik a forgásirány. A többi az OK.
FR.






JUVILL


Ezért írtam, hogy a motor (gerjesztõtekercs) kapcsait kell megcserélni.