Villanyszerelő Szakmai Fórum

Általános témák => Általános beszélgetések => A témát indította: Novill Dátum 2012. december 22., 13:56:13 DÉLUTÁN

Cím: A képzettségek gyakorlati alkalmazásának a lehetőségei
Írta: Novill Dátum 2012. december 22., 13:56:13 DÉLUTÁN
Ha valaki megszerezte a megfelelő szakmai végzettségeket különböző szinteken és folyamatosan képezte tovább magát. A gyakorlati tapasztalatok szerint mennyire sikerül ezeket hasznosítani az életben? Tudjuk , hogy a képző helyek is különböző szinteken vannak. Ezért vannak oktatási intézmények melyek hallatán  önmagában már minőséget jelent. Melyeket a szakma nagyon jól ismer és elfogad. Ha valakinek sikerül elhelyezkedni mennyire tudják ki használni a megszerzett tudást?  A fejlődés rendszerint egy specifikus területet jelent egy adott cégnél. De sajnos vannak akiknek egyáltalán nem sikerül elhelyezkedniük a szakmában. Nekik a későbbi vissza térés nagy gondot jelenthet.

Cím: Re:A képzettségek gyakorlati alkalmazásának a lehetőségei
Írta: Szirty Dátum 2012. december 22., 19:13:20 DÉLUTÁN
Üdv Novill!

Összetett téma ez. Azt gondolom sajnos nem túl rózsás a helyzet.
Nekem úgy tűnik az oktatás szakmai színvonala soha nem látott mélységekben van és ez sajnos általánosságban is kijelenthető. Szinte semmi gyakorlatot nem oktatnak, szinte csak elmélet van, az is főleg elavult évtizedes technológiákról szól. Természetesen ezekre is szükség van, ohm törvénye az mindig is ohm törvénye volt, de önmagában nem elég.
Pl. automatizálást, mechatronikát (kiver a víz a nevétől is) tanult végzősök nem tudják mi a szinkron szervó, terepi buszról épp hogy hallottak vagy önszorgalomból olvastak valahol. Frekvenciaváltóval foglalkoztak pár percig elméletben. Számukra PLC-vel közlekedési lámpákat és LED sorokat lehet villogtatni, meg garázskaput nyitogatni.
Úgy írnak ki a tanárok feladatot, hogy teljesen értelmezhetetlen mit is akar kihozni belőle (mármint milyen megoldást fog majd elfogadni).

Aztán kiküldik őket szakmai gyakorlatra egy gyárba és pislognak mint hal a szatyorban, a szakik meg műhelyt takaríttatnak velük, mert ha semmihez nem nyúlnak abból nem lesz baj.
Egyébként meg a frekvenciaváltós hajtáson úgy akarnak forgásirányt cserélni, hogy fázist cserélnek a betáp oldalon, a csillagba kötött motort a csillagponton táplálják meg (igen! az áthidalásra kötik mindhárom fázist)

A másik oldala a dolognak az, hogy mennyire igyekeznek ifjú padavanjaink. Semennyire (tisztelet a kivételnek, de kicsi a százalékos arányuk sajnos). Szerintük minek erőmű? Az áram a konnektorból jön...

Újabb oldal mit kívánnak a munkaadók. Azonnali teljes körű professzionális ismeretet az általa üzemeltetett összes berendezéshez (munkakezdéskor ad néhány napot, hogy mindenki megtanulja hol az öltöző, a büfé a WC és a kijárat). Természetesen legyen sok év tapasztalata, referenciája, tudjon sok idegen nyelvet, legyen jogosítványa, autója, amit természetesen felajánl a cégnek használat céljából, stb. Ne legyen családja, soha ne akarjon szabadságra menni, legyen elégedett a fizetésével, vállalja a felelősséget mindenért, dolgozzon sokkal többet mint 8 óra, legyen bent hétvégén is. Minden kiadott munkát szupermen módjára, a szükséges körülmények (anyag, szerszámok, információk, idő) nélkül oldjon meg, ha nem teszi azonnal vállalja a következményeket.

Sajnos kicsi ezen halmazok metszete (ha beszélhetünk egyáltalán metszetről és nem fényévnyi távolságokról).
Cím: Re:A képzettségek gyakorlati alkalmazásának a lehetőségei
Írta: JUVILL Dátum 2012. december 22., 19:31:26 DÉLUTÁN

A képzettség gyakorlati alkalmazása nagyon sok mindentől függhet.
Elméletileg mindenhol - azonos végezettséghez - ugyan azt kellene tanulni.
Ez elméletileg igaz. A gyakorlati alkalmazás már függhet attól, hogy milyen volt az oktató, és a tanuló a gyakorlatot milyen munkahelyen szerezte, mennyire képzett szakemberek mellé volt beosztva, azoktól mit tanulhatott. Az megint kérdés, mennyire nézték meg a rá bízott munkát, hogyan hívták fel a figyelmét az elkövetett hibákra.
Innen kellene elindulni.
Ha a szakmát el akarja sajátítani, akkor tanul, igyekszik a tanultakat a gyakorlatban alkalmazni. Ha nem érdekli a szakmája, akkor a gyakorlati életben végzett munkáját gyakran érik kritikák, és elképzelhető, hogy távozik a villamos emberek sorából.
Ha viszont akart tanulni, érdekelte az elméleti és gyakorlati képzés, akkor a rábízott feladatokat megelégedettségre végzi, ettől sikerélménye származik, és feltehető, hogy egyre több olyan feladattal látják el, ahol megszerzett tudását érvényesíteni tudja.
Cím: Re:A képzettségek gyakorlati alkalmazásának a lehetőségei
Írta: Szirty Dátum 2012. december 22., 19:46:06 DÉLUTÁN
Üdv JUVILL!

Egyetértek a leírtakkal. Valóban ez a lényeg.
Sajnos az életben rengeteg olyan tényező befolyásolja ezt a mechanizmust, ami miatt nem, vagy csak igen nehezen jön össze ez az ideális végkifejlet.
Cím: Re:A képzettségek gyakorlati alkalmazásának a lehetöségei
Írta: Novill Dátum 2012. december 22., 20:08:17 DÉLUTÁN
A minap találkoztam egy 2 éve végzett villanyszerelő munkájával. Néhány meglepő szakmai hiányosság: a lámpákhoz 2 eret vitt, a gipszkarton mögött kötött doboz nélkül alu és rézvezetéket. Áramköri kiosztás sehol, a földelő vezetékre rámérve több mint 2000 ohmot jelzett a műszer. Kérdezem az érintésvédelemről a legalapvetőbb dolgokban is nagy fokú hiányosságok. Nem tud elhelyezkedni, nincs honnan ellesni a szakmai fogásokat. Mivel a gyakorlati képzés tanműhelyben volt. Így a vég kifejlett is szomorú.
De nézzük a mérnököket is nem csak a szerelőket.  Megszerzik a diplomát megfelelő elméleti ismeretekkel, nagyfokú matematikai és szakmai ismeretekkel. De kevés mérnök tud igazán elhelyezkedni mint fejlesztő, tervező,stb. mérnök. Viszont sokan közülük elmennek termék menedzsernek, termékek forgalmazása a fő feladatuk. Közülük néhánynak sikerül egy kicsit a szakmai részhez hozzáférni, előadásokat adhatnak nekünk egy bizonyos termékről. Van aki gyengeáramú szakon végzett és erősáramú területen ténykedik. De mondjuk meg őszintén, nem igen tudják ezek az emberek  ki használni a szakmai végzettségüket sajnos.
Cím: Re:A képzettségek gyakorlati alkalmazásának a lehetöségei
Írta: JUVILL Dátum 2012. december 22., 20:20:47 DÉLUTÁN

A mérnökök előadásai sajnos sok esetben kívánnivalót hagynak maga után.
Mivel a magas szintű szakmai tudás elméleti, és ha egy gyakorlott szakember az előadás közben, vagy végén kérdést tesz fel az előadás témájában, akkor kezdődik a probléma.
Kitérő válasz, égés, majd megnézem és visszaszólok...
Előadást az tartson, aki felkészült. Ehhez is gyakorlat kell, a kommunikációs készségről már ne is beszéljünk.
Cím: Re:A képzettségek gyakorlati alkalmazásának a lehetöségei
Írta: Szelei Dátum 2012. december 22., 20:31:33 DÉLUTÁN
Mivel egymagam vagyok a saját cégünknél TMK munkakörbe szerettem volna már régen egy segítő társat a feladatok megosztása végett is de idáig nem sikerült. Ezt azért írtam mint előzmény mert 55 évesen már én sem bírok mindent. Hoztak egy idős szakit, akit már másnap kértem bárhol csak a szakmába ne. Fiatalt pedig szívesen formálnám hasonló tudásra de egyenlőre nincs bérkeret, igény.

Szerintem a képzés ezek végett is akadozik, mert szinte alig van olyan és akkora vállalat, cég aki ki tudna nevelni mind saját mind mások számára megfelelő szak alapanyagot. Ha van lehetősége akkor is a profit a lényeg és nem gondol a holnapra. Sokszor mondják pótolhatatlan ember nincs, de amikor nyugdíjba, más vállalathoz elmegy valaki akkor döbbenek rá nem is annyira igaz a mondás. Nem is gondolnak biztosíték gyanánt több hasonló saját nevelésű szakember kiképzésére.
Cím: Re:A képzettségek gyakorlati alkalmazásának a lehetöségei
Írta: balzsi Dátum 2012. december 22., 21:05:38 DÉLUTÁN
Sajnos az a bevett gyakorlat, hogy inkább megy a kínlódás az átmeneti időszakban, míg nem akad újra horogra megfelelő szakember. Mert a munkaadók lelkivilágát az sokkalta jobban megnyugtatja, ha az ő zsebükben marad az az X összeg, mellyel meg tudnák tartani a jó szakembert. Természetesen tisztelet a kivételnek.
Cím: Re:A képzettségek gyakorlati alkalmazásának a lehetöségei
Írta: Villanyreszelő Dátum 2012. december 22., 21:20:03 DÉLUTÁN
Idézetet írta: balzsi Dátum 2012. december 22., 21:05:38 DÉLUTÁN
Sajnos az a bevett gyakorlat, hogy inkább megy a kínlódás az átmeneti időszakban, míg nem akad újra horogra megfelelő szakember. Mert a munkaadók lelkivilágát az sokkalta jobban megnyugtatja, ha az ő zsebükben marad az az X összeg, mellyel meg tudnák tartani a jó szakembert. Természetesen tisztelet a kivételnek.

Lehet,csak akkor van a baj,mikor megáll a termelés mert nincs szaki.
Mérnök úr meg biztosan nem ért hozzá gyakorlati szinten.
Aztán jön a meglepő segéd munkás aki húz egyet a csavaron.
Nekem is volt egy esetem mikor a gépésznek kellett fúrót éleznem :)
Aztán hívtak a BME-re az építész mérnököknek makett világítást bekötni,hát megtisztelő volt :D
Cím: Re:A képzettségek gyakorlati alkalmazásának a lehetöségei
Írta: Szirty Dátum 2012. december 22., 22:16:25 DÉLUTÁN
Üdv!

Idézetet írta: Villanyreszelő Dátum 2012. december 22., 21:20:03 DÉLUTÁN
Lehet,csak akkor van a baj,mikor megáll a termelés mert nincs szaki.

Carpe diem van mindenhol. Egybekötve azzal, hogy "milliókat költünk pár ezer forint megspórolására"
Cím: Re:A képzettségek gyakorlati alkalmazásának a lehetöségei
Írta: Gyurmaúr(fi-relé) Dátum 2012. december 22., 22:32:33 DÉLUTÁN
Brutálisan hátborzongató, amiket leírtatok! Én épp a folyamatban lévő (hisz még a gipszkarton + bele kerülő lámpatest szerelés hátravan) építkezésen szembesűltem azzal, hogy a gázszerelő pici fiacskája, aki most fog végezni vizslatta az általam felrakott hensel szekrényt, annak a füst színű ajtaján áttetsző cuccokat, mire az apja szomorúan mondta, hogy a gyereknek nem igazán van foglama arról, miket is lát. Mire én javasoltam neki, ugyanmár csavarozza le a fedelét a KV-nek, oszt skubizza már meg, mi, hogy ,merre, meddig, hanyas a kabát. Még ezt sem merte megtenni, azaz hogy megfoja az én egyik 1000V-os csavarhúzomat és leszerelje a fedelet! Szegény fiú el volt keseredve, mert saját bevallása szerint ő bizony nem igazán érti, mit, hová, s miért úgy, ahogy kell betenni és összekötni egy ilyen síma lakás elosztóba! :'( Úgyhogy a mérőszekrénnyel, ill a túlfeszvédelmi cuccossal már nem akartam terhelni) Gondoltam, bedobom neki az én winyómon is teljes terjedelmében feltalálható -néha-néha én is "átlapozom" - Dienes/Kliment féle Villanyszerelő szakmai ismeretek I-III. c. remekbeszabott tankönyvet, mint valamiféle hatékony segítséget, de erre aszonta, hogy az oktatója nem ebből tanít és csak "baj" lehet belőle, ha ő majd odabent erre hivatkozik... Végűlis, abban maradtunk, hogy keres az örege valami menőbb villanyász ismerőst, akihez majd odaszegődhet. Az a baj, hogy ilyen fel (nem) készűltséggel semmit nem fognak tudni kezdeni magukkal még kűlföldön sem, mert ott nem lesz sem idő, sem megfelelő ember, aki majd az alapotktól beléjük veri a SZAKMÁT! Én még csak-csak kezdhetnék magammal kint valamit, hisz mind az Angolom, mind a Németem társalgási szintű, igaz a szaknyelvet nekem is meg kéne pörgetnem. Mindenesetre ha úgy döntök, hogy "disszidálok" és kint is villanyászkodni szeretnék, nos ez esetben nem lennék elveszve...
Cím: Re:A képzettségek gyakorlati alkalmazásának a lehetöségei
Írta: Villanyreszelő Dátum 2012. december 22., 22:51:22 DÉLUTÁN

Üdvözlet Szirty!
Más szakmáknál is ez a helyzet,egy forgácsoló üzemben láttam még szakmájukat kinövő mestereket,sehol egy diák,velük hal a tudás.Ha van is alig várja hogy lelépjen,alszik az esztergán,aztán itt hagyja az országot.
Aztán jött egy múltkori szerelésem,mikor egy lyukas bojlert kötöttem le a hálózatról,javaslatot tettem egy ÁVK felszerelésére,de sokallták az 5400 forintot rá,másnap jött a festő,vissza kötötte a bojlert,bele dugott egy slagot a bojler fedele alá,hogy azon elfolyik a csepegő víz,és másnap kaptam a kritikát,hogy mennyire szar szerelő vagyok,ugyan már miért kéne kicserélni a lyukas bojlert,egy festő megoldja festés árba.
Cím: Re:A képzettségek gyakorlati alkalmazásának a lehetöségei
Írta: petike199600 Dátum 2012. december 23., 08:01:47 DÉLELŐTT
Hú!
Végig olvastam minden hozzászólást és én közben mindíg az iskolámra gondoltam hogy mennyire magas szinten igazatok van mindenben mert tényleg így megy minden vagy még rosszabul.
Leírom hogy nálunk miből áll egy szakmaismeret óra.
első 5 perc:A tanár bejön és járkál a teremben és közben magában énekelget.
Utána megfogja a krétát és elkezdi aznapi anyagunkat írni a táblára.
Mikor teleírta a táblát akkor mintha még soha nem látott volna ilyet(Pedig minden órán ez van)látja hogy csak 1-2 ember ír az órán.
A dolgozat nálunk abból áll hogy felírja a feladatot a tanár és kimegy és naggyából az van hogy puskázzunk csak nyugodttan.
A többiek odaülnek körém mintha egy tanulócsoport lennénk és csak úgy másolják azt amit írok.
Amikor beadta mindenki a dolgozatát utána meg elkezdenem velem gunyolódni hogy moderált szó Stréber.
Én meg csak ezt halgatom egész nap.
Gyakorlaton általában az van hogy 1-2 órán valamit bekötünk a panelon és utána mondja a tanár hogy takarítás.
Ha netán valaki kérdezne tőle valamit akkor azt válaszolja hogy haggyálmár mert vagy szünetvan vagy pedig hogy a "TANERŐ ÉTKEZIK" utána én csak elvonulok dühösen hogy mértnem tud válaszolni a kérdésemre.
Mindkettő tanárom Villamos mérnök.
Szóval nálunk így néz ki egy nap a szakmai órákon.Ha valakit érdekel a szakma akkor majd utána néz az interneten.
Ezért is örülök hogy rátaláltam erre a fórumra mert itt sokkal többet lehet tanulni a MESTEREKTŐL mint az iskolában azoktól a (Bocsánat a kifejezésért)K**** tanároktól.
Várom az észrevételeket.

Üzenet összefûzve: 2012. december 23., 08:24:58 DÉLELŐTT

Ja és még valamit elfelejtettem:
Azért is kiközösítenek mert én az ösztöndíjamból nem cigit veszek hanem szerszámokat és hogy a jövőre is gondolok.
Cím: Re:A képzettségek gyakorlati alkalmazásának a lehetöségei
Írta: JUVILL Dátum 2012. december 23., 10:13:59 DÉLELŐTT

"A tudás, az hatalom!"
Ha a fórumon tudsz tanulni, annak szerintem a fórumtársak csak örülnek.
Vannak itt fiatalabbak és gyakorlott szakemberek, akik szintén kezdték valamikor és valahol.
A hozzászólásodban leírtak egy részét átéltem. Annak idején, mikor szakmát tanultam, nem igazán kaptam olyan képzést, hogy utána önállóan tudtam volna dolgozni.
A kapott gyakorlati oktatás egyenlő volt a nullával. Ha viszont valaki a villamos területen akar dolgozni, itt meg akar maradni, nagyon sok esetben további önképzésre van szüksége. Az önképzéssel eljuthat olyan szintre, hogy bátran kérdezhet, de ehhez olyan kollégával kell dolgozni, akitől lehet kérdezni és tanulni.
Ha ezek után érez magában olyan szakmai elhivatottságot, akkor jöhetnek a magasabb iskolák, magasabb képzések, de az elméleti tudás mindig annyit ér (még mérnöki szinten is), hogy a gyakorlatban mit tudunk abból megvalósítani.
A papír, az kevés, ha nincs mögötte szakmai tapasztalat és gyakorlat.
Cím: Re:A képzettségek gyakorlati alkalmazásának a lehetöségei
Írta: Szirty Dátum 2012. december 23., 11:14:55 DÉLELŐTT
Üdv!

Idézetet írta: JUVILL Dátum 2012. december 23., 10:13:59 DÉLELŐTT

...az elméleti tudás mindig annyit ér (még mérnöki szinten is), hogy a gyakorlatban mit tudunk abból megvalósítani.
A papír, az kevés, ha nincs mögötte szakmai tapasztalat és gyakorlat.

Így van.
Éppen ezért az ég óvjon mindenkit, attól, hogy irodában üldögélő öltönyös magasan kvalifikált, de az általa tervezett rendszerrel kapcsolatban soha semmilyen gyakorlatot nem szerzett mérnökök terveit kelljen megvalósítania vagy azzal dolgoznia!
Főleg ha gépész mérnök, 3D-ben dolgozik és rendszeresen elfelejti figyelembe venni, hogy a villanymotoron kapocsdekni is van, az M12-es csatlakozóval ellátott optikai érzékelőn ok, hogy a gyári mechanikai rajzok alapján van egy csatlakozó, de abba be is kell dugni annak párját, amihez vezeték is tartozik!
Továbbá, hogy a munkahengerek hall elemes vagy reed relés érzékelőit olykor állítani kell és gyakorlati problémákat okoz ha ezt csak a gép 60%-os szétszerelésével lehet megtenni, mert nem lehet hozzáférni.
Cím: Re:A képzettségek gyakorlati alkalmazásának a lehetőségei
Írta: Villanyreszelő Dátum 2012. december 23., 13:09:34 DÉLUTÁN
Hogy szerezze meg a frissen végzett szerelő,vagy a diák a tudását?
Letölti netről a régebbi szabványokat esetleg? :)
Mutassatok egy mestert aki mellé be lehet állni,vagy mutassatok egy céget,ahova kell pályakezdő villanyszerelő.
Szegény ember a saját kreativitására hagyatkozhat,a mestereknek szerencséjük volt,nekik biztosan meg volt a lehetőségük a kényelmes tanulásra,legalább is így mesélték nekem.
Én is örülök,hogy ide keveredtem.
Sőt kellene kis klubbokat is nyitni,akkor lehet,nem csak itt a gép előtt ülnénk szerintem. :)
Cím: Re:A képzettségek gyakorlati alkalmazásának a lehetőségei
Írta: Marton Dátum 2012. december 23., 14:30:27 DÉLUTÁN
Petike!
Továbbra se törödj azzal, hogy cikiznek a társaid stréberséged miatt. magadnak tanulsz, nem másoknak. Csináld a dolgodat, a tanulást a legjobb szándékod szerint. Továbbra is segítünk mindannyian itt a fórumon is. Talán egyszer ők is rájönnek, hogy most kellett volna nekik is tanulniuk, nem pedig lébecolni. Biztos majd jobb lesz nekik esetleg felnőttként, munka mellett tanulni, ha egyáltalán valami is rákényszeríti Őket. Biztosan segédmunkával nagyobb megbecsülést remélnek.
Mint nem túl rég kiderült , hogy rám is fújtak anno az iskolában mert jó tanuló voltam, nem volt tanulószobai kötelezettségem sem. Tudásom jó részét  a tananyagon kívüli érdeklődésemnek is köszönhetem. Akkor még nem lévén internet, nagyon sok jó szakkönyvet vettem, abból is sokat tanultam. Mellesleg nem panaszkodhatok akkori tanáraimra, oktatóimra sem, most is jó szivvel emlékezem Reájuk is.
A mérnökökkel kapcsolatban nekem is hasonló megállapításaim vannak mint elöttem szólóaknak is, elméleti tudásuk lehet, hogy jó de gyakorlatuk semmi. Egy két év valódi gyakorlati munka nélkül nem is adnák nekik végzettséget.  Persze itt is van kivétel, tisztelet Nekik.
Cím: Re:A képzettségek gyakorlati alkalmazásának a lehetőségei
Írta: Novill Dátum 2012. december 23., 15:05:24 DÉLUTÁN
Ez a patthelyzet ami kialakult a képzésben, szemléletben és döntés hozok által az nem sok jó irányú változással kecsegtet. Ez oda fog vezetni, hogy nem lesz majd jó szakember. Ha körbe nézünk a munkahelyeken, továbbképzéseken a 40- 70 éves korosztályon kívül keveset látunk. Mi lesz ha kivonul a munkaerő piacról ez a korosztály. Jó szakemberre mindig szükség és feltehetően a Petike korosztályból az aktívaknak nagy sikerük lesz a piacon. Sorszámot fognak húzni a megrendelők a jó szerelőknél.
Miért is nem foglalkoztatunk kezdőket. Egyszerű mert nem termeli meg a költségét sem, nagy anyagi terhet jelent a vállalkozás számára. Nem jellemző a pozitív hozzáállás a munkához, legalábbis én nem találkoztam az ellenkezőjével.. Azért az összegért gyakorlott szakembert lehet kapni. Én is többször kerestem már pályakezdőket, amikor a pénzről volt szó minden esetben többet kértek, mint a gyakorlott szerelők. Valóban amikor mi voltunk kezdők minden jobban meg volt szervezve, így könnyebb helyzetben voltunk. Igaz azért nekünk is kellett sokat tennünk érte. Például amikor tanuló voltam az alábbiakkal foglalkoztunk a gyakorlati oktatásban: szokásos lakatos alapi műveletek, kalapács, fűrész kertek, stb. készítés, láng és ív hegesztés, forgácsoló gépek, tekercselés, rádió és tv technika, autó villamosság, családi és társasházi villanyszerelés, ipari villanyszerelés, kis és nagy feszültségű hálózat építés, alállomások szerelés különböző feszültség szinteken, kábelszerelés,, áramszolgáltatói üzemetetési feladatok, labor vizsgálatok, stb. Ma már ez elképzelhetetlen ilyen széles körben a képzés. Hisz a technikai fejlődés nagyon sokat változott. Ma is jönnek be olyan alkalmazások amiben viszont a fiatalok a jobbak. Ez az informatikai és vezérlés technikai megoldások.
Cím: Re:A képzettségek gyakorlati alkalmazásának a lehetőségei
Írta: Villanyreszelő Dátum 2012. december 23., 16:20:08 DÉLUTÁN
Nyilván meg lehet érteni a munkáltató helyzetét is,és mind két végletet.
A munkáltatókat sem kell bemutatni, kispórolnák még a WC papírt is az embertől,lekapcsolja a fűtést,miközben megy a H2 Hummerrel nyaralni,nyilván ebből van neki,lehúzná az utolsó cafat bőrt,és ha ellenvéleményed támad,akkor a válasz tudod merre van az ajtó,van száz a helyedre.
A melósnak,meg gondot jelent kifizetni a számláit.
Nem védem egyik oldalt sem,csak azokat a szerelőket,és diákokat sajnálom,akik szeretik csinálni amit csinálnak,szakmájukat magas fokon végzik apró pénzért,vagy szeretnék.Nem élnek meg belőle,így kénytelen külföldre menni,vagy más területen elhelyezkedni.
Volt szerencsém sok féle területen megfordulni,úgy érzem megálltam a helyem,ha kellett tovább képeztem magam.
Nem dicsérni szeretném magam,csak arra szeretnék rávilágítani hogy nem kaptam sokszor lehetőséget bizonyítani,de nem akarok senkit ezért felelőssé tenni.
Egyszerű a képlet élj meg ahogy tudsz,farkas törvények vannak,ha nem megy jogszerűen,hát máshogy,mint ahogy azt sok munkáltató,és munkavállaló teszi.
Cím: Re:A képzettségek gyakorlati alkalmazásának a lehetőségei
Írta: czapi Dátum 2012. december 23., 17:21:09 DÉLUTÁN
Én 80-tól 97-ig 17 éven keresztül dolgoztam Tüzeléstechnikai Kutató Intézetben. Ott a gyakorlat az volt, hogy a kezdő mérnökök 2 évig szervizesként dolgoztak, megismerték a cég által gyártott tüzelőberendezéseket és a problémákat is. Ez után kaphattak rajzasztalt és dolgozhattak egy idősebb mérnök keze alá. Kellet vagy 5 év mire önálló feladatot kaptak. Ez vonatkozott a gépész, kohász, villamos, stb. mérnökökre. Most ott járunk, hogy erre már nincs idő. A színvonal is alacsony. Volt olyan villamosmérnök munkatársam(szerencsére csak a próbaidő 3  hónapja alatt) aki nem tudta mi a különbség a mágneskapcsoló és a relé között.  :)
Tanárnak is az megy, akit máshova már nem vettek fel.  >:(
Cím: Re:A képzettségek gyakorlati alkalmazásának a lehetőségei
Írta: balzsi Dátum 2012. december 23., 17:43:57 DÉLUTÁN
Idézetet írta: czapi Dátum 2012. december 23., 17:21:09 DÉLUTÁN
Én 80-tól 97-ig 17 éven keresztül dolgoztam Tüzeléstechnikai Kutató Intézetben. Ott a gyakorlat az volt, hogy a kezdő mérnökök 2 évig szervizesként dolgoztak, megismerték a cég által gyártott tüzelőberendezéseket és a problémákat is. Ez után kaphattak rajzasztalt és dolgozhattak egy idősebb mérnök keze alá. Kellet vagy 5 év mire önálló feladatot kaptak. Ez vonatkozott a gépész, kohász, villamos, stb. mérnökökre. Most ott járunk, hogy erre már nincs idő. A színvonal is alacsony. Volt olyan villamosmérnök munkatársam(szerencsére csak a próbaidő 3  hónapja alatt) aki nem tudta mi a különbség a mágneskapcsoló és a relé között.  :)
Tanárnak is az megy, akit máshova már nem vettek fel.  >:(

Az általad felvázolt folyamat mai alkalmazása biztos megoldást jelentene a mérnökök számára. Én  a munkahelyem kapcsán a gabona be, illetve kitároló rendszerek hiányosságainál találkoztam a mérnöki gyakorlati tapasztalat hiányából következő kora meghibásodásokkal. Természetesen mindent nem lehet előre tudni egy új fejlesztés kapcsán, viszont sok esetben olyan hiányosságok is előfordulnak, mely egy kezelő részéről is valószínűsíthető, hogy rövid életű lesz az adott szerkezet.
Cím: Re:A képzettségek gyakorlati alkalmazásának a lehetőségei
Írta: JUVILL Dátum 2012. december 23., 18:16:39 DÉLUTÁN

Sok munkahelyem nem volt. Lehet, jobban jártam volna, ha vándorlok.
Dolgoztam 24 évig egy nagy iparvállalatnál. A 3500 fős cégnél nagyon sokféle szakember volt. A kezdők itt is be voltak osztva gyakorlott szakemberekhez. Gyakran előfordult, hogy a kezdő mérnök munkáját egy rutinos technikus ellenőrizte.
Gondot nem jelentett egyiknek sem. A szakmai viták csak építő szándékúak voltak.
Kihívások akkor kezdődtek, mikor önálló feladatot kapott egy kezdő szakember. Legyen az szakmunkás, technikus, mérnök. Igyekeztünk olyan légkört kialakítani, hol meghallgattuk egymás véleményét, és el kellett fogadni a kritikát.
Cím: Re:A képzettségek gyakorlati alkalmazásának a lehetőségei
Írta: Novill Dátum 2012. december 23., 18:23:29 DÉLUTÁN
Igen czapi kolléga be kellene nálunk is vezetni a valós gyakorlati  idő eltöltését a diploma előtt, mint néhány külföldi  államban. Igen mi is tapasztaljuk a mérnököknél is a szakmai felhígulást, amikor kézbe veszünk egy tervet. De azért szerencsére vannak még jó mérnökeink is szép számban, még az oktatás területén is. Igaz ma már kisebb területekre lehet szakosodni. Erre van nagyon jó példák a gyakorlatban. A szakmunkás területen régen voltak gyakorlati képző helyek élesben ment a termelés, de olyan is volt aki maszeknál volt kint. Itt is látszottak a különbségek. Sokan beszélünk mi a negatívumukról, de nem beszélünk az igyekvő jó fiatal szakemberekről. Valóban kevesebben vannak, de azért vannak.
A relék azért lehetnek erősáramúak is  ;).
Cím: Re:A képzettségek gyakorlati alkalmazásának a lehetőségei
Írta: bizserge Dátum 2017. november 09., 13:21:22 DÉLUTÁN
Tisztelt kollégák!
Sajnos kiöregedek lassan a szakmából. Korom végett már nagyon nem tudom követni a pillanatonként változó jogi szabályozásokat, ezért kérném a segítségeteket.
Valmikor TMK-sként szereztem a gyakorlatomat, pár családi épületet azért bevezetékeztem, igaz nem napjainkban.
Családi házamat is magamnak, rokonoknak is. Akkor volt egy jogszabály ha jól emlékszem családon belül mint 625. sz. ált. vill. szer-ként minden továbbiak nélkül. Azóta is hiba nélküli minden.
Most felkért sógorném, hogy végezzem el a régi családi házára, új emeletráépítésnek bekábelezését.
Mérőáthelyezés, megtörtént, elosztó tábla új ki van építve. Régi vonal működik rajta.
Gyakorlatilag a belső leállásokat kellene az új részben, némi pótlást, erősitett kerszsztmetszeteket cserélve a régi részben. Mind ezt persze szabályosan, szabvány szerint.
Kérdésem a következő lenne:
Kell e szerelői nyilatkozatot adnom családon belül?
Kell e ÉV jegyzőkönyvet írnom? (ÉV vizsga van)
Van e valamilyen papírozási kötelezettségem?

Köszönöm a válaszokat, jótanácsokat.
Cím: Re:A képzettségek gyakorlati alkalmazásának a lehetőségei
Írta: Fecó Dátum 2017. november 09., 18:47:46 DÉLUTÁN
Üdvözletem!

Elsőként érdemes lenne tisztázni, a munka E-naplós vezetése szükséges? Általában ezek csak "egyszerű bejelentésre" kötelezett munkának számítanak, de kell ez E-napló ebben az esetben is. Ha kell az E-napló, akkor bizony kell vállalkozói szerződés, felelősségbiztosítás, naplóvezetéshez NÜJ szám, és egy szakági felelős műszaki vezető. Vagy egy olyan vállalkozó, aki ehhez az egészhez a nevét adja, és az Ő "égisze" alatt te elvégzed a munkát. Gyakori eset volt egy időben, hogy valaki megszerelte a villanyt családi házban, azután rájöttek hogy E-naplózni kellene, és rohangáltak vállalkozókhoz lepapírozni ezt az egészet, amit így készen már senki nem akart elvállalni. Hivatalosan minden villanyszerelési munka befejező részeként, az MSZ HD 60364-6:2017 szerinti, üzembe helyezés előtti első felülvizsgálatot el kellene végezni. Valóságban sok esetben mindenki csak azt végzi el, amilyen papírt a "hivatal" kér tőle, tehát ha nem kérnek papírt, akkor semmilyent.