Villanyszerelő Szakmai Fórum

Általános témák => Általános beszélgetések => A témát indította: petike199600 Dátum 2012. október 24., 17:00:51 DÉLUTÁN

Cím: 1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: petike199600 Dátum 2012. október 24., 17:00:51 DÉLUTÁN
Sziasztok!
Azt szeretném tõletek kérni hogy valaki magyarázza már el nekem az egyfázisú villanymotor forgásirányváltását.
Esetleg ha valaki tud rajzot az is nagyon jó lenne . Még iskolában nem tanultam de szeretném tudni hogy hogyan is mûködik ez.
Köszönöm
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: JUVILL Dátum 2012. október 24., 20:01:42 DÉLUTÁN

A gerjesztõtekercs kapcsait kell felcserélni.
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: savair Dátum 2012. október 24., 20:12:13 DÉLUTÁN
Szóval   a  legegyszerûbb  a  3  fázisú  motor  itt  térben  120 fokkal  eltolt  tekercsekben idõben 120 fokkal  eltolt  áramot  vezetünk  ennek hatására  az állórészben  létrejön  a forgómágneses  mezõ.  Ezen  mezõ erõvonalai  metszik az  állórész rövidrezárt tekercseit  mely  Lenz  törvénye  alapján  ( Az  indukált  feszültség  álltal létrehouott áram iránya mindig olyan  hogy  mágneses  terével  igyekszik megakadályozni  az  õt  létrehozó  okot)  forgómágneses  mezõ  irányába  forog...

Egyfázisnál    a  fõfázis  tekercsben úgynevezett  lüktetõ  mágneses  mezõ  jön létre   ezzel   a  motor  forgórésze  még  nem  indul  el  csak remeg  ezért  a  segédfázis tekercsének  fázisát  90-fokkal  el kell  tolni egy  kondenzátor  segítségével..   

Forgásirányt  többféle képpen is  változtathatsz:
A  fõfázis  tekercs kivezetéseinek cseréjével
A  segédfézistekercs kivezetéseinek cseréjével
Valamint  a  lakatos  módszer  megfordítod  az állórészt :D :D:D   
Az elõbbiekben  a zártkalickás forgórészû aszinkron motort  írtam le, Fejbõl  ennyi  ment........   egyébként   a  neten megtalálható  kapcsolási rajzokkal  stb... 

Üzenet összefûzve: 2012. október 24., 20:17:07 DÉLUTÁN

Egy kis  javítás: Ezen mezõ erõvonalai metszik a  FORGÓRÉSZ rövidrezárt tekercseit
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: Novill Dátum 2012. október 24., 20:17:11 DÉLUTÁN
Ha nem tévedek másként fogalmazva a  tekercsben folyó áram irányát ( nem a dugaszolóvillánál) megváltoztatod. Ez által a gerjesztett mágnesmezõ iránya megváltozik, vagyis másik irányba forog. Az eredeti bekötések általában megfelelõek. Vigyázni kell azért arra, hogy a fordított irány nehogy mûszaki problémát okozzon a meghajtott részen.
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: savair Dátum 2012. október 24., 20:20:08 DÉLUTÁN
Ígyvan Novill  Vagy  a  fõfázis tekercs kivezetéseit  cseréled  vagy  a  segédfázis kivezetéseit...  Amelyikhez könnyebben hozzá  lehet  férni...  :)
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: petike199600 Dátum 2012. október 24., 20:21:54 DÉLUTÁN
ertem.
Koszonom szepen.
Egyebkent a gyakorlati eletben a motoroknal mi szokott a legtobbszor elromlani<
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: savair Dátum 2012. október 24., 20:41:18 DÉLUTÁN
HA  aszinkron motorról beszélünk  márpedig nagyon elterjedtek  ezek  a  motorok,    itt  a forgórésznek nem igazán  szokott baja lenni mert robosztus kialakítású.. (zártkalickás forgórész)
Elõfordulhat azonban hogy  leég az állórésztekercs  vagy  szálszakadása lesz.... ezekre  méréssel  könnyen fényderíthetõ..  Valamint  ha motort üzemelsz be elsõ lépésként    mérd  meg  a szigetelési ellenállását ha  nem megfelelõ,  hiába  üzemel  a motor   tekercseltetni,  javítani kell....
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: JUVILL Dátum 2012. október 24., 20:52:04 DÉLUTÁN

Egyfázisú, kommutátoros motoroknál gyakori a szénkefék elkopása (körtüzes lesz).
A szénkefék kopása akár a kommutátor meghibásodását is okozhatja.
Természetesen minden motornál a nem megfelelõ túlterhelés védelem miatti leégés.
A csapágyak meghibásodása is a motor leégését idézheti.
De ez is összefügg a túlterhelés védelemmel.
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: flatskerrobert Dátum 2012. október 24., 21:31:40 DÉLUTÁN
 Savair!


     Visszatérve az egyfázisú rövidre zárt forgórészû motoroknál a forgás irány váltására.
Ha jól emlékszem és ha nem tévedek akkor a segédfázis két végének a megcserélésével lehet megoldani, persze akkor, ha ki van sorkapocsra vezetve. Ha csak a fõfázist cseréled akkor nem lesz forgás irány váltás. Az olyan mint ha a villásdugót vagy így vagy úgy dugod be a konnektorba, nem változik a forgásirány. A többi az OK.
FR.





Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: JUVILL Dátum 2012. október 24., 21:39:55 DÉLUTÁN

Ezért írtam, hogy a motor (gerjesztõtekercs) kapcsait kell megcserélni.
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: Szelei Dátum 2012. október 25., 20:25:06 DÉLUTÁN
Néhány képet csatolok a bekötésre.
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: nyaki Dátum 2012. október 25., 21:56:08 DÉLUTÁN
Én legtöbbször a Steinmetz-kapcsolást erõltetem.
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: petike199600 Dátum 2012. október 26., 13:16:17 DÉLUTÁN
Ezt a képet már nem értem.
Csak azt a kettõ lécet kell áthelyezni és máris a másik irányba fog forogni?
A tekercskivezetésekhez nem is kell nyúlni? Ezt nem értem légyszives valaki magyarázza el nekem ezt a képet.
Köszönöm
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: nyaki Dátum 2012. október 26., 14:31:25 DÉLUTÁN
Gyakorlatilag mindkét kapcsolás a hagyományos csillag kapcsolással oldja meg a mûködtetést, mindkettõnél a V1-V2 tekercset segédtekercsként használja, míg az U1-U2 tekercset a munkatekercsnek és a lamellák forgatásával tudja megoldani a tekercsvégek felcserélését, úgy, hogy közben nem kell a kondi vezetékbekötéseit megváltoztatni, miközben a forgásirány váltás létre jön. Itt a W1-W2 tekercse nincs használatban. Ettõl jobb hatásfokú a Steinmetz-kapcsolás, amikor hagyományos deltába kötjük a motort és két kivezetésre kötjük a betápot , a harmadikra pedig a kondi egyik végét. Itt mindhárom tekercs részt vesz a munkában, ezért erõsebb a motor és az indítónyomatéka is nagyobb. A forgásirányváltást úgy oldjuk meg, hogy  a kondenzátor szabad végét vagy az egyik, vagy a másik betáp oldalra kötjük.
A mellékelt szivattyú adatlapján, a 6-os ábrasorozatot nézd át: http://www.megatherm.hu/gyarto_doc/TOP-D.pdf (http://www.megatherm.hu/gyarto_doc/TOP-D.pdf)

Üzenet összefûzve: 2012. október 26., 15:02:34 DÉLUTÁN

A kapocsléc jelölésérõl és a tekercselhelyezkedésekrõl itt is találsz ábrás magyarázatot:
http://www.iramko.com/Villanymotor_bekotes (http://www.iramko.com/Villanymotor_bekotes)
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: nova Dátum 2012. október 26., 16:18:48 DÉLUTÁN
Tudástárat bõvítettem egy kicsit.  ;)

Aszinkron gép (http://villanyszerelo.forum.hu/index.php?action=kb;area=article;cont=94)
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: petike199600 Dátum 2012. október 26., 16:35:23 DÉLUTÁN
Mostmár értem.
Ventillátor fográsirányát meglehet fordítani?  ;D
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: nyaki Dátum 2012. október 26., 19:12:43 DÉLUTÁN
Nyilvánvaló, csak tudni kell pontosan, hogy milyen típusú a motor. Aszinkron, egyenáramú, vagy univerzális. ;)
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: petike199600 Dátum 2012. október 26., 19:14:13 DÉLUTÁN
Köszönöm szépen
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: savair Dátum 2012. október 26., 21:10:47 DÉLUTÁN
Munkám  során  rengeteg  motor bekötéssel  találkoztam  már eddigi tapasztalataim szerint
Az  egy  fázisú motorok  kapcsait  a  következõ képpen  szokták kivezetni: 

1. kihozzák a  segéd  és  fõfázis tekercs végeit  ekkor  adott 4  vezeték a kapocsdekniben.   Itt kötik össze  a segéd  és fõfázis  tekercseinek egy-egy  kivezetését  az így kapott közös pontra megy  a  nulla.   A fõfázis tek. másik vége kapja  a  fázist  melyet  egy  kondenzátorral a segédf. tek.  megmaradt  kivezetésére kötünk. Ennél a bekötésnél  bármelyik tekercs   két  vezetékét megcseréljük a motor  iránytvált....  (szivattyú)

2. a motorból  3 vezetéket hoznak ki   Ebben  az esetben  a  tekercseléskor  már  a  fõ  és  segédfázis tekercs  egy-egy  végét  összekötik  és  ezt a közös  pontot  vezetik ki,  a  másik két  vezeték  pedig a  fõ  és  segéd  fázis  szabadon maradt vége.  itt  a forgásirány  már  tekercselés  folyamán eldõl  változtatni  rajta  nem lehet  kivéve, ha a  motor  felépítése  megengedi,  hogy  az  állórészt kivegyük és  180 fokot  fordítva  visszaszereljük  ekkor megváltozik a  forgómágneses  mezõés vele együtt  a forgásirány is.. (fûnyíró)

Ezenkívül persze  rengeteg különleges motortipus van  még  melyek bekötésénél  lehet vakarni  a  kókuszt.. :-\ ;D
Például  a kondenzátor nélkül szerelt  egyfázisú  motornál  vagy  a mélyhornyú  motoroknál stb.....


Üzenet összefûzve: 2012. október 26., 21:23:37 DÉLUTÁN

A  szelei által közzé tett rajz  a   2. tipusú  bekötést  ábrázolja,  tudomásom  szerint   az  egyfázisú  zártkalickás forgórészû aszinkron motornál  gerjesztõ  tekercs nincs..
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: nyaki Dátum 2012. október 26., 23:50:47 DÉLUTÁN
"A  szelei által közzé tett rajz  a   2. tipusú  bekötést  ábrázolja,  tudomásom  szerint   az  egyfázisú  zártkalickás forgórészû aszinkron motornál  gerjesztõ  tekercs nincs.."
Ezt rosszul látod.  ;)
Szelei kolléga által feltett rajzok nem az általad említett 2., hanem az 1. típusú bekötésre hasonlít, mert az bizony egy kajak 3 fázisú aszinkron motor, 1 fázisra átalakítva, üzemi kondenzátorral, ami szerény meglátásom alapján egy kb. 1,5kW-os moci.
Azok a zártkalickás aszinkron motorok, amik az általad is említetten, kimondottan 1 fázisra készülnek, 1 tekerccsel a büdös életben nem fognak elindulni, ezért hoznak ki egy általad is említett nagyobb impedanciájú segédfázis tekercset vagy különállóan, vagy az állórészben már közösítve.
A 3 fázisúaknál kénytelenek vagyunk egy fõtekercset erre a célra felhasználni és hozzá méretezni az üzemi, esetleg + indító kondikat.
A másik, hogy általános közhasználatban a legelterjedtebb motorok az ún. univerzális soros motorok, ahol többnyire egy állórész tekercs van és segédfázis nincs, de ott kondi helyett kommutátorral oldják meg a forgó mozgás létrehozását. Ezek a motorok viszont mûködnek egyenáramról is, hiszen a kommutátor feladata a folyamatos ellenpólusok létrehozása a forgórészben, az állórészhez képest.
Bocs, de ez hozzátartozott az igazsághoz, bár lehet, hogy én értelmeztem rosszul a hozzászólásod(?). ???
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: Marton Dátum 2012. október 27., 07:48:49 DÉLELŐTT
Idézetet írta: nyaki Dátum 2012. október 26., 23:50:47 DÉLUTÁN
Szelei kolléga által feltett rajzok nem az általad említett 2., hanem az 1. típusú bekötésre hasonlít, mert az bizony egy kajak 3 fázisú aszinkron motor, 1 fázisra átalakítva, üzemi kondenzátorral, ami szerény meglátásom alapján egy kb. 1,5kW-os moci.
Azok a zártkalickás aszinkron motorok, amik az általad is említetten, kimondottan 1 fázisra készülnek, 1 tekerccsel a büdös életben nem fognak elindulni, ezért hoznak ki egy általad is említett nagyobb impedanciájú segédfázis tekercset vagy különállóan, vagy az állórészben már közösítve.
Szelei kolléga képein egy klasszikus egyfázisú motor kapocsdeknije látható, nem pedig egy három fázisú motor egyfázisra kötve. Ez savair írásában az 1. pontban írtaknak felel meg ahol az iány váltáshoz az átkötõ lemezek a fényképeken megfelelõen megcserélve történik a "bármelyik tekercs   két  vezetékét megcseréljük a motor  iránytvált" állapot.
A rajzon ábrázolt kapcsolás annak ellenére, hogy három kivezetett (belül közösített pontú) bekötésü, nem a savair 2. ponja szerinti mert itt nincs fõ illetve segédfázis tekercs, ennél mindkét tekercs azonos impedenciájú(ellenállású), itt egyszerûen lehet iránytváltani a rajz szerinti, a kondi egyik vagy másik pontjára adott fázissal. Azaz vagy a SSR1 vagy a SSR2 bekapcsolásával. Ezt használják a kisteljesítményû állítómotoroknál, pl. fûtésszelepeknél.
Három fázisú eset az írások között csak a Steinmetz-kapcsolás említése.
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: savair Dátum 2012. október 27., 20:05:43 DÉLUTÁN
Így igaz Marton kolléga :) 
Leggyakrabban   a  forgótárcsás mosógépek  motorjai  vannak  így tekerve,  ha  jól emlékszem kétfázisú  motoroknak  is  hívják õket  de  ez  csak egy  elnevezés  természetesen egy  fázisról  üzemelnek.... 

nyaki én a hozzászólásomban  csak  az aszinkron motorokról  írtam  a  soros (univerzális)  motorról nem....    Helyettem  leírtad  te  a  mûködésüket... :)
Én  gerjesztõ  tekercs  alatt  az  egyenáramú  gépek  gerjesztõ tekercsét  értem.....   
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: nyaki Dátum 2012. október 27., 20:32:30 DÉLUTÁN
Marton!
Igazad van, nem voltam elég figyelmes a képre. Tényleg a klasszikus 1 fázisú motor van a képen, mert hibádzik a W1-W2 tekercs. ???
Savair!
Figyelmetlenségemet már nem tudom tetõzni. Megkövetlek! ;)
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: faxelektro Dátum 2012. november 02., 15:44:52 DÉLUTÁN
Azt szeretném kérdezni hogy adott egy egyfázisu villanymotor 2,2 kW 2980 for/perc milyen kondenzátor jár hozzá mivel amelyik rajta van annyria meg van rongálódva hogy semmi adat nem látszik rajta.Vagy hogy kell kiszámítani a kondenzátor értékét.Elõre is köszönöm szépen a válszokat!
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: savair Dátum 2012. november 02., 19:46:19 DÉLUTÁN
Mi  ezt az  iskolában a következõ képpen  csináltuk:

A szóbanforgó motor  tengelyét  rögzítettük.  Torod  tarfoval 0 voltról  addig  emeltük  a feszültségét  míg a  motor  álltal  fel vett áram  megegyezett  a  motor névleges  áramával..
Ezt követõen  a  motor  tengelyére  egy  kart  szereltünk  ami  egy  mérleget nyomott.. (  az  elõbbiekben leírtak alapján  megállapított  feszültséget  kapcsoltunk a motorra)   A  kondenzátor kapacitásának értékét pedig  1MF-tól  folyamatosan  növeltük  közben  a  motor  tengelyére  szerelt  kar   erõt  fejtett ki  a mérlegre.   A  kapacitás értékének  növelésével  folyamatosan  nõtt a  mérlegre kifetett  erõ  , egy  adott  értéknél  viszont  nem nõ tovább  hiába  növeljük a   a  kapacitást.   Ezen érték   az  vagy  ennél  egy  kicsit  kisebb   ami  a motornak  optimális  és   így  a legjobb a  hatásfoka..
Ez  volt  a  suliban  a  valóságban   persze  ezt a hosszadalmas  procedúrát  nem  szoktuk  alkalmazni.. 
Jó  módszer  az  ha   folyamatosan  méred  a  motor  áramát  és  változtatod  a kapacitást,  a  legkisebb áramfelvételt és  a motor  leg egyenéletesebb  járását  produkáló kondi értéket használod.

Arra  én is  kíváncsi lennék hogy  számolni lehet e  ezt  az értéket??!! :) ;D
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: nyaki Dátum 2012. november 03., 01:36:15 DÉLELŐTT
Üdv!
A kondikat a mellékletben leírtak szerint lehet méretezni.
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: Marton Dátum 2012. november 03., 19:37:02 DÉLUTÁN
Én a napokban alakítottam át egy EVIG 3x380V 1500W 1440rpm motort egyfázisra. Nekem 60mikrós kondi lett megfelelő, deltába kötve. Több értékkel próbáltam, 30; 90; 120mikróval is miközben a tekercs áramokat is méregettem, ezekalapján döntöttem a 60mikrónál, melegedés szempontjából is megfelelőnek véltem.
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: balzsi Dátum 2012. november 03., 22:00:06 DÉLUTÁN
Idézetet írta: nyaki Dátum 2012. november 03., 01:36:15 DÉLELŐTT
Üdv!
A kondikat a mellékletben leírtak szerint lehet méretezni.

Ezzel a melléklettel kapcsolatban lenne egy kérdésem. Tudomásom szerint a három fázisú villanymotort egy fázis esetén deltában kötjük. Akkor mi is az a kétféle számítás?
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: nyaki Dátum 2012. november 04., 00:27:03 DÉLELŐTT
Nem.
Az ún. Steinmetz-kapcsolásban lehet csillag-delta kötés is. Mivel deltakapcsolásban sokkal nagyobb az indítónyomaték, ezért több kakaóra is szükség van, amit lekövethetsz a képletekből is. Ha nem kell nagy indítónyomaték, mint pl. vízszivattyúnál, akkor lehet használni a csillagot is.
Rajzolj le egy ilyen kapcsolást és látni fogod, hogy miért is használható a csillag üzem is egy fázis esetén, bár kisebb teljesítményű lesz a deltánál. Azt azért elárulom, hogy mindenképpen 450V-os kondik kellenek ilyen kapcsolásban, mert itt soros és párhuzamos rezgőkörök vannak,...de az írott szakirodalomban is gyakori említést tesz erről az üzemről.
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: ELEKTOR-KALANDOR Dátum 2012. november 04., 06:36:58 DÉLELŐTT
 :-\A forgásirány csak akkor valósul meg ha a segédfázis áram irányát megváltoztatod ,egyszerűen a sf tekercs másik végére rakod a kondit. Arra vigyázz nehogy felcseréld a segéd és mukatekercs kivezetéseket.Van állandó üzemű és indító kondi ez sem mindegy,van ahol nyomógombot ,és van ahol indító relét relét használnak .Ha a segédfázis tekercset belül a motorban kötik el és csak az egyik végét hozzák ki akkor nem lehet megfordítani.
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: faxelektro Dátum 2012. november 04., 19:34:03 DÉLUTÁN
Nem három fázisos motrot akarok átkötni 1 fázisra, hanem egy 1fázisú 2,2 kW motor kondenzátora van szétrongálódva úgy hogy semmi adatot nem tudok le olvasni és a motor táblájáról sem tudom leolvasni a kondenzátor értékét.

Ezért szeretném megtudni hogy milyen kondenzátort rakhatnék rá ?
(a motor 2800 for/perc )

Köszönöm a segítséget !
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: nyaki Dátum 2012. november 05., 13:54:32 DÉLUTÁN
Ezt így távlatból elég nehéz megmondani, de meg lehet próbálni.
Több kérdés vetődik fel. Mit kell hajtania? Mennyire fontos az indítónyomaték? Milyen áramot versz fel az adattábla alapján? (Az adattáblán mindig feltüntetik a kondi értékét.)
Mekkora a mérete a régi kondinak? Kérdés lehet(ne) továbbá, hogy milyen a tekercselés elektromos tulajdonságai, de ezt csak mérésekkel lehet meghatározni, így ezek nélkül csak próbálgatás lesz a vége. :-\
Szerény véleményem szerint kb. 60uF/450V értékű lehetett, de mondom, illetve írom, hogy lehet 50-100uF-ig bármi, mert a segédfázistól és a fenti dolgoktól nagy mértékben függ az értéke. Tedd rá a megadott értéket, nagy bakot nem lövöl vele, de látni fogod és érezni(melegedés), hogy elegendő-e, vagy éppen sok.
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: faxelektro Dátum 2012. november 07., 20:42:29 DÉLUTÁN
Sziasztok!

Hozott a tulaj egy kodenzátort a minap említett motorhoz.
A kondenzátor adatai: SKL capacitor  80  mikroFarad +/- 10%
                                     Anlasskondensator
                                     220 V AB 1.7 % ED     SD=3 MIN
                                     300 V AB 0.1 % ED     SD=1 MIN

Rákötöttem szuperül elindult és 2 perc múlva szétrobbant a Kondenzátor.
Vissza kötöttem a régit de egy kis idő után az a kondenzátor is melegedik.
Tovább nem kisérleteztem.

Van egy elképzelésem hogy mi lehetett de nem vagyok biztos.
Nektek mi a véleményetek mi lehet a gond?

Köszönöm előre is .
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: nyaki Dátum 2012. november 07., 23:59:54 DÉLUTÁN
Amit kaptál az nem üzemi, hanem indítókondi volt és a rajta tartósan kialakuló túlfesz és nagy áram (kb.400-420V) megtette a hatását. Az általad megadott adatok szerint, az adott feszen, csak a megadott ideig terhelhető. A kondid tökéletes lett volna, ha nem hagyod rajta a motoron, hanem indulás után azonnal leválasztod. ;)
Ezt most benézted, azt kell hogy mondjam.
Sajnálom. :-\
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: faxelektro Dátum 2012. november 11., 11:39:33 DÉLELŐTT
Köszi a segítséget!
A 60 mf-os kondenzátorral nagyon jól indul a motor, nem melegedik.

Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: nyaki Dátum 2012. november 11., 12:26:41 DÉLUTÁN
Ugyan már, nincs mit. :)
Remélem hosszútávú lesz az örömöd!
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: Feri Dátum 2013. június 28., 17:07:07 DÉLUTÁN
Sziasztok!

Szeretném valakinek a tanácsát kérni ,hogy a rajzon levő bekötésen melyik vezetéket kell átkötni ahhoz, hogy a forgás irány megváltozzon.
Előre is köszönöm a segítséget.

üdv.
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: Villanyreszelő Dátum 2013. június 28., 19:42:33 DÉLUTÁN
Üdv Feri!

Egyfázisú motor forgásirányát úgy tudod változtatni,hogy a segédfázis két kivezetését felcseréled,azt onnan ismered fel,hogy arra csatlakozik a kondi.
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: Wolfmaster Dátum 2013. június 28., 19:44:51 DÉLUTÁN
Idézetet írta: Feri Dátum 2013. június 28., 17:07:07 DÉLUTÁN
Sziasztok!

Szeretném valakinek a tanácsát kérni ,hogy a rajzon levő bekötésen melyik vezetéket kell átkötni ahhoz, hogy a forgás irány megváltozzon.
Előre is köszönöm a segítséget.

üdv.

Szerintem ez a megoldás:
A 2 db pirossal jelöltet cseréld meg egymással.
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: Feri Dátum 2013. június 29., 20:06:41 DÉLUTÁN
sziasztok !

Nagyon köszönöm a válaszokat !
"A segéd fázis vezeték cserélye "
A  vezetéket megcseréltem az én értelmezésem szerint .
Viszont nem akartam áram alá helyezni addig amig nem látta egy hozzáértő,ezért lefényképeztem újra az eredeti és az átkötött állapotot . Azért nehogy leégessem a tekercset. Nyillal jelöltem a cserés vezetékeket.

előre is köszönöm.

Üdv

Üzenet összefûzve: 2013. június 30., 14:53:11 DÉLUTÁN

Sziasztok

A "villanyszerelő "nevű fórum villanyász tanácsát követve jártam el és a forgás irány megváltozott.( tökéletesen müködik)
A következőt csináltam: Mind a négy kijövő vezetéket lekötöttem,majd kimértem az ellenálásukat ,és a nagyobb ellenálású fekete vezeték pár lett a segéd fázis,mivel a segéd fázisnak mindig magasabb az értéke.

A gyári bekötésen csak annyit változtattam : A kijövő négy vezeték közös pontján átcseréltem a segédfázis (fekete)vezetékét a fekete párjával.

Mégegyszer köszönöm a segítséget.
üdv
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: petike199600 Dátum 2014. július 10., 19:32:35 DÉLUTÁN
A cégnél kaptam egy aprócska feladatot, de mégis kifogott rajtam. Adtak egy ilyen kapcsolót: http://www.haluxvill.hu/kkm0-20-6006-atkapcsolo.html (http://www.haluxvill.hu/kkm0-20-6006-atkapcsolo.html)
A feladat: 1 Fázisú aszinkron motor forgásirányváltása. Hogy kell ezt megvalósítani? A motorról tudom, hogy le kell venni az áthidalókat.
Valaki legyen olyan kedves, és segítsen ( ha tud akkor rajzzal) mert nem nagyon értem ezt a dolgot. 
Köszönöm szépen!
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: Marton Dátum 2014. július 10., 20:11:48 DÉLUTÁN
Petike!
Hirtelenjében nem találok rajzot az egyfázisú motor irányváltásáról Ganz kapcsolóval. Pedig csináltam már többet ilyet, szerintem meg is rajzoltam gépen is.Ha még is megtalálom, közlöm.
Irányváltáshoz nem a 6006-os jelű Ganz átkapcsoló kellene, hanem a 6008-as irányváltó. De ez sem ideális egyfázisú motor irányváltásához mert egy érintkezővel kevesebb van neki mint szükséges lenne az ideális kapcsoláshoz. Ez akkor probléma ha dugvillás táplálású a motor, ahol nem garantált a nulla/fázis polaritása. Fix táplálás esetén jó, mert a nulla pont garantált.
Egyfázisú motor irányváltásának lényege, hogy a két tekercs polaritását, bekötését egymáshoz képest meg kell fordítani. Azaz vagy a segédfázis, vagy a főfázis tekercs végeket fel kell cserélni. De csak az egyik variációt! Mert ha mindkettőt egyszerre megfordítod, a motor tengely forgásiránya mégsem változik meg.
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: Simon Endre Dátum 2014. július 10., 20:29:03 DÉLUTÁN
Szia Petike !
Most csinálok épp egy rajzot midjárt küldöm, ha más is buzgólkodik lehet több is amiből választhatsz.
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: Marton Dátum 2014. július 10., 22:15:31 DÉLUTÁN
A rajzot csak papíron találtam meg. Így hát megrajzoltam elektronikusan is, hogy leközölhessem.
Mielőtt bekapcsolnád, ellenőrizd le, hogy nem- e tévedtem. A kézi rajzomon nem jó a számozás, de ezen a rajzon már jónak kell lennie. Figyelembe kell venni, hogy a tárcsákon belül nem láthatóan vannak az 1-3, 5-7 átkötések. Ezt először nem tudtam, akkor rosszul kötöttem be, le is verte a biztosítékot ez miatt.
Pólusváltás ebben a rajzban a főfázis tekercsnél történik.
Látható, hogy ezzel a kapcsolóval egyik tápfesz pont (nulla) direktbe van kötve a segédfázisra. Tehát dugvillás táplálás esetén nem biztosított a teljes leválasztás a hálózatról 0 állásban sem!
Ha valaki tud jobb megoldást vagy hibát talál ebben a verzióban, kérem közölje.
Esetleg kapható a kereskedelembe ehhez megfelelően ideális kapcsoló?
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: Simon Endre Dátum 2014. július 11., 00:06:18 DÉLELŐTT
Szia  Peti !
Látom Marton kolléga megelőzött, de visszaolvasva a rendelkezésedre bocsájtott kapcsoló 6006-os tehát ennek van jogérvénye. (Naugye!)
Ne lepjen meg a rajzon olyan számok is szerepelnek ami esetleg a kapcsolón nincs feltüntetve, de valójában az ott érvényes tehát kötheted a párjára is mivel gyárilag van összehidalva. A kondi kérdőjele azt jelenti, hogy ott tiéd a döntés joga melyik oldalra kötöd. Annyit Marton kolléga megjegyzéséről hogy a szakszerűség szerit a nullában is illene kapcsolónak lenni, ha villásdugós csatlakozás van akkor meg feltétlenül, akkor viszont 6044-es kapcsoló kellett volna analóg módon bekötve az 1-2 + 3-4 minta szerint.
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: Marton Dátum 2014. július 11., 06:53:04 DÉLELŐTT
Korrigálom a korábbi írásom.
A 6006-os lefejtésű 3 pólusú kapcsoló is ugyan úgy "alkalmas" irányváltásra mint a 6008-as. Mindkettő hibája, hogy egy érintkezővel kevesebbjük van mint kellene.
A 6044-es az én olvasatom szerint nem jó mert az ugyan 4 pólusú de csak ki-be kapcsoló.
Inkább megfelelő lenne a 6432 jelű 4 pólusú átkapcsoló, mely nyolc érintkező párt tartalmaz. Ezzel megoldható lenne mindenkor a teljes kikapcsolás. Nem lenne egy pólus direktbe kötve ( a nulla).
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: Simon Endre Dátum 2014. július 11., 08:26:55 DÉLELŐTT
Szia Marton és Petike !
Utánnanéztem, mert valóban gyanús volt a dolog (hasaltam.) Korábban ez már téma volt, csak nem találtam meg a fórumon. A katalógusban meg ez van.
Szevasztok szép napot !
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: Szirty Dátum 2014. július 11., 08:52:13 DÉLELŐTT
Idézetet írta: Simon Endre Dátum 2014. július 11., 08:26:55 DÉLELŐTT
Utánnanéztem, mert valóban gyanús volt a dolog (hasaltam.) Korábban ez már téma volt, csak nem találtam meg a fórumon.

Itt is egy:

Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: Marton Dátum 2014. július 11., 13:07:56 DÉLUTÁN
Endre!
Az általad közölt kép alapján a 6044 jelű kapcsoló a 4 pólusú átkapcsoló. De a Ganztól frissen is letöltött pdf szerint ez csak ki-be kapcsoló. Az általad ábrázoltnak a pdf-ben a 6432 felel meg. Kerestem a gyártót telefonon, de jelenleg nincs elérhető kompetens ember, így nincs aki eldöntse a kérdést a típus szám vonatkozásában.
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: faxelektro Dátum 2015. január 19., 17:46:48 DÉLUTÁN
Jó estét
                 Segítséget kérnék a képeken látható egyfázisú irányváltó kapcsoló bekötéséhez.A kapcsoló egy német fa
megmunkáló gépen volt. Meg van a motorból kijövő négy tekercsvég a két kondivezetéke és a három be táp L N föld
Hová kell kötni a kapcsolóra rajz is jó volna.
                                                                            Köszönöm a segítséget.   
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: Marton Dátum 2015. január 20., 12:03:56 DÉLUTÁN
Az általad mutatott kapcsolóval még nem találkoztam, gondolom egy régi megszünt típus. A táblája alapján indító kondenzátoros motorhoz való, a vissza ruggózó jelből ítélve. Ki kell mérni a kapcsolót, azaz készíteni egy lefejtési rajzot, pl.a korábbi hozzá szólásomban is közölt rajz szerint. Ezután lehet eldönteni, melyik pontja, betűje mire is való.
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: faxelektro Dátum 2015. január 20., 17:38:05 DÉLUTÁN
Jó estét
          Köszi a segítséget megpróbálom kimérem és készítek egy rajzot róla.A kapcsoló valóban régi típusú lehet de nem rugózik vissza jobbra és balra fordítva
is megáll nem rúg vissza csak ha vissza kapcsolom.   


Hoztak ma egy automata mosógép motort,hogy kössem be a kicsi fordulatra mindegy melyik irányba forog.
A motor tábláján levő adatok     
                                                 SOLE ITALY

                  A                       W                             RPM                 yF                         VL
           3,8                       150                           2800               16                          450
           1,8                         85                             300                 16                        320


A motorból öt szál vezeték jön ki barna,kék,zöld,piros és fehér-piros.Kötött már valaki be ilyen motort,ha túd
segíteni köszönöm .
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: faxelektro Dátum 2015. január 21., 19:25:11 DÉLUTÁN
Jó estét
             Egyéb tudomány hiányában szerencsébe bízva próbálgattam és a nagy fordulatot eltaláltam egy 10 mikrós
   kondenzátorral úgy 2A-rrel szépen működik. A kicsi fordulat ami  kelne nekem megy de nincs erő simán kézzel
  lefogom és a motor zúgása sem tetszik.
                                                                                 Kösz
   
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: faxelektro Dátum 2015. január 26., 19:25:04 DÉLUTÁN
Jó estét
              Meg próbáltam rajzot és képet is feltenni de ezen nem nagyon lehet látni az irányváltó bekötéséről el igazodni


Üzenet összefûzve: 2015. Január 26., 19:37:33 pm

Az 1-es állás jobbra a 2-es állás balra a + jelnél zárnak azok a kontaktok amelyek adják a feszültséget az indító
kondinak     

Üzenet összefûzve: 2015. január 26., 19:49:51 DÉLUTÁN

Lehetséges,hogy nem kínozom ezzel a kapcsolóval az agyam ajánljatok egyfázisú irányváltó kapcsolót és
hogy oldjam meg az inditókondenzátor kapcsolását.
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: faxelektro Dátum 2015. február 01., 15:18:00 DÉLUTÁN
Erőt egészséget mindenkinek
                                                Van egy 5,5kW-os motor kb 20méter 4x4 Alu kábellel betáplálva. Azért hivtak,hogy induláskor veri le a kismegszakítót. Mikor nézem a biztosítékokat a háromfázisos kismegszakító helyett három drb 16A-es egyfázisú volt be rakva. Ki cseréltem egy 20A-es háromfázisura.Nem tudom,nagy-e a 20Amper de a motor egy kalapács malmot hajt és nehezen indul. Most jól működik,maradhat-e a 20A kismegszakító ?   








Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: Jaaani Dátum 2016. január 27., 14:48:50 DÉLUTÁN
Sziasztok

Segítséget szeretnék kérni.

Van egy szénkefe nélküli egyfázisos motorom. Szereltem bele irányváltó kapcsolót, működik rendesen az eredeti irányba, de a másik irányba lassabban forog és nincs nyomatéka.

Mit csináljak vele, hogy jó legyen? A cserén kívül :).


Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: nyaki Dátum 2016. január 27., 19:03:34 DÉLUTÁN
Üdv Faxelektro!
Az 5,5kW-os motorok névleges árama 9-10A körül alakul, tehát ha létezik D13A kismegszakító az is elég neki, de egy D16A már több, mint elegendő lesz, csak a főbizti bírja. A 3 fázisú megszakítást 3db 1 pólusú kismegszakítóval is megoldható, csak a kapcsolókat át kell fűzni egy 1,5mm2-es réz- vagy acéldróttal. A zárlati szilárdsága lehetőleg 10kA legyen. Én egy motorvédőt is erőltetnék.
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: Simon Endre Dátum 2016. január 27., 22:56:21 DÉLUTÁN
Jaaani-nak a kissé elkésett Faxelekto-nyaki javaslat átlépésével.
Ha csak az üzemi-segédfázis tekercsvégeket cseréli a kapcsoló és netán az belső elkötéses és ráadásul csak három kivezetéses a motor, akkor ez okozza a jelenséget. A tekervégváltásos irányváltás csak szimmetrikus tekercselésű (jellemzően szervo) motoroknál felel meg. Amennyiben az üzemi és segédfázis tekercsek ellenállása nem egyforma akkor ez áll fenn. Amenyiben kényszerű a fordított forgás, az állórész 180 fokos átfordítása, (amennyiben a szerkezet ezt megengedi) vagy a tekercsfej megbontásával az átkötés a megoldás.
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: faxelektro Dátum 2016. január 28., 20:13:43 DÉLUTÁN
Jó estét
                       Bekötöttem egy kínai motort a kapocstábláján 4kW--22,5A--2800fordulat.
Létezhet ilyen nagy teljesítmény mivel nagyon kicsi testű motor .Két kondenzátor van rajta az egyik úgy látom 300mikro farad .Jól működik üres járatban még nem volt le terhelve egy gabona darálót kellene működtetnie .Mikor megálitom olyan mintha mintha fék lenne benne egy kis forgás után valami kattan benne és akkor egyből meg is áll.
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: Simon Endre Dátum 2016. január 28., 23:52:27 DÉLUTÁN
Szia  faxelektro!
A motor egyik kondija indító a másik folytonos' segédfázis kondi. A kattanás röpsúlyos kapcsolóra utal, ez volt régebben "európai" motorokban is, főleg holland és belga  háztartási gépekben. 2800 fordulatu gépeknél a "túlkondizás" soros rezonancia közelébe viszi a segédfázis tekercselést ez  nagy áramfelvételt és fékhatást vált ki. Egyfázisú 2800-as köszörükben jellemző a dupla kondi és a nyomógomb.
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: Jaaani Dátum 2016. január 29., 12:49:23 DÉLUTÁN
Idézetet írta: Simon Endre Dátum 2016. január 27., 22:56:21 DÉLUTÁN
Jaaani-nak a kissé elkésett Faxelekto-nyaki javaslat átlépésével.
Ha csak az üzemi-segédfázis tekercsvégeket cseréli a kapcsoló és netán az belső elkötéses és ráadásul csak három kivezetéses a motor, akkor ez okozza a jelenséget. A tekervégváltásos irányváltás csak szimmetrikus tekercselésű (jellemzően szervo) motoroknál felel meg. Amennyiben az üzemi és segédfázis tekercsek ellenállása nem egyforma akkor ez áll fenn. Amenyiben kényszerű a fordított forgás, az állórész 180 fokos átfordítása, (amennyiben a szerkezet ezt megengedi) vagy a tekercsfej megbontásával az átkötés a megoldás.

Endre köszönöm szépen a választ
Én voltam a figyelmetlen, nem volt meg minden kivezetés és rosszul kötöttem be. Kivezettem mint a négy véget, bekötöttem és így már tökéletesen működik.

Még lenne egy kérdésem, ezekben a motorokban miért az a ventilátor az elterjedt amiknél a lapátok párhozamosak a tengellyel?
Ha egy enyhe dőlésű lapát lenne rajta nem lenne jobb a motor hűtése?



Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: Marton Dátum 2016. január 29., 13:30:41 DÉLUTÁN
IdézMég lenne egy kérdésem, ezekben a motorokban miért az a ventilátor az elterjedt amiknél a lapátok párhozamosak a tengellyel?
Ha egy enyhe dőlésű lapát lenne rajta nem lenne jobb a motor hűtése?
Szerintem azért, hogy mindkét forgás irány esetén azonos legyen a szellőzés.
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: faxelektro Dátum 2016. február 03., 22:33:29 DÉLUTÁN
Jó estét Endre
                        A kínai motor indítókondiját mi kapcsolja ki miután felpörög.
                 
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: Simon Endre Dátum 2016. február 04., 00:02:42 DÉLELŐTT
Hát bizony a röpsúly nyomja vissza (zárásba) a kapcsolót amikor alaphelyzetbe kerül. A kapcsoló a motor ventillátoros végén van és alaphelyzetben zárt. Forgás közben nincs zárás és mechanikus kapcsolat sem, hogy az erőátadó "csapágy" ne kopjon. Az inditókondi ebben az álaptban ki van iktatva.
<Egyfázisú 230V aszinkron villanymotor (http://www.iramkodrive.com/egyfazisu_villanymotor)>
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: 980POWER Dátum 2016. szeptember 03., 18:04:21 DÉLUTÁN
Kis segítséget kérnék!

Vásároltam egy új Hajdu mosógép motort a hozzávaló kondenzátorral, 3 vezeték jön ki belőle barna, fekete, kék. A kérdésem az, melyik kettő közé tegyem a kondenzátort? Barna- fekete 29,1 Ω; fekete- kék 42,2 Ω; barna- kék 71 Ω; ebből arra következtettem hogy a fekete lehet a két tekercs közös kivezetése, a kisebb ellenállásút pedig segéd tekercsnek, így erre tettem a kondenzátort. Viszont valami nem stimmel mert nehezen vagy egyáltalán nem indul el beszerelve pedig egyáltalán nem indul.
Már megbántam hogy vettem, mert a tengely és a szíjtárcsa nincs kifúrva, hogy a hajtást átadja. Az újra legalább garancia is van, így meg még bütyökrészhetem a régit.
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: szmihaly Dátum 2016. szeptember 03., 20:08:06 DÉLUTÁN
IdézA kérdésem az, melyik kettő közé tegyem a kondenzátort? Barna- fekete 29,1 Ω; fekete- kék 42,2 Ω; barna- kék 71 Ω; ebből arra következtettem hogy a fekete lehet a két tekercs közös kivezetése, a kisebb ellenállásút pedig segéd tekercsnek, így erre tettem a kondenzátort. Viszont valami nem stimmel mert nehezen vagy egyáltalán nem indul el beszerelve pedig egyáltalán nem indul.

A fekete a közös, de a kondit a nagyobb ellenállásúra kell kötnöd, mert az a segédfázis tekercse. Vagyis a barna-kék közzé! A betáp pedig a barna-fekete.
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: Skori90 Dátum 2016. október 01., 12:24:45 DÉLUTÁN
Szép napot!
Segítséget kérnék egy relés villanymotorhoz!
Még ilyennel nem találkoztam.
A baj hogy a relé be-ki huzogat és a motor nem indul csak ugrál.
Csatolom a hozzá való rajzot.
Most a ball alsó szerint van bekötve.

Köszönöm előre is a segítséget!
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: Simon Endre Dátum 2016. október 01., 15:35:37 DÉLUTÁN
Ez egy IMI vagy, hajdusági (valószínüleg) mosógép motor, sárgaréz huzalos indítótekercsel. Feltehetően sokáíg  kinlódott indításban ettől az indítótekercs belesül az üzemi tekercsbe és ellenforgás miatt új indítás produkál (megemelkedik a főtekercs árama). Tesztelni úgy lehet hogy az indítótekercset le kell kötni és kézzel elindítan, anennyiben lehet és ha felindul és nem melegszik és nem hörög csak az indítótekercset kell cserélni vagy teljes újratekercselés ha nem szűnik meg a főtekercs túlárama, (mármint nem kapcsol ki az áramrelé.) Amennyiben bíztos hogy leégett az indítótekercs azt kicsipve és kihúzva a hornyokból lehet hogy megszűnik a túláram, akkor esetleg érdemes csak az indítótekercset felújítani de sárgaréz huzalt nem kapni hozzá és vörösrézzel újratekercselve indítókondival kell ellátni. Az hálózattal történő vizsgálat alatt a motor érintésvédelmét bíztosítani kell, sajnos ehhez csatlakozás nincs a PE-t ideiglenesen egy szerkezeti csavar alá kell kötni.
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: t.s. Dátum 2016. október 28., 19:30:49 DÉLUTÁN
Sziasztok!
Segítséget kérek egy kompresszor bekötéséhez.
230 V-on szeretném üzemeltetni.
Valaha két kondenzátor volt rajta, egy üzemi és egy indító, egy hőkioldó kapcsoló és természetesen a 230 V vezetékjei.
A következő kivezetések vannak a kapcsolódobozban:
U1 - U2, V1 - V2, W1 - W2, földelés
Nagyon szépen megköszönöm, a segítséget.
Üdv: t.s.
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: nyaki Dátum 2016. október 29., 00:02:28 DÉLELŐTT
Üdv!
http://elektrotanya.com/files/forum/2013/05/motorbekotes.JPG (http://elektrotanya.com/files/forum/2013/05/motorbekotes.JPG)
Z = W2, X = U2, Y = V2
Az ábra delta típusú kötést mutat, ún. Steinmetz-kapcsolás.
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: faxelektro Dátum 2017. szeptember 30., 19:32:30 DÉLUTÁN
Jó estét
            Szeretnék egy 1,8kW-os monofázisos motorhoz egy irányváltó kapcsolót mivel régen  csináltam már GANZ KKO-20-6432-kapcsolóval de most ilyent nem lehet kapni.
                                                          Kösz a segítséget.
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: balzsi Dátum 2017. szeptember 30., 21:08:00 DÉLUTÁN
Idézetet írta: faxelektro Dátum 2017. szeptember 30., 19:32:30 DÉLUTÁN
Jó estét
            Szeretnék egy 1,8kW-os monofázisos motorhoz egy irányváltó kapcsolót mivel régen  csináltam már GANZ KKO-20-6432-kapcsolóval de most ilyent nem lehet kapni.
                                                          Kösz a segítséget.

Én ezt találtam: http://villamossagibolt.unas.hu/spd/unas_433045/GANZ-Atkapcsolo-0-allassal-1-Polusu-20A-tol-115A-i (http://villamossagibolt.unas.hu/spd/unas_433045/GANZ-Atkapcsolo-0-allassal-1-Polusu-20A-tol-115A-i)
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: Marton Dátum 2017. szeptember 30., 21:09:33 DÉLUTÁN
Szia!
Ha fix betáplálású (nem dugvillás) akkor egy Ganz 6008-as 3 fázisú irányváltó kapcsolóval meg lehet csinálni. Ekkor a N potenciál mindig megszakítás nélkül jelen van a pl. segédfázis tekercsen.
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: faxelektro Dátum 2017. szeptember 30., 21:24:35 DÉLUTÁN
Kösz a válaszokat
  Marton
             Dug-villás esetben mi történhet ?
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: nyaki Dátum 2017. október 01., 17:31:50 DÉLUTÁN
Minden marad a régiben, azaz nem a dugvilla állásától függ a forgásirány, hanem a kondi/tekercs elrendezésétől, vagyis Marton kolléga kapcsolásánál maradva, a kapcsoló állásától.
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: faxelektro Dátum 2017. október 01., 18:34:38 DÉLUTÁN
 A dug villa állásától függően tudom,hogy nem változik a forgásirány viszont kikapcsolt állapotban vagy fázis vagy null marad a motor kapocstábláján a dug villától függően.
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: nyaki Dátum 2017. október 01., 21:45:09 DÉLUTÁN
Te irányváltó kapcsolást kértél, amire Marton kolléga adott egy frappáns rajzot.

Üzenet összefûzve: 2017. október 01., 22:21:27 DÉLUTÁN

Nyilván szerencsésebb lenne a kondi helyett a főfázis kapocsra kapcsoltatni a fázist a 9-10-es kapcsokkal és a többivel forgatni a segédfázis és a kondi táplálását, de ettől függetlenül dugvillás esetben, nyilván igazad van.
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: faxelektro Dátum 2017. október 04., 20:30:34 DÉLUTÁN
Jó estét
            Ma hívtak, nézzek meg egy motort most vették piacon kábel rajta bekötve csillagba de nem volt ereje. Amit kilehet olvasni az adattáblájáról

                                         3kW------50Hz
                          380v/425v------660v/750v
                                                                   2800rot/min
A kapocstáblában még van egy csoki amiben a motorból kijön még két vékony vezeték.
Jól van-e bekötve mi lehet,hogy nincs erő benne?


             
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: nyaki Dátum 2017. október 04., 23:13:58 DÉLUTÁN
Az adattábla alapján 400V-on csak deltában használható ki a névleges teljesítménye. Csillagba kötve 690V-ra lenne szüksége, ezért ne csodálkozz, hogy 400V-on erőtlennek tűnik.
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: faxelektro Dátum 2017. október 05., 21:51:20 DÉLUTÁN
Jó estét
            Kösz a segítséget nyaki.
       A kapocstáblában levő csokiba mit lehet bekötni mire lehet használni? 
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: Marton Dátum 2017. október 06., 08:25:10 DÉLELŐTT
A két vékony vezeték a sorkapoccsal vagy hőkapcsoló lehet vagy egy hőérzékelő ellenállás mely kihasználásához egy kiegészítő elektronikus relé kell. Tehát közvetlen hővédelmi lehetőséget biztosít.
Egy ohm méréssel kideríthető, hogy mi lehet beépítve oda. Ha rövidzárat (0 ohmot) mérsz, akkor egyszerű hőkapcsoló van benne ami melegedés esetén bont. Ezzel egy kisebb mágneskapcsolót vagy relét működtethetünk, és ezzel lekapcsolhatjuk a motort túlmelegedés esetén.
Hasonló a funkciója a hőérzékelős ellenállásos kivitelnek is, csak itt kell egy speciális feldolgozó elektronikus relé is.

Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: faxelektro Dátum 2017. október 06., 21:06:37 DÉLUTÁN
Van egy drótköteles elektromos emelő SEILWINDE-WE60 gombnyomásra halszik ahogy az elektromos-fék kinyit de nem indul a motor egyik irányba se. Mi lehet a gond?








mi   
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: Marton Dátum 2017. október 06., 21:21:43 DÉLUTÁN
"kinyitott fék" esetén lehet-e a motor tengelyt mozgatni? Súly terhelés hatására sem mozdul lefelé?
Hány fázisú a motor? Lehet, hogy egy fázist nem kap meg. Mi az előélete az emelőnek? Mikor volt utoljára használva üzemszerűen? 
Lehet, hogy a kötél a dobnál beszorult!
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: faxelektro Dátum 2017. október 06., 21:38:36 DÉLUTÁN
Mono fázisos motor még nem próbáltam ,hogy megvan-e szorulva a kötél a motornak morgó hangja van mikor behúz a fék és ha megnyomom bármelyik végálláskapcsolót  meg szűnik a motor zúgása.
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: nyaki Dátum 2017. október 07., 13:50:38 DÉLUTÁN
Kondenzátor, tekercs és csatlakozás, majd jöhet a mechanikai vizsgálat is. Összetett a dolog.
A táv- és a kézrátétes gyógyítás sajnos nem mindig hozza meg a várt eredményt.  :) :-\
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: faxelektro Dátum 2017. október 07., 19:16:53 DÉLUTÁN
Sajnos kondenzátor nincs sehol nem tudom mert így hozták hozzám.Gondolom  nyaki mester,hogy kérdezni nem szégyen és még mindig jobb mint hülyeséget csinálni talán azért van ez a fórum. Még a mindent tudó villanyszerelő nem született meg tudomásom szerint.
A motor adatai   230V-50Hz
                         4,6 A--1050W--600kG
Mekkora kondenzátor kell a motorból négy szál jön ki ,négy szál megy a nyomógombokhoz,kettővel megy lefele a másik kettővel megy felfele. Van még a be táp NULL+FÁZIS. Hová kell kötni a kondenzátort mert biztos,hogy azért nem indul egyik irányba sem.  A be táp és nyomógombok vezetékei a motor kapocstáblájában vannak plusz ott van még a két végálláskapcsoló. 
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: S/K Dátum 2017. október 07., 20:14:33 DÉLUTÁN
Üdv!
A vezeték színei és vastagságuk megkönnyítené a "dolgunkat". Pláne egy fotó a kapocsrészről esetleg egy ellenállás értékek a tekercsekről... (vezeték szín ohm - vezeték szín ohm)
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: faxelektro Dátum 2017. október 07., 20:50:37 DÉLUTÁN
Feltettem két képet a kapocstábláról és a nyomógombokhoz menő négyeres kábelről.
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: nyaki Dátum 2017. október 08., 16:32:47 DÉLUTÁN
Természetesen kérdezni nem szégyen, mi több, nagyon is hatásos tud lenni.
Hát, én ebből a két képből nem értek meg semmit. ::)
Az milyen vezeték, amelyiket tartod? T'án az végződik a dugvillában?
...S/K kérése sem alaptalan. :)
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: faxelektro Dátum 2017. október 08., 18:03:21 DÉLUTÁN
A vezetékek amit a kezembe tartok a nyomógombhoz menő vezetékek azért vágták le mert a nyomógombok szétvoltak rombolva gondolom abban a dobozban lehetett a kondi is.A kék-feketét össze érintem egyik irány a barna-piros a másik irány.A gond az,hogy hiányzik a kondi és nem tudom mekkora volt és hová kell bekötni.A dugaszos kábel az természetesen a be táp.Kösz a segítséget.
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: nyaki Dátum 2017. október 08., 19:50:16 DÉLUTÁN
Milyen alapon gondolod, hogy egyik vezetékpáros egyik irány, míg a másik páros a másik irány?
Egyfázisú forgásirányváltáshoz elég csak a segédtekercset forgatni, amit ellenállásméréssel is meg tudsz határozni, hiszen amelyik a nagyobb, az lesz a segédtekercs, tehát ezzel kell sorba kötni a kondit.
Korábbi hozzászólásokat lekövetve a helyes bekötés sem okozhat gondot.
Természetesen előfordulhat az a felállás is, hogy mindkét tekercs egyforma és a fázissal sorba kötött indítókondit forgatják a nyomógombbal a tekercsvégekre, de ahhoz több érintkezőre lenne szükség.
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: faxelektro Dátum 2017. október 08., 20:08:47 DÉLUTÁN
Ez a rajz volt a kapocstáblában

Üzenet összefûzve: 2017. október 08., 20:21:54 DÉLUTÁN

A motorból ki jövő U2 Z1 a sorkapocsban a középre mig a U1-Z2 akét szélre  van kötve.
A null jön a U2-Z1-re a kezemben levő kábelből két szál meg a két szélső sorkapocsra.
Ha össze érintem a kéket a feketével a fék ki enged a motornak zúgó hangja van nem indul de kézzel jól megpörgettem és el indult. Akkor is ha a pirosat meg a barnát érintem össze.
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: nyaki Dátum 2017. október 08., 20:29:51 DÉLUTÁN
Véleményem szerint a két azonos impedanciájú, de ellentétes fázisban tekert tekercsek egy-egy vége a motoron belül össze van kötve és ennek közös kivezetésére kerül fixen a N, ezért azt kellene biztosítani a nyomógombokkal, hogy a két tekercs egyikére mindig az indítókondis fázis, míg a másikra mindig a fix fázis kerüljön.
Szerintem ez az üzemmód a kép szerinti két nyomógombbal, csak mágneskapcsolók vagy 0-1-2 forgókapcsoló segítségével oldható meg.

Üzenet összefûzve: 2017. október 08., 20:57:48 DÉLUTÁN

1-0-2 kapcsolóval. ...hogy pontos legyek :)
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: faxelektro Dátum 2017. október 08., 21:02:59 DÉLUTÁN
Jól jönne egy rajz akár mágneskapcsolóval vagy gondoltam egy olyan mint egy irányváltó kapcsoló egyik irányba elkapcsolva majd mikor megnyomna egy indító gombot forogna egyik majd átkapcsolva és megnyomva egy másik gombot fordulna a másik irányba ez most csak úgy hirtelen gondoltam nem biztos,hogy ki is vitelezhető.
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: nyaki Dátum 2017. október 08., 21:35:46 DÉLUTÁN
Jól gondolod.
A 1-0-2 kapcsoló közös érintkezőjére megy a fix fázis, az 1-eshez tartozó érintkezőre a barna, a 2-eshez pedig a fekete vezeték, a nyomógombok bemenete szintén a fix fázisra, míg a kimenetük pedig ugyanezekre ellentétesen párhuzamosan vagy a kapcsoló egy-egy szabad ellentétes bontó érintkezőjére.
Ebben az esetben a motorvédő erősen indokolt lehet.
...esetleg mágneskapcsolókkal megoldva, üzemi kondival:
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: faxelektro Dátum 2017. október 08., 21:47:10 DÉLUTÁN
Meg próbálom a rajz szerint bekötni mekkora kondenzátort rakjak rá?
Habár beirtam a GOOGLE-ba a márkáját és a német oldalon bejön a kép az emelőről és kábel végén egy vezérlö doboz látszik amiben két nyomogomb egy vészstop és gondolom abban van a kondi is . 
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: nyaki Dátum 2017. október 08., 22:12:30 DÉLUTÁN
 ::) Szerintem úgy 30-50μF/450V között lehet.
Csak fel szeretném hívni a figyelmedet arra, hogy a rajz nem bolondbiztos, mert forgó motornál rá lehet indítani a másik irányra is, ami nem tesz jót a motornak. ;) A kapcsolós megoldás bolondbiztosabb csakúgy, mint a hagyományos kialakítású forgásirányváltó vezérlés.

Üzenet összefûzve: 2017. Október 08., 22:35:45 pm



Üzenet összefûzve: 2017. október 08., 23:34:17 DÉLUTÁN

...és a két rajz összehozva:
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: S/K Dátum 2017. október 09., 07:59:23 DÉLELŐTT
Ezeknél a "bolondbiztosság" a nyomógombok mechanikus reteszelésével van megoldva. Ha egyik gombot megnyomod akkor a másik alá becsúszik egy retesz és nem lehet lenyomni amig nyomva van a másik gomb.
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: faxelektro Dátum 2017. október 09., 09:24:05 DÉLELŐTT
Szerintem mindkét irányba csak addig kell működjön a motor ameddig nyomom az iránynak megfelelő gombot. A STOP gomb ha valami gond van . Miért kell a mágneskapcsoló?
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: S/K Dátum 2017. október 09., 10:07:24 DÉLELŐTT
...az rendben van,de a véletlen vagy szándékos ellenindítás ellen is szükséges védelmet kialakítani. Nyaki kolléga erre utalt a bolondbiztos megoldással.
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: nyaki Dátum 2017. október 09., 17:24:59 DÉLUTÁN
Ha újra emelőmotor lesz, akkor nem kell mágneskapcsoló és roppant leegyszerűsödik a dolog. Az egyik gomb kimenete az egyik tekercsre, a másiké meg a másik tekercsre. A kezelőben a reteszelt vészgomb kötelező és úgy tudom, hogy a kulcsos kapcsoló is.
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: faxelektro Dátum 2017. október 09., 19:54:14 DÉLUTÁN
Kösz a segítségeket
                              Bekötöttem ahogy nyaki leírta a sorkapocs két szélső kapcsába egy 50mikros kondít és nagyon jól működik. 
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: rujcika Dátum 2018. január 30., 16:47:01 DÉLUTÁN
Üdvözlök mindenkit!

Szeretnék segítséget kérni.
Adott egy Evrika félautomata mosógép motorja.
Forgásirányt szeretnék változtatni rajta.
Tanácsot szeretnék kérni, hogy melyik sarukat kellene megcserélnem?

Remélem látható a fotó!
Ha esetleg mégsem látható, akkor van 5 darab saru egymás mellett a motoron, és mind az 5 kék színű. Ami jelölés van rajtuk, nem nagyon olvasható.

Válaszokat előre is köszönöm.
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: xyz Dátum 2018. január 30., 18:05:27 DÉLUTÁN
neten ezt találtam

keresd meg a centi motor 2 végét és a mosógép motor 2 végét a kapocsdekliben mérd ki egy ohm mérővel.
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: rujcika Dátum 2018. január 31., 05:48:25 DÉLELŐTT
Köszönöm, hogy próbálsz segíteni.

Sajnos, nem tudom megkeresni. Az elektromosságban nem vagyok otthon.
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: Simon Endre Dátum 2018. január 31., 11:20:37 DÉLELŐTT
Mi a célja a forgásirányváltásnak, mert a gép maga is programszerüen váltogatja azt (a mosásnál)  centrifugálásnál meg nincs értelme, legfeljeb ellenáramu fékezést tudna csinálni. Nem a gépen kívül kapott ez a motor valami új feladatot? Természetesen ez már barkács feladat és ehhez adunk segítséget, (én legalábbis igen.)
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: rujcika Dátum 2018. január 31., 12:33:34 DÉLUTÁN
A motor nincs a mosógépben. Egy régi Singer varrógépre szeretném rátenni. Gondolom most mosási sebességgel megy, mert nem túl gyors. Ezért is lenne jó a varrógéphez. Csak hát épp ellenkező irányba forog.


Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: Simon Endre Dátum 2018. január 31., 17:58:10 DÉLUTÁN
A varrogépek asszinkron motoros hajtásnál nem kapcsolóval hanem kuplungal indulnak , mert az ilyen tipusu  motorok kis indító nyomatéka még háromfázisúnál is kevés lehet és ezért a motor folyamatosan forgásban van. Egyfázisú motoroknál még a motortengelyen plusz tömeg (lendkerék) is van hogy a "tárolt" energia még nagyobb legyen. A háztartási varrogépek jellemzően  kezelhetőbb és kellő nyomatékkal induló szénkefés motorral és szénoszlopos vagy fázishasításos szabályozással vannak ellátva, ezekből vannak adaptálható egységek pl a Singerhez is. A folytonjáró varrógépekhez  egyébként is elég nagy gyakorlat kell, mert annak impulzusszerű munkaciklusát elég nehéz megszokni eleinte sok  a tűtörés és a selejt. Amennyiben mindenképp ezt akarod használni adok segítséget a bekötéshez és egy lágyabb indításu de kellő nyomatékot adó másfajta kapcsolást is, bár úgy gondolom ehhez igazi szakember kell.
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: rujcika Dátum 2018. január 31., 18:43:07 DÉLUTÁN
Köszönöm, hogy foglalkozol a problémámmal.
Eddig egykb 70 éves mosógép motorral működött, de az leégett. Tulajdonképpen ugyanolyan ez is, ránézésre és gyorsaságra is.
Helyileg és méretileg is tökéletes lenne.
Csak az a forgásirány, az lenne jó!
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: Simon Endre Dátum 2018. február 01., 12:26:17 DÉLUTÁN
Ahogy eddíg működött talán igazad van ezután is fog működni, viszont ennek van hővédelme is. A teljesítményéről ( a régihez hasonlóan) nincs adat. A küldött rajz bizonytalansága a két csúszósaru hovatartozásában van, ugyanis az dönti el a forgásirányt. A kondenzátor nem indító, hanem üzemi kondenzátor legyen legalább AC 400 voltos vagy még magasabb feszültségü. A motor érintésvédelme mindenképp csatlakoztatott legyen. A lakás v. varroda(?) védelmére ÁVK-ra, (firelére) feltétlen szükség van, mert a motor csaknem nyitott. Próba elött az összeállítás jó lenne valamelyest járatosabb ismerőssel "átnézetni" nehogy a próba vagy a használat szines, díszes fadobozban végződjön.  ???
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: rujcika Dátum 2018. február 01., 12:35:38 DÉLUTÁN
Köszönöm a rajzot.
Ezek szerint akkor a 4-s és az 5-s sarut cseréljem meg?
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: Simon Endre Dátum 2018. február 01., 15:01:29 DÉLUTÁN
Csak nem az egész mosógép még egyben van?
Egyébként csak ennyi. Figyelni a program meg ne induljon mert az azonnal visszafejti a varrást, hibás kapcsolásnál meg "kicentrifugálja" a varrnivalót.

Továbbá intelmeim nyomatékaként;
A4/ 1. sz.lap végrendelet
A4/ 2. sz.lap anyakönyvi hírek (gyászoldal, szövegminta.)
Bocs.......
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: rujcika Dátum 2018. február 01., 15:19:12 DÉLUTÁN
Kipróbáltam, és megfordult az irány.

Nagyon szépen köszönöm.

Otthoni gép, és felszerelésnél a motort le fogom keríteni, hogy ne lehessen hozzáérni.
Gondolom a műanyag ékszíjtárcsán és az ékszíjon csak nem vezet az áram.

Még egyszer, nagyon köszönöm.

Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: faxelektro Dátum 2018. november 26., 18:35:55 DÉLUTÁN
Jó estét
             Egy emelő motort rászereltek egy húsdarálóra de csak egy irányra lenne szűkség és ezért le szereltem a le-fel gombot és a vész kikapcsoló gombokat tartalmazó kis vezérlő dobozt majd bekötöttem a motort egy kapcsolóval de sajnos nem jó irányba forog és nem tudom hogy oldjam meg mivel a motorból csak három vezeték jön ki. A kapcsolóval mindkét irányba működött hogy tudom meg oldani,hogy a jó irányba forogna? Fel tettem néhány képet is.

   
-
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: S/K Dátum 2018. november 26., 19:48:39 DÉLUTÁN
Üdv!
csatolok egy képet.
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: faxelektro Dátum 2018. november 26., 20:12:31 DÉLUTÁN
Köszi a segítséget de a motorból csak három vezeték jön ki a tekercselésnél már az indító meg a munka tekercs össze van kötve szerintem . Sárga,kék piros színű vezetékek a te rajzodon meg mind a négy tekercsvég ki van hozva.
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: Simon Endre Dátum 2018. november 27., 01:34:42 DÉLELŐTT
Egy korábbi darus rajzból vettem ki a részletet a fekete az lehet kék is. Ellenállásméréssel  keresd ki, hogy melyik  a közös kivezetés. A forgásirányt a kondenzátor kötésén lehet kiválasztani.
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: faxelektro Dátum 2018. november 27., 17:28:12 DÉLUTÁN
Kösz a segítséget Endre. Bekötöttem a rajz szerint amit küldtél egyik irányba(pontosan a rossz irány) jól működik mikor át kötöttem a rajz szerint a másik irányba egy szer jól másik indításkor rossz irányba forog és az áram felvétel is háromszorosa annak mikor jól forgott.
              Az ellenállás  KÉK----PIROS--7,1
                                KÉK----SÁRGA--13,2
                                    SÁRGA---PIROS--7,1
   Nem értem a gombokról mindkét irányba forog oda pedig egy négy eres vezeték megy nekem a lényeg az volna,hogy egy kapcsolóról ameddig bekapcsolva van forogjon persze jó irányba mert most csak addig megy míg a gombot nyomom.
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: Simon Endre Dátum 2018. november 27., 20:30:30 DÉLUTÁN
 Piros a közös, a kéken és a sárgán kell a kondinak lenni ott válsztod ki a forgásirányt. Úgy látszik ezek motorkivezetése nem egységes. Én egy kapcsolós rajzot kűldtem!
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: faxelektro Dátum 2018. november 27., 20:39:14 DÉLUTÁN
Egy kissé találomra bekötöttem a be táp plusz kondenzátor a kékre, a kondi másik szála a pirosra, a másik táp a sárgára és jó irányba forog az áramfelvétel is jó nem melegedik a motor. Meg magyarázni nem tudom de a lényeg hogy jól működik.
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: faxelektro Dátum 2018. november 27., 20:41:30 DÉLUTÁN
Azt elfelejtettem le írni,hogy kínai az egész szerkentyű.
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: Simon Endre Dátum 2018. november 28., 17:04:52 DÉLUTÁN
A motor lehet hogy működik de a nyomatéka kicsi, mert a tekercsek  fél feszültséggel működnek, mivel most sorba vannak kötve. Mérd meg és próbáld üzemszerüen terhelni. Javaslom a "d" kapcsolást megépíteni.
Cím: Re:1 fázisú villanymotor forgásirányváltása
Írta: faxelektro Dátum 2018. november 28., 19:20:45 DÉLUTÁN
A motor reduktorral működtet-ne egy húsdarálót disznóvágáskor már elvitte a tulaj ha nem fogja bírni hajtani megpróbálom az utóbbi rajzod szerint be kötni. Kösz a segítséget . Le éghet-e hogyha meg terhelik pénteken lesz a disznó halála én egy fél órát járattam de nem melegedett?