Egyenáramú motorok!

Indította K3NV3L0, 2014. február 04., 19:54:13 DÉLUTÁN

Előző téma - Következő téma

K3NV3L0

Sziasztok nem igen kérdés inkább kérés !

Ha tudtok nekem mondani könyvet könyveket amiben megtalálom az egyenáramú gépeket felépítés működését(jelleggörbék) meg a felhasználásait az nagyon jó lenne.

Sajna házi dogát kell írnom és hát itt ott eléggé össze visszaságok vannak szeretnék egy csúcs dogát beadni :)

Marton

Mi az hogy házi doga? Iskolába jársz, nincs megfelelő tankönyv? Milyen képzés ez?
Interneten keresve sok információt megtalálhatsz, pl: Egyenáramú gép vagy Egyenáramú gépek
Úgy gondolom manapság már nyomtatott formában jó szakkönyvet nemigen adnak ki, tudtommal az egykori Műszaki Könyváruház sem létezik már ahol egykoron nagyon sok (reklám, hirdetés nélküli) szakkönyvet vettem. Mellesleg ilyen t
Ezek csak kiragadott oldalak, több anyag is található még a keresők segítségével.
Esetleg konkrét kérdést megfogalmaznál, mire is vagy kíváncsi, pontosabb választ kaphatsz itt a szakemberektől.

K3NV3L0

Igen iskolába járok és hát fél év után most kaptunk egy új tanárt nem igazán van könyve és minden házi doga alapon megy majd ő abból a kis tabletjén össze állítja a dolgokat és abbol kér majd számon!

Egyenáramú motorok felépítése
Egyenáramú motorok működése itt a jelleggörbék
Egyenáramú motorok felhasználása

Marton

(Az előző hozzászólásomban van egy rosszul beillesztett, befejezetlen mondatom. Elnézést érte.) Tehát csupán ilyen tartalmú könyvvel nem tudnék szolgálni most én sem, de talán valakitől fogsz kapni még részletesebb anyagot is mint imént példaként belinkeltem.
A Wikipédiás anyagot áttekinthetőnek és jónak tartom, olvasd el figyelmesen.
Működés szerint tehát négyféle gerjesztésű lehet.
Ezek közül leggyakoribb a független gerjesztésű alkalmazás (az iparban). Ez azt jelenti, hogy az állórészben van egy kisteljesítményü tekercselés mely biztosítja az állórészi mágneses teret. Ezt egy fix egyenfeszültséggel tápláljuk.
De vannak olyan motorok is amelyekben ezt egy állandó mágnessel oldják meg (pl. az ablaktörlő motorok az autókban). 
A "nagy" áramú egyenfeszültséget a forgórész szénkeféire, azaz a kommutátorra kötjük, de ez nem föltétlen közvetlenül történik mert néhány nagyáramú tekercsmenetet az állórészben is elhelyeznek, melyet a sorbakötnek a forgórésszel kompenzálás végett. Ennek pontos hatását nem tudom leírni. 
A fordulatszám változtatása a forgórészre (szénkefékre) kapcsolt feszültség változtatásával történik. Biztosítani kell, hogy ha nincs állórészi mágneses tér ( nincs gerjesztő áram) akkor ne kaphasson a forgórész feszültséget mert leéghet. Forgásirányváltás vagy a gerjesztés pólusainak megcserélésével, vagy a forgórész (szénkefe) pólusainak váltásával lehetséges. Ha mindkettőt egy időben megváltoztatjuk, a forgásirány nem változik meg.
Felhasználása: olyan helyeken ahol szükséges a motor (gép) fordulatszámának folyamatos szabályozhatósága.
Manapság már ritkán építenek ilyen hajtású gépet, mert a szénkefés motorok üzemeltetése a kopó kefék miatt hibaérzékeny. Bonyolultabb és drágább mint egy rövidrezárt forgórészű asszinkron motor. Ez utóbbit viszont frekvenciaváltóval könnyen szabályozhatjuk, tehát ezzel kiváltódik az egyenáramú hajtás

K3NV3L0