Villanyszerelő Szakmai Fórum

Szakmai kérdések - válaszok => Erõsáram => A témát indította: petike199600 Dátum 2013. március 17., 17:41:43 DÉLUTÁN

Cím: Egyenáramú motor fordulatszám változtatása
Írta: petike199600 Dátum 2013. március 17., 17:41:43 DÉLUTÁN
Sziasztok!
Azt szeretném meg tudni hogy hogyan lehet az egyenáramú motoroknak a fordulatszámát változtatni?
Mi kell hozzá?
Hogy és hova kell beépíteni?
Egyenlőre ennyi de úgyis lesznek még kérdéseim.
Köszönöm szépen!
Cím: Re:Egyenáramú motor fordulatszám változtatása
Írta: Marton Dátum 2013. március 17., 20:12:49 DÉLUTÁN
Sok féle egyenáramú motor megoldás létezik, ezek főként az állórész gerjesztési megoldás tekintetében külömböznek. Lehet állandó mágneses(kismotorok), párhuzamos gerjesztésü, soros gerjesztésü illetve ezek kombinációja azaz vegyes gerjesztésü. Az egyenáramú motorok fordulatszámának változtatásához a forgórész (armatúra) feszültségét kell változtatni. Több féle módon lehet a rá jutó feszültséget megváltoztatni. Kisteljesítmányü motoroknál (néhány Wattosok) egy potenciométerrrel a feszültséget leosztjuk.
Nagyobb motoroknál valamilyen elektronikus szabályozási módszerrel, pl. tirisztoros szabályozóval váltóáramú (hálózati feszültségü) táplálásnál vagy ha egyenfeszültségü a tápellátás (mint pl. az akkus fúró-csavarozó szerszámok) un. chopperrel, szaggatóval változtatjuk a rá jutó feszültséget illetve teljesítményt. Mindkettő esetén gyakorlatilag megszaggatjuk a tápláló feszültséget, attó függően, hogy milyen a be ill. a kikapcsolt időtartam aránya, ezzel arányos lesz a motoron létrejövő feszültség illetve teljesítmény. Más szóval a kitöltési tényezőt változtatva, másként mondva impulzus szélességet, a kimeneti integrált feszültség is változik.
Nem tudom foglalkoztál-e már pl. izzóscsillár fényerő szabályozóval (dimmerrel), az is egy "feszültség", pontosabban egy tirisztoros(triakos) teljesítmény szabályozó, szaggató. Kis fényerőnél látható a vibrálás mely a szaggatás ill. fázishasítás "eredménye".
Mielőtt még nem volt tirisztoros elektronikus szabályozás, olyan megoldás is volt,hogy egy változtatható (toroid) trafó kimenetét egyenirányították és arra kötötték a motor forgórészét.
De létezett még az un. Ward-Leonard gépcsoport ahol a váltóáramú hálózatra egy állandó fordulatú rövidrezárt forgórészű motor volt kötve, ez hajtott egy egyenáramú generátort melynek kimeneti feszültségét teljesítmény potenciométerrel változtatták (gerjesztését befolyásolták), majd erről a változtatható feszültségről táplálták az egyenáramú motort. No de ez már muzeális technológia. Manapság a hajtászsabályozás (motorszabályozást) a frekvenciaváltós megoldások jelentik.
Cím: Re:Egyenáramú motor fordulatszám változtatása
Írta: Szirty Dátum 2013. március 17., 21:19:35 DÉLUTÁN
Gondolom a hajszárítóból (?) származó pici motor fordulatszámának változtatásán jár az esze, de hát nem írta ezt le, úgyhogy így járás...
Cím: Re:Egyenáramú motor fordulatszám változtatása
Írta: petike199600 Dátum 2013. március 18., 07:04:09 DÉLELŐTT
Köszönöm a választ Marton!
Igen Szirty a hajszárítóból származó motorra értettem a kérdést.

Üzenet összefûzve: 2013. március 18., 18:49:34 DÉLUTÁN

Sziasztok!
Valaki segítene még tovább ebben a témában?  :P
Kis motor az biztos!  ;D A fórumra is feltettem.Ennek a motornak szeretném a fordulatszámát változtatni.
Potméterrel kell?
És azt hogy kell megválasztani?
Egy lakatfogóval meg mértem a motor áramfelvételét és 40mA jött ki. Egy 6V egyenfeszültségű adapterről működtetem a motort.
Valaki segítsen légyszives! :'(
Köszönöm szépen! :)
Cím: Re:Egyenáramú motor fordulatszám változtatása
Írta: petike199600 Dátum 2013. március 22., 16:26:45 DÉLUTÁN
Sziasztok!
Ma kipróbáltam a feszültségosztós módszer a szabályozásra de nem járt sikerrel.
Sorba kötöttem egy 60 és egy 75 kohm-os ellenállást. Az így kijövő feszültség 7,22 V ami meg is volt akkor ha levettem a motorról a vezetéket és nem terheltem semmivel.Amint rátettem a motorra a vezetéket rögtön lement 0-ra.
Ebben kérném segítségeteket.
Más ellenállás kell? Másképp kell kötni?
Nem tudom,remélem ti tudjátok mi a gond és segítetek a megfejtésben.
Köszönöm szépen!
Cím: Re:Egyenáramú motor fordulatszám változtatása
Írta: Marton Dátum 2013. március 22., 16:56:32 DÉLUTÁN
Idézetet írta: petike199600 Dátum 2013. március 22., 16:26:45 DÉLUTÁN
Ma kipróbáltam a feszültségosztós módszer a szabályozásra de nem járt sikerrel.
Sorba kötöttem egy 60 és egy 75 kohm-os ellenállást. Az így kijövő feszültség 7,22 V ami meg is volt akkor ha levettem a motorról a vezetéket és nem terheltem semmivel.Amint rátettem a motorra a vezetéket rögtön lement 0-ra.
A motor számított ellenállása 120ohm (de mérd meg ohm mérővel is). Ehhez képest az előtét ellenállás óriási értékü, (60 és 75kohm). A motort egy ilyen ellenállási arányú körben mint egy darab vezetéknek tekinthető!Rajzold le (magadnak) ha úgy könnyebb a megértése. Végezz feszültség esési számításokat sorba kapcsolt áramkörre vonatkozóan. Ohm törvénye ill. Kirhoff törvénye alapján mint tegnap is írtam.
Egyébként ha a motorral sorbakötsz ellenállást akkor az nem feszültségosztó kapcsolás, csupán előtét ellenállás.
A 7,22V mérése milyen körülményeknél volt, mekkora a "betápfesz", mekkora a mérőkör(műszer) belső ellenállása?
Cím: Re:Egyenáramú motor fordulatszám változtatása
Írta: petike199600 Dátum 2013. március 22., 17:35:09 DÉLUTÁN
A műszer belső ellenállását nem tudom.
Veszek kisebb ellenállást.De akkor hogy csináljam meg a feszültségosztást?
Rajzolnál gyorsan egyet?
Köszönöm szépen!
Cím: Re:Egyenáramú motor fordulatszám változtatása
Írta: Marton Dátum 2013. március 22., 17:54:34 DÉLUTÁN
Kétfélel módon rajzoltam meg a feszültség osztást. Első részen fix ellenállással, itt ki is számítottam a "kimeneti", azaz motor feszültséget. Számold át Te is, ellenállások vegyes kapcsolása alapján.
Másik áramköri részen potenciométerrel, itt 150 ohmos poti ajánlott, hogy hatásos legyen a szabályozás 120ohmos terhelésre viszonyítva. Kiloohmos potik és előtétek jelen esetben nem megfelelőek.
Cím: Re:Egyenáramú motor fordulatszám változtatása
Írta: petike199600 Dátum 2013. március 22., 18:02:23 DÉLUTÁN
Köszönöm válaszodat!
Kérdésem az hogy az a 4,23 V milyen számolás alapján jött ki?

Üzenet összefûzve: 2013. március 22., 18:07:39 DÉLUTÁN

Egyébként ugyanez a rajz alapján kötöttem!  ;D
Cím: Re:Egyenáramú motor fordulatszám változtatása
Írta: Marton Dátum 2013. március 22., 18:21:30 DÉLUTÁN
Idézetet írta: petike199600 Dátum 2013. március 22., 18:02:23 DÉLUTÁN
Kérdésem az hogy az a 4,23 V milyen számolás alapján jött ki?

Nem tudom mit és hogyan tanítottak eddig. Mellesleg ezt a számolást az álltalános iskolai fizika oktatás alkalmával is tanították. Mint korábban többször írtam, ellenállások vegyes kapcsolásáról van szó, ez figyelembevételével kell a számítást elvégezni.
Először ki kell számítani a két párhuzamos ellenállás eredőjét, a motor(120ohm) és a R2 100ohmét. Ez 1/(1/120+1/100)=54,54ohm. Ez sorba kötve a R1 100ohmmmal az 100+54,54=154,54ohm. A kör árama 12/154,54=0,077A. Áramot beszorozva a párhuzamos ellenállások eredőjével (motoron eső feszültség) 54,54*0,077=4,23V
Cím: Re:Egyenáramú motor fordulatszám változtatása
Írta: petike199600 Dátum 2013. március 22., 18:31:05 DÉLUTÁN
Köszönöm a válaszodat!
Ezt igen tanultam csak nem értettem hirtelen a kérdésedet. Általánosban nem tanultam de kilencedikben tanultam és értem is.
Bocsánat!  :-\
Amúgy a motor ellenállása ohm mérővel mérve 5 ohm.Szóval nem tudom mi van itt.
Cím: Re:Egyenáramú motor fordulatszám változtatása
Írta: balzsi Dátum 2013. március 22., 18:41:57 DÉLUTÁN
Üdv Petike!

Én javaslom, hogy szánj egy kis időt arra a programra amit küldtem, mert sokat segíthet a számítások ellenőrzésében, valamint a szimulátor nekem segített a megértésben is. Mellékleten a Marton rajzának ezen változata.
Cím: Re:Egyenáramú motor fordulatszám változtatása
Írta: Szirty Dátum 2013. március 22., 19:15:23 DÉLUTÁN
Üdv petike199600!

Véleményem szerint a motorral egy darab ellenállást van értelme sorba kötni az igényed kivitelezéséhez.
A motorral párhuzamosan kötött ellenállásnak itt nincs értelme, az csak fölöslegesen növeli a másik ellenálláson folyó áramot, ami nem a motoron folyik át.
Azt gondolom (bár a cél elérése szempontjából nincs jelentősége) hogy a motorral sorba kötött egy db ellenállás is osztónak tekinthető, melynek egyik tagja az említett ellenállás, a másik pedig a motor belső ellenállása.

Szerintem az a motor lényegesen több mint 40mA áramot igényel, gyanítom valamit elmértél, vagy valamit félreértettem.
Valóban ohmos (és nem tíz vagy százezer ohm) nagyságrendű ellenállásokra lesz szükséged. Az osztó méretezésénél nem csak a feszültséget, hanem a motor áram igényét, tehát a motor belső ellenállását is figyelembe kell venni. Annál is inkább, mert az viszonylag alacsony.

Azt is gondolom továbbá, hogy egy közönséges multiméter belső ellenállását feszültség mérésben itt el lehet hanyagolni (mert az több M Ohm, ami pár száz ohmhoz aránylik).

Végül pedig azt gondolom, hogy ha potenciométerrel akarod szabályozni közvetlenül az ugyan nem lehetetlen, de elég combos és lehetőleg huzalpotenciométer fog kelleni, mert egy közönséges (0.25 vagy 0.125W-os) potméter szép keskeny és határozott füst csíkot engedve elhalálozik majd. Tehát az osztódban az ellenálláson átfolyó áram és a rajta eső fesz szorzataként kapott teljesítménydisszipációt el kell hogy viselje károsodás nélkül.
Cím: Re:Egyenáramú motor fordulatszám változtatása
Írta: petike199600 Dátum 2013. március 22., 19:38:47 DÉLUTÁN
Igen igazad van Szirty elmértem a motor áramfelvétele üresjárásban 150mA és lefogva a forgórészt 300mA.
Cím: Re:Egyenáramú motor fordulatszám változtatása
Írta: Marton Dátum 2013. március 22., 20:31:42 DÉLUTÁN
Idézetet írta: petike199600 Dátum 2013. március 22., 19:38:47 DÉLUTÁN
Igen igazad van Szirty elmértem a motor áramfelvétele üresjárásban 150mA és lefogva a forgórészt 300mA.
Már megint féligazság van csak leírva, mekkora feszültség esetén mérhetőek ezek az áram értékek? Nem mindegy.
Cím: Re:Egyenáramú motor fordulatszám változtatása
Írta: petike199600 Dátum 2013. március 22., 20:46:07 DÉLUTÁN
Neked is igazad van!  ;D  ;D
13V egyen  :P ( adapter )
Cím: Re:Egyenáramú motor fordulatszám változtatása
Írta: petike199600 Dátum 2013. március 28., 18:12:46 DÉLUTÁN
Sziasztok!
Lenne egy nagyon sürgős kérdésem.
Ma hozták meg a potimat. 4W -os 10ohmos lineáris huzalpotméter.Itt van róla a link: http://bolthely.hu/mikroshop/id/02494_AB_Elektro_huzalpotenciometer_4W______10R (http://bolthely.hu/mikroshop/id/02494_AB_Elektro_huzalpotenciometer_4W______10R)
Az a gondom vele hogy ha rákötöm a motorra akkor ha alig pörög a motor már akkor is fél perc alatt felmelegszik.Ha meg feltekerem az kész katasztrófa ha nem húznám ki rögtön elfüstölne.
Nem tudom mit tegyek,de nagyon el vagyok keseredve hogy kidobtam rá a pénzt.
Kérlek segítsetek!  :'( :'( :'(
Nagyon fontos lenne nekem! :'(
Köszönöm szépen!  :-\
Most kipróbáltam úgy a potit hogy nem kötöttem rá semilyen fogyasztót de ugyanaz a helyzet.fél perc alatt forró lesz.
6V egyenfeszültségű adapterről próbálom. Próbáltam 13V-os adapterről is de ugyanez a helyzet.
Nem tudom mitévő legyek.
Cím: Re:Egyenáramú motor fordulatszám változtatása
Írta: nyaki Dátum 2013. március 28., 19:45:25 DÉLUTÁN
Na, akkor számoljunk, az általunk tanult fizika aszongya, hogy...
6V*6V/10Ω=3,6W. Ebben az esetben a potid a határon terhelődik, ha a két végpontját közvetlenül a feszre kapcsolod. Ahogy húzod rá a terhelést, a táp két pontja között már nem csak a poti lesz, hanem a motor árama is be fog terhelni, mely terhelés a poti kis ellenállásszakaszán plusz teljesítményt fog disszipáltatni.
13V*13V/10Ω=16,9W. Még szép, hogy füst lesz az ellenálláspályából(!) és még csak a motort nem is szabályoztad.
Mint már korábban említették, a soros szabályozással csak az áramot szabályozod, de a klasszikus potis felállással a feszt is és a U/I viszonyok itt jobban terhelik a potit.
Ha még a régebbi 40mA-es mociról van szó, a 10Ω igen sovány lesz ide. Egyáltalán, ki és miért tanácsolta ezt az értéket?
Cím: Re:Egyenáramú motor fordulatszám változtatása
Írta: petike199600 Dátum 2013. március 28., 19:51:32 DÉLUTÁN
Na ne már. :-\ :-X
Azt hittem jó lesz a 10 ohmos. Miért sovány?
Amúgy a szabályozással nincs baj csak azzal hogy nagyon gyorsan melegszik.
Nem tudom elolvastad-e a második részt.
A poti akkor is  nagyon hamar forró lesz ha nincs rákötve semmi.
Volnál szíves készíteni egy rajzot hogy hogy gondolod a bekötést?
Mit gondolsz arról hogy nincs rákötve semmi de mégis forró.
Köszönöm szépen!
És igen a régi motorról van szó! :)
Cím: Re:Egyenáramú motor fordulatszám változtatása
Írta: nyaki Dátum 2013. március 28., 19:56:20 DÉLUTÁN
Javaslom olvasd át még egyszer a fen írtakat és értelmezd. Abból kiderül, hogy miért forró a potid szabályozás nélkül is. ;)
Rajzolj fel egy feszültségosztót http://www.bsselektronika.hu/index.php?w=qOblYo1Rof (http://www.bsselektronika.hu/index.php?w=qOblYo1Rof) és számolj.
Cím: Re:Egyenáramú motor fordulatszám változtatása
Írta: petike199600 Dátum 2013. március 28., 20:44:13 DÉLUTÁN
A 6V*6V/10 ohm -ra gondoltál ami 3.6 Watt?
Miért 6*6 V ?
Akkor viszont sokkal nagyobb teljesítményű poti kellene.
De szerintem a 10 ohmal nincs baj mert a szabályzás az jó lenne.
Ilyen "nagy" teljesítményű potit egyáltalán hol lehet kapni?

Üzenet összefûzve: 2013. március 29., 15:21:18 DÉLUTÁN

Már értem miért 6*6V.
P=U2*2/R ugye ?
Most van egy 22 ohmos potim az talán jobban bírja.
Van valami ötleted mit csináljak?