Könnyüszerkezetes épület kábelezése

Indította Koros Imre, 2011. március 03., 12:05:28 DÉLUTÁN

Előző téma - Következő téma

faxelektro

Ha szobákat egyenként betáplálom 3x2,5-kábellel majd onnan 3x1,5-kábellel megyek a konnektorokhoz meg a lámpához és kapcsolóhoz wagoval összekötöm mi lehet a gond nagy fogyasztó nincs két drb éjeli lámpa meg egy TV. 

Gyurmaúr(fi-relé)

hát csupán annyi, hogy ez így nem szabályos, ugyanis kis Hazánkban minden esetben külön-külön Á.K.-(k) a kecó világítási és "erőátviteli" (nem röhög!) Á.K.-i, többek közt azért, mert úgy általában különböző +metszetűek a gerinc kábelek, nem is beszélve arról, hogy menet közben nem lehet "csak úgy" +metszetet lefelé csökkenteni, márpedig te ezt szeretnéd. Hangsúlyozottan vonatkozik ez a 3 fázisú betáppal rendelkező kérókra, ahol igenis elvárható, hogy a villanyász 2-3 Á.K-ra szétossza mind a dugalj, mind pedig a vill. Á.K-kat, akár 1-1 szoba esetében is, úgy hogy mondjuk az egyik szobában 3, a másikban 2 dugalj kapja mondjuk az F2 kismegszakiról a kakaót. Aztán általában a vill. Á.K.-k részére B6 - B10 Amperes (kisülő lámpák esetén C6, esetleg C10) biztosítást készítünk, míg a dugaljak részére (1.5mm2-es kábel esetén B13, 2.5-nél C13, B16A-es) kismegszakit teszünk. C16A-nek kecóban semmi keresnivalója, max a garageban, műhelyben, ahol van 1-2 combosabb indulóáramú jószág. S végül, de nem utsó sorban; a dugaljak részére kötelező a Fi-relé, míg a világítás részére -kivéve a nagy fémes felülettel rendelkező fénycsöves lámpatesteket- nem, ergo amennyiben történik vmi gázosság bármelyik dugaljnál, akkor az adott helyiség -sőt, 1 db központi Fi esetén az egész kecó- totál sötétségbe borul, hiszen a kedves RCD teszi a dolgát és lekapcsol a hibaáram észlelése esetén, oszt jónapot!

faxelektro

Akkor csupán még annyit,hogy például egy ötös Wagoba amelyiken azt irja 0,5--2,5-ösig lehet csatlakozni hogyha beraktam pl. egy 1,5 vezetéket a másik négy csatlakozóba csak kötelezően 1,5ös vezetékkel lehet csatlakozni mert én német elosztóban láttam különböző méretet is. 

nyaki

A független nyomólemezes, ún. WAGO-rendszerű kapcsokba, a rá engedélyezett bármely keresztmetszetű vezetőt be lehet tolni teljes biztonsággal, akár vegyesen is. Immár 20 éve használom ezeket, gyakorta különböző keresztmetszeteket beletolva és még egyik sem hagyott cserben. Persze meg kell tanulni használni, mert láttam már trehány módon ferdén vagy nem egyenes vezetékvéggel beletolva, ami miatt a nyomólemez alatti közös vezetősínnen nem fekszik fel rendesen a vezető, így lecsökken az érintkezési felület vagy az alacsony nyomóerő miatt melegedés, majd égés következik be. Ha betartjuk a technológiai utasításokat, a legtökéletesebb kötőelem jelen korunkban. Sajnos van sok utánzata, aminek az anyagminősége kritikán aluli. Tapasztalati úton kijelenthetem, hogy a WAGO (No.1), Kleinhuis, Weidmüller és VID kapcsok igen jó minőségűek, bátran használhatók, de a JSL-t kerüljétek, mint a leprát, mert találkoztam már ezekből olyannal, ami igen gyenge szorítóerejű közös nyomólemezes volt, meg bontáskor hullott szét darabjaira.
A németek a különböző keresztmetszetek csatlakoztatását úgy oldják meg, hogy eleve úgy tervezik a villamos hálózatukat, hogy lehetőség szerint azonos keresztmetszet kerüljön egymás mellé és csak ahhoz megfelelő keresztmetszetű vezető befogadására alkalmas vezetékösszekötőt használnak, tehát az 1,5mm2 vezetőhöz kimondottan csak max. 1,5mm2-ig befogadó kapcsot használnak. Ez amolyan német rigolya, illetve van pénz minden apróságra, mert megtehetik.

biliczki

Sziasztok!

lenne egy olyan kérdésem, hogy adott egy padlástér, amely gipszkartonozva van (már kész, így vettük). Hogyan tudnék kábelt behúzni a gipszkarton mögé? Cső nincs a falban, nem is volt ott előtte vezeték ahová szeretnék most tenni. Egyik megoldás, hogy gipszkartont leszedem, de ez lenne az utolsó. Valami más ötlet?

Köszönöm!

Simon Endre

Épp most dolgozom egy gipszkartonos házon a mennyezet hőszigetelését takarja párnafára csavarozva. Keservesen alá lehet csövezni elég nagy kifűrészelt hosszú réseken át és viszonylag jól is javítható gipszhabarcsal. Az oldalfali dobozcsatlakozáshoz a levezető ívet külön hajlítom meg és patexel ragasztom össze. A hőszigetelés betömödés ellen munka közben gumikábel van a csőben ez ragasztásnál megvezeti a passzdarabot is. Oldalfalnál beütő tiplivel bíztosítom a táblát (ott falra van ragasztva) és ytong fűrésszel kivágom a nyomvonalat. Mivel kevés huzal megy majd benne elég a 11-es és a 13,5-es cső ezeket először midkét oldalán szakaszosan ragasztom sűrü CMC-vel és szitált gipszkarton zuzalékos giphabarcsolással bejavítom erre üvegszövet ragasztva és glett. Utómunkák csak teljes száradás után mert a gipszkartoról lejön a papír. Kőműves, festő nem jön utánam mert én igy vállalom be a munkáimat. A munka még tart, van padlástér is, ha igényled majd küldők fázisfotókat.

biliczki

Köszi a választ! Hát nem hangzik egyszerűen, így leírva. Fotókat megköszönném :)