Villanyszerelő Szakmai Fórum

Szakmai kérdések - válaszok => Kérdések - válaszok => A témát indította: Hubzol Dátum 2016. szeptember 06., 21:57:44 DÉLUTÁN

Cím: lakokocsi halozatok kiepitese
Írta: Hubzol Dátum 2016. szeptember 06., 21:57:44 DÉLUTÁN
Udvozlok mindenkit, a kerdesem elegge komplett, egy lakokocsi 220v es 12v-os halozatanak kiepitese.
Elore megakarok venni szinte minden alkatreszt, csak informaciot nem talalok sem konyvben sem interneten, ezert fordultam a forum olvasokhoz. (inverter, aksi, 220as focsatlakozo mar megvan)

A lakokocsiban lesz egy 120 AH 800A akkumulator.
A vontato kabel egy 13 pines kabel amibol egy vezetek elvileg 12 v-ot biztosit  az autobol mialatt kozlekedek, amin uzemelhet elvileg a huto pl...
Vennek egy 3000W-os invertert ami ugye 12 voltbol csinal 220-at.

1. Megoldhato e hogy a 12v-os vezeteket rakotom a lakokocsi aksira tehat mig vezetek addig is toltodik?
2. 12v az  autobol/ha all akkor csak az aksibol az inverterbe amivel uzemeltetnem a haztartasi hutot(220v) es egyebet mint mikro, tv, ha esetleg vadkempingeznek egy ejszakara...
3. Hogyan hozom ossze ezt a halozatot egy kulso 220as konnektorral amit kempingben csatlakoztatnek a lakohoz?

220V halozat: mekkora biztositekok kellenek ha 4 aramkorrel szamolok, bar lehet kevesebb is eleg:
- huto 28W 0.12A  (1.kor)
- mikro 800W 3.7A  (2.kor)
- futes 270W 1.5A  (1.kor)
- klima 3300W 5,1-15A   (4. kor)
- tv 55W 0.25A+antenna (3.kor)
- mindegyik aramkorben 2-2 konnektor pluszban

Milyen biztositekok es vezetekek kellenek a 12Vos halozathoz:
- halogen spot lampak kb 15 db 50W teljesitmenyuek 6 aramkorrel szamolok
- ventillator 14W
- radio+ 4 hangszoro 3.5A
- vizpumpa 4.5A
Plusz a lakokocsi kulso lampaihoz celszeru e 12voltos biztositekokat beiktatni a 1,5mm-es 21A-es vezetekekhez.

Barmilyen tanacsot elfogadok, csak azt ne irjatok hogy forduljak villanyszerelohoz, mert nem talalok aki ertene ilyenhez es amugy sem allnak szoba velem, mivel ez nem "nagy munka"...
Koszonom
Cím: Re:lakokocsi halozatok kiepitese
Írta: nyaki Dátum 2016. szeptember 07., 00:15:09 DÉLELŐTT
Véleményem szerint egy ilyen akksival nem sok(k)ra fogsz menni. :)
Én egyszer csináltam, egy IVECO kisteherből átalakított lakókocsit, inverteres/hálózati táplálással. Jó bonyolult szerkezet lett, mitagadás. Volt abba minden, ami szem-szájnak ingere, de a tulaj mindenből a legtakarékosabbat vette meg, mert Ő szó szerint lakásnak használta.
Emlékeim szerint a gjmű.-be a gyári generátor helyébe valami bika generátor tettünk, hogy a jármű saját akksiját és a 2db párhuzamosan kötött 12V/100Ah-s felépítményhez tartozó akksikat is tudja tölteni menet közben, valamint az állandó üzemű szinuszos, 3kW-os inverter által működtetett hűtőgépet is el tudja látni elegendő szuflával, miközben minden egyéb 230V-os fogyasztót kikapcsolva tartott.
Volt a generátor és a lakókocsi akksik közé beépítve egy méretes 12V/250A-t tudó kézi működtetésű kapcsoló. Ezt a kapcsolót akkor kapcsolta ki, amikor megállt és abból a célból, hogy a gjmű. akksiját ne tudja lemeríteni. Amikor olyan helyre került, ahol volt 230V-os hálózat, akkor a felépítmény oldalán kialakított csatiba vezette és a beépített különálló bika akksitöltővel folyamatosan töltötte a lakókocsiakksikat, miközben az inverter folyamatos üzemben volt és az látta el a szeparált 230V-os lakókocsi hálózatot energiával, nem a közvetlen hálózati 230V. Egy mágneskapcsolóval meg tudtam volna oldani az automatikus átkapcsolást is, de a tulaj kimondottan így kérte.
A fűtés vitte volna el a legtöbb villamos energiát, ezért a villamos üzembiztonság és a fagyáskárok elkerülése végett, a fűtést egy Ebersprecher kályhával oldotta meg. Klímaberendezése nem volt. A fénycsöves világítások és a multimédiás berendezések 12V-os üzeműek voltak.
Ebben a felállásban több, mint 7 évig használta napi rendszerességgel, minden meghibásodás nélkül, majd eladta az egész kócerájt.
Cím: Re:lakokocsi halozatok kiepitese
Írta: Zsolt718 Dátum 2016. szeptember 20., 20:21:53 DÉLUTÁN
Figyelemre méltó probléma gyűjtemény...
Amit nyaki kolléga írt, azzal teljesen egyetértek (értékeltem, hogy az inverternél megemlítette a színuszos kivitelt, mert volt aki PC-s inverterrel próbálkozott - persze ilyenről motor nem működik. Még nagyobb baj van a mikrosütőnél, ahol az egydiódás feszültség-kétszerezés miatt csúnya dolgok történnek.)
Mindennek alapja a számolás, ami egyszerű, nézzük a 12V-os akkut, ami 120Ah-ás.
Ez azt jelenti, hogy 12A-rel képes táplálni 10 órán át a fogyasztókat.
A halogén spot lámpák kb 15 db 50W = 750W, ami 62,5A 12V-on! Ez több mint ötszöröse az akkudból tartósan kivehető áramnak - és ez nem azt jelenti, hogy csak ötödannyi ideig bírja, hanem legjobb állapotú aksinál talá egy órát! Javaslom a világítást LED-ekkel, vagy elektronikus előtétes fénycsővel megoldani.
A magam részéről a 230-as hálózatot kiépíteném a megszokott módon: ha csatlakoztatva van külső forrás, akkor minden mehet ahogyan az bírja, ha akkuról kell járatni, akkor egy átkapcsolóval tenném rá az invertert - ez a kapcsoló választaná le a külső bemenetet is. A kényelmet szolgálhatja egyedileg kialakított kizáró kapcsolás - ami nem engedi több nagyfogyasztó együttes üzemét.
A gk felőli 12V-ot egy nagyteljesítményű schottky diódával rákötheted az akkura töltés céljából, de ilyenkor meg kell oldani, hogy fogyasztót ne lehessen bekapcsolni, ill. azok bekapcsolása le kell válassza a töltést, nehogy a gk akkuból is legyen fogyasztás (amit a vezeték sem bírna).
Biztosítók: nem a fogyasztó a számolás alapja, hanem a vezeték - hiszen azt védi a tűztől, nem a fogyasztót. Minden olyan csatlakozásra tennék, ahol vezeték-keresztmetszet csökkenés van, a kisebbnek megfelelő értékűt.
Mivel az akku és inverter már adott, csak megemlítem, hogy az egészet inkább 24V-ra tervezném, ahol a vezeték keresztmetszetek a felére adódnak (azonos teljesítménynél).
Cím: Re:lakokocsi halozatok kiepitese
Írta: nyaki Dátum 2016. szeptember 21., 00:24:12 DÉLELŐTT
Ja, majd elfelejtettem. ::)
A HMV-t is az Ebersprecher kályha állította elő, merthogy egy csilli-villi zuhanykabin is volt a "csigaházban" :).