Legutóbbi hozzászólások

#1
Erõsáram / Re:Transzformátorok védelme
Utolsó hozzászólás S/K - Ma - 21:30:17 DÉLUTÁN
Idézetet írta: Fecó Dátum Ma - 20:07:45 DÉLUTÁNA tetején lévő tartály oldalán van egy ellenőrző szintjelző, hogy van-e benne olaj. Ha van, akkor mérjétek ki, nem jellemző hogy ezek elpukkannának. Viszont ha szárazon ment szegény, akkor lehet baj.

...hát igen. Szeretnénk megmérni és a helyiséget rendberakni/kifesteni takarítani, stb. Eddig csak szóban van megerősítve hogy feszmentes. Kértünk kikapcsolást a karbantartásra mire annyit mondtak hogy természetesen, töltsük ki a nyomtatványt és majd 8 napon belül válaszolnak rá, de azt vegyük figyelembe hogy addig nincs áram és nem tudja az áramszolgáltató partnere (akit a tulajdonos már megkeresett és péntekre igérték a trafó cserét) lecserélni a trafót. Az ajánlat 3,2 MFt egy 140kVA szintén olajos trafó. Kompletten. (...úgy vesszük nem egy nagy összeg...)
Több kérdés felmerül. Ha nem akarjuk "karbantartani" a trafó helyiséget akkor péntekre van áram. Itt ekkor nem játszik a 8 nap? (gondolom hátszél van)
Másik fejlemény hogy a kikapcsolás érint egy másik trafót is elmondás alapján. (mai információ)
Helyszínre visszamentünk és a trafóház mögött van még egy helyiség ahol a 10 kV-os cellák vannak, összesen 3 db.
1 cella= földből 10 kV kábel betáplálás szakaszolóval majd innen felfelé sínre ami összeköti a 3 cellát.
2 cella= a beszélt "hibás" trafó leágazása szakaszolóval majd alul sínátadás a trafóhoz
3 cella= leágazás a felső sínről szakaszolóval majd 10kV-os földkábel megy tovább a másik trafóhoz.
Vagyis van egy leágazás - a "mi" hibás trafónk - a 10-es kábelen.
Honnan tudták/tudják hogy ez a trafó rossz hiszen nem is voltak kint? (előzőleg írtam hogy az ÜIK-ba látták a zárlatot visszakapcsoláskor) Lehet a másik rossz? Megkértük a kikapcsolást miért 8 nap a reagálás, kikapcsolás nélkül  meg már péntekre lett volna trafó. (...hátszél...) Telefonon most azt mondták feszültség alatt van a 10-es oldal. Eddig nem volt, szóban elmondottak szerint. Valami nem tiszta itt, de majd kiderül.
#2
Erõsáram / Re:Transzformátorok védelme
Utolsó hozzászólás S/K - Ma - 21:04:45 DÉLUTÁN
Idézetet írta: Fecó Dátum Ma - 19:17:14 DÉLUTÁNOtt a válasz a képen, csak kérdés van-e benne kábel is bekötve?:)

Be van kötve.

#3
Erõsáram / Re:Transzformátorok védelme
Utolsó hozzászólás Fecó - Ma - 20:07:45 DÉLUTÁN
A tetején lévő tartály oldalán van egy ellenőrző szintjelző, hogy van-e benne olaj. Ha van, akkor mérjétek ki, nem jellemző hogy ezek elpukkannának. Viszont ha szárazon ment szegény, akkor lehet baj.
#4
Erõsáram / Re:Transzformátorok védelme
Utolsó hozzászólás Fecó - Ma - 19:17:14 DÉLUTÁN
Ott a válasz a képen, csak kérdés van-e benne kábel is bekötve?:)
#5
Erõsáram / Re:Transzformátorok védelme
Utolsó hozzászólás tothgyula - Ma - 19:07:01 DÉLUTÁN
Egyet nem tudok,hogy van-e benne Bucholz-relé?
#6
Erõsáram / Re:Transzformátorok védelme
Utolsó hozzászólás S/K - Ma - 08:34:38 DÉLELŐTT
Vannak fotók, csatolom.You cannot view this attachment.You cannot view this attachment.You cannot view this attachment.
#7
Erõsáram / Re:Transzformátorok védelme
Utolsó hozzászólás Sztrogoff - Tegnap - 20:46:13 DÉLUTÁN
Ha még jársz arra, és nem felejted el, az adattábla tartalmát beírhatnád ide (típus meg gyártási év). Az információ hatalom. :)
#8
Felülvizsgálók klubja / Re:...amit nem lát a felülvizs...
Utolsó hozzászólás Fecó - Tegnap - 15:58:44 DÉLUTÁN
Be kell szerezni az optikai kábel papírját, és ahogy Sztrogoff kolléga írta, a feszültségszint eldönti.
#9
Erõsáram / Re:Magas hurokimpedancia
Utolsó hozzászólás Fecó - Tegnap - 15:49:20 DÉLUTÁN
Ha már a méretlen főelosztóban ekkora az érték, akkor itt más baj lesz. Kezdésnek ellenőrízd le, hogy egyátalán kialakításra került-e tisztességesen a nullázás, (vagy régen  NEFH), mert könnyen lehet, hogy a 10 Ohm az a földelési ellenállás amit mérsz...
#10
Erõsáram / Re:Transzformátorok védelme
Utolsó hozzászólás Fecó - Tegnap - 15:47:00 DÉLUTÁN
Ezeknél a transzformátoroknál nem feketedik az olaj, ez nem dízelmotor. Ha jól van lezárva a gép, sok évtized után is szép tiszta olaj folyik le róla! A zil és tátra sofőrök biztosan mesélni tudnának a szolgáltatós időkről. A probléma inkább a nedvesség felvétele. Nyilván ha már megtörténik az átívelés, akkor szennyeződhet az olaj, de különben valóban nagyon strapabíró megoldás az olajszigetelés, és bizonyos mértékig "öngyógyító".

"Adott, üzemelő villamos berendezés szigetelőolaj töltetének vizsgálati rendjét, azaz az olajvizsgálatok gyakoriságát és a vizsgálandó jellemzőket, a 2000. évben hatályba lépő MSZ IEC 60422:2000 ajánlásai, a gyártómű üzemeltetési utasításai, az üzemi tapasztalatok, az eddig követett - rendszerint már hatálytalanított MSZ 09-00.0209:1992 alapján kialakított - olajvizsgálati rend figyelembevételével az üzemeltető határozza meg."

Azért azt tudni kell, hogy vannak olyan kis olajterű, hermetikusan lezárt konzervátor nélküli gépek, amiket tilos is felbontani, vagy olajakat engedni belőle.

Mindenképpen mérjenek rajta szigetelési ellenállást, mielőtt csere lesz. MSZ 19323:2002:

"A szigetelési ellenállást legalább 50 GΏ méréshatárú és legalább 1000 V mérőfeszültségű olyan műszerrel kell
mérni, amely képes a szigetelés kapacitását 2...5 s alatt feltölteni. A szigetelési ellenállásmérő belső ellenállása
jóval kisebb legyen, mint a mérendő szigetelési ellenállás."

A transzformátor szigetelési állapota a szigetelési ellenállás szempontjából megfelelőnek tekinthető, ha a 20 °C
hőmérsékletre átszámított szigetelési ellenállás értéke
a nagyobb feszültségű tekercselések esetén 1000 MOhm-nál nagyobb;
a kisebb feszültségű tekercselések esetén 200 MOhm-nál nagyobb
értékű."