Állandóan lekapcsol a firelé. Mi lehet az oka?

Indította faxelektro, 2013. február 13., 14:48:45 DÉLUTÁN

Előző téma - Következő téma

nyaki

Vegyük a tárgyban szerepelt 100W-os izzót.
Egyszerű számításokkal kijön ugye a soros körre kb. 435mA-nyi áram. Az izzó melegellenállása kb. 529Ω. Monnyuk egy 10Ω/1W-os szabványsor szerinti ellenálású potit beraksz a körbe, akkor azt szabályozva, jelentősen nem fog történni semmi a fényerővel és a körben folyó árammal, de a poti füstöt eregetve, az örök vadászmezőkre fog költözni.
Ahhoz, hogy a 100W-os izzót le tudd szabályozni kb. 20mA-ig nagy biztonsággal, ahhoz egy kb. 12kΩ/50W-os poti kellene, aminek a beszerzése kétséges, de főleg az érintésvédelme az. Ezért szoktak műanyag burkolatú potival, optocsatolóval vagy trafóval kialakított triakos, nullátmenetű szabályozókat használni, hasonlóan, mint az egyszerű fényerőszabályozóknál, vagy az érintésvédelmi műszereknél.

JUVILL


Festés, tapétázás...
Mi a véleményetek arról, ha netalán a hibaáramot egyszerűen egy beázás okozza, mivel a burkolatok le lettek szerelve.

Marcika

Idézetet írta: faxelektro Dátum 2013. február 13., 14:48:45 DÉLUTÁN
Sziasztok!

Családi ház festése befejezésekor hívtak hogy a dugaljak visszaszerelése után
a gyorsvágót vagy fúrógépet csatlakoztatták a dugaljhoz leverte az áramvédő kapcsolót! Egy áramkörön 4dugalj van elosztódobozból bekötve (nem felfűzve)
Leszereltem mind a 4 dugaljt egy 100W-os égővel,ha fázis-földelés közt próbáltam azonnal leütte a FI rellét. A relle Legrand C32 A  - 30mA ez a fő biztosíték a mérő táblában.A benti biztosíték táblában 2drb C16 A és 2drb C20 A biztosíték van.
Utána a belső biztosíték táblából kikötöttem a fázis-null-födelés betápot így probáltam ugyanaval a 100W égővel a fázis-földelés között akkor is leverte a FI rellét. Egy LED kijelzős  mérőműszerrel is probáltam akkor is kikapcsolt a FI rellé.

Mi okozhatja a hibát, cserléjem le a a C32 A 30mA rellét 100mA rellére?

Szia faxelektro

A családi házakra 30 mA van előírva.  Így a csere nem javasolt.
A FI relére javasolnék tesztelő műszert. Mindig egy tesztel kezdem, hogy jó e a fi-relé vagy nem. Általában 95 % nagyobb hogy jó a készülék.
Utána kikötöm a N vezetők felét, és szigetelési ellenállást mérek a kis meg táblában a földhöz képest.
Ha nincs meg akkor jöhet a másik fele. Nagy valószínűséggel 1 nulla vezető lesz a hibás. Akkor azt az áram kőrt kel végig vinni. Ha van jó szigetelés ellenállás mérő műszer azzal szépen ki lehet puhatolni a hiba helyet.
Jelen jelen esetben festés után mind a beázás, és a dugja rögzítő karmának az oda csípése lehet a hibás a hogy a kollégák tippelték.  Előfordulhat más is kíváncsin várom mi volt a hiba.





faxelektro

Sziasztok!

Megoldottam a hibát. Köszönöm a segítségeteket.

Előszőr kicseréltem a C32 30mA FI-rellét egy C25 300mA FI-rellére és visszakötöttem mindent a helyére.Akkor nem verte le a rellét a szerszámgépekkel sem a LED-es mérőműszerrel. Utána leszereltem minden dugaljt kipucoltam a dobozokat (volt mész, festék éppen elég benne) megnezétem az elosztó dobozokban a kötéseket nem volt sehol felcserélve a null és földelés vezeték.
Visszaraktam a dugaljakat és visszacseréltem a C32 30mA FI-rellét.
Minden normálisan müködik. Egyik elosztó dobozból lement a pincébe egy null-fázis és mivel a pincében a szerelés nem megfelelő volt lekötöttem. De már a lekötés előtt sem verte le a FI-rellét. A hibát szerintem a beázás vagy a dugalj karmai okozhaták.

Gyurmaúr(fi-relé)

Hát igen, itt látható, mekkora is a különbség a 30 és a 300mA-es Fi-relé közt. Szerintem, egyébként itt is a legjobb választás az arany középút, azaz -főként egy 3 (nappali és vezérelt) fázisú betáplálással, több melléképülettel, motorokkal, szivattyúkkal, miegymással rendelkező, kertes családi ház esetén a 100mA-es fő RCD és inkább az egyes "rizikósabb" Á.K-k (fürdő, konyha, bojler) részére a 30-as. De pl megoldható az is, hogy nem mindegyik -főként a melléképületek, garázsok, műhelyek- Á.K. betáplálása megy a fő RCD-n, hanem ahol esetleg frekiváltó is van, ott annak a helyiségnek a helyi elosztójában kap helyet mondjuk egy lüktető egyenáram tűrő 100, vagy 300mA-es jószág, s így biztosítható, hogy mindenhová olyan Fi kerüljön, mely az ottani felhasználás szempontjából a legoptimálisabb, illetve ha mondjuk a fészerben lesz gigszer egy esti melónál, akkor nem borul sötétbe az egész birtok. Sőt, sokan a vill Á.K-k betápját nem is vezetik át a Fi-relén, hanem még előtte leágaznak, ami csak akkor lehet problémás, ha pl egy fémházas fénycsőarmatúra testzárlatos és azt egy fénycső csere esetén megérintjük. 

petike199600

Na az utolsó hozzászóláshoz lenne egy kérdésem.
Szakmaismeret könyből idézem.
"TN rendszernél testzárlatkor fázis-nulla zárlat jön létre ami kioldja a kioldószervet."
Ha nullázás van annál a bizonyos fénycsőarmatúránál akkor igaz amit mondtam?

Fecó

Minél nagyobb a lakás vezetékhálózata, és minél több készülék üzemel benne, annál nagyobb szivárgó árammal kell számolnunk alapból, meghibásodás nélkül is. Egy szakirodalomban olvastam, 100 m vezetékhálózatnak olyan 1,5 mA körül van a szivárgóárama, de egyes információtechnológiai vagy híradástechnikai berendezésnél akár 1-2 mA is lehet. Ha összeszámoljuk hogy egy mai családi házban mennyi vezetéket húzunk be, illetve mennyi berendezés üzemel, akkor könnyen összejön akár 6-10 mA szivárgóáram üzemileg. Figyelembe véve, hogy az ÉVÉ relék kioldása 0,5 és 1× kioldóáramok között történik akkor már csak igazán kicsi hiányzik a leoldáshoz. Arról nem beszélve, hogy az elektronikai készülékek által termelt felharmonikusok "megbolondítják" a védelmi készülékeket....

deve94

Kedves Gyurmaúr/FI-relé!

Milyen ÁVK-t javasolsz oda ahol leginkább számítógépek lesznek. Normál PC nyomtató, monitor. Mindenképp kellene az A-tipusú lüktető egyenáramra is reagáló (drágább) típus, vagy jól fog működni az olcsóbbik? Nincs Frekvenciaváltó stb. Gondolom a konyhába azért elég a "sima" AC típus?


nyaki

Hali!
Az élet majd minden területén használatos elektronikus gépek, berendezések tartalmaznak olyan áramköri elemeket, melyek a hálózati feszt használják közvetlen energiaátalakításra trafók nélkül. Ezek normális működése folytán, vagy meghibásodása esetén nagy eséllyel kerülnek a hálózatra oda nem illő és veszélyes ún. lüktető egyenáramok és egyéb felharmonikusok. Innen nézve a dolgot, ha nem csak ohmikus terheléseket használunk a legcélszerűbb és legbiztonságosabb megoldás az AC típusú ÁVK.

deve94