Frekvenciaváltók alkalmazása a hajtástechnikában

Indította JUVILL, 2012. november 02., 22:52:38 DÉLUTÁN

Előző téma - Következő téma

Szirty

Üdv!

Szóval ez már az újabb FC automationdrive sorozat tagja. Az is VLT ugyan, de a típusjelzésében már nem használják ezt a 3 betűt, ezért nem soroltam fel.
FC-ket is használunk, van 30-40 darab 0.75-132kW-ig. Ezzel a sorozattal még nem volt fals földzárlat hiba eddig.

Az jutott eszembe még, hogy fals hibajelzést okozhat rossz kötés is. Leggyakoribb ilyen a motor kapcsain fordul elő, ahol a motortekercsből feljövő vezeték saruja feletti csavar anya és így a kötés laza, a fölötte lévő másik anya ahova a bekötött vezeték érkezik meg szoros.
Érdemes belenézni ilyen hibánál a motor kapocsdeknijébe is. Az ilyen hiba azonnal nyilvánvaló az égési nyomok miatt.
De mint írtad mérted a motort is, akkor biztosan levetted a deknifedőt és láttad volna ha baj van bent...

ELEKTOR-KALANDOR

OMRON V1000 frekiváltót pár hónapja használták utoljára ,most akarták újra használni, de semmire nem reagál.Van valami ötletetek ?

Könyves Kálmán

Párat bekötöttem már, rosszat még nem láttam belőle. Pontosan meddig jutottatok vele? Betáp bekötés, indító feltételek, kijelző feléled? Hibajelzés van?

ELEKTOR-KALANDOR

Ma csak ránéztem . A kijelző halott, most töltöttem le a kézikönyvet . De még eddig nem találtam semmi infot.

Könyves Kálmán

Mostanság elég sok vihar és zivatar szinesíti életünket. Egyik legkellemetlenebb probléma a frekvenciaváltós hajtások sorozatos tápfesz kimaradás miatti leállása. Legtöbbször csak a helyszínen történő teljes tápfesz lekapcsolással törölhető a hiba, (kivárva a display teljes elsötétülését), az általános reset gomb nem segít. Danfoss és Omron készülékeink vannak, mindegyik így viselkedik. Ez szándékosan van így, vagy csak az én ismereteim hiányosak a probléma elhárítását illetően?
Megoldható e valahogy, hogy minden ilyen esemény után magától újrainduljon a készülék, és ne kelljen az összeset személyesen körbejárnunk?

Szirty

Üdv Kálmán!

Idézetet írta: Könyves Kálmán Dátum 2014. augusztus 12., 19:10:19 DÉLUTÁN
Ez szándékosan van így, vagy csak az én ismereteim hiányosak a probléma elhárítását illetően?
Megoldható e valahogy, hogy minden ilyen esemény után magától újrainduljon a készülék, és ne kelljen az összeset személyesen körbejárnunk?

Hogy szándékos-e az attól függ ilyenkor milyen üzenet díszlik a kijelzőn.
ha Danfoss-nál pl az hogy main phase inbalance vagy Mains failure, esetleg DC link undervoltage, akkor szándékos, mert paraméterekkel beállítható, hogy a betáplálás kimaradása Error TRIP legyen vagy sem.

Megfelelő beállításokkal is előfordulhat hogy noszogatni kell, de az már elég ritka (attól függ milyen hibát jelez).
Nálunk is üzemel 60-70 Danfoss (FC300, VLT2800, VLT5000, VLT8000) nem nagyon kell nyomkodni őket áramszünet után.
A legtöbb terepi buszos vezérlésű (Profibus) szerencsétlenebb esetben buszhibából nem mozdul, de annak a DP master szokott lenni az oka inkább.

Könyves Kálmán

Szervusz Szirty!

"mert paraméterekkel beállítható, hogy a betáplálás kimaradása Error TRIP legyen vagy sem."
Segítenél ezt kicsit bővebben értelmezni?

Paraméteresen beállítható(maradjunk egyenlőre a Danfossnál, de természetesen az Omron is érdekel,) hogy mit lépjen a készülék a betáplálás kimaradására, és ez alapesetben valami olyan válasz, amit én kapok, hogy manuálisan ki-be kell kapcsolnom, ahelyett, hogy simán újraindulna? (Azért alapestben, mert én nem emlékszem ilyen paraméterre, hogy valaha ilyet változtattam volna, vagy akár csak találkoztam volna a lehetőséggel)

Terepi busz nálunk nincs, függetlenül működnek a készülékek. Az épületfelügyeleten ugyan látjuk őket, de a szellőzőgépek vezérlői vannak hálózatba kötve.

Gondolkodtam valami külső megoldáson is, de nem tudom, mennyire kivitelezhető pl. Omron V1000 Digitális bemenetek- S4 Hibatörlés- ennek valami záró kontaktot adni egy feszültségfigyelő relével megbonyolítva áramkimaradás után??? 

Szirty

Üdv Kálmán!

Idézetet írta: Könyves Kálmán Dátum 2014. augusztus 13., 16:42:18 DÉLUTÁN
Segítenél ezt kicsit bővebben értelmezni?

Az hosszú lesz!
Mondjuk nem lenne apróság tudni pontosan milyen frekvenciaváltóról is beszélünk, mert még a Danfoss típuscsaládokon belül is (VLT3000, VLT5000, VLT2800, FC300, stb) eltérő a paraméterkészlet.
De mivel nem írtad le, én most a VLT5000-ről fogok írni. Ha neked nem az kell, akkor ki kell majd bogarásznod, hogy annál a másiknál melyik paraméter felel meg a VLT5000 megfelelő paraméterének.

Alapvetően kétféle ljelzés van: Warning (figyelmeztetés) és Alarm (riasztás). Warning hatására még nem áll le az üzem, csak kiírja az LCP-re (már ha van rádugva ilyen) és villog ha Warning (sárga) LED. Továbbá bekapcsolja a figyelmeztetésre programozott kimenetet, valamint a terepi buszon (ha van) a status word (STW) warning bitjét.
A warning még nem állítja le feltétlen a motort, de okozhat interakciókat. Pl. torque limit (nyomaték korlát meghaladása) esetén lesz warning aminek következtében csökkenti a motorfrekvenciát.
Bizonyos üzemállapotok esetén paraméterrel állítható, hogy az az állapot figyelmeztető jelzést vagy csak riasztást adjon (lásd alább).

A riasztásból megint csak kétféle van, a TRIP és a TRIP LOCK. Az előbbi esetén a frekvenciaváltó leáll, és alapesetben a piros Alarm LED villog, az LCP megjelenik a riasztás oka. Ebben az állapotban a start parancsot nem hajtja végre, csak a hiba törlése után (Reset gombbal, digitális bemenettel, vagy terepi busz control word (CTW) RESET bittel).
A TRIP LOCK ugyanaz mint a fenti, de a hiba nem törölhető a fenti módon, csak teljes áramtalanítás és újraindítás után.
Ilyen pl. a túlterhelés (Overload) és azt hiszem a túláram (overcurrent) is.

Hogy a te esetedben milyen helyzet alakul ki, ahhoz nagyon jó lenne tudni hogy amikor nem indul újra akkor milyen  hibát jelez pontosan.
Rengeteg minden lehet.

Pl. az, hogy kimarad a hálózat de csak rövid időre (viharban gyakori). Amikor visszajön az áram a frekvenciaváltó a forgó motort próbálja elindítani a rámpa elejétől kezdve ami abban az esetben ha a frekvenciaváltón nincs fékező ellenállás (szinte biztos hogy egy ventilátoros alkalmazáson nincs) akkor DC link overvoltage alarm lesz az eredménye.
Ezt a repülő start funkcióval lehet elkerülni, ami gyárilag nem aktív.
Idézet a VLT5000 gépkönyvből:
--------------------------------------
445 Repülőstart
(FLYING START)
Érték:
Tiltva (DISABLE)

  • Engedélyezve (ENABLE) [1]
    Funkció:
    A funkció segítségével a forgásban lévő motor rántás nélkül, lágyan újraindítható (például
    rövid hálózatkiesés után).
    Leírás:
    Ha a funkció nem szükséges, válassza a Tiltva beállítást. Válassza az Engedélyezve beállítást ahhoz, hogy a frekvenciaváltó újraindíthassa a forgásban lévő motort.
    --------------------------------------

    Az is esélyes, hogy a hálózatkiesést a frekvenciaváltó fáziskimaradáként éli meg ha a 3 fázis nem teljesen egyszerre szűnik meg. AKkor egy main phase loss alarmmal fog ébredni és ugyancsak kézzel kell resetelni.
    Ezt a 457-es paraméterrel lehet befolyásolni.
    Idézet a VLT5000 gépkönyvből:
    --------------------------------------
    457 Működés fázisvesztés esetén
    (PHASE LOSS FUNCT)
    Érték:
    *Leállítás (TRIP)

  • Figyelmeztetés (WARNING) [1]
    Funkció:
    Meghatározhatja, hogyan reagáljon a frekvenciaváltó fázisszakadás esetén, vagy ha a hálózati feszültség aszimmetriája túl nagy.
    Leírás:
    Leállítás
  • esetén a frekvenciaváltó a teljesítmény függvényében néhány másodpercen belül leállítja a motort. Figyelmeztetés [1] esetén a frekvenciaváltó hálózati hiba esetén csak figyelmeztető üzenet ad, VVC súlyosabb esetben az egyéb szélsőséges körülmények leálláshoz vezethetnek.
    --------------------------------------
    Gyári beállítás szerint leállás (TRIP) van beállítva, vagyis ilyen esetben hibajelzés van amit resetelni kell.

    A 407-es paraéter csak a hálózatkieséssel foglalkozik. Vagyis mit tegyen a frekvenciaváltó ilyen esetben.
    Idézet a VLT5000 gépkönyvből:
    --------------------------------------
    407 Hálózatkiesés
    (MAINS FAILURE)
    Érték:
    *Kikapcsolva (NO FUNCTION)

  • Vezérelt leállás
    (CONTROL RAMP DOWN) [1]
    Vezérelt leállás és kikapcsolás
    (CTRL. RAMP DOWN-TRIP) [2]
    Szabadonfutás (COASTING) [3]
    Kinetikus visszatáplálás (KINETIC BACKUP) [4]
    Vezérelt hibaelnyomás
    (CTRL ALARM SUPP) [5]

    Funkció:
    A hálózatkiesési funkció révén a frekvenciaváltó képes megállítani a terhelést a hálózatkieséskor. A 450-es, Hálózati feszültség hálózatkieséskor paraméterben kell beállítani a határfeszültséget, amelynek elérésekor a Hálózatkiesés funkció
    működésbe lép.
    Ez a funkció a Hálózatkiesés-inverz beállításra programozott digitális bemenettel is bekapcsolható. A Kinetikus visszatáplálás [4] beállítás esetén a 206–212-es paraméterben beállított rámpafunkció nem lesz aktív. A vezérelt leállás és a kinetikus visszatáplálás
    működése 70%-nál nagyobb terhelés esetén korlátozott.

    Leírás:
    Kikapcsolva
  • : ezt a beállítást válassza, ha a funkció működése nem szükséges.
    Vezérelt leállás [1]: a hálózati feszültség kiesésekor a készülék leállítja a motort a 212-es paraméterben beállított vészfékrámpa szerint. Ha eközben visszatér a tápfeszültség, a frekvenciaváltó felpörgeti a motort a referencia által meghatározott fordulatszámra.
    Vezérelt leállás és kikapcsolás [2]: a hálózati feszültség kiesésekor a készülék leállítja a motort a 212-es paraméterben beállított vészfékrámpa szerint. A 0 fordulatszám elérésekor a frekvenciaváltó a 36-os hibával (hálózati hiba) leáll. Akkor is ez történik, ha
    a vészfékezés közben visszatér a tápfeszültség. Szabadonfutás [3]: a hálózati feszültség kiesésekor a frekvenciaváltó kikapcsolja az invertereket, és a motor szabadon fut, amíg meg nem áll.
    A 445-ös, Repülőstart paramétert be kell kapcsolni, hogy ha még forgás közben visszatér
    a tápfeszültség, a frekvenciaváltó a forgásban lévő motort lágyan tudja újraindítani.
    Kinetikus visszatáplálás [4]:a hálózati feszültség kiesésekor a frekvenciaváltó a terhelés által visszatáplált energiával állandó szinten tartja a közbensőköri feszültséget, amíg az csak lehetséges. Ha visszatér a tápfeszültség, a frekvenciaváltó felpörgeti a motort a referencia által meghatározott fordulatszámra.
    Vezérelt hibaelnyomás [5]: a hálózati feszültség kiesésekor a frekvenciaváltó hibajelzéssel leáll, és a készüléket nem állítják meg OFF1, OFF2 vagy OFF3 paranccsal a Profibus opción keresztül. Csak akkor ? = Gyári beállítás. () = A kijelzőn olvasható szöveg [] = A buszos kommunikációra vonatkozó érték MG.51. érhető el, ha a Profibus opció telepítve van, és az
    512-es paraméterben a Terepi busz profilt választotta.
    --------------------------------------
    Ez gyárilag kikapcsolt állapotú!

    Azt is be lehet állítani, hogy hiba esetén hogyan induljon újra. Alapesetben a hibatörlést kézzel (Stop/RESET gomb) kell elvégezni vagy digitális bemeneten, vagy terepi buszon át.
    De beállítható automatikus hibatörlés is a 405-ös paraméterrel.

    Idézet a VLT5000 gépkönyvből:
    --------------------------------------
    405 Hibatörlés (RESET MODE)
    Érték:
    *Kézi hibatörlés (MANUAL RESET)

  • 1 automatikus hibatörlés (AUTOMATIC X 1) [1
    2 automatikus hibatörlés (AUTOMATIC X 2) [2]
    3 automatikus hibatörlés (AUTOMATIC X 3) [3]
    4 automatikus hibatörlés (AUTOMATIC X 4) [4]
    5 automatikus hibatörlés (AUTOMATIC X 5) [5]
    6 automatikus hibatörlés (AUTOMATIC X 6) [6]
    7 automatikus hibatörlés (AUTOMATIC X 7) [7]
    8 automatikus hibatörlés (AUTOMATIC X 8) [8]
    9 automatikus hibatörlés (AUTOMATIC X 9) [9]
    10 automatikus hibatörlés (AUTOMATIC X 10) [10]
    Kézi hibatörlés
  • esetén a hibatörlést a [RESET]
    gombbal vagy digitális bemenettel végezheti el.
    Ha azt szeretné, hogy a leállás után automatikus
    hibatörlés következzen (1–10 alkalommal), az
    [1]–[10] értékek egyikét válassza.

    Továbbá az újraindulás is befolyásolható a 019-es paraméterrel:

    Idézet a VLT5000 gépkönyvből:
    --------------------------------------
    019 Újraindulási körülmények, helyi vezérlésnél
    (POWER UP ACTION)
    Érték:
    Automatikus újraindulás, referenciatárolás
    (AUTO RESTART)

  • *Leállás, referenciatárolás (LOCAL=STOP) [1]
    Leállás, referencianullázás
    (LOCAL=STOP, REF=0) [2]
    Funkció:
    Helyi vezérlésnél, feszültségkimaradás után a motor az itt beállítottak szerint indul újra.
    Ez a funkció csak akkor aktív, ha a 002-es paraméter értéke Kezelőegységgel [1].
    Leírás:
    Automatikus újraindulás, referenciatárolás
  • :
    a kikapcsolás előtti helyi referenciával (003-as paraméter értéke) és a [START/STOP] gombok által beállított start/stop feltételekkel indul a motor.
    Leállás, referenciatárolás [1]: a hálózati feszültség visszatérte után a motor állva marad a [START] gomb megnyomásáig. A start parancs után amotor a 003-as paraméterben beállított helyi referencia szerint indul.
    Leállás, referencianullázás [2]: a hálózati feszültség visszatérte után a motor állva marad. A helyi referencia (003-as paraméter) értéke lenullázódik.
    --------------------------------------


    Üzenet összefûzve: 2014. Augusztus 14., 18:32:09 pm

    Sajnos a fórum motor a gépkönyvből idézett bizonyos karaktersorozatokat bbkódnak és emotionoknak értelmezett. De nekem semmi türelmem már ahhoz harcoljak ellene. Sajnálom, és elnézést!

Könyves Kálmán

Hello Szirty! Köszönöm a részletes és hasznos választ! Ha megvan ez az idézett gépkönyv elektronikus formátumban, igazán közkinccsé tehetnéd! Bele fogok merülni ezen paraméterek ellenőrzésébe, egyből a jövő hét után, jól megérdemelt szabadságom közbejövetele miatt. Mindenképpen leírom tapasztalataimat! Mégegyszer köszönöm!

Szirty

Szervusz Kálmán!

Idézetet írta: Könyves Kálmán Dátum 2014. augusztus 14., 19:18:59 DÉLUTÁN
Ha megvan ez az idézett gépkönyv elektronikus formátumban, igazán közkinccsé tehetnéd!

Természetesen.
Mivel azonban nincs meg a pontos URL ahonnan leszedtem (a danfossnál is elérhető, csak kacifántos az odavergődés) ezért felraktam ide:
MG51A547_magyar.pdf

Nem ígérem, hogy mindig itt lesz, de egy darabig kint hagyom.

IdézBele fogok merülni ezen paraméterek ellenőrzésébe, egyből a jövő hét után, jól megérdemelt szabadságom közbejövetele miatt. Mindenképpen leírom tapasztalataimat!
Jó pihenést!
Én is szabadságon vagyok (ezért nem válaszoltam azonnal, a rendelkezésemre álló gépen nem volt meg akkor ez a doksi). Sajnos a fele már eltelt...