Villanyszerelő Szakmai Fórum

Szakmai kérdések - válaszok => Felülvizsgálók klubja => A témát indította: Novill Dátum 2018. február 21., 11:02:58 DÉLELŐTT

Cím: Lakókocsik, büfé kocsik érintésvédelmi felülvizsgálata
Írta: Novill Dátum 2018. február 21., 11:02:58 DÉLELŐTT
lakókocsik, büfé kocsik és hasonló építmények érintésvédelmi felülvizsgálatának  gyakorlati tapasztalatai. Milyen szempontok alapján, miket vizsgáltok és milyen minősítő iratot állítotok ki, mire kell oda figyelni? Vajon ma egyre jobban terjedő elektromos autóknál van-e valami felülvizsgálati kötelezettség és ezzel foglalkozik-e jogszabály?
Cím: Re:Lakókocsik, büfé kocsik érintésvédelmi felülvizsgálata
Írta: nyaki Dátum 2018. február 21., 23:54:16 DÉLUTÁN
A lakókocsit és a büfékocsit szétválasztanám, hiszen a büfékocsi gyakorlatilag munkahelynek minősül, amire nem csak az MSZ HD 60364-7 szabvány ide vonatkozó iránymutatásai vonatkoznak, hanem egyéb rendeletek is.
Cím: Re:Lakókocsik, büfé kocsik érintésvédelmi felülvizsgálata
Írta: Novill Dátum 2018. február 22., 07:53:53 DÉLELŐTT
Igen a büfé kocsi valójában tényleg munkahelynek minősül, így 3 évente kell felülvizsgálni a kisgépek kivételével. A minősítésnél a 10/2016.(IV.5.) NGM rendelet 19§ (11) bekezdés helyett már figyelembe lehet venni  a 40/2017.(XII.4.) NGM rendelet 1 sz. melléklet 1.1.22.2. pontot. Ami egyezik. Így felülvizsgálat időpontjában érvényes előírásokat kell figyelembe venni. Amely viszont eltér az OTSZ előírásától, ami megengedi, hogy a létesítés idejében érvényes előírás szerint minősítsük. Ha viszont a jelenlegi előírásokat vesszük figyelembe, akkor sok esetben nem szabványos minősítést kell adnunk. Ami maga után vonja az átalakítást és felújítást is.
Témát vitaindítónak gondoltam, így bármilyen tapasztalat, vagy hasznos információval tudtok szolgálni osszuk meg, hogy ismereteinket bővíthessük.
Cím: Re:Lakókocsik, büfé kocsik érintésvédelmi felülvizsgálata
Írta: tothgyula Dátum 2018. február 23., 08:56:31 DÉLELŐTT
Üdvözletem!
Az OTSZ tűzvédelmi felülvizsgálatra engedi meg a létesítési időpontban érvényes jogszabályok, szabványok előírásainak figyelembevételét. Az ÉVÉ-vel az OTSZ nem foglalkozik külön. Viszont a 40/2017.(XII.4.)NGM rendelet és a 10/2016.(IV.5.)NGM ÉVÉ-vel foglalkozik. Ha még a büfékocsi ill. lakókocsi tetején PV elemek is vannak, akkor az MSZHD 60364-7-712 szabványt is figyelembe kell venni. Érdemes elolvasni a "Villanyszerelők Lapjá"-nak 2016.dec. havi számában az idevonatkozó felülvizsgálattal foglalkozó cikket is.
Lehet, hogy 30mA-es B tipusú ÁVK-t kell beépíteni.
TothGyula.
Cím: Re:Lakókocsik, büfé kocsik érintésvédelmi felülvizsgálata
Írta: Novill Dátum 2018. február 23., 12:10:18 DÉLUTÁN
ÁVK egyértelműen kell már az MSZ HD  60364-4-41  szerint is. Az OTSZ és a  40/2017.(XII.4.) NGM rendelet és a 10/2016.(IV.5.) NGM rendelet  között  mint jogszabályok eltérő a minősítés. Sok esetben nagy problémát jelent a jelenleg érvényes előírások alkalmazása a régi létesítésű épületeknél. Mivel korábbi rendeletek megengedték a létesítéskor érvényes előírások szerinti minősítést. Ezzel a problémával a mostanában lejáró minősítő iratoknál az újbóli év felülvizsgálatnál találjuk szemben magunkat. Ilyenkor vagyunk nagy dilemmában, mert kénytelenek vagyunk előírni a részleges felújítást. Ami a megrendelőknek sok esetben sokk hatásként jelentkezik. Régebbi felülvizsgálatok során már felhívtam a figyelmet az ÁVK beépítésére, hivatkozva a jogszabályra. Ez javaslat volt, de már a jogszabály értelmében már nem javaslat, hanem kötelező érvényű. És ez nagy különbség.
Cím: Re:Lakókocsik, büfé kocsik érintésvédelmi felülvizsgálata
Írta: Atis57 Dátum 2020. január 29., 10:14:52 DÉLELŐTT
Idézetet írta: tothgyula Dátum 2018. február 23., 08:56:31 DÉLELŐTT
Üdvözletem!
Az OTSZ tűzvédelmi felülvizsgálatra engedi meg a létesítési időpontban érvényes jogszabályok, szabványok előírásainak figyelembevételét. Az ÉVÉ-vel az OTSZ nem foglalkozik külön. Viszont a 40/2017.(XII.4.)NGM rendelet és a 10/2016.(IV.5.)NGM ÉVÉ-vel foglalkozik. Ha még a büfékocsi ill. lakókocsi tetején PV elemek is vannak, akkor az MSZHD 60364-7-712 szabványt is figyelembe kell venni. Érdemes elolvasni a "Villanyszerelők Lapjá"-nak 2016.dec. havi számában az idevonatkozó felülvizsgálattal foglalkozó cikket is.
Lehet, hogy 30mA-es B tipusú ÁVK-t kell beépíteni.
TothGyula.
Szia!

S ha alakóhajókat is ide vesszük ? Változik valami ehhez képest?
A" Galvánáram megszakitás" a védő vezetőben , mennyit változtat a FI relé kioldásán?
Cím: Re:Lakókocsik, büfé kocsik érintésvédelmi felülvizsgálata
Írta: Fecó Dátum 2020. január 29., 16:20:40 DÉLUTÁN
Az MSZ HD 60364 még lakókocsikra, mobil vagy szállítható egységekre és kikötőkre vonatkozik, de hajókra úgy tudom nem...
Cím: Re:Lakókocsik, büfé kocsik érintésvédelmi felülvizsgálata
Írta: tothgyula Dátum 2020. január 30., 11:12:11 DÉLELŐTT
Az MSZ HD 60364-7-709:2010 Kishajó kikötők és hasonló helyek (angol nyelvű) valamint a
    MSZ HD 60364-7-709:2013     ""                          "                            "             szabványokról tudok.
Kishajók, lakóhajók- ról nem ismerek szabványt.
Lakókocsik és lakóautók villamos berendezéseire a korábbi MSZ2364-754:2006 majd ezt visszavonva, az MSZ HD 60364-7-721:2010 szabvány van hatályban.Irányelvként nem valószínű, hogy lehet alkalmazni.
Cím: Re:Lakókocsik, büfé kocsik érintésvédelmi felülvizsgálata
Írta: Atis57 Dátum 2020. január 30., 20:44:13 DÉLUTÁN
Idézetet írta: tothgyula Dátum 2020. január 30., 11:12:11 DÉLELŐTT
Az MSZ HD 60364-7-709:2010 Kishajó kikötők és hasonló helyek (angol nyelvű) valamint a
    MSZ HD 60364-7-709:2013     ""                          "                            "             szabványokról tudok.
Kishajók, lakóhajók- ról nem ismerek szabványt.
Lakókocsik és lakóautók villamos berendezéseire a korábbi MSZ2364-754:2006 majd ezt visszavonva, az MSZ HD 60364-7-721:2010 szabvány van hatályban.Irányelvként nem valószínű, hogy lehet alkalmazni.
Szia!
Tulajdonképpen ez érdekelne , mennyire változtatja meg a védővezetőbe beiktatott dióda a lekapcsolást?
Cím: Re:Lakókocsik, büfé kocsik érintésvédelmi felülvizsgálata
Írta: tothgyula Dátum 2020. február 01., 09:06:58 DÉLELŐTT
Látom, hogy eddig 7fő nézte meg a témát, de hozzászólás nem volt eddig. Én is csak találgatni tudok.A PE vezetőbe nem szabad kapcsolóeszközt beiktatni, de vizsgálati célra szerszámmal bontható csatlakozásokat be szabad szerelni.(MSZ HD 60364-5-54:2012sz.543.3.3.pontja). Úgy érzékelem, hogy az áram-védőkapcsoló a parti tápszekrényben van.Tipusára nincs utalás("A","B",  "F" stb.).Az MSZ hd 60364-5-53:2015 szabvány 5-53.rész:"A villamos szerkezetek kiválasztása és szerelése" "Kapcsoló és vezérlőberendezések" "A" melléklete mutatja a félvezetős berendezések tipikus hibaáram alakjait., és az azokat hibátlanul lekapcsoló áram-védőkapcsoló tipusokat.Itt a lakóhajón alkalmazott villamos berendezésekre, annak esetleges hibaáramaira gondolok.A hibaáram egy része a vízen mint elektroliten folyhat a föld felé, az ábra szerint is.Ez bizonyára kioldja a megfelelő érzékenységű áram-védőkapcsolót.Itt mérésre van szükség.Célszerű lehet lépcsős védelem kialakítása, a hajóra is tennék egy ÁVK-t.
Cím: Re:Lakókocsik, büfé kocsik érintésvédelmi felülvizsgálata
Írta: nyaki Dátum 2020. február 01., 23:18:18 DÉLUTÁN
"Tulajdonképpen ez érdekelne , mennyire változtatja meg a védővezetőbe beiktatott dióda a lekapcsolást?"

Az antiparallel diódasor kb. 1,4V-al megemeli a védővezető potenciálját, ami azt jelenti, hogy a csónak-víz-föld-üzemi földelő vonalon keletkező hibaáram által létrehozott hibafeszültség szintjét ennyivel emeli meg. Nyilván ennek az értékét a helyi viszonyokkal összhangban, fajlagos vezetőképesség számítással kell igazolni. A csónakban tartózkodókra nézve ez a potenciálemelkedés annyira minimális, hogy az áramvédő-kapcsoló működését még nem befolyásolja, de pont elég lehet ahhoz, hogy a csónakban található fakadó fogyasztók gyakorta hibás tömítéseiből adódó hibaáramok, ne oldják le és az üzembiztonság fennmaradhasson.
Az is kétségtelen tény, hogy a védővezetőbe nem lehet semmilyen kapcsolókészüléket beiktatni, annak folytonosnak kell lenni, azonban az antiparallel dióda galvanikus szempontból folytonosnak tekinthető.
Az elv hasonló lehet, mint a földelt erősítők esetén, a néhány ohmos ellenállás beiktatása a sasszi és a védővezető közé, a földhurok kialakulásának megakadályozása céljából.
Szerintem.  ::)
Cím: Re:Lakókocsik, büfé kocsik érintésvédelmi felülvizsgálata
Írta: zoli_varga Dátum 2020. február 06., 10:11:54 DÉLELŐTT
Tisztelt Kollégák!

Lakókocsinál 4mm² PE összekötő vezetéket ír a szabvány. A dugaljak és készülékek PE kapcsára is akkora vezetővel kell csatlakozni?
Ha nem megfelelő keresztmetszetű a védővezető akkor a javítás határidejére mi lenne a javaslat?

Köszönöm
Cím: Re:Lakókocsik, büfé kocsik érintésvédelmi felülvizsgálata
Írta: tothgyula Dátum 2020. február 07., 12:43:48 DÉLUTÁN
A 4mm2-es keresztmetszet a szabadon szerelt védővezetőre vonatkozik. Dugaljaknál, készülékeknél a tápvezeték (M-Cu,MB-Cu, HO5-VVF,stb. fázisvezetőjének keresztmetszete az irányadó. 16mm2-ig azonos a PE,N és L vezetők keresztmetszete.
Cím: Re:Lakókocsik, büfé kocsik érintésvédelmi felülvizsgálata
Írta: zoli_varga Dátum 2020. február 07., 18:40:24 DÉLUTÁN
Tisztelt tothgyula!

Az ÉV felülvizsgálok könyvében:

MSZ HD 60364-7-721:


"...Védővezetős rendszert kell alkalmazni: a táphálózat védővezetőjét össze kell kötni a lakókocsi védővezetőjével, amelybe be van kötve az összes csatlakozóaljzat védőérintkezője, a villamos szerkezetek megérinthető fém részei és védőösszekötő vezetővel az idegen vezetőképes részek. Az összekötő vezeték keresztmetszete legalább 4mm2 legyen, és rézből készüljön...."

Ebből többen arra következtettünk hogy 4mm2az előírás a csatlakozóaljzat védőérintkezőjére is. És a tanfolyamon az oktatónk is ezt erősítette meg.

Bár az idézet nem a szabvány szövege csak rövid magyarázata.

Zoli





Cím: Re:Lakókocsik, büfé kocsik érintésvédelmi felülvizsgálata
Írta: 980POWER Dátum 2020. február 07., 21:53:41 DÉLUTÁN
IdézAz összekötő vezeték keresztmetszete legalább 4mm2 legyen, és rézből készüljön
A csatlakozó aljzat védővezetője nem  az.
Ha egyfázisú ipari csatlakozóval csatlakozik a hálózatra a lakókocsi ez akkor kell, mert abba a csatlakozóba 2,5mm2 vezeték fér maximum, de ha egy 5 pólusú  16 vagy annál nagyobb amperű ipari csatlakozóval csatlakozik, abba belefér a 4mm2 keresztmetszetű vezeték és benne is van, akkor nem kell külön összekötni.
Cím: Re:Lakókocsik, büfé kocsik érintésvédelmi felülvizsgálata
Írta: Fecó Dátum 2020. február 07., 22:01:20 DÉLUTÁN
A fenti keresztmetszet a védőösszekötő vezetékre utal, és nem a védővezetőre. Ezzel a keresztmetszettel a fémszerkezetet kell csatlakoztatni a berendezés védővezetőjéhez.

Tapatalkkal küldve az én HTC U11 eszközömről

Cím: Re:Lakókocsik, büfé kocsik érintésvédelmi felülvizsgálata
Írta: zoli_varga Dátum 2020. február 07., 22:19:09 DÉLUTÁN
Köszönöm a segítséget!
Cím: Re:Lakókocsik, büfé kocsik érintésvédelmi felülvizsgálata
Írta: tothgyula Dátum 2020. február 08., 16:49:43 DÉLUTÁN
Nincs ellentmondás! Az MSZ HD 60364-5-54:2012 sz. 543.szakasza a védővezetőkre alapszabályként azt írja, hogy "Minden egyes védővezető keresztmetszetének meg kell felelnie a HD60364-4-41:2007 sz.411.fejezetében, a táplálás önműködő lekapcsolására vonatkozóan előírt feltételeknek és el kell bírniuk a várható zárlati áramot."A mért hurok alapján ki tudod számítani a várható zárlati áramot.
Cím: Re:Lakókocsik, büfé kocsik érintésvédelmi felülvizsgálata
Írta: HALI Dátum 2020. november 27., 11:28:35 DÉLELŐTT
Sziasztok!
Kérdésem volna  felétek:
Hűtőautóba,hűtőkocsiba,jégkrémes autóba  30mA-es Érintésvédelmi relét kel beépíteni?
Ha igen melyik jogszabály írja elő?
Köszönöm szépen mielőbbi  válaszokat.