Új családi ház szerelése

Indította gabor111, 2013. szeptember 26., 11:43:56 DÉLELŐTT

Előző téma - Következő téma

gabor111

Sziasztok,

ELMÜ regisztrált szakembert keresek a következő feladatra. Helyszin BP XVI. ker, új családi ház:
1. Mérőszekrény létesitése földkábeles csatlakozáshoz, ELMÜs átadásig
2. Tervezési és gyakorlati tanácsadás a mért szakasz kiépitéséhez, mert azt SK akarom csinálni.
A ház jelenleg majdnem szerkezetkész, az első villanyszerelési munkákat (horonymarás, dobozolás, védőcsövezés)2-3 héten belül kell elkezdenem. A mérőszekrény bekötése még odébb van, mert a földkábelt át kell hozni az utca alatt és az még legalább 3 hónap az ELMÜ szerint. Az ELMÜ előreláthatólag jövő héten jön ki szemlére, hogy kijelöljék a csatlakozási pontot. 3x16A-t akarok behozni.

A hétvégén, vagy jövő héten tudnánk találkozni a helyszinen, tervrajzokkal.
Ki kell találni, hogy legyen a mérőszekrény, elosztó, hány kör legyen, milyen vezetékekkel, védöcsövekkel, kiállásokat, EPH rendszer vezetését, gyengeáramú hálózatot, anyagkiirást stb.

Mindezt természetesen nem ingyen gondoltam, ha valaki ráér 1 héten belül, irjon nekem mailt és azt is hogy mennyit kér egy pár órás konzultációért.


Gyurmaúr(fi-relé)

Ambiciózus vagy, nem mondom! Persze, nem lehetetlen vállalkozás kiépíteni egy 3 fázisú mért főkábeles csatlakozást, mért főeloszót, miegymást, feltéve, hogy rendelkezel villanyász tudással?! Tegyük fel, hogy igen, nos akkor mindenképp érdemes 1-2 dolgon elgondolkodni. Mégpedig azon, hogy amennyit kérsz "nappali", azaz 24h-s csatlakozáson, 2 in 1-ban megkapod "éjszakai", azaz vezérelt formában is, tehát célszerű a mérőhelyet úgy kialakítani, hogy ott 2 db 3 fázisú mérő legyen és persze 2 db mért főkábel, melyek közül az egyik legyen 5 eres. Ha "jóárúsítva" szeretnéd megoldani, akkor végy 5X16mm2-es NAYY (alu) kábelt, ezen vidd a 24h-s és 4x16-os,dettó NAYY-t, ezen pedig viheted a vezérelt staminát. Ezek érkezhetnek egy közös mért főelosztóba, ahol persze a fázisazonosság maximális figyelembevételével kell ezeket úgy bekötni az ú.n. betápválasztó mágnes kapcsolóba, hogy amikor az átvált, tehát megérkezik a vezérelt áram, akkor ne "idegen" fázisok "kerüljenek szembe" egymással. Természetesen, vezérelt árammal csak és kizárólag fixen bekötött hő termelő készülékek (pl. bojler, fűtőpanelek, kerámialapos tűzhely, esetleg mosogatógép) köthetők be!! Személy szerint én jobban szeretem a gipszkarton álmennyezetezés + kábeltálca kombót, egyrészt mert nem kell szana és szétvésni vízszintesen a ház szinte összes falát, hanem a (monolit vasbeton, vagy EP béléstestes) födémre közvetlenül fel lehet erősíteni a kábeltálcát, melyekbe "bedobálod" az MBCu és/vagy MT kábeleket, az egyes leágazások részére pedig a tálca oldalfalára erősített -mondjuk OBO- elágdobozzal tudsz kábelkötéseket létesíteni. Természetesen a "leszálló" kábeleket már függőleges véséssel (horonymarással) készített "árokba" helyezheted, lehetőleg becsövezve, bár az MBCu-t lehet bevakolni is, ha nagyon muszáj. Másrészt egy ilyen megoldással lehetővé teszed azt, hogy bármilyen bővítés, átkötés,stb könnyedén abszolválható, hogy az álmennyezetben -leginkább a kötődobozoknál- kialakított "búvónyílások" fedelét nemes egyszerűséggel kibuktatod és máris hozzáférsz a vill hálózatodhoz. Ami a mért főelosztót illeti; érdemes körbenézni a vaterán, jófogáson, mert lehet ott szó szerint pár ezerért akár minőségi (hensel, legrand, schneider kaedra, stb) főelosztókat kapni, melyekből célszerű legalább 24 osztásegységest venni, de amennyiben a ház 2 szintes, illetve lesz ott garázs, raktár, stb, akkor még a 36 osztásegységes sem túlzás! Mivel az utcai hálózat -feltételezem- szigetelt (vagy csupasz?) szabadvezetékes, ezért feltétlen érdemes elgondolkodni a villám/túlfeszvédelmen is ,mely ú.n. 3 lépcsős, azaz a "B" lépcső a mérők előtt, a méretlen szakaszon, tehát a mérők tokozott szekrényével egybeépítve, egy legalább 300x300-as (A1) tokozottban helyezkedik el, típusa pl OBO MCD50-B és itt kapnak helyet a ház első túláramvédelmét, illetve a túlfeszvédelmi cucc előtét biztosítását is ellátó NH0-ás méretű késes biztosítékok is, melyek legalább 100A-es gG/gL típusúak kell legyenek. Az A1-es méretű -ELMŰ által majd dettó plombált- tokozott mellett lenne egy 150x300-as (A0) méretű is, melyben helyet kap a fő EPH csatlakozó is -pl. OBO 1801-. Ide érkezik a méretlen csatlakozó kábel PEN ere és itt történik a PEN PE,N szétválasztás is, illetve ebbe kerül bekötésre a mérőszekrény közelébe levert, legalább 3 m-es földelő szondától érkező,min 8-as gömbacél folytatásaként érkező min 16mm2-es MKh zöld-sárga PE vezeték is. ( a gömbacélt egy 100x100-as kötődobozban kell bonthatóan csatlakoztatni a 16-os MKh-hoz) Egyébként a fő EPH sínt tartalmazó A0 méretű tokozott nem lesz plombálva, ugyanis ott időszkonként szükséges hurokimpendancia mérést eszközölni, főként a műszaki átadáskor, ahol kötelező az ÉV jegyzőkönyv! Természetesen, amennyiben az épület jelentősen kiemelkedik a szomszédos épületek közül, akkor -amennyiben egy kockázatelemzés alapján előírják- külső villámvédelem (villámhárító) is szükséges lesz. Menjünk tovább a mért főelosztóhoz: a beérkező NAYY kábelek mindegyikének szükséges 1-1 "C" lépcsőfokú (ha már OBO,akkor V20-C/3+NPE típus) túlfeszvédelmi egység, melyek lehetőleg párhuzamosan legyenek bekötve, úgy hogy a fő kábelek csatlakozására szolgáló "csokik" túloldalától ágazzon ki a feléjük menő min 6mm2-es - max 20 cm hosszú MKh- vezeték. A PE hálózattal összeköttetést biztosító, min 10mm2-es zöld-sárga MKh se legyen ennél hosszabb! Egyébként, amennyiben a "C"-s túlfeszvéd egység a mért főelosztóba kerül (nem is kerülhet máshová!),akkor teljesül ez a kívánalom. A csatlakozó csokitól kijön egy másik vezeték is, ez megy a fő Fi-relébe, mely max 100mA-es érzékenységű lehet. Ami az üzemi áramerősségét illeti; én általában 40A-est szoktam betenni, mert egy családi házban általában 40A-nél nagyobb betáp nem szokott lenni, tehát egy esetleges bővítésnél nem kell kicserélni a Fi-relét. Külön RCD (Fi-relé) kell a nedves helyiségek (főként a fürdőszoba) dugaljainak, melyek csak 30mA-ek lehetnek és lehetőleg S jelű ,azaz szelektív RCD-ket célszerű beépíteni. Említettem a 3 lépcsős túlfeszvédelmet, melynek 3. lépcsőfoka a "D", tehát a fogyasztók előtt közvetlenül elhelyezett egység, mely lehet a "kényes" cuccokat ellátó dugaljak (mély) süllyesztékében, illetve a hosszabbítójukban. Egyébként a HKTL hosszabbítók alkalmasak a bejövő 3play, azaz telefon, net, TV hálózat védelmét is ellátni, mert rendelkeznek koax, patch, telefon in/out csatlakozóval is. Röviden ennyi ötletem lenne, illetve megjegyezném, hogy az a 3 hónap nem biztos, hogy 3 lesz! Készülj fel egy akár 6 hónapos ügykezelésre is, mert az áprilisban hozott törtvény értelmében az egész országban 132kV feszültség szintig mindent csak földkábellel lehet csatlakoztatni, melynek nyomvonalát az áramszolgáltatóval csicska kapcsolatban lévő tervezési jogosultsággal rendelkező, kábelfektető cégek végzik, melyekből azért nem lehet Dunát, Tiszát rekeszteni! Szóval, sok sikert, majd számolj be a tapasztalataidról! Köcce. ;) 

petike199600

Sziasztok!
A hétvégén megyek egy házba ahol kell majd védőcsöveket beraknom a falba, ahova a hornyot az újdonsült gépemmel fogom csinálni!! :D :P Egyedül kell majd csináljam segítségem nem lesz. A védőcsöveket hogy lenne célszerű berakni?
Lesz olyan szakasz ahol egymás mellett 5 cső fog menni, ezt hogy rögzítsem a gipszelés idejére? :O Most nagyon nincs elképzelésem erről, hogy hogy fogok 5 csövet megtartani egymás mellett :D
Légyszíves valami jó ötletet adjatok! :P

nyaki


980POWER

Mielőtt beteszed a csöveket, a hornyot porszívózd ki, a dobozokat rakd be előbb, ahol nem megy majd bele cső, ott gipszeld meg mire körbe érsz az eleje már megkötött, a csöveket pedig csak egyszerre egyet egy sorba, majd tovább mész és körbeérsz aztán jön a második sor, aztán a harmadik, mindig várd meg míg az előző megköt. A kötés idejére pedig szeget vagy lyukacsos tégla esetén, facsavart ajánlok beledugni a fugákba vagy a lyukakba, aztán a végén ki lehet szedegetni őket. Lehetnek 120- 150 mm hosszúak is akár, könnyebb vele bánni. Esetleg ha olyan a fal akkor a gipszelés megkezdése előtt a hornyot le lehet permetezni egy szobapermetezőbe töltött vízzel (nem beloccsantani neki), bár ez nem jellemző.

Gyurmaúr(fi-relé)

na, peet, most aztán megtudod, mi a Magyarok Istene! :'( Ezért szoktam én softy pressziót gyakorolni az álmenyó kábeltálca kombó tekintetében, mert sokkal egyszerűbb, gyorsabb, praktikusabb emígyen szerelni, mint szopórollerezni az akár 5-7-9, stb egymás felett elhelyezett Mü csővel...

Villanyreszelő

Üdv!
A lehetőség általában ott van az ember kezében csak észre kell venni.
Falihoronyba szig szallaggal összeragasztott csöveket egy darab csavarral a falba verve megakasztottam,és biza ki nem esett onnan.

petike199600

Köszönöm mindenkinek a választ, főleg az utolsót mert nagyon hasznos volt de az első is! :) Igen Gyurmaúr most belecsöppenek én is ebbe :D de hála istennek itt tudok kérdezni és ez nagyon jó!
Kábelcsatornáznom is kell a hétvégén, egy olyan házban ahol az összes fal ilyen ívesen kanyarodik és nem szép sarkosan. Ti mit ajánlotok hogy vágjam a csatornákat úgy hogy ne valami gány melónak tűnjön? Nem szeretek csatornázni, mert ha véletlen 2mm-el rövidebb a csatorna az bizony a sarokban elég szép hézagot generál... :/ Van valami jó ötletetek?
Köszönöm!

atorok0314

Üdvözlet!
Lenne egy gyakorlati kérdésem!
Új építésnél, vakolás előtti téglafal esetén, milyen mélyre szokás a szerelvénydobozokat tenni?
Előre is köszönöm a válaszokat

Fecó

Olyan mélyre, hogy vakolás után minimum egy szintbe, de inkább pár milliméterrel mélyebben legyen mint a végleges vakolt felület. Ha kiáll a doboz, később vághatod le szintbe, és akadályozza a festő munkáját, ha nagyon mély nem ér be a szerelvény rögzítőcsavarja, és lehet kiemelőkerettel barkácsolni...