Végálláskapcsoló

Indította szabi75, 2015. december 31., 22:37:13 DÉLUTÁN

Előző téma - Következő téma

szabi75

Segítséget kérnék. Adott egy fűrészüzemben egy darabológép, amire egy szalag viszi a faanyagot. Van egy burkolattal ellátott fűrészgép, aminek a teteje nyitható, ezen egy végálláskapcsoló. Ez felnyitáskor leállítja az egész rendszert. Alul is van egy végálláskapcsoló, ez a kérdéses rész. Alul szintén van egy szervizajtó. Ez a végálláskapcsoló egy LS-S11-230AFT-ZBZ/X típus, amit cserélni kellene, mert jelenleg át van hidalva. A kérdésem az lenne: mivel ebben van egy behúzótekercs A1 és A2 pontokkal, lehet-e ezt helyettesíteni szerintetek egy sima végálláskapcsolóval, ami nyitásra leállítja a gépet, a bejövő 230 V-ot pedig egyszerűen leszigetelni. Vagy mi lehet az oka, hogy ilyen típus van felszerelve?
Köszi

Szirty

B.Ú.É.K.!

Idézetet írta: szabi75 Dátum 2015. december 31., 22:37:13 DÉLUTÁN
A kérdésem az lenne: mivel ebben van egy behúzótekercs A1 és A2 pontokkal, lehet-e ezt helyettesíteni szerintetek egy sima végálláskapcsolóval, ami nyitásra leállítja a gépet, a bejövő 230 V-ot pedig egyszerűen leszigetelni. Vagy mi lehet az oka, hogy ilyen típus van felszerelve?

Ez egy mágneses reteszeléssel ellátott biztonsági kapcsoló (végállás kapcsoló ha úgy tetszik).
Azért lett ilyen beépítve, hogy a működő gépre ne lehessen rányitni az ajtót és a nyitott ajtóra ráindítani a gépet.
Elvileg helyettesíthető akár villanykapcsolóval is, egyes helyettesítő megoldások akár még jobbak is lehetnek mint az hogy át van kötve.

De hivatalosan (munkabiztonsági szempontból megfelelően) csak ugyanolyan vagy jobb védelemmel ellátott hasonló (kiváltó) típus szerelhető be!
Ha nyugodtan akarsz aludni, akkor egy ugyanolyan típussal kell helyettesíteni az eredetit.

szmihaly

IdézVagy mi lehet az oka, hogy ilyen típus van felszerelve?

Biztonsági oka van: ne lehessen addig kinyitni az ajtót, míg a gép feszültség alatt van. Ha valaki a gép alsó felében matat, és véletlenül benyomja a hagyományos végállás kapcsolót, rálehet indítani a gépet, ami balesetveszélyes! Az átkötést meg minnél hamarabb szüntesd meg,mert ezt a megoldást egy munkavédelmis párezer forintos csekkel fogja honorálni! Saját felelőségedre tehetel fel hagyományos végálláskapcsolót is, de úgy kell megoldanod, hogy az ajtót ne lehessen csak úgy kinyitni üzem közben. De inkább javaslom az eredeti megoldást, cserélni kell a reteszvégállás kapcsolót újra, s mindenki örül. :)

Szirty

Idézetet írta: szmihaly Dátum 2016. január 01., 00:19:04 DÉLELŐTT
cserélni kell a reteszvégállás kapcsolót újra, s mindenki örül. :)

Kivéve persze az üzemeltetőt/tulajdonost, mivel a munkabiztonsági eszközök sokszorosan túlárazottak, indokolatlanul magas az áruk.

szmihaly

IdézKivéve persze az üzemeltetőt/tulajdonost, mivel a munkabiztonsági eszközök sokszorosan túlárazottak, indokolatlanul magas az áruk.

Még mindig olcsóbb, mint a bünti, vagy a táppénz  :). Volt mát olyan esetem, hogy a gépkezelő nem tudta hogy hogy működik, és egyszerüen kifeszítette az ajtót, utánna rögtön cseredarabos lett a reteszvégállás kapcsoló  :) Általában a semmitől nem szokott tönkre menni ;)

Szirty

Idézetet írta: szmihaly Dátum 2016. január 01., 10:13:06 DÉLELŐTT
Még mindig olcsóbb, mint a bünti, vagy a táppénz

Ezt nagyon szeretik mondani mindenféle biztonsági hiányosság esetén.
Aki ezt mondja el szokta felejteni mi a "kockázat" lényege. A mérlegnek két oldala van:

Az egyik oldalon az áll, hogy ha az ellenőrzésnél hiányosság van, akkor jön a büntetés, ami sok pénz.
És az hogy ha baleset történik, ami elkerülhető lett volna ha a biztonsági berendezés nem hiányos és működik. A baleset elkerülése bármelyik előidéző körülmény hiányával elkerülhető, és mint tudjuk azt mindig több tényező konstellációja okozza. Itt már az sem szokott számítani ha a baleset elszenvedője egyszerűen csak ostoba volt vagy vakmerő, könnyelmű.

A másik oldalon a biztos költség áll.
Tehát a biztos anyagi kiadás és az anyagi kiadás lehetősége között kell mérlegelni.

IdézÁltalában a semmitől nem szokott tönkre menni ;)

Igaz, attól nem. És nem vitás, hogy az emberi tényező olykor (gyakran) romboló erő.
De tönkre mennek ezek mostoha körülmények között is. Pl. sok por, olaj, egyéb szennyező anyagok behatása miatt. Vagy egyszerűen a használat miatt is.
Nem azért drágák és robosztusak hogy sokáig vagy soha ne menjenek tönkre, hanem azért hogy ha tönkremennek akkor se veszélyeztessék az embert. Tehát kevés eséllyel megy úgy tönkre hogy hatástalanná válik és sokkal nagyobb eséllyel úgy, hogy miatt a gép nem indítható el.

Nálunk van olyan biztonsági mágneses ajtó retesz, amit már nyolcezerszer nyitottak ki (üzemszerűen és nem barbár módon). Keze-lába kivan. Pusztul rendesen.

szabi75

Köszönöm a válaszokat. Rendeltetek a céggel egy ugyanilyen kapcsolót, akkor az lesz a tuti. Én sem vagyok híve ezeknek a mahinálásoknak, itt ráadásul nem szoktak szarozni az ilyen cuccokkal, pénz van rá és szerencsére az üzemvezető is úgy áll a dolgokhoz, ha ilyen kell, akkor ilyen legyen és kész. Múltkor kirúgta a karbantartót, mert a mágneskapcsolót fadarabbal kiékelte és úgy ment a gép hetekig. Csak amikor kirázkódott a fadarab, nem indult a szalag. Na, amikor ezt megtudta, röpült a muki.

980POWER

A szakmai pályafutásom első "nehezebb" feladata egy ilyen megoldás kitalálása, kivitelezése. Egy elektromos ajtózárat használtam ami, ha zárva volt, csak akkor tolja ki a csapot, illetve van bent egy mágnes amit érzékel egy kapcsoló ezt használtam fel végálláskapcsolónak a vészleállító áramkörébe építve nyitó érintkezőként tehát, ha az ajtót már kinyitották hiába nyomnák meg az indító gombot nem reagálna. A zárócsapot pedig egy időrelé működteti a gép leállítása után addig nem enged el amíg a lendület pörgeti a gépet. Az ajtózár 12 Voltos, ezért egy tápegységet kapcsol az időrelé. Az ajtózár csapja több tonnás (nem emlékszem mennyit) terhet bír el a leírás szerint.