1 fázisú villanymotor forgásirányváltása

Indította petike199600, 2012. október 24., 17:00:51 DÉLUTÁN

Előző téma - Következő téma

Szelei


nyaki

Én legtöbbször a Steinmetz-kapcsolást erõltetem.

petike199600

Ezt a képet már nem értem.
Csak azt a kettõ lécet kell áthelyezni és máris a másik irányba fog forogni?
A tekercskivezetésekhez nem is kell nyúlni? Ezt nem értem légyszives valaki magyarázza el nekem ezt a képet.
Köszönöm

nyaki

Gyakorlatilag mindkét kapcsolás a hagyományos csillag kapcsolással oldja meg a mûködtetést, mindkettõnél a V1-V2 tekercset segédtekercsként használja, míg az U1-U2 tekercset a munkatekercsnek és a lamellák forgatásával tudja megoldani a tekercsvégek felcserélését, úgy, hogy közben nem kell a kondi vezetékbekötéseit megváltoztatni, miközben a forgásirány váltás létre jön. Itt a W1-W2 tekercse nincs használatban. Ettõl jobb hatásfokú a Steinmetz-kapcsolás, amikor hagyományos deltába kötjük a motort és két kivezetésre kötjük a betápot , a harmadikra pedig a kondi egyik végét. Itt mindhárom tekercs részt vesz a munkában, ezért erõsebb a motor és az indítónyomatéka is nagyobb. A forgásirányváltást úgy oldjuk meg, hogy  a kondenzátor szabad végét vagy az egyik, vagy a másik betáp oldalra kötjük.
A mellékelt szivattyú adatlapján, a 6-os ábrasorozatot nézd át: http://www.megatherm.hu/gyarto_doc/TOP-D.pdf

Üzenet összefûzve: 2012. október 26., 15:02:34 DÉLUTÁN

A kapocsléc jelölésérõl és a tekercselhelyezkedésekrõl itt is találsz ábrás magyarázatot:
http://www.iramko.com/Villanymotor_bekotes

nova

Villanyszerelõ fórum szabályzat - Kezdő fórumozók figyelmébe! - Közlemények

Privát üzenet funkció nem szakmai kérdések megválaszolására van fenntartva!

petike199600

Mostmár értem.
Ventillátor fográsirányát meglehet fordítani?  ;D

nyaki

Nyilvánvaló, csak tudni kell pontosan, hogy milyen típusú a motor. Aszinkron, egyenáramú, vagy univerzális. ;)

petike199600


savair

Munkám  során  rengeteg  motor bekötéssel  találkoztam  már eddigi tapasztalataim szerint
Az  egy  fázisú motorok  kapcsait  a  következõ képpen  szokták kivezetni: 

1. kihozzák a  segéd  és  fõfázis tekercs végeit  ekkor  adott 4  vezeték a kapocsdekniben.   Itt kötik össze  a segéd  és fõfázis  tekercseinek egy-egy  kivezetését  az így kapott közös pontra megy  a  nulla.   A fõfázis tek. másik vége kapja  a  fázist  melyet  egy  kondenzátorral a segédf. tek.  megmaradt  kivezetésére kötünk. Ennél a bekötésnél  bármelyik tekercs   két  vezetékét megcseréljük a motor  iránytvált....  (szivattyú)

2. a motorból  3 vezetéket hoznak ki   Ebben  az esetben  a  tekercseléskor  már  a  fõ  és  segédfázis tekercs  egy-egy  végét  összekötik  és  ezt a közös  pontot  vezetik ki,  a  másik két  vezeték  pedig a  fõ  és  segéd  fázis  szabadon maradt vége.  itt  a forgásirány  már  tekercselés  folyamán eldõl  változtatni  rajta  nem lehet  kivéve, ha a  motor  felépítése  megengedi,  hogy  az  állórészt kivegyük és  180 fokot  fordítva  visszaszereljük  ekkor megváltozik a  forgómágneses  mezõés vele együtt  a forgásirány is.. (fûnyíró)

Ezenkívül persze  rengeteg különleges motortipus van  még  melyek bekötésénél  lehet vakarni  a  kókuszt.. :-\ ;D
Például  a kondenzátor nélkül szerelt  egyfázisú  motornál  vagy  a mélyhornyú  motoroknál stb.....


Üzenet összefûzve: 2012. október 26., 21:23:37 DÉLUTÁN

A  szelei által közzé tett rajz  a   2. tipusú  bekötést  ábrázolja,  tudomásom  szerint   az  egyfázisú  zártkalickás forgórészû aszinkron motornál  gerjesztõ  tekercs nincs..

nyaki

"A  szelei által közzé tett rajz  a   2. tipusú  bekötést  ábrázolja,  tudomásom  szerint   az  egyfázisú  zártkalickás forgórészû aszinkron motornál  gerjesztõ  tekercs nincs.."
Ezt rosszul látod.  ;)
Szelei kolléga által feltett rajzok nem az általad említett 2., hanem az 1. típusú bekötésre hasonlít, mert az bizony egy kajak 3 fázisú aszinkron motor, 1 fázisra átalakítva, üzemi kondenzátorral, ami szerény meglátásom alapján egy kb. 1,5kW-os moci.
Azok a zártkalickás aszinkron motorok, amik az általad is említetten, kimondottan 1 fázisra készülnek, 1 tekerccsel a büdös életben nem fognak elindulni, ezért hoznak ki egy általad is említett nagyobb impedanciájú segédfázis tekercset vagy különállóan, vagy az állórészben már közösítve.
A 3 fázisúaknál kénytelenek vagyunk egy fõtekercset erre a célra felhasználni és hozzá méretezni az üzemi, esetleg + indító kondikat.
A másik, hogy általános közhasználatban a legelterjedtebb motorok az ún. univerzális soros motorok, ahol többnyire egy állórész tekercs van és segédfázis nincs, de ott kondi helyett kommutátorral oldják meg a forgó mozgás létrehozását. Ezek a motorok viszont mûködnek egyenáramról is, hiszen a kommutátor feladata a folyamatos ellenpólusok létrehozása a forgórészben, az állórészhez képest.
Bocs, de ez hozzátartozott az igazsághoz, bár lehet, hogy én értelmeztem rosszul a hozzászólásod(?). ???