1 fázisú villanymotor forgásirányváltása

Indította petike199600, 2012. október 24., 17:00:51 DÉLUTÁN

Előző téma - Következő téma

nyaki

Milyen alapon gondolod, hogy egyik vezetékpáros egyik irány, míg a másik páros a másik irány?
Egyfázisú forgásirányváltáshoz elég csak a segédtekercset forgatni, amit ellenállásméréssel is meg tudsz határozni, hiszen amelyik a nagyobb, az lesz a segédtekercs, tehát ezzel kell sorba kötni a kondit.
Korábbi hozzászólásokat lekövetve a helyes bekötés sem okozhat gondot.
Természetesen előfordulhat az a felállás is, hogy mindkét tekercs egyforma és a fázissal sorba kötött indítókondit forgatják a nyomógombbal a tekercsvégekre, de ahhoz több érintkezőre lenne szükség.

faxelektro

Ez a rajz volt a kapocstáblában

Üzenet összefûzve: 2017. október 08., 20:21:54 DÉLUTÁN

A motorból ki jövő U2 Z1 a sorkapocsban a középre mig a U1-Z2 akét szélre  van kötve.
A null jön a U2-Z1-re a kezemben levő kábelből két szál meg a két szélső sorkapocsra.
Ha össze érintem a kéket a feketével a fék ki enged a motornak zúgó hangja van nem indul de kézzel jól megpörgettem és el indult. Akkor is ha a pirosat meg a barnát érintem össze.

nyaki

Véleményem szerint a két azonos impedanciájú, de ellentétes fázisban tekert tekercsek egy-egy vége a motoron belül össze van kötve és ennek közös kivezetésére kerül fixen a N, ezért azt kellene biztosítani a nyomógombokkal, hogy a két tekercs egyikére mindig az indítókondis fázis, míg a másikra mindig a fix fázis kerüljön.
Szerintem ez az üzemmód a kép szerinti két nyomógombbal, csak mágneskapcsolók vagy 0-1-2 forgókapcsoló segítségével oldható meg.

Üzenet összefûzve: 2017. október 08., 20:57:48 DÉLUTÁN

1-0-2 kapcsolóval. ...hogy pontos legyek :)

faxelektro

Jól jönne egy rajz akár mágneskapcsolóval vagy gondoltam egy olyan mint egy irányváltó kapcsoló egyik irányba elkapcsolva majd mikor megnyomna egy indító gombot forogna egyik majd átkapcsolva és megnyomva egy másik gombot fordulna a másik irányba ez most csak úgy hirtelen gondoltam nem biztos,hogy ki is vitelezhető.

nyaki

Jól gondolod.
A 1-0-2 kapcsoló közös érintkezőjére megy a fix fázis, az 1-eshez tartozó érintkezőre a barna, a 2-eshez pedig a fekete vezeték, a nyomógombok bemenete szintén a fix fázisra, míg a kimenetük pedig ugyanezekre ellentétesen párhuzamosan vagy a kapcsoló egy-egy szabad ellentétes bontó érintkezőjére.
Ebben az esetben a motorvédő erősen indokolt lehet.
...esetleg mágneskapcsolókkal megoldva, üzemi kondival:

faxelektro

Meg próbálom a rajz szerint bekötni mekkora kondenzátort rakjak rá?
Habár beirtam a GOOGLE-ba a márkáját és a német oldalon bejön a kép az emelőről és kábel végén egy vezérlö doboz látszik amiben két nyomogomb egy vészstop és gondolom abban van a kondi is . 

nyaki

 ::) Szerintem úgy 30-50μF/450V között lehet.
Csak fel szeretném hívni a figyelmedet arra, hogy a rajz nem bolondbiztos, mert forgó motornál rá lehet indítani a másik irányra is, ami nem tesz jót a motornak. ;) A kapcsolós megoldás bolondbiztosabb csakúgy, mint a hagyományos kialakítású forgásirányváltó vezérlés.

Üzenet összefûzve: 2017. Október 08., 22:35:45 pm



Üzenet összefûzve: 2017. október 08., 23:34:17 DÉLUTÁN

...és a két rajz összehozva:

S/K

Ezeknél a "bolondbiztosság" a nyomógombok mechanikus reteszelésével van megoldva. Ha egyik gombot megnyomod akkor a másik alá becsúszik egy retesz és nem lehet lenyomni amig nyomva van a másik gomb.

faxelektro

Szerintem mindkét irányba csak addig kell működjön a motor ameddig nyomom az iránynak megfelelő gombot. A STOP gomb ha valami gond van . Miért kell a mágneskapcsoló?

S/K

...az rendben van,de a véletlen vagy szándékos ellenindítás ellen is szükséges védelmet kialakítani. Nyaki kolléga erre utalt a bolondbiztos megoldással.