Hozzáférés kezelő, programozó, szervizszoftverhez

Indította Könyves Kálmán, 2014. június 27., 18:45:17 DÉLUTÁN

Előző téma - Következő téma

Könyves Kálmán

Egy épületünkben egy beszállítótól származik az összes légkezelő, folyadékhűtő, fancoil, programozható szobatermosztát, minden, ami a szellőzőrendszerrel, hűtéssel, fűtéssel, klímatechnikával kapcsolatos. (Több százas darabszám nagyságrendileg.) Az eszközök egymással LON buszon kommunikálnak. A vezérlő paneleken, kézi kezelőkön, és egyéb eszközökön egy RJ11-es 4 pólusú csatlakozó van, amely egy speciális USB adapter kábelen keresztül PC-re csatlakoztatható, a gyár által szabadon hozzáférhetővé tett (letölthető) szoftverrel könnyen elérhető, működés közben figyelhető, paraméterezhető, hibajelek kiolvashatók, stb.

A problémám ott kezdődik, ha ezzel a szoftverrel módosítani szeretném pl. egy szobatermosztát paramétereit, menünyelvet, elérhető funkciókat, az adatok mentését csak a szervizjelszó megadása után végezné el, de ezt a jelszót sajnos nem tudom.

Szerintetek jogosan kérhetem e a gyári képviselettől ennek a jelszónak a megadását?
(A berendezések garanciaideje már lejárt, 6-7 évesek)
A helyzetet bonyolítja, hogy nem maguk végzik a szervizelést, hanem egy kis cégnek van kiadva magánvállalkozásba, és az egyszerűbb feladatokat szeretnénk magunk elvégezni. Gyorsabban tudnánk a problémákra reagálni, és nem utolsó sorban a kiszállás és munkadíj elmaradása is tetemes költségmegtakarítást jelentene. (százezres nagyságrend, Budapesttől kb 120km-re vagyunk)
Tehát van e erre esélyem, voltatok e már hasonló helyzetben? 

Szirty

Üdv Kálmán!

Idézetet írta: Könyves Kálmán Dátum 2014. június 27., 18:45:17 DÉLUTÁN
Szerintetek jogosan kérhetem e a gyári képviselettől ennek a jelszónak a megadását?

Mindenképp érdemes megpróbálni. Szerintem ha akarja odaadja a jelszót, ha nem akarja nem adja oda.
Sokkalta valószínűbb az utóbbi eset amennyiben a beszállító cég üzleti kapcsolatban áll szervizelő céggel.
Sok pénzt takarítanátok meg vele, az a cég meg sok pénzt veszítene ugyanezzel.
Ez ilyen, pénz beszél.

Az ilyesmit mindig előre, a szerződés kötésekor kell megbeszélni, rögzíteni, aláírni stb. Ki kell kötni, hogy a garancia idő lejárta után fel kell oldaniuk minden hozzáférést korlátozó védelmet. Nyilván saját felelősségre.
Ha ez nem történt meg akkor így járás van. Ettől még lehetnek  jóhiszeműek és odaadhatják.

IdézTehát van e erre esélyem, voltatok e már hasonló helyzetben?

Igen. Pl. amikor ipari berendezések vásárlásáról és telepítéséről van szó.
Előre ki kell kötni hogy a gyártó cég a berendezés PLC forrás programját, HMI projecteket, stb teljes egészében adja át a megrendelőnek a beüzemelés végén.
Ha ilyen kikötés nincs, akkor az a gép egy pénznyelő időzített bomba.
(Persze nem egy kompresszor vezérlés mikrovezérlőjének forrásáról beszélünk, hanem komplett gyártósorok PLC programjáról)

Könyves Kálmán

"Sok pénzt takarítanátok meg vele, az a cég meg sok pénzt veszítene ugyanezzel."

Igaz, de az alkatrészeket és a mélyebb beavatkozásokat eddig is és ezután is tőlük rendelnénk.

"Az ilyesmit mindig előre, a szerződés kötésekor kell megbeszélni, rögzíteni, aláírni stb. Ki kell kötni, hogy a garancia idő lejárta után fel kell oldaniuk minden hozzáférést korlátozó védelmet. Nyilván saját felelősségre."

Ez egy nagyon jó tanács mindenki számára! Valszleg a hasonló esetek szaporodni fognak, ahogy terjednek az ilyen, és még fejlettebb rendszerek, és igen, te mint mezei villanyszerelő is szembesülhetsz vele, ha a főnököd megkérdez, "esetleg nem e lehetne e??"
És ha megoldod, az jó pont lehet.


nova

Nekem is az a tapasztalatom, hogy nem adják ki a jelszót, hiszen ez sokszor az egyetlen adu, hogy az adott céget kell hívni szervizelni. Olyan ez mint az új kocsiknál, hogy az izzót hiába cseréled ki, attól még nem fog világítani, amíg a gyári szoftverrel nem engedélyeztetted. Persze ehhez be kell vinni a szakszervizbe.  :(
Sokszor pont az ilyen jellegű jelszavas opciók miatt kellenek egy idő után a szerviz cégek. Például, ha beállítanak szerviz intervallum figyelést, melynek oldásához szintén jelszó kell. Ilyenkor is játszik az óradíj, kiszállással.
Én is azt tanácsolom, hogy próbáld meg, hátha összejön. Veszteni valód nincs. :)
Villanyszerelõ fórum szabályzat - Kezdő fórumozók figyelmébe! - Közlemények

Privát üzenet funkció nem szakmai kérdések megválaszolására van fenntartva!

kovacs_tizedes

Ne próbáld meg.

Cégjogász, találja ki, azért van. Ennek megtörténte előtt lehetőleg ne figyelmeztesd a másik oldalt megpróbálással, mert esetleg "elfelejti".

Ha minden kötél szakad, vásárolhatsz olyan embert, aki kiokoskodja neked a meglevő jelszót, kitörli, megváltoztatja, akármi. Saját használatra, saját tulajdonú rendszer esetén ez szerintem legális. Esetleg vagyonvédelmi céllal bekamerázod a munkavégzés helyét (cégjogász!), és mit ad Isten, illetve hogy-hogy sem, elvtársak, hát éppen látszik, ahogy begépeli a jelszót.

Nem vagyok jogász, ez nem jogi tanács, belátásod szerint tégy is viseld következményeit  :).

Cégjogász. Ez a menet vele kezdődik, és a befejezés attól függ, mivel tud előállni. Ha további terveitek is vannak a céggel - és látszólag ugye vannak -, jobb békésen elintézni, ha lehet. Ha nem, akkor döntéshozónak kell mérlegelnie, hogy megéri-e az apró beavatkozásokon spórolt fabatka azt a kockázatot, hogy esetleg a következő nagyobb munka alkalmával megszívatnak (ezen a helyzeten sokat segít, ha van konkurenciája az ellenfélnek).

Cégjogász.

Üzenet összefûzve: 2014. Június 28., 00:35:14 am

A tisztánlátás kedvéért: kevés az információ a szitu teljes megítéléséhez.

Az, hogy lejárt a garancia, az bizonyos szempontból irreleváns, ettől meg lehet támogatási megállapodásotok a gyárral (vagy akárki is az, aki effektíve elvégzi ezt, azzal), és lehet, hogy ennek a szerződésnek része az, hogy az ellenfél forintokban mért felelősséggel tartozik az elvégzett munkáért illetve annak következményeiért.

Ilyen esetben én sem nagyon szeretném, ha más belepiszkálna abba, ami után potenciálisan én fizetem a kötbért, mert aztán próbálhatom utána bizonyítani, hogy nem az én hibám (és ugyanez a te oldaladról is igaz, visszafele).

Ha valóban fennáll ilyesmi, és kiokoskodod a hozzáférést a másik fél tudta nélkül, az nem lesz vicces, amikor kiderül.

Ez a helyzet (most még) elsősorban nem technikai probléma.

Üzenet összefûzve: 2014. június 28., 09:06:03 DÉLELŐTT

(Mármint persze nem cégjogász, hanem a cég jogásza.)