Villanyszerelő Szakmai Fórum

Általános témák => Általános beszélgetések => A témát indította: nova Dátum 2010. november 14., 01:40:21 DÉLELŐTT

Cím: Villamos balesetek
Írta: nova Dátum 2010. november 14., 01:40:21 DÉLELŐTT
Villamos balesetek elkerülése érdekében gondoltam osszuk meg egymással ezeket a történeteket. Hogy másoknak is tanulsággal szolgáljanak. Oldalunkon jó pár történet (http://www.novill.hu/megtortent-esetek) megírtunk az igazságügyi szakértõi munka során tapasztaltakat. Melyeknek sokszor halálos kimenetelû áramütés volt a vége.

Ha ön is ismer ilyen történetet ossza meg velünk. Hogy tanulhassunk mások hibáiból, hogy mi magunk ne kövessük el ezeket és mindenkinek felhívjuk a figyelmét a villamos áram veszélyeire.
Cím: Re:Villamos balesetek
Írta: Ambrus Dátum 2011. október 30., 16:52:54 DÉLUTÁN
A foglalkozásom miatt többször láttam villamos balesetet. Némelyik nagyon megviselt. Utolsó, egy gyönyörû, 18 éves lány, aki holtan feküdt a fürdõkádban, mert a boylert egy kontár kötötte be.
Kb. 1983-ban a XX. kerületben a Gubacsi átjáróról lemászott egy 11 éves kisgyerek a vonat felsõvezetékére. Tudom, hogy hihetetlennek hat, de a kisgyerek mellkasán keletkezett egy lyuk, meg a jobb alkarján a könyökétõl a tenyeréig égett meg, de a mellkasán át lehetett látni!!! A legnagyobb csoda pedig az, hogy a kisgyerek túlélte, és felépült.
Cím: Re:Villamos balesetek
Írta: Fecó Dátum 2011. október 31., 08:38:04 DÉLELŐTT
A legszerencsétlenebb baleset, amit láttam, az egy mixerautó vezetõjét érintette. Betonozási munkák, adott egy pumpás autó, letalpalva vastag olajos padlókra. A kezelõ fent ül a gépen. Adott egy mixerautó, közvetlen a pumpa mögött dolgozza be a betont a pumpás autóba. A vezetõ könyököl a saját autója széléhez, figyeli a betont, megfelelõen folyjon. És adott egy 20 kV-os vezeték a telek elõtt. Pumpa kezelõje tudatlan és figyelmetlen, gém hozzáér a vezetékhez, a mögötte lévõ mixerautó söfõrje holtan rogy össze egy pillanat alatt, a kiérkezõ orvos sem tudta megmenteni. A rendõrök értesítették a családot, 2 gyermek édesapja volt. A gémet kezelõ ember váltig állította, Õ nem ért a vezetékhez. Persze az átívelés nyoma bizonyította hogy igen. Egy másik esetben nagyon hasonló szituáció, a gémet kezelõ tag a földrõl irányította a szerkezetet, de nem rádiós kezelõvel, hanem vezetékesen. A szemtanúk elmondása szerint szabályosan birkózott a földön a nyakába akasztott távirányítóval, miután a lelógó gumicsövet hozzáérintette a 20 kV-os vezetékhez, ami le is szakadt az átívelés következtében, és a szomszéd autója is kapott belõle. A kezelõ nem értette, hiszen a csõ gumiból van (gondolom erõs acélszálas merevítéssel) és Õ maga is gumicsizmában dolgozott. Mi mondtuk neki, hogy menjen haza, és ünnepelje meg az új születésnapját, ez nem 230 V, ez kicsit komolyabb, de az Õ legnagyobb baja az volt, hogy nem mûködik az autóján 1-2 elektromos jelzõberendezés a baleset miatt. Az emberi felelõtlenség és tudatlanság határtalan...
Cím: Re:Villamos balesetek
Írta: nova Dátum 2011. október 31., 19:47:27 DÉLUTÁN
Gondolom a gumicsõ tiszta víz is volt mert a beton folyékony állapotában eléggé sokat tartalmaz, lehet ez is hozzájárult az áramütés kialakulásához.
Cím: Re:Villamos balesetek
Írta: Szelei Dátum 2011. október 31., 20:52:18 DÉLUTÁN
Kedves Nova.

Nem a gumicsõ a gond hanem a benne futó vezérlõ erek. A Gumicsõ csak mechanikai védelem. Ezeken keresztül került áram alá!
Cím: Re:Villamos balesetek
Írta: nova Dátum 2011. október 31., 22:58:09 DÉLUTÁN
Bevallom még nem láttam közelrõl ilyen betontöltõ gépet :( a gumicsõben vannak vezérlõ erek? Ha jól gondolom arról a csõrõl beszélünk ami a végén kijön a folyékony beton.
Cím: Re:Villamos balesetek
Írta: Szelei Dátum 2011. október 31., 23:34:23 DÉLUTÁN
A nyakába akasztott vezérlõdobozba menõ gumicsõbe húzott vezérlõ kábelrõl beszélek. ::)
Cím: Re:Villamos balesetek
Írta: Ambrus Dátum 2011. november 01., 08:19:57 DÉLELŐTT
Ha már pumpa, 10 éve építkeztünk, az öreg ház mellé építettünk egy szobát. A födémre pumpával nyomattuk a betont, én tartottam a csövet, irányítottam, hova menjen a massza. Közben többször megtámaszkodtam az öreg falban, ilyenkor mindig bizsergett a kezem, csípett, stb. A második fuvar elõtt megkérdeztem, hogy mi a fene lehet ez, mert olyan, mintha áram rázna, de vezeték a közelben sincs. Lekapcsoltuk az öreg ház fõkapcsolóját, és a csípés megszûnt. Ezek szerint engem folyamatosan rázott az áram.
Cím: Re:Villamos balesetek
Írta: Fecó Dátum 2011. november 01., 12:03:21 DÉLUTÁN
Arra a "gumicsõre" gondoltam, amit a tisztelt kezelõ hozzáérintett a szabad-vezetékhez. Õ azt hitte mivel gumiból van, az majd szigetel, ergó nyugodtan hozzáérhet bármilyen elektromos vezetékhez. Neki nem volt világos, hogy teljesen más átütési szilárdságot igényel egy 400 V-os vagy egy 20 kV-os vezeték! Az is tény, hogy egy vizes, szennyezett szigetelõanyagtól nem tudom mit várt. A gumicsõ gondolom beleszõtt vékony acélszálakkal van erõsítve, hogy elbírja a mechanikai terhelést, és a nagyfeszültség gond nélkül átütötte, hogy áramutat találjon a föld felé. Ez egy régi betonpumpa volt, emiatt volt a távvezérlése "vezetékes", ami szintén egy többeres, gumiszigetelésû kábel, az újabbak rádiósan mûködnek, a kezelõ szó szerint ott lehet közvetlen a betonozásnál, közelrõl figyelve az eseményeket. A vezetékes terminál is feszültség alá került (ha már birkózott vele a szemtanúk szerint) a géptestre került nagyfeszültség, több áramutat is talált a föld felé, átüthette a vezérlõvezetékek szigetelését is, szerencsére nem  kezelõn folyt a legtöbb. Ha így lett volna, a kiérkezõ orvossal együtt kerestük volna a talpán az áram kilépési nyomait. Egy másik esetnél a markolónak még a gumikerekei is eldurrantak, bár az 120 KV-os "érintésnél" történt...
Cím: Re:Villamos balesetek
Írta: krisz1986 Dátum 2012. január 01., 20:33:28 DÉLUTÁN
A bkv telepen mikor voltam vagyonõr ott is azért lehetett érdekes dolgokat a felsõsöktõl hallani. Például a mai napig egy troli azért van félre állítva mert olyan szikraesõt hányt,hogy az fantasztikus volt. Nem mernek hozzá kezdeni még a mérnökök se.
Cím: Re:Villamos balesetek
Írta: Zappa Dátum 2012. január 10., 12:24:49 DÉLUTÁN
Nyomoz a rendõrség a halálos tûzeset miatt (http://www.szon.hu/nyomoz-a-rendorseg-a-halalos-tuzeset-miatt/1880077)
Szocpolos kollégára neheéz idõk jönnek.
Cím: Re:Villamos balesetek
Írta: szmihaly Dátum 2012. január 10., 13:08:21 DÉLUTÁN
Nembiztos hogy kolléga volt..... Már én azt se tudom, hogy mit, milyen végzettséggel kell szerelni. Felénk igen gyakori hogy a vizes bojlert ki-be köt, fõleg tisztítás alkalmával, a gáz szerelõ is villanyt szerel a gázkazánnál, gázégõnél, mivel hozzá tartozik mondja Õ, de honnan van neki meg hozzá a képzettsége?? Akkor az épület gépész úgyszintén, vezetékkel, kábelez, szekrényt beköt, mert "ez hozzájuk tartozik", épületgépész szakon vizsgáznak villanyszerelésbõl? A riasztósnak az emberei úgyszintén, minden szemrebbenés nélkül rákötnek az erõsáramú részre /a múltkor megkérdeztem a két gyereket, hogy ugyan már mi a végzettségetek? Az egyik pék volt, a másik meg pincér, de a "fõnöknek megvannak a papírjai"/  A fõnököt meg csak az átadáskor lehetett látni. Így nem is lehet csodálkozni az egyre gyakoribb villamos balesetekkel, elektromos tüzekkel. Lehetne még sorolni.....

Üzenet összefûzve: 2012. január 10., 13:33:10 DÉLUTÁN

Elnézést,az elõbb írt szövegben található helyesírási hibákért (siettem) mert közben elkellet mennem, s a javításra adott idõ meg közben lejárt.

[info]javítva nova[/info]
Cím: Re:Villamos balesetek
Írta: nova Dátum 2012. január 10., 14:01:30 DÉLUTÁN
Sajnos én is találkoztam ilyennel, teljes elektromos szerelési tapasztalat nélkül végeznek egyesek villanyszerelési munkát.
Volt olyan eset, hogy a fõnökük kiküldte a klíma szerelõket akik, úgy dolgoztak, hogy azt mondták neki ezt a biztit ha lekapcsolod akkor nem lesz villany és nyugodtan dolgozhatsz. Semmilyen módszerrel nem ellenõrizték, hogy tényleg feszültség mentes-e a villamos kapcsolószekrény ez tán miután bekötöttek plusz vezetékeket és érintkezõket. Késõbb kiderült, hogy nem az kapcsolta le és még mindig volt benne feszültség, hála istenek nem történt komolyabb baj.
Cím: Re:Villamos balesetek
Írta: krisz1986 Dátum 2012. január 10., 14:21:58 DÉLUTÁN
Mikre nem visz rá a pénztelenség.
Drága szmihaly barátom. Az épületgépészeket nem oktatják villanyszerelésre. Én úgy tudom,hogy elõszór általános gépésznek tanulnak majd ha azt elvégezték utána. külön tanulják a szakmákat. Én amikor kazánt és ipari gázt szereltem hozzáteszem felügyelet mellett. Akkor mi kizárólag csak a kazánt szereltük és a rajta lévõ vezérlést maximum. De nem nyúlkáltunk a villanyszerelõk területére. Sajnálatos tény,hogy ilyen elõfordulhat. Ilyenkor szoktam mondani,hogy isten ments a kontároktól. Bár én is csak segédmunkásnak minõsülök és azért elõfordul, hogy ezt azt megcsinálok a villanyszerelésnél. Bár gondolom lehet lenne olyan amin a te hajad is égnek állna. De igyekszem arra törekedni,hogy ne forduljon elõ ilyen.  Nem szégyen segítséget kérni. Vagy élõ szóban vagy fórumon. Nem harap senki. Még itt se.

Üzenet összefûzve: 2012. január 10., 14:25:35 DÉLUTÁN

Nálunk annyi történt,hogy a klímás kolléga gondolta félre tolja a relé sort,hogy majd ö betesz oda még egyet. Elég nagyot szólt. És a folyosó kínos sötétségbe burkolózott. A feszültségmentesítés szót nem ismerték õk se.
Cím: Re:Villamos balesetek
Írta: szmihaly Dátum 2012. január 10., 15:16:26 DÉLUTÁN
Részben igazad van,utánna modul renszerben tanulják a szakmákat.
Mellékletben beraktam,mivel hirtelen ezt találtam meg:Épületgépészeti technikus modulképzése.
Itt is javasolnám a 18-24. oldal átnézését.Itt van az elektromos rész.Hol lehet ezt rendesen megtanulni 270 óra elméleti,és 108 óra gyakorlat alatt? Amirõl meg írtam,az nem egy újonnan épülõ épületrõl szólt,hanem egy utólagosan kivitelezett szellõztetõ beruházásról. Úgy hogy vannak ilyenek,megcsinálják cakom-pakk!Emellett megoldják a lepapírozását is,nem kell oda felülvizsgáló!
Cím: Re:Villamos balesetek
Írta: krisz1986 Dátum 2012. január 10., 23:31:38 DÉLUTÁN
És azt is füzük hozzá,hogy nem mindig van oktató. A srácok büfébe és ide oda mászkálnak. Ja és jobb helyeken 5 év a minimum gyakorlat.
Cím: Re:Villamos balesetek
Írta: krisz1986 Dátum 2012. január 17., 18:47:17 DÉLUTÁN
Egy kérdés! Ki mire emlékszik az alapvetõ villamos balesetvédelemrõl?
Cím: Re:Villamos balesetek
Írta: JUVILL Dátum 2012. január 17., 19:07:19 DÉLUTÁN

Az MSZ 1585 szabványra.
Cím: Re:Villamos balesetek
Írta: krisz1986 Dátum 2012. január 17., 19:48:49 DÉLUTÁN
Egy gyors kérdés!
Feszülség alatt álló biztosítékot milyen szerszámal cserélek. Olvadora gondolok Juvill barátom?
5.3.4. 301.
Cím: Re:Villamos balesetek
Írta: nova Dátum 2012. január 17., 19:52:28 DÉLUTÁN
Milyen biztosítékra gondolsz, késesre?
Cím: Re:Villamos balesetek
Írta: JUVILL Dátum 2012. január 17., 19:57:42 DÉLUTÁN

Nem javasolom, és nagy terhelés esetén balesetveszélyes. Mennél nagyobb az áramkör terhelése, annál nagyobb a keletkezõ villamos ív!


Cím: Re:Villamos balesetek
Írta: krisz1986 Dátum 2012. január 17., 20:44:57 DÉLUTÁN
Nova!
Rákerestem a Juvill által beilesztett szabványra. Oda is irtam a kérdéshez a számot. Aki a szabványt készítette nem tudom melyikre gondolt? De szerintem a sima olvadohoz nem kell külön szerszám. A késeshez pedig igen akkor ezek szerint kell.

Juvill! És akkor elmondhatod rendeztél csilagok háboruját. :) Bocs ezt én se hagyhatam ki. De viccet félre téve én ha nem muszály nem is szerelek feszültség alat. és köszönöm a tanácsot.
Cím: Re:Villamos balesetek
Írta: JUVILL Dátum 2012. január 17., 20:52:47 DÉLUTÁN

Csillagok háborúja!:)
Ez jó, de sajnos nem ilyen vicces.
Van már vagy két hetes gyakorlatom, láttam különbözõ baleseteket.
Sajnos vannak olyan elosztók, ahol nincs fõkapcsoló (terhelés kapcsoló).
A betáplálókábel a berendezés késes biztosítójára csatlakozik.
Veszély estén nincs a közelben lekapcsolási lehetõség, azzal a bizonyos késes betét kiszedõvel "kikapják" a késes biztit, és a keletkezõ villamos ív hatására az illetõ égési sérülést szenved.
Cím: Re:Villamos balesetek
Írta: Novill Dátum 2012. január 17., 21:28:44 DÉLUTÁN
A szakmai törtélemben már elõfordult, hogy késes betét kivételekor halálos égési sérülést szenvedett a villanyszerelõ. Ezért ilyen esetekben a villamos terheléseket le kell kapcsolni elõtte,még betét kiszedõ esetén is. Mert számít az is, hogy van elhelyezve ez a szekrény vagy tokozott.  Itt elõfordult már, hogy közelben gyúlékony anyag, folyadék volt. Az MSZ 1585-ös üzemi szabályzatban sok hasznos tudnivalók vannak leírva. Igaz ennek a szabványnak már régóta létezik az európai változata is.
Cím: Re:Villamos balesetek
Írta: nova Dátum 2012. január 17., 21:32:12 DÉLUTÁN
Ez a téma kezd egy kicsit összekeveredni.

IdézKi mire emlékszik az alapvetõ villamos balesetvédelemrõl?

IdézFeszülség alatt álló biztosítékot milyen szerszámal cserélek.

[info]Ezek teljesen külön témák szerintem. :( (Inkább nyissunk legközelebb újat az ilyen kérdéseknek.)[/info]

Így már nekem is nehéz szétválogatni. :(
Maradva a késesbiztosító cseréjénél, gondolom hasonlóra gondoltál Krisztán.

A régi kialakításoknál szigetelõ lap volt közöttük, nagyon sokszor ez kimaradt persze kimaradt. Aminek következménye az volt, ha nem tartotta a villanyszerelõ mester kellõen stabilan az nki fogót, vagy félrebillent az erõs rugós szerkezeten a keze akkor könnyen fázis zárlatot okozhatott. Ami gondolom mondanom sem kell mennyire komoly sérüléseket okozhatott.

nki fogó:

Ezeknek a szerszámoknak a használatának is megvan a technikája, itt is a többet ésszel, mint erõvel elvet kell követni. Új szereléseknél már nem lehet találkozni ilyen megoldással, mert olyan szerkezetben vannak elhelyezve ami ezt kiküszöböli.
A másik fele amit JUVILL kolléga is írt a szakaszolók és a megszakítók közötti különbség. Ez is egy külön téma, hiszen mindegyiknek megvan a feladata. Röviden annyi a lényeg, hogy a terhelt hálózaton használt késes biztosítót nem szabad kivenni, mert ilyenkor tényleg villamos ív alakulhat ki.
Cím: Re:Villamos balesetek
Írta: szmihaly Dátum 2012. január 17., 21:38:50 DÉLUTÁN
Pedig ilyennel meg kell barátkozi. Ha elmégy egy régebbi szerelésû termelõ üzembe karbantartónak,ott nemlehet egy VNO,vagy NH késes bizti csere miatt leállítani az egész üzemet. Nekem is volt egy tüzijátékos esetem,elment egyfázis,a gép leált,rossz bizti ki,mert ugye álló gépnél nincs terhelés,új bizti be ami 160A-s volt,és nagy dúrrrr!Szerencsém volt mert oldalra volt hely bõven,meg még a régi szélestalpú kiszedõ volt,így annak a talpa elfújta oldalra a lángot.Hiba oka: fázis zárlatos lett a gép betáp kábele. Így kétfázis volt jelen a bizti aljzatán,és kétfázist zártam rövidre. Itt se volt lekapcsolási lehetõség.Biztik ki,mérés,kábelcsere,mind ezt úgy hogy a termelést nem lehetett leállítani. Ha meg kritikus helyen lett volna,akkor lekapcsolni kaja szünetben,vagy éjszaka.

Nova!

az elsõ képen lévõ aljzatnál elég nagy a távolság! Van gyári,amin a háromfázis egylapon van,ott a biztik közt a távolság 3-4 mm!Ez inkább az NH0,NH00 -nál jellemzõ.

A második képen pedig az univerzális kiszedõ.
Cím: Re:Villamos balesetek
Írta: nova Dátum 2012. január 17., 21:46:56 DÉLUTÁN
Hát igen ilyenkor az egyéni védõeszközök amik nagyon hasznosak lehetnek. Védõsisak plexi pajzzsal, védõkesztyû, stb. Persze tudom, hogy nagyon sok helyen ezeket nem tartják, be mert a termelés mihamarabbi visszaállítása a cél. De pont a mi szakmánk az ahol nem szabad kapkodni, mert nagyon hamar nagy baj lehet.

Erõmûvekben és olyan helyeken ahol erre kiemelten figyelnek élmény nézni, hogy úgy végzik el egy biztosíték cserét is, mint ahogyan a nagykönyvben elõ van írva.

Nem egyedül, nem találomra, pontos kapcsolási utasítás szerint.

Üzenet összefûzve: 2012. január 17., 22:07:44 DÉLUTÁN

@szmihaly csak gyorsan rákerestem a neten, hogy képi megjelenítést adjak a beszélgetésnek. :)
Cím: Re:Villamos balesetek
Írta: krisz1986 Dátum 2012. január 18., 10:47:11 DÉLELŐTT
Igen Nova most már világos. Sajnos sokan nincsenek tisztába a balesetvédelemmel. És a védõeszközök használatával. Tisztelet a kivételnek. Egy két jóképûségûvel sajnos én is összeakadtam már. Meglátásom szerint vagy sajnálják a pénzt az eszközre vagy úgy van vele õt nem érheti baleset. Azok használják a védõeszközöket és technikákat akik tudják miért kell és elég régi motoros már, és azok akik már megjárták. Nincs félelem az emberekben.  Persze akad aki túlzásba viszi a precizitást is. És érdekes tény számomra az is,hogy aki ezeket a biztosítékokat gyártotta és használati körülményeit elõírta  nem számolt ilyen fontos dolgokkal is.
Cím: Re:Villamos balesetek
Írta: Szelei Dátum 2012. január 18., 20:35:36 DÉLUTÁN
Kb. 20 éve történ esetet írok le. Szerintem igencsak tanulságos! ???

Szomszédom ugyan annál a cégnél kapott munkát ahol akkor én is dolgoztam. És nagyon büszkén mondta milyen jó munkát talált, mint TMK-s, én ott kapcsolószekrényeket, vezérlõpultokat, tokozottakat szereltem egy kis családias csapatban. Egy hónappal késõbb jön a hír, üzemi baleset következtében elhalálozott. A baleset abban a kapcsolótérben történ ahol elõtte mi is csináltunk egy két átalakítást. És tudtuk igen trükkös a szekrény bekötésének ki alakítása. Minden leágazó mezõben 3 db. ajtóval összeépített 3 X 3 NM III.-as aljzatok lettek be építve, minek kivezetéseit balról, hátsó falon, jobb oldalon hoztak le 30 X 10-es sínnel. A szekrények alsó 40 cm-én már nem volt elválasztó lemez, szigetelés, hogy a kábeleket könnyebben lehessen be kötni. A kolléga csak annak a mezõnek szedte ki a biztosítékait ahol dolgozott (mellette 6-8 cm. mind két oldalon már feszültség alatti sínek voltak). Szerelés közben nem érte el rendesen a meg húzandó csavart villás kulccsal és mivel le volt bontva az alsó takaró lemez így adódott a megoldás át nyúlt a mellette levõ mezõn keresztül a síneket karral átölelve a csavarért. Ekkor érte az áramütés. Gondot tetézte, hogy egyedül dolgozott minden szabály felrúgva. Mire rá találtak már nem lehetett rajta segíteni! Pedig meg lehetett volna úszni, ha még 6 db. ajtót csak egyszerûen lenyitott volna ezzel áramtalanítva a mellette lévõ és még érinthetõ síneket.

Úgy hiszem ebbõl mindenki le tudja vonni saját részére a konzekvenciát!
Cím: Re:Villamos balesetek
Írta: krisz1986 Dátum 2012. január 18., 20:40:35 DÉLUTÁN
Elõször is azért, mint embert sajnálom a kollégát. Ennyire jellemzõ lett ma már a lustaság és nem törödömség? Sajnos!
Cím: Re:Villamos balesetek
Írta: Molnár Viktor Dátum 2013. február 14., 23:24:01 DÉLUTÁN
A késes biztikre visszatérve : 100A -ig kapcsolhatsz vele terhelést , ha nincs közötte elválasztó lap akkor ez az érték közelítsen a zéróhoz ! A kezeden pedig bőrkesztyű legyen , ne a kinai melós kesztyű ugyanis az 4500 fokon úgy ég mint a zsír! kollégám 35 év szakmai rutinjával kikapcsolt egy  kábelt amiben túlterheléstől ment ki a lomha (NOL) 315A -os betét, a kinai kesztyűt végül a balesetiben 4-órás műtéttel sikerült róla eltávolítani. És még 5-hónapig volt begsiben a szemsérülése miatt! Csak a trafót kellett volna kikapcsolnia ! de mostmár tudja milyen mikor egy 630kVA trafó hegesztő üzemmódban működik! 930A x 20 ( 5% Urz) =18,6 kA , szép nagy bumm volt.
Cím: Re:Villamos balesetek
Írta: bizserge Dátum 2013. május 28., 16:00:04 DÉLUTÁN
Tisztelt Kollégák!

Egy velem történt esetet szeretnék megosztani.
A '80-as években történt az eset amikor gyors-szolgálatos (FIMŰV) szerelőként dolgoztam, hogy "rázáshoz" kellett kimennem.
Több kolléga elvérzett mert csak időszakos volt a fennálló hiba.
Az épület egy VII ker. három emeletes aládúcolt nagyon régi épület volt.
Épp fent állt a veszély megint mikor riasztottak. Nosza kifelé!
A III. emelet egyik lakásában pár perccel érkezésünk előtt, ismételten, épp kilőtt a fürdőkádból a kedves mama mert a fenekébe megint belecsípett a delej a kád lefolyónál.
Fürdőszobában gázkonvektor adta a meleg vizet.
Műszer hiányában a kezünket dugdostuk a kifolyó irányába a televizes kádba (persze szabályosan)  ???  :)   Valóban csípett egyre jobban amint közelítettünk a luk felé.
Nagy palávert vertünk az udvaron, hogy senki ne kapcsoljon semmit és legyen partner mert nagyobb gond is lehet....
Kollégával a bejövőtől indulva kizárásos alapon BEFM > srtang  >  melyik fázis > lakás, szóval végig a vonalon, kizárásos alapon.
Az ominózus lakás alatt, két emelettel lejjebbi lakásban akadtunk a "kóborra"!!!
Zenész cigány, falak is plüssel borítva, cipő zokni is levéve, minden készülék dugdosva, kapcsolgatva,  :P  fémvázas csingilingi operaház méretű csillár, pár égő nem ég benne, 2ÁK kapcsolóval gerjed..... kapcsolgatom.... kollégám ordít kádba lógva:  megvan!!!
Faggatom a tulajt mi az ábra!? Elmondása alapján volt kint nála egy szaki aki elmondta azért nem ég az egyik mert a bakelit foglalat elszenesedett cserére szorulna.
Tovább nyaggatom mi tartja ezt a monstrumot?
Nehezen megvallja, nemtudták másképpen feltenni pár éve, mit a bérházban még meglévő, de már nem élő világító gázvezetékre akasztották, ami a századfordulón üzemelt de a falakban bent maradt.
Ez  a régi cső megtalálható volt a 3 emeleten is, jó földelés reményében a készülék vázára csatlakoztatták!!!!!!! ??? ???
Így amikor a lenti lakó éppen felkapcsolta a másik hibás ágat, fent a harmadikon rakéta módban hagyták el a kádat.
Nos ág lekötve, ember kioktatva szigetelő beépítésre, kis család hála tüzek....stb.
Mondanom sem kell ezek után minden "rázás" bejelentést "megnyertünk".  ;)
Esetünk szerencsével végződött de a többi is hasonló pite volt. Ha gondoljátok van még.

Tisztelettel: bizserge
Cím: Re:Villamos balesetek
Írta: nova Dátum 2013. május 28., 19:50:57 DÉLUTÁN
Ez is jó mulatság lehetett kideríteni, hogy mi okozza a hiba jelenséget. Azért is hasznos megosztani az ilyen kis történeteket, mert lehet valakinek pont így adunk ötletet, hogy hibakeresésnél hol nézzen még szét esetleg.  ;)
Cím: Re:Villamos balesetek
Írta: bizserge Dátum 2013. május 29., 21:33:17 DÉLUTÁN
Tisztelt kollégák!

Elrettentő példáknak írnám le azokat a munkákat amiket is amiket azokban az (átkos) években a fenti cégnél műveltünk. Mert sajnos rá voltunk "kényszerítve" többen is!
Még megvoltak az összes kerületi (IKV) ingatlan kezelő vállalatok.
A cégünk egy központi gyors szolgálatként működő cég volt, akinek az volt a feladata, hogy bármi áron áramot, fényt, meleget biztosítsunk a fogyasztó lakosságnak a főváros területén.
A szlogen az volt: "Akár kerítés drótban, akár vödörben de vigyünk áramot!"
Az elvégzett kókány munkát másnap aztán hivatalosan átadták az illetékes kerületnek, hogy a hibát szabály szerűen kijavítsák.
Volt rá nem egy eset, hogy a körfolyosós udvaron  6mm2 vezetéket mint szárító kötelet kötöttük át strangról-strangra szembe át a túloldalra, ....vagy zárlatot ezerszeresére patkolt késes biztivel lőttünk szét!!!!!
A plombákat úgy szaggattuk a mérőkről mint a meggyet! A pótlásuk abszolút hidegen hagyták az érintetteket. Rengeteg mérő kötés fellazulás, volt. Úgy turiztunk a ELMŰ dolgaiba mint gatyánkba. Csak a BFEM szekrény volt "tabu"!
Se biztonság se szabály nem volt szem előtt!
Télen még a vasalóval is fűtöttek a népek, úgy verték ki a biztiket, égtek a szövet szigetelések, kötések hogy ihaj.
Nagyobbat beletekerni,  tekerni egyet az égő dróton, aztán tovább a következő címre. A 63-as minden bírt!
Volt hogy napi 17-21 is volt egy műszakban.
Totál szakmai leépülés volt. Másfél évig bírtam aztán tipli! Nem akartam életfogytiglanig hűsölni! Egyedül a hálózatok felismerése, hibakeresési gyakorlatom fejlődött.
Hála istennek felszámolták a céget is! Kerületieket is a rendszerváltással. Csak az életveszély elhárítás volt valamennyire a lelkiismeretre bízva, amire a lehetőségekhez képest adtunk valamit is! (szig.szallag)
Ma már nagyon örvendetes, hogy az érintés és életvédelemre is sokat adnak és a szabályok betartását is szigorúan veszik!
Legyenek példa eseteim elrettentőek azok számára akik csak "kicsi" szabálytalansággal próbálkoznának a szakmában! Sok mindent meglehet úszni de nem biztos, hogy bejön!

Tisztelettel: bizserge
Cím: Re:Villamos balesetek
Írta: Wolfmaster Dátum 2013. június 17., 10:31:11 DÉLELŐTT
Úgy gondolom, hogy a szakmában az elkövetkező időszakban egyre több villamos balesettel fogunk találkozni. Ennek az oka a villamos képzések időtartamának drasztikus csökkenése. (OKJ-s felnőttképzés) Kevesebb mint 1 év alatt heti 2 alkalommal el lehet sajátítani a villanyszerelést. Ezt nem tudom kik gondolták komolyan, de a tapasztalat azt mutatja, hogy ez maximum annak sikerülhet, aki már a tanfolyam előtt mondjuk a munkájánál fogva valamilyen gyakorlati tapasztalatra tett már szert és elég jó műszaki érzékkel rendelkezik.
Következzen a történet amire alapozom az állításaim:
Adott két kolléga a cégnél, ahol karbantartóként tevékenykedem. Az egyik csoportvezető (érettségizett szakács-cukrász) a másik kolléga pedig minőségbiztosító (gimnáziumi érettségivel). (a szakmákat nem lenézés képen írtam, csak hogy érezhető legyen a villanyszerelő idegenség) A főnöknek az a gondolata támadt ( gondolom mivel ventilátorokat gyártó cég vagyunk), hogy erre a két pozícióra jó lenne valami műszaki végzettséggel is rendelkeznie a kollégáknak, ezért elküldte őket Veszprémbe (igen, a város nevét okulásul leírom, a szereplőkét inkább nem) egy gyorstalpalós villanyszerelő képzésre. Az óta mindig van min röhögnünk a cégnél! Még röhögünk, mert mindketten élnek, de ez nem a felkészültségükön múlik, de legfőképpen nem a felkészítő tanár-gyakorlati oktató hozzáértésén sem! A történethez hozzá tartozik, hogy beszámolóik alapján a csoport elitjéhez tartoznak, vannak a tanfolyamon náluk szerényebb képességekkel rendelkezők is. Csak egy-két példa, mely megesett a tanfolyamot. A hibákat inkább nem elemzem, úgy is elég egyértelmű azt hiszem.
A tanár felküldte a létrára az egyik tanulót, hogy vágjon el egy kábelt, a kismegszakítót már lekapcsolta. Végeredmény: szikraeső, remegő lábú diák lemászik a létráról. Nem olvadt a nyakába a csípőfogó, nem sült ki a szeme és nem rázta meg az áram. Szerencséje volt? De bizony ám! A tanár erre: ja, bocs, másik kismegszakítót húztam le.
Másik eset: a tanár behoz egy villanymotort. Viszonylag lassú forgású, nagy nyomatékú motor. Mondja, akkora a bika benne, hogy ezt nem lehet lefogni. A kolléga persze egyből: kihívás elfogadva! Mihelyst hozzá ér a motorhoz, kapja is el a kezét, merthogy ráz. Tanár mondja, az kizárt, Ő kötötte be a motort személyesen! A kolléga mit csinál? Meggyőződik róla, hogy tényleg ráz a motor! Na ezt ti hogyan tennétek meg?.... Igen, Ő megfogta még egyszer! Csak az után gondoltak rá miután másodszor is rázta, hogy ugyan már egy műszerrel nézzünk már rá. Természetesen feszültség alatt állt.
Másik kolléga egyik története: A tanár (igen, mindig szereplője a történeteknek!) küldte a munkatársam, hogy kössön ki egy fénycsőarmatúrát és bontsa le a kábelt. Természetesen a kismegszakító le van húzva. Az valóban le volt, ellenben a fém vezető csatornában volt egy elvágott kábel, melynek a fázisa a csatornához ért. A csatornához meg a kolléga. Enyhe bizsergés után elment a kedve az armatúraszereléstől.
Szintén az első kolléga története (a legsúlyosabb az összes közül): Kapcsolótáblán raktak össze csillag-delta indítást. Első lépésben a vezérlő áramkört rakták össze. Tesztelték, működött. A tanár ott állt a 2 srác mögött ellenőrizni mit csinálnak. Már csak a motor bekötése volt hátra, a kolléga húzta végig a kezét a kábelen, keresve a motorba bekötendő végét. A végét, majd mikor megtalálta a tenyerén 3 kis pötty keletkezett. Áramjelnek is hívjuk a szakmában. Ő személyesen 3 fázist zárt rövidre a tenyerével. Nem húzták ki a próbatáblát, nem feszültségmentesítették a tanár kérdése meg mi volt? Nem tudtad, hogy le kell kapcsolni? Azt nem értem minek áll ott mögöttük? A srác engem hívott fel, hogy mi a teendő ilyenkor. Mondom neki, hogy áramütéskor kórház, megfigyelés. A másik kolléga szerint teljesen beszart és elment az említett intézménybe ahol este 6-tól reggel 8-ig látták vendégül.
1 hónap sincs a vizsgáig, de egy forgásirány váltás, vagy egy csillag-delta indítás még kínai. Elvileg épületvillamosság szerelők lesznek (az egyikőjük a tanfolyam elején azt mondta: házvillanyszerelők és azóta is így hívjuk egymás között) A tanfolyam tematikája szánalmas. Szabványokról "tanultak" az elején, mikor még azt sem tudták mi a különbség a feszültség meg az áram között. A tanár már legendás, mert csak az ő csoportjukban a leírtakon kívül is történtek szerencsés kimenetelű balesetek, de ezen kívül is több éves múltra nyúlik vissza kiváló tanári munkája. Szerencsésnek tartom, hogy a két kolléga legalább megfelelő ismeretekkel rendelkezik ahhoz, hogy azt a döntést hozzák meg, hogyha nem nagyon muszáj az éleben többet ne nagyon nyúljanak villamos vezetékhez segítség nélkül. Szerintem mindketten alkalmasak lennének villanyszerelőnek, de nem ilyen forma oktatás után.
Hoppsz ez kicsit hosszúra sikerült, de ha esetleg villamos ipari tanulók olvassák szűrjék le a tanulságot: Nem biztos, hogy a tanár tudja mit tanít. A villannyal nem lehet játszani, mert megúszni 1-2X meg lehet egy-egy balesetet, de ha csak 1X-is elhagy a szerencse, akkor annak nagyon súlyos következményei lehetnek!
Cím: Re:Villamos balesetek
Írta: Könyves Kálmán Dátum 2013. június 17., 20:54:52 DÉLUTÁN
Többször elhangzott már, hogy ne politizáljunk, de ez megint egy olyan kérdés, (a szakképzés helyzete)ami sikerpropagandaként van előadva, közben meg soha nem volt még ennyire lent a színvonal. Azért szerintem nyugodtan kiírhatnád, hol vannak ekkora ászok az oktatók közt, nehogy véletlenül is ajánljuk valakinek vagy valaki gyermekének az itt leírt műintézményt. Sajnos a kevés jelentkező, aki a pályára menne, ilyen helyekre kerül, és vagy elmenekül, vagy csak egyszerűen nem kap használható tudást.
A munkahelyemen is lehet, hogy ezért kaptam azt a választ, mikor rákérdeztem a villanyszerelő tanuló oktatásának lehetőségére, hogy nagyon rizikós, nem vállaljuk be.
Hogy lesz utánpótlás?
Lehet, hogy sehogy. Ez nekünk lehet, hogy egy darabig még jó is lesz, és annyiért dolgozhatunk, amennyiért szeretnénk.
De a cégeknél már most létező probléma, hogy csak hónapok után találnak megfelelő szakembert, és a kieső időszakban vagy külsőssel dolgoztatnak, vagy megoldják a problémát, ahogy tudják-szakmaiságról itt már kár is beszélni.
Pl. CNC gépkezelő képzés fényévekkel jár a villanyszerelő előtt, érdekes módon meg tudták oldani...
Cím: Re:Villamos balesetek
Írta: nova Dátum 2013. június 17., 23:35:25 DÉLUTÁN
Hát ezeknek a tanulóknak legelőször a feszültség mentesítés lépéseit kellene megtanítani, csak ezek után kellene a többivel foglalkozni.
Az az érdekes, hogy nem vesznek fel baleseti jegyzőkönyvet az áramütésekor? Ebben hála istennek nincsen gyakorlatom, de amikor a kórházban bejelentkezik valaki akkor nem kérdezik meg a körülményeket?

ui.:
Idézetet írta: Könyves KálmánAzért szerintem nyugodtan kiírhatnád, hol vannak ekkora ászok az oktatók közt, nehogy véletlenül is ajánljuk valakinek vagy valaki gyermekének az itt leírt műintézményt.

Ezzel csak egy problémám van, nehogy a fórumot marasztalják el rágalmazás és egyéb címszavakat használva.

Mindenesetre nagyon durva történetek.

Nekem is voltak már olyan esetek, hogy a villanyszerelő azt mondta, hogy akkor lehet nyugodtan lehet kötni az adott kábelre. Én azért megmértem, persze nem volt feszültségmenetes.  :( Ilyen esetekkel azért találkozni, néha. Az már viszont nagy baj, hogy az oktatási területen megtapasztalják a tanulók az áramütést.
Cím: Re:Villamos balesetek
Írta: Zoli86 Dátum 2019. február 01., 07:31:49 DÉLELŐTT
Sziasztok!

Igen régi az utolsó hozzászólás, de két történetet meg kell osszak veletek:
Még jó 10 éve egy alumíniumöntödében (direkt nem írok cégnevet, mert még létezik) töltöttem a gyakorlatomat, ott sajnos gyakoriak voltak a 200A-es NH0-ás olvadóbetétek, néha nagyobbak is. Az egyik alján nem nyomatékkulcsal húzták meg a sarut, hanem csak találomra kézzel, persze terhelés kapcsoló nincsen, viszont a vezeték már szineződik, a hőmérő is ezt igazolta, úgyhogy egy szintén gyakorlatát töltő villlanyszerelő sráccal betét ki és ráhúzunk nyomatékkulccsal. Szegény fiúnak életében nem volt még a kezében NKI fogó, úgyhogy megmutattam neki bent a műhelyben egy kiégett betéttel és egy bekötetlen foglalattal mit, merre, hogyan. "Nos, akkor nézzük élesben..." gondoltam, odamentünk, ami megszakítóval volt bekötve lekapcsoltuk, de a betáp "élt", szegény nem látta rendesen, úgyhogy bedugta a fejét a szekrénybe, hogy oldalról lássa rajta van e a fogó rendesen... Egy öntödében nincsen csend éppen, de még a melósok is meghallották mekkorát ordítottam és a munkásnadrágnál fogva kirántottam a szekrényből (padlóra zuhanás+nagy ordítozás), ugyanis nem vette észre, hogy az egyik hajszála már két fázist összezárt, szerencsére csak a villant-> elégett helyzet volt, de remélem azóta megtanulta hogy nem dugjuk a fejünket feszültség alatt lévő szekrénybe.

A másik ugyanebben a cégben történt, hogy "valamelyik zseni" a hidraulika mágnesszelepeit beszerelte az elektromos vezérlés szekrényébe. Aki látott már közelebbről ilyet az tudja hogy kétféle tömítés létezik, az egyik már ereszt a másik majd ereszteni fog. Naná hogy "elpukkant" az egyik... Nem tudom kinek van meg az élmény, amikor megáll egy gép, kinyitod a vezérlőszekrény ajtaját és.... kidől belőle kb. 50liter hirdaulika folyadék... Tiszta szerencse, hogy a betáplálás a legfelső kalapsínre került és a folyadék szint a szekrényben nem érte még el, különben lett volna "csillagok háborúja" mire a másik végén az NH0 megszólal...

Talán először meg kellene tanítani a diákokat pár apróságra (érintés és munkavédelem), mielőtt kizavarják őket gyakorlatra, különben ilyenek történnek vagy a szakmai gyakorlatból csavarválogatás lesz (aminek szerintem semmi értelme, mintha az Ecserin vette volna a papírját).

Álljon itt tanulságként, hogy két tejfelesszájút nem hagyunk egyedül bóklászni és hogy Murphy sosem alszik... amiről azt hiszed nem történhet meg, az fogja a vesztedet okozni.
Cím: Re:Villamos balesetek
Írta: S/K Dátum 2019. február 01., 09:09:38 DÉLELŐTT
Második esetnél nem történt volna zárlat az olaj szigetel, de nem szakszerű volt a szerelés az biztos.
Köszönjük.