Retro villanyszerelő gyakorló panel

Indította petike199600, 2013. március 16., 10:59:57 DÉLELŐTT

Előző téma - Következő téma

petike199600

Ja,jó értem!
Már eszembe is jutott a rajzot elnézve. A tanárom pont ugyanígy rajzolta ( 1. verzió ) mint te pont azért amiért te is mondtad az előbbi hozzászólásodban hogy könnyebb legyen a huzalozás.
Már értem miért kellene másképp kötni,de ha nem haragszol meg ezt nem teszem meg mert  akkor több kereszteződés lenne a rajzon.
Remélem ez nem baj, de már megérte feltenni a rajzot mert már ebből is tanultam! Köszönöm szépen!
A rajzzal kapcsolatban van még valami hozzáfűzni valód?
A javított rajzot elfelejtettem.  ;) Bocsánat! :D

Marton

Egyenlőre nincs továbi hozzáfűznivalóm, sok sikert.

petike199600

Sziasztok!
A héten nem valami sokat voltam a fórumon.Kérdeztem az egyenáramú motor fordulatszám változtatása témában de hát nem kaptam választ.Kaptam egy potmétert rátettem a motorra csak az a baj vele hogy vagy úgy forog mintha direktben rá lenne kötve vagy ha letekerem akkor megáll.Szóval nagyon érzékeny.Ebben kértem segítségeteket hogy hogy kell megválasztani hogy milyen poti kell hozzá. Ha valaki esetleg tudja az légyszíves ossza már meg velem tudását. Hogy kell eleve kiszámolni hogy mekkora kell hozzá.
A fordulatszám témához feltettem hogy mekkora áramot vesz fel és 6V-os adapterről megy.
Na visszatérve a témához elkészült az iskolai RETRÓ panel.Forgásirányváltás van bekötve.Volt rajta motor is csak azt lekötöttük róla mert kellett másnak is.
Feltettem a képeket.
Várom a panelről a kritikákat ( Mert tudom hogy a mesterszemek találnak hibát ).Egyébként terített szerelés.
És várom a válaszokat a potis dologra.
Köszönöm szépen!

Üzenet összefûzve: 2013. március 21., 07:08:48 DÉLELŐTT

Nem tudom feltenni a képeket mert azt írja ki hogy a feltöltési könyvtár megtelt.
Mit tegyek NOVA ?

nova

Idézetet írta: petike199600 Dátum 2013. március 21., 07:08:12 DÉLELŐTT
Nem tudom feltenni a képeket mert azt írja ki hogy a feltöltési könyvtár megtelt.
Mit tegyek NOVA ?

Semmit nem kell tenned, a visszajelzés bőven elég volt. Megnöveltem a tárterületet.  ;)
Most már működnie kell. Köszönöm a visszajelzést.
Villanyszerelõ fórum szabályzat - Kezdő fórumozók figyelmébe! - Közlemények

Privát üzenet funkció nem szakmai kérdések megválaszolására van fenntartva!

Villanyreszelő

Idézetet írta: petike199600 Dátum 2013. március 21., 07:08:12 DÉLELŐTT
Sziasztok!
A héten nem valami sokat voltam a fórumon.Kérdeztem az egyenáramú motor fordulatszám változtatása témában de hát nem kaptam választ.Kaptam egy potmétert rátettem a motorra csak az a baj vele hogy vagy úgy forog mintha direktben rá lenne kötve vagy ha letekerem akkor megáll.Szóval nagyon érzékeny.Ebben kértem segítségeteket hogy hogy kell megválasztani hogy milyen poti kell hozzá. Ha valaki esetleg tudja az légyszíves ossza már meg velem tudását. Hogy kell eleve kiszámolni hogy mekkora kell hozzá.
A fordulatszám témához feltettem hogy mekkora áramot vesz fel és 6V-os adapterről megy.
Na visszatérve a témához elkészült az iskolai RETRÓ panel.Forgásirányváltás van bekötve.Volt rajta motor is csak azt lekötöttük róla mert kellett másnak is.
Feltettem a képeket.
Várom a panelről a kritikákat ( Mert tudom hogy a mesterszemek találnak hibát ).Egyébként terített szerelés.
És várom a válaszokat a potis dologra.
Köszönöm szépen!

Üzenet összefûzve: 2013. március 21., 07:08:48 DÉLELŐTT


Üdv Petike!

Én azt gondolom hogy logarritmikus (hirtelen növekvő) karakterisztikájút próbáltál,ezt multiméterrel meg tudod nézni,vagy egyes potikra rá van írva hogy log,vagy lin. ellenállás mérővel mérsz a Poti középső lába,és bármelyik másik két  szélső láb között,lassan forgatva a csúszkát,látni fogod,hogy hirtelen megnő-e,vagy lassan növekszik,neked az utóbbi kéne,tehát lineárisra lenne szükség.

petike199600

Köszönöm a válaszodat Villanyszerelő!
Megnéztem úgy ahogy mondtad és nem hirtelen növekszik hanem csak fokozatosan.
Nem tudom mi lehet a hiba.

nyaki

Üdv Villanyszerelő!
A lineáris és a logaritmikus potinál tévedésben vagy.
A lineáris (A típus) onnan ismerszik meg, hogy ha középállásba teszed, akkor a középcsapolás és a két végpont között egyenlő ellenállást mérsz.
A logaritmikusnál (B típus) középállásban a két végpontot nézve  az óramutató járásával ellentétes oldalon sokkal kisebb az ellenállat, mint a másik oldalon.
Mindez annyit jelent, hogy a szokásos használatát feltételezve, az óramutató járásával azonos irányban feltekerve először nagyon kis ellenállással indít, majd exponenciálisan nő.
Létezik egy másik fajta logaritmikus poti is, amit "S" jellel szoktak jelölni. Ez pontosan fordítottan működik, mint a B típusú poti, tehát az óramutató járásával ellentétesen exponenciálisan nő az ellenállása. ;)

petike199600

Nyaki!
Esetleg neked van valami hasznos tanácsod a gondomra?  :P
Köszönöm!

nyaki

Mivel csupán 10mW a motorod teljesítménye, bármely B típusú fémréteg poti megfelel erre a célra, ugyanis azok teljesítménye 0,25W-1W közötti teljesítményben kapható, bármely elektronikai szaküzletben.
Mivel a megadott elektromos adatok forgás közben adódtak, meg kellene mérned a felvett áramot úgy, hogy megfogod a tengelyt , azaz ne forogjon a motor. Az így kapott áramot kellene ideírnod, valamint azt, hogy mennyire akarod leszabályozni, így már pontosabb értéket is tudok írni a potira. :)

petike199600

Na megcsináltam azt amit kértél maximum 50mA -ig ment fel az áram.De azt is úgy hogy hagytam hagy forogjon és hirtelen megállítottam akkor ugrott fel majdnem 50mA-ig.
A fesz 6V egyen.
Ha nem lenne túl nagy kérés leírnád nekem hogy hogy számolod ki ebből hogy milyen poti kell?
Érdekelne.Köszönöm szépen hogy foglalkozol a témával!
Ja és még egy: Hogy hogy "B"-s potméter kell?