lakokocsi halozatok kiepitese

Indította Hubzol, 2016. szeptember 06., 21:57:44 DÉLUTÁN

Előző téma - Következő téma

Hubzol

Udvozlok mindenkit, a kerdesem elegge komplett, egy lakokocsi 220v es 12v-os halozatanak kiepitese.
Elore megakarok venni szinte minden alkatreszt, csak informaciot nem talalok sem konyvben sem interneten, ezert fordultam a forum olvasokhoz. (inverter, aksi, 220as focsatlakozo mar megvan)

A lakokocsiban lesz egy 120 AH 800A akkumulator.
A vontato kabel egy 13 pines kabel amibol egy vezetek elvileg 12 v-ot biztosit  az autobol mialatt kozlekedek, amin uzemelhet elvileg a huto pl...
Vennek egy 3000W-os invertert ami ugye 12 voltbol csinal 220-at.

1. Megoldhato e hogy a 12v-os vezeteket rakotom a lakokocsi aksira tehat mig vezetek addig is toltodik?
2. 12v az  autobol/ha all akkor csak az aksibol az inverterbe amivel uzemeltetnem a haztartasi hutot(220v) es egyebet mint mikro, tv, ha esetleg vadkempingeznek egy ejszakara...
3. Hogyan hozom ossze ezt a halozatot egy kulso 220as konnektorral amit kempingben csatlakoztatnek a lakohoz?

220V halozat: mekkora biztositekok kellenek ha 4 aramkorrel szamolok, bar lehet kevesebb is eleg:
- huto 28W 0.12A  (1.kor)
- mikro 800W 3.7A  (2.kor)
- futes 270W 1.5A  (1.kor)
- klima 3300W 5,1-15A   (4. kor)
- tv 55W 0.25A+antenna (3.kor)
- mindegyik aramkorben 2-2 konnektor pluszban

Milyen biztositekok es vezetekek kellenek a 12Vos halozathoz:
- halogen spot lampak kb 15 db 50W teljesitmenyuek 6 aramkorrel szamolok
- ventillator 14W
- radio+ 4 hangszoro 3.5A
- vizpumpa 4.5A
Plusz a lakokocsi kulso lampaihoz celszeru e 12voltos biztositekokat beiktatni a 1,5mm-es 21A-es vezetekekhez.

Barmilyen tanacsot elfogadok, csak azt ne irjatok hogy forduljak villanyszerelohoz, mert nem talalok aki ertene ilyenhez es amugy sem allnak szoba velem, mivel ez nem "nagy munka"...
Koszonom

nyaki

Véleményem szerint egy ilyen akksival nem sok(k)ra fogsz menni. :)
Én egyszer csináltam, egy IVECO kisteherből átalakított lakókocsit, inverteres/hálózati táplálással. Jó bonyolult szerkezet lett, mitagadás. Volt abba minden, ami szem-szájnak ingere, de a tulaj mindenből a legtakarékosabbat vette meg, mert Ő szó szerint lakásnak használta.
Emlékeim szerint a gjmű.-be a gyári generátor helyébe valami bika generátor tettünk, hogy a jármű saját akksiját és a 2db párhuzamosan kötött 12V/100Ah-s felépítményhez tartozó akksikat is tudja tölteni menet közben, valamint az állandó üzemű szinuszos, 3kW-os inverter által működtetett hűtőgépet is el tudja látni elegendő szuflával, miközben minden egyéb 230V-os fogyasztót kikapcsolva tartott.
Volt a generátor és a lakókocsi akksik közé beépítve egy méretes 12V/250A-t tudó kézi működtetésű kapcsoló. Ezt a kapcsolót akkor kapcsolta ki, amikor megállt és abból a célból, hogy a gjmű. akksiját ne tudja lemeríteni. Amikor olyan helyre került, ahol volt 230V-os hálózat, akkor a felépítmény oldalán kialakított csatiba vezette és a beépített különálló bika akksitöltővel folyamatosan töltötte a lakókocsiakksikat, miközben az inverter folyamatos üzemben volt és az látta el a szeparált 230V-os lakókocsi hálózatot energiával, nem a közvetlen hálózati 230V. Egy mágneskapcsolóval meg tudtam volna oldani az automatikus átkapcsolást is, de a tulaj kimondottan így kérte.
A fűtés vitte volna el a legtöbb villamos energiát, ezért a villamos üzembiztonság és a fagyáskárok elkerülése végett, a fűtést egy Ebersprecher kályhával oldotta meg. Klímaberendezése nem volt. A fénycsöves világítások és a multimédiás berendezések 12V-os üzeműek voltak.
Ebben a felállásban több, mint 7 évig használta napi rendszerességgel, minden meghibásodás nélkül, majd eladta az egész kócerájt.

Zsolt718

Figyelemre méltó probléma gyűjtemény...
Amit nyaki kolléga írt, azzal teljesen egyetértek (értékeltem, hogy az inverternél megemlítette a színuszos kivitelt, mert volt aki PC-s inverterrel próbálkozott - persze ilyenről motor nem működik. Még nagyobb baj van a mikrosütőnél, ahol az egydiódás feszültség-kétszerezés miatt csúnya dolgok történnek.)
Mindennek alapja a számolás, ami egyszerű, nézzük a 12V-os akkut, ami 120Ah-ás.
Ez azt jelenti, hogy 12A-rel képes táplálni 10 órán át a fogyasztókat.
A halogén spot lámpák kb 15 db 50W = 750W, ami 62,5A 12V-on! Ez több mint ötszöröse az akkudból tartósan kivehető áramnak - és ez nem azt jelenti, hogy csak ötödannyi ideig bírja, hanem legjobb állapotú aksinál talá egy órát! Javaslom a világítást LED-ekkel, vagy elektronikus előtétes fénycsővel megoldani.
A magam részéről a 230-as hálózatot kiépíteném a megszokott módon: ha csatlakoztatva van külső forrás, akkor minden mehet ahogyan az bírja, ha akkuról kell járatni, akkor egy átkapcsolóval tenném rá az invertert - ez a kapcsoló választaná le a külső bemenetet is. A kényelmet szolgálhatja egyedileg kialakított kizáró kapcsolás - ami nem engedi több nagyfogyasztó együttes üzemét.
A gk felőli 12V-ot egy nagyteljesítményű schottky diódával rákötheted az akkura töltés céljából, de ilyenkor meg kell oldani, hogy fogyasztót ne lehessen bekapcsolni, ill. azok bekapcsolása le kell válassza a töltést, nehogy a gk akkuból is legyen fogyasztás (amit a vezeték sem bírna).
Biztosítók: nem a fogyasztó a számolás alapja, hanem a vezeték - hiszen azt védi a tűztől, nem a fogyasztót. Minden olyan csatlakozásra tennék, ahol vezeték-keresztmetszet csökkenés van, a kisebbnek megfelelő értékűt.
Mivel az akku és inverter már adott, csak megemlítem, hogy az egészet inkább 24V-ra tervezném, ahol a vezeték keresztmetszetek a felére adódnak (azonos teljesítménynél).

nyaki

Ja, majd elfelejtettem. ::)
A HMV-t is az Ebersprecher kályha állította elő, merthogy egy csilli-villi zuhanykabin is volt a "csigaházban" :).