Sziasztok!
A héten elkezdünk majd tömszelencével szerelni de fogalmam nincs hogy hogy kell.
Amire kiváncsi lennék:
-Tömszelencéknek mekkora lyuk kell?
-Elosztószekrényeken mivel szoktátok a lyukat kivágni?
Egyenlőre ennyi majd ha eszembe jut még valami szólok.
Esetleg ha valami képet vagy videót tudnátok feltenni az is nagyon jó lenne.
Köszönöm szépen!
Szerintem ha beütöd a keresőbe hogy "tömszelence méretek" biztosan találsz egy csomó oldalt. de nézzük a gyakorlati részét:
- A tömszelencének akkora lyuk kell, amekkorába a tömszelencét be tudod dugni úgy, hogy ne sérüljön a menet, vagy ne legyen túl nagy sem, hiszen a lényeg hogy megfelelően tömítsen az átvezetésnél. Tudom béna válasz, de rengeteg méretű tömszelence van. A régebbi PG sorozatból talán PG7-PG48-ig, újabban az M sorozat van kibontakozóban, mely megfelel a metrikus méretnek, azok M12-M63 méretig léteznek. Vannak tömszelencék külön robbanásbiztos berendezésekhez is. Tehát első lépés a megfelelő méretű tömszelence kiválasztása, nyilván az alapján, amilyen kábelt szeretnél rajta átvezetni. Ez több gyártó oldalán táblázatos formában megvan. Nem reklám, hirtelen ezt találtam:(http://catalog.obo-bettermann.com/cps/rde/xbcr/SID-07C6C62E-47E9F91A/obo-bettermann/download/hu-hu/2-20110509-094236.pdf) Ezután a tömszelence méreténél 0,5 -1 mm-rel nagyobb lukat készítesz. 1-2 luk esetén, vagy könnyű műanyag szekrényeknél egy egyszerű lépcsős fúró is megteszi, az elég megfizethető és univerzális több mérethez, de forgács képződik fúrás közben, ami megsértheti a festést, illetve fontos a szerszám kenése, tehát körülményesebb. Ha precíz, pontos, és sok lukat kell készíteni, akkor van speciális törőéles tömszelencelyukasztó szerszám (www.hidramix.eu), melynek egy központi furatot készítve a vágószerszámot felhelyezed a szekrény két oldalára, átdugod a központi csavart, és azt meghúzva "tiszta" furatot kapsz. Ebből minden mérethez külön meg kell vásárolj 1-1 szerszámot, darabonként több ezer forintért.
Én is az OBO katalógusát akartam ajánlani. Nagyon hasznos leírások találhatóak benne. Csak pontosítanám Fecó alapos írását, hyogy a metrikus tömszelencék sorozata a katalógus szerint M6...M75-ig léteznek.
Én jellemzően még a Pg sorozatot használom, ehhez egy speciális, ezen mtömszelence furatméreteknek megfelelő lépcsősfúrót használok nem pedig az általános 2mm-es lépcsőzésűt.
Köszönöm a kiigazítást, sokáig Mi is lépcsős fúrót használtunk, univerzális, viszonylag jó áron lehet kapni egész jó minőségűeket. Akkor volt muszáj áttérni, amikor egymás után már a 3.-4.-ik fémszekrényen kellett kivágni 30-40 lyukat :) Tavaly beszereztünk a Hidramix-től egy M sorozatú törőéles lyukasztókészletet, és pluszban a 22 furatú nyomógombok és lámpákhoz egy kiegészítő betétet. Az aktuális munkákon bejött az ára, de valóban, általános használatra sokáig használtuk a lépcsős fúrókat...
Akkor ezzel a lépcsős fúróval jól meg lehet csinálni a helyét?
Igen, de figyelned kell hogy a keletkező fémforgács ne sértse meg a fémszekrény festését (leragasztod a szekrényt), illetve lassú fordulaton, nagy nyomatékkal használd a fúrót, hogy ne égjen meg a lépcsős fúró éle. Fúráshoz Én szoktam használni vágó-fúró-üregelő spray-t, így hűtöd és kened a szerszámot, de ügyelni kell, hogy ne áztass vagy kenj össze mindent. A lépcsős fúró kúpos kialakítású, fúrás közben folyamatosan ellenőrizni kell a méretet, elég egy óvatlan mozdulat, és egy mérettel beljebb ugrik, máris nagyobb lesz a lyuk. Többféle praktika is van, hogy ne ugorjon a fúró, ütköző, színjelölés a lépcsőn, stb, de mindenképpen több figyelem kell.
Igazából én műanyag szekrényre értem a kérdéseimet.
Pl.: Lakáselosztó
Ebbe az anyagba belekap ez a fúró?
egy 3X2,5mm2-es kábelnak mekkora tömszelence kell és ennek mekkora lyuk?
Köszönöm szépen!
Amúgy még annyi kérdésem lenne hogy ezeken a műanyag elosztószekrényeken szokott kijelölve lenni lyuknak a hely.
Ezt kell kifúrni a lépcsős fúróval?
A sorját a műanyagról le lehet kaparni késsel is nem?
Köszönöm szépen hogy törődsz a kérdéseimmel.
Mivel a lépcsős fúró a fémszekrényhez is jó, a műanyaghoz kifejezetten ajánlom, egy új, éles fúró úgy "beleharap" a műanyag szekrénybe, hogy szinte kicsavarja a kezedből a gépet! Hogy mekkora tömszelence kell a 3×2,5 mm2 kábelhez? Akkor most úgy csinálok veled, mint a tanulóimmal szoktam, nem mondom meg, hanem keresd meg a neten! Több gyártó is szerepelteti a kábeltípusok és keresztmetszetek mellett a kábel átmérőjét is! Ha van kábelátmérőd, akkor az általam felrakott OBO-s katalógusból kiválaszthatod a megfelelő tömszelencét! Több megoldás is lehet jó! Ha van a műanyag szekrényen perforált, vagy kikönnyített lyuk, akkor azt nem kell fúrni, egy csavarhúzó segítségével kitörheted a kikönnyített részt. De légy körültekintő, alaposan vizsgáld meg, hogy a kitört lyukhoz van-e megfelelő tömszelencéd, és jó-e a kábel hozzá! Visszacsinálni nem tudod. A műanyagnál annyira nem veszélyes a sorja, nem olyan éles mint fémszekrénynél, könnyen igazítható utána késsel. Ja, és a műanyaghoz nem kell spray :)
PG 13,5 is jó meg a 16-os is meg az M20-as is jó nem?De a PG 13,5 és az M20 ugyanaz a méret nem?
Ezeknek akkor hanyas lyuk kell?
petike, ha -egyébként helyesen- Mű.a szekrényt használsz, abból inkább olyat végy, melyen van vagy kalapáccsal, ill csavarhúzóval kitörhető kikönnyített Pg kör, vagy ami még jobb (pl hensel KV sorozat) gumimembrános kábelbevezető teteje/alja van. Persze, sokszor előfordul, hogy olyan mű.a szekrényre kell tömszelencét tenni, ahol semmi nem áll rendelkezésre. Én ilyenkor egész egyszerűen körberajzolom a tömszelence menetes nyakát és addig tágítom a fúróval alyukat, ameddig pont akkora nem lesz, hogy a menetes nyak beleférjen. Ami pedig a kábelméret vs tömszelence méretét illeti; én soha nem szoktam pont akkora belső nyakátmérőjű tömszelencét használni az adott kábelhez, melybe az beleszorúl, hanem inkább olyat, melyben lötyög a kábel és a megfelelő tömítettséget majd elvégzi a gumikarika, amikor ráhúzod a sapkájkát! Arra vigyázz, hogy mielőtt bekötöd a kábelt, a sapit előtte húzd rá a kábelre, mert különben kötheted ki, mint ahogy én is jártam így 1x, 2x, főként amikor már kissé fáradt voltam, de a szereléssel végezni kellett. :'(
Íme az általam fenemód imádott hensel KV, illetve egy Pg (régebben Pm) táblázat:
De te is ezt a lépcsős fúrót használod ilyen eseteknél?
Nem, mü.a szekrényt, tokozottat sima fúrószárral szoktam megfúrni, lépcsőst csak lemezszekrényhez használok. Tökéletesen kifúrható egy átlag mü.a oldala, teteje egy megfelelő (10,12,16) méretű fúrószárral úgy, hogy addig tágítod,ameddig a berajzolt körig nem jutsz. Ez csak azért jó, mert kerülhetsz olyan helyzetbe, hogy épp nincs ott a lépcsőzetes és akkor nehéz lesz boldogulni egy sima fúrószárral, ha már azt megszoktad.
Szebb és gyorsabb munkára azért inkább a lépcsős fúrót ajánlom. Ha gyöngített a doboz kisebb az esélye kitörésnek. :)
Nem árt ha van egy mondjuk 8 mm átmérőjű turbómaród a furatokat simítására (ha nincs nálad a lépcsős fúród)
Egy gyakorlott villanyszerelő sok-mindent meg tud oldani, de gyakorlati tapasztalat híján Én is a célszerszámra szavazok. Sok fúrógépbe (főleg akkumulátoros) csak 13 mm-ig (vagy néha csak 10) tudsz befogni fúrószárat, tehát egy 16 vagy 20 mm-es szár már nehézkes lesz. A rutinos szakiknak van ugyan 16-os esetleg még nagyobb fúrószáruk, aminek a tokmány felőli része le van esztergálva kisebbre, de szerintem petike még nem szerelkezett fel hasonlóakkal :) Otthon gyakorolhatod hogyan tudsz egy 13-as fúróval 25-ös lyukat készíteni, de a megrendelőnél elsőre sikerülnie kell majd. A lépcsős fúró 5-6 ezer forint körül beszerezhető, 1 elosztószerelés alatt szinte visszajön az ára, Én mindenképp javaslom :)
Tehát akkor a végső javaslat a lépcsős fúró.
Láttam ilyet makitából 6000ft-ért,ezt majd megvceszem.
Van egy Black and Decker akkus fúróm abba majd beletudom fogatni?
És akkor ezzel a lépcsős fúróval belefogatva az akksisba tudok majd 25-ös lyukat IS készíteni?
10mm-est lehet belefogatni maximum.
Köszönöm szépen!
Többféle lépcsős fúró létezik, a 25 mm valószínűleg nem lesz gond. Viszont a tokmány elég kicsi a gépeden, lépcsős fúró vásárlásnál egyeztess, van olyan típus, ami csak a 13-as tokmányba megy bele....
Továbbá csak olyan lépcsős fúrót vegyél melynek a befogandó szára három ponton le van marva, hogy a tokmányban ne forogjon meg.
Hali!
Lépcsősfúró használatához erősen ajánlott a min. 25Nm-es nyomatékot produkáló 2 sebességes akkus fúró. A B&D sajnos nem ezek közé tartozik.
230V-os kis fúrógéppel nem lehet?
Mennyire lenne rossz a Black and Decker akkus fúróm?
Már hogyne lehetne, csak nem eléggé praktikus a használata.
Mi a típusa a B&D-nek?
Értem itt egy link az aksisról: http://www.mall.hu/akkus-szerszam/blackdecker-epc12ca (http://www.mall.hu/akkus-szerszam/blackdecker-epc12ca)
Igen, egy 2 sebességes gép jobb lenne, de valahol mindent el kell kezdeni. Én elég fiatal vagyok, de fúrtunk gúman táblát cigány-fúróval, és tekerős amerikánerrel is. Használtunk úgynevezett "pergős csavarhúzót", melyet előre nyomva forgó mozgássá alakított a szerkezet, így lehetett behajtani a csavart. A tiplinek a helyét nem vídia fúróval, hanem kalapáccsal és "tipli vésővel" csináltuk. És még lehetne sok-mindent sorolni. Egyet értek nyaki kolléga felvetésével, de ha a szerszámodat megtanulod a lehetőséghez képest maximálisan kiismerni, és professzionálisan kihasználni, elég jó hatékonysággal tudsz majd dolgozni. Aztán ha a bevételi oldal javul, nem elsörözni a pénzt, hanem jobbítani a technikát :) Akkor eltelik majd 8-10 év, és mosolyogva fogsz visszagondolni az első B&D kis fúrógépedre :)
Nem akartam beleszólni ebbe a témába.
Itt a lépcsős fúró alkalmazásán és már arról megy a vita, hogy milyen fúrógépbe, milyen tokmányba helyezzük azt.
Szeretném megjegyezni, hogy ezek alkalmazásával még nem lesz tömített a szerelés.
Sokkal inkább tömített lesz, ha először megmérjük a tömszelence menetének külső átmérőjét, ehhez választjuk meg a szerszámot (de lehet ez körkivágó is), és gumitömítést használunk.
A régebbi tömszelencékhez ezt adták. Az új gyártmányoknál ez általában hiányzik.
Pótolni lehet gumigyűrűvel, "O" gyűrűvel. Ez esetben a tömszelece rögzítésénél kapunk egy IP védettséget, mely lehet akár IP 54-es is. A lényeg, hogy a gyártmány belsejébe a por és a nedvesség ne hatoljon be.
Úgy gondolom ez esetben beszélhetünk tömített szerelésről.
Ehhez még hozzátartozik a tömszelence helyes megválasztása, melynek "csavarzatát" meghúzva, a tömszelence gumija a kábel megfogásával biztosítja a tömített szerelés másik részét.
Mivel nem csak a tömszelencét kell tömítetten a szekrénybe, kötésdobozba szerelni, hanem a csatlakozó kábelt is. ;)
Köszönöm ezt a hangulatjavító hozzászólást Fecótól.De azért ezzel a kis aksissal is megtudom csinálni a furatokat nem?
Köszönöm Szépen!
Sziasztok!
Tanárommal kitaláltuk, hogy megcsinálom ezt a szakmai versenyfeladatot amiről korábban már beszéltem valamelyik témában,de most nem ez a lényeg. Van egy Hensel MI 72431 szekrényünk ebben fogok szerelni.
Ennek van már kikönnyített tömszelence hely. Az lenne a kérdésem,hogy a pl.: M25-ös helyre tudok-e fúrni a lépcsős fúróval olyan furatot ami nekem kell anélkül, hogy kitörne a dobozon a kikönnyítés. 3X1,5mm2 és 5X1,5 mm2 kábellel fogok szerelni aminek tudomásom szerint jó lenne a PG16-os tömszelence aminek 23-as furat kell. Vagy eleve jó ennek a tömszelencének az M25-ös kikönnyítés? Nem fog benne csúszkálni? Azonban hiába van M25-ös kikönnyítés,ez nem lesz elég mert a tetején fog bejönni az összes kábel ami 6db az említett méretekből de a szekrény tetején csak M25-ös könnyítés van. Van még mellette egy M40-es és egy M50-es könnyítés, amire visszatér az első kérdésem tehát, hogy erre tudok e fúrni a lépcsős fúróval.
Remélem érthetőek voltak a kérdéseim.
Várom a válaszokat!
Köszönöm szépen!
Petyó, ez egy 3 fázisos mérőszekrény, bár ebből is létezik több "alfaj", de gondolom a kérdéses az a Pg kikönnyítéses?! A sok-sok Pg kikönnyítés közt nincs véletlenűl olyan Pg szám, mely neked jó, mert az általad felsorolt MT /MBCu? kábeleknek bőven elegendő a Pg13.5, max a 16-os tömszelence kikönnyítés? Ilyen nincs azon az MI-n?? Az a gáz, ha elkezded szétfúrni a kikönnyítések közti normál falvastagságú részt, akkor ott meggyengűl az anyag és esetleg repedhet, sőt ki is törhet egy darab az oldalfalból, melyet utána helyrepofozni nem egyszerű! Velem is előfordult 1x -igaz, nem hensel MI-vel, hanem EMT-vel- ,hogy nem volt jó az annak oldalfedelén rendelkezésre álló választék és elkezdtem kifúrni egy -tán Pg 29-es nagyságú- furatot, lett is nagy reccs a végén, úgyhogy kénytelen voltam pillanat ragasztózni. Szóval, amennyiben mégis új nyílást kell fúrnod, azt nagyon óvatosan tedd!! Sok sikert!! ;)
A tömített szerelés nem egyetlen és kizárólagos kérdése a tömszelence és annak beépítése, hanem a fedelek ajtók és rögzítőcsavarok megoldása és használata is. Egyébként senki sem említi a faiparban alkalmazott kitűnöen adaptálható, 8-50mm -ig kapható fortszner fúrókat. Ezek még a üvegszáltöltetű műanyagokkal is elbírnak, vékony a menesztőszáruk, alacsony fordulaton is használható és nem közömbös hogy előfúrt furattal ,de önmagába is önvezető. Természetesen fémekre más eszközt a speciálisak köszörült élű un. lemezfúró szolgál, ez akár több cm-es öntvényeknél is használható, mert a köszörüléstől függően, igaz kis hatékonysággal kis nyomatékú fúrógépben is alkalmazható ez a fúró úgyszolván egy tárcsát fúr ki a fémanyagból miközben azt vezeti az utólsó pillanatig megmaradó középrész. Én 0,6-2mm-es lemezekhez évtizedekíg használtam, igaz nem terepi munkákhoz. A furatok sorjátlanítására és kismértékű bővítésére farúdra tekerek vagy ragasztok csiszolóvásznat, természetesen ez csak műanyagokhoz jó. Fémek esetén jó élesre köszörült háromélű hántolótóval sorjálanítok. A dobozok nem kívül vezetett rögzítőcsavarjait a hozzávaló gomibetéttel lezárom a csavar fejüregében, vagy azt FBS-el töltöm ki. Túlnyomásos szereléshez robbanásveszélyes helyeken vagy tisztatereknél, ahol helyenként a vákumtömörség is követelmény lehet, nem tömszelencét hanem hornyos gumidugót használtam mert a gyári tömszelencék gáztömörsége sosem volt megfelelő. Az ilyen egyedi munkáknál vagy robbanóanyagipari speciális átvétel, (bizottság) adta áldását a kész berendezésre, gyógyszeriparnál a GDP specialista "validált", tisztatereknél a illetékes technológus vizsgálta a vákum, vagy túlnyomás szerenti megfelelést. A sokerű kábelek túlnyomásos védelemnél nehezen felfedezhető hibát okoztak mivel az erek közöt nagyon sok levegő vagy nitrogén elszökött és emiatt a túlnyomás gázkimaradásra nagyon hamar megszűnt és a nyomásfigyelő a berendezést lekapcsolta tápellátásról. A túlnyomásos villamos elosztók és kezelőterek a müszaki személyzete és az üzemviteli dolkozói között örökös háború volt a nyitva felejtett zsilipajtók miatt.
Köszönöm a válaszotokat!
Gyurmaúr!
Nem Pg kikönnyítés van hanem metrikus. Legutóbbi gondolatmenetem alapján az lenne a legjobb megoldás, hogy a tetején van 5db M25-ös kikönnyítés. Ezt felhasználnám. Ezzel kapcsolatban a kérdésem, hogy jó-e az M25-ös kikönnyítés (tehát ennek 25,5mm-es a furatja) a Pg16-os tömszelencének?
Ha jó lenne akkor elvileg jó is lenne mert akkor az utolsó 6. kábel az meg az oldalán jönne be szintén M25.ös kikönnyítésen Pg16-os tömszelencén keresztül jönne be.
Tehát a fő kérdés jó-e a 25,5 mm-es furat a Pg16-os tömszelencének?
És a második kérdésem, hogy jó-e az 5X1,5mm2-es kábelnak a Pg16-os tömszelence?
Köszönöm szépen!
Lehet, hogy butuska a kérdésem, de miért kell egy MI 3 fázisú mérőszekrénybe ilyen temérdek mennyíségű Pg16-os tömszelencét beapplikálni??? az M25-ös kikönnyítés -most nincs előttem- ha jól emlékszem a Pg21-es tömszelencéhez való, viszont az a méret már túl nagy az 5x1.5-ös MBCu-nak, tehát abban már lötyögne a kábel, hiába húznád meg tökig a tömszelence "koronáját". Ha pedig kitöröd az M25-ös kikönnyítést, akkor a Pg16-os tömszelence fog lötyögni benne és ha vért pisálsz majd, akkor sem fogod tudni úgy bele tenni, hogy az körökörösen passzoljon! Figyu, ha mindenképpen tele akarod pakolni az MI-t Pg16-okkal, akkor próbáld meg az M25-ös kikönnyítéseket előszőr kisebb -mondjuk 10-es- fúrószárral előfúrni és azt követően használd a végső méretre használatos fúrót, úgy hogy előtte filctollal rajzold körbe a Pg16-os alsó menetes nyakát, hogy a lehető legpontosabb legyen a furat nagysága, pozíciója. Igen, jó neki, sőt még a 13.5-ös is elég, főként ha MBCu!