Akkumulátor állványok földelése

Indította nova, 2011. augusztus 22., 21:07:15 DÉLUTÁN

Előző téma - Következő téma

nova

Akkumulátor állványok földelésével kapcsolatban lenne kérdése, hogy milyen módon oldanátok meg?

Az állvány darabokból összeszerelt, amelyek egymáshoz csavaros kötéssel vannak rögzítve. Az összeszerelt akkumulátor állvány 3 méter hosszú összeszerelve, 1,8 méter magas. Felülete festet, vastag festék réteg (szinterezés). Az  akkumulátorok sorba vannak kötve 2x438 DC volt. Az akkumulátor állványok szélére szerelt akkumulátor megszakítókat tartalmazó fém szekrény földelve van.

Kérdésem szerintetek az állványt be kell kötni az EPH-ba, ha igen milyen módon?
Villanyszerelõ fórum szabályzat - Kezdő fórumozók figyelmébe! - Közlemények

Privát üzenet funkció nem szakmai kérdések megválaszolására van fenntartva!

nova

Mivel nem igazán érkezett válasz :( beillesztek egy képet melyen látható az állvány lába és az akkumulátor állvány elemeinek egymáshoz rögzítése. Hátha ez alapján jobban el lehet képzelni a szerkezetet. :)

Villanyszerelõ fórum szabályzat - Kezdő fórumozók figyelmébe! - Közlemények

Privát üzenet funkció nem szakmai kérdések megválaszolására van fenntartva!

Gyurmaúr(fi-relé)

Nova, egy dolog nem világos számomra, mégpedig az, hogy a fémszekrény milyen módon van földelve? EPH-ra van rákötve valamilyen bika méretezésû zöld-sárgával? Mert ha igen, akkor szerintem a legegyszerûbb magát a vázat mondjuk egy 1 méter hosszú, 6-os esetleg 10-es MKH-val rákötni a szekrénynek arra a pontjára, ahol rögzítve van az ?EPH-ból?, vagy a földelõhálózatból érkezõ földvezeték. Mi a véleményed???
Én pl abban a gépházban, amelyrõl a múltkor feltettem azt a képet, ott ugye egész egyszerûen felfûztem egy 6-os MKH-val a különbözõ fémes cuccokat és az egészet bekötöttem az IDE földsínjébe, mely ugye össze van egyrészt kötve a fõelosztóval és annak fõ földsínjével, másrészt a gépház mellett levert 2m hosszú csõvel, mely a szondája annak, mint egyik végpontnak, hisz ugye minden különálló épületnek saját szondát illik leverni! Ugye???? ;)

nova

A szekrény egy sima rittal fém szekrény, melyben ki van alakítva a földelõ szem a szerelõ lapon és a dobozon magán, tehát ennek a résznek meg van oldva ha jól emlékszem 70 mm2-es földelõ kábellel van bekötve. A DC kábelezés ha jól emlékszem 185 mm2 (de lehet, hogy csak 150 mm2-es), most így hirtelen nem emlékszem.
A központi földelés nem probléma, hiszen ezen a helyszínen ki van alakítva a fõelosztó szekrénynél. A kérdés igazából az lenne, hogy mivel ez a szerkezet nem képez egybefüggõ fém szerkezetet, ha teljesen korrektek szeretnénk lenni akkor az összes részét össze kellene kötni. DE mint írtam a fém az akkumulátor állvány fém szerkezetének a festése eléggé vastag, persze ha valamelyik akkumulátor kilyukad akkor az akkumulátor sav megmarhatja esetleg az állványt. Kérdés, hogy a festés megvédi-e a közvetlen fém felületet ezáltal nem lehet egy meghibásodás esetén vezetõ felület.
Az elõre gyártott állványoknál melyek egybe vannak hegesztve a fémes egy egységet képeznek és ott az állvány alján kialakított földelõ szemnél megoldható ez a probléma.

Az is kérdés ha egy villamos felülvizsgálatot végzõ szakember ezt meglátva milyen álláspontot alakítana ki?
Villanyszerelõ fórum szabályzat - Kezdő fórumozók figyelmébe! - Közlemények

Privát üzenet funkció nem szakmai kérdések megválaszolására van fenntartva!

Novill

A téma jó! Egyenáramú rendszer, nem tartozik a váltakozó áramú részhez. Ha váltakozó áramú lenne, akkor egyértelmûen be kell kötni az EPH rendszerbe. Az állvány gumi bakja arra utal, hogy teljesen el van szigetelve a földtõl. Ha bekötjük az EPH rendszerbe ez az elszigetelés megszûnik. Valószínû az egyenáramú oldalról kell vizsgálni ezt a kérdést. Ha a DC oldal kábeljeit nézzük vastag kábelek, az ehhez tartozó földelõ keresztmetszete régi elõírás szerint váltakozó áramnál a fázisvezetõ fele.

nova

Hát igen, de vezetés létrejöhet az egyenáramú rendszernél is a föld potenciál (például megszakító szekrény) és a egyenáramú részek között. Igaz a helységben állpadló burkolat van ami szintén elszigetel, de ez megint más kérdés. :)
Villanyszerelõ fórum szabályzat - Kezdő fórumozók figyelmébe! - Közlemények

Privát üzenet funkció nem szakmai kérdések megválaszolására van fenntartva!

Szelei

Tisztelt NOVA.
Én a kecskeméti kórház akkumulátor telepével találkoztam, mint karban tartó. Itt fa polcon üvegedényes telepek voltak felfûzve 230 V-ig. Minden telep porcelán szigetelõn egymástól és a polctól is el volt szigetelve. Igaz ezeket félévente fel kellet tölteni desztillált vízzel, azaz gondozni kellett! Ezeket a sorokat azért írtam mivel riadtan láttam a 2 X 438 V= feszültséget. Itt a földelt állvány érintése akkora veszélyt jelent, hogy annak földelése nagyobb veszélyt jelent, mint inkább elszigetelése lehetne számomra logikus (szigetelõ lábakra helyezése). A kimeneti negatív oldal gondolom, föld-nulla potenciálon van.

Csak érdeklõdöm, mire használjátok ezt a nagyfeszültségû tápegységet?

Pont a kórháznál külsõ légvezetéken keresztül villámot kapott a vészvilágítás kapcsolója, itt a szó szoros értelemben minden eltûnt csak a vezeték csonkok maradtak. NKI mint biztosíték védelem szempontjából semmit sem ért, aljzatostól elolvadt. >:(

Írásom közben észleltem többek válaszát, amiben leírod a földelõ vezeték méretét, én a talpak földelésére is 150 mm2-es kábelt javasolnám. Itt a zárlat nagyon csúnya munkát tud végezni! :o

A véletlen érintés elleni védelemre nagyon kell ügyelni, mert ívet fog húzni akár ki ér hozzá egyoldalas testzárlat esetén. Erre van-e valamilyen védelem?

Üdv István :)

nova

Idézetet írta: Szelei Dátum 2011. augusztus 24., 22:02:29 DÉLUTÁN
Én a kecskeméti kórház akkumulátor telepével találkoztam, mint karbantartó. Itt fa polcon üvegedényes telepek voltak felfûzve 230 V-ig. Minden telep porcelán szigetelõn egymástól és a polctól is el volt szigetelve. Igaz ezeket félévente fel kellet tölteni desztillált vízzel, azaz gondozni kellett!

Ezekrõl a nyitott kádas megoldásokról csak én már csak elbeszélésekbõl hallottam :) Külön helység kellett nekik, hiszen a sav párolgása és életveszélyes mivolta miatt teljesen mások voltak mint a mai akkumulátor telepek.

A mai akkumulátorok melyeket gyártanak már teljesen zártak, nem is kell után tölteni, nem is lehet. Viszont rendkívül érzékenyek a töltési feszültségre és a hõmérsékletre (20 fok). Karbantartásuk ezeknek inkább a kisütés és töltésrõl szól :), inkább az állandó csepptöltésbõl lehet dong hosszú idõ után.
Ha belegondolunk már az autókban is megjelentek az úgynevezett "gondozás mentes akkumulátor" melyeknek állapotáról egy kis kémlelõ nyíláson lehet meggyõzõdni, ha zöld akkor jó, ha fekete akkor rossz.

Amúgy szünetmenetes tápegység akkumulátor telepe az akkumulátor telep.

IdézA véletlen érintés elleni védelemre nagyon kell ügyelni, mert ívet fog húzni akár ki ér hozzá egyoldalas testzárlat esetén. Erre van-e valamilyen védelem?

Természetesen teljesen zárt helység, melybe a bejutás csak szakképzett személyzetnek lehetséges.

IdézPont a kórháznál külsõ légvezetéken keresztül villámot kapott a vészvilágítás kapcsolója, itt a szó szoros értelemben minden eltûnt csak a vezeték csonkok maradtak. NKI mint biztosíték védelem szempontjából semmit sem ért, aljzatostól elolvadt.

Az egyenáram veszélyeirõl szerintem nem kell írnom :) nagyon nagy odafigyelést igényel, hiszen hatalmas energiák vannak ezekben a telepekben, ahol egy meggondolatlan mozdulat által pillanatok alatt el lehet tüntetni egy villáskulcsot. A 48 voltos rendszerek még veszélyesebbek, hiszen itt kis feszültség szint van, de az áramérték jóval nagyobb.

Igazából az akkumulátor állvány moduláris mivolta miatt vetõdött fel ez a kis kérdés.
Villanyszerelõ fórum szabályzat - Kezdő fórumozók figyelmébe! - Közlemények

Privát üzenet funkció nem szakmai kérdések megválaszolására van fenntartva!

Szelei

Feszültség és ívképzõdés lehetõsége végett én a most általad említett rendszert tartom veszélyesebbnek (438 V.)!

A kapcsok takarására gondoltam ami pont a helységben jogosan tartózkodó személy élet védelmére van kialakítva. Általános baleseti forrás rutinmûvelet közbeni érintés (megcsúszás,pillanatnyi szédülés, stb.), ami ez esetben sajnos ív kialakulását vonhatja magával, és köztudott az egyenáram élettani hatása rendkívül veszélyes (vízbontó).

nova

AZ akkumulátorok kivezetéseinek és sínezésének és a kábelezése természetesen takarva vannak. Érintése csak mérõfejjel lehetséges az akkumulátor saru borításán keresztül, de ez nagyon kicsit lyuk (kb. 2 mm).

IdézFeszültség és ívképzõdés lehetõsége végett én a most általad említett rendszert tartom veszélyesebbnek (438 V.)!

Ezzel viszont lehet vitatkoznék, de ez egy másik téma lenne. :)

Az akkumulátor állványra abban az esetben kerülhet esetleg DC feszültség ha valamelyik akkumulátor például gyártási hibás és kilyukad, vagy hasonló hiba esetén fordulhat elõ.
Villanyszerelõ fórum szabályzat - Kezdő fórumozók figyelmébe! - Közlemények

Privát üzenet funkció nem szakmai kérdések megválaszolására van fenntartva!