Kétsebességű, pólusváltós, Dahnlander villanymotor.

Indította balzsi, 2013. március 02., 22:07:20 DÉLUTÁN

Előző téma - Következő téma

szmihaly

IdézEz a gép tényleg létezik és így működik.
Kérlek világíts rá pontosabban arra miben tévedtem, mit értettem félre!

Üdv Szirty!

Igen,létezik! Azért megírhadtad volna a motor teljesítményét, mert nagyobb motoroknál nem ildomos hagyományos dahnlander kapcsolást alkalmazni. A rajzon is a hőkioldó értéke 25-35 A, ez lehet olyan 15 kw körüli motor.

balzsi

IdézAzért megírhadtad volna a motor teljesítményét, mert nagyobb motoroknál nem ildomos hagyományos dahnlander kapcsolást alkalmazni.

A rajzon szerepel: 13/16,5 kW.

Szirty

Üdv Mihály!

Idézetet írta: szmihaly Dátum 2013. március 17., 07:11:39 DÉLELŐTT

Igen,létezik! Azért megírhadtad volna a motor teljesítményét, mert nagyobb motoroknál nem ildomos hagyományos dahnlander kapcsolást alkalmazni.

A motor teljesítménye nem csak a rajzon szerepel, hanem meg is írtam azt Március 03., 12:21-kor a #11298-as számú üzenetben. Továbbá többször hivatkoztam arra, hogy ezt az indítási módot a motor teljesítménye indokolhatta.

szmihaly

Kössz ! Ez a felületesség átka!  >:(  >:(
Csak hirtelen, olvasva a Szelei-nek írt válaszod néztem.  :)

Szirty

Üdv balzsi!

Idézetet írta: balzsi Dátum 2013. március 16., 23:24:42 DÉLUTÁN
Most viszont talán hasznos lehet, hogy én hogyan képzelem el az ilyen motor tekercselését. Akkor viszont a gyors üzemben nem deltában, hanem YY-ban működik. Javíts ki ha tévedek.

Nem tévedsz. Korrekt!


Üzenet összefûzve: 2013. március 20., 21:05:28 DÉLUTÁN

Helló balzsi!

Idézetet írta: balzsi Dátum 2013. március 16., 23:24:42 DÉLUTÁN
Akkor viszont a gyors üzemben nem deltában, hanem YY-ban működik. Javíts ki ha tévedek.

Igen!

Ez a mondatom hibás volt:

IdézAmikor fűrésztárcsa van felszerelve, a kezelő a gyors üzemmódot kapcsolja be egy kapcsolóval. Ilyenkor a motor lassú csillag kapcsolásban felpörög, átvált lassú delta kapcsolásba, majd egy idő elteltével onnan gyors delta kapcsolásba.

Gyors YY kapcsolásba vált, ahogy írtad!
Benéztem, sorry.

petike199600

Sziasztok!
Lennének kérdéseim a dahlander motorral és a kapcsolással kapcsolatban.
Mi az a dahlander motor? Azt tudom, hogy több fordulata van de többet nem nagyon.
A kapcsolásról pedig az lenne a kérdésem, hogy miért kell deltába indítani?
Köszönöm!

Szirty

Szia petike199600!

Idézetet írta: petike199600 Dátum 2013. június 14., 12:35:20 DÉLUTÁN
Mi az a dahlander motor? Azt tudom, hogy több fordulata van de többet nem nagyon.
A kapcsolásról pedig az lenne a kérdésem, hogy miért kell deltába indítani?

A lényeg, hogy több fordulata van, igen. Méghozzá rendszerint kettő az a több.
Az aszinkron motor fordulatszámát alapvetően a hálózati frekvencia és a tekercselés pólusszáma határozza meg (nagyon kis mértékben a terhelés mértéke).
Sok alkalmazásnál (főleg az iparban) szükséges a sebesség változtatása. Mivel a hálózati frekvencia fix 50Hz, egy motor felépítése és így annak tekercselése nem kevésbé, az egyszerű motor csak a névleges fordulatán képes forogni.
A sebesség módosításának egyik módja a mechanikai megoldás, az áttétel módosítása (sebességváltó mű, variátor, több különböző fordulatszámú motorok közötti mechanikus, kuplungos átváltás, stb)

A másik mód az, hogy a motor felépítését, tekercselését úgy alakítják ki, hogy két különböző pólusszám is adódjon.
Ennek is több módja van. Az egyik az, amikor a motor két egymástól független tekercselést tartalmaz. Az egyik az egyik pólusszámra a másik a másik pólus számra. Amikor az egyik tekercselést tápláljuk, akkor a kisebb fordulatszámmal forog, amikor a másikat tápláljuk, akkor a nagyobb fordulatszámmal. Viszonylag pazarló anyag igényes megoldás.
A másik mód a dahlander tekercselés. Az ilyen motorban a tekercselés ketté van osztva. A tekercsrészek kapcsolástechnikájával azok fozokai elhelyezkedése alapján kialakítható egy kisebb és egy nagyobb pólus számú kapcsolás. Ezeknek a kapcsolása bonyolultabb.

Ezen a képen azoknak a motoroknak a bekötése látható, amelyekben külön tekercs cvan a két pólusszámú üzemre:



1: Kis teljesítmény esetén jellemző bekötés, 2.2kW-ig. (Y/Y)
2: 2.2kW-nál nagyobb motoroknál, ahol lehetőség van a lassú sebesség Y/D indítására

Dahlander kapcsolások:



5: D/YY kapcsolás
7: Y/YY kapcsolás
6. D/YY kapcsolás

Jellemző: Alacsonyabb fordulaton a motor teljesítménye kisebb. Emiatt külön (független) motorvédelem van kialakítva a két sebességhez.
A pólusváltó motorok általában jóval nagyobb méretűek a közönséges társaiknál)

IdézA kapcsolásról pedig az lenne a kérdésem, hogy miért kell deltába indítani?

Hogy hogyan kell indítani az a motor felépítésétől és tekercselésétől függ. Nincs olyan szabály hogy mindegyiket deltában kell indítani, de van amelyiket igen (lásd fent). Az adatlap megmondja.

A frekvenciaváltók megjelenésével és elterjedésével lehetővé vált a motorokat 50Hz-től eltérő, szabadon és fokozatmentesen változtatható frekvenciával táplálni, így a pólusváltó motorok kissé kiszorultak.

petike199600

Hú!
Köszönöm ezt a terjedelmes választ!
Viszont arra a kérdésemre adnál konkrét választ, hogy miért kell deltába indítani?
Köszönöm!

Szirty

Helló petike199600!

Idézetet írta: petike199600 Dátum 2013. június 14., 15:51:18 DÉLUTÁN
Viszont arra a kérdésemre adnál konkrét választ, hogy miért kell deltába indítani?

Persze. Melyiket? :-)


Üzenet összefûzve: 2013. június 14., 16:12:53 DÉLUTÁN

Szóval (szerintem) konkrét választ csak konkrét kérdésre lehet adni.
Talán ha kifejtenéd 4 szónál valamivel bővebben a kérdésed esetleg annak okát más dologgal való összefüggéseit, stb.

petike199600

Konkrétabban az a helyzet, hogy nem tudom kifejteni a kérdésemet, mert az a helyzet, hogy én is kaptam ezt a kérdést, hogy miért kell deltába indítani a dahlander motort. Ennyit kérdezett.
Konkrétabban nem tudok semmit.
Légyszíves próbálj meg segíteni!
:) Köszönöm!  :)