Ablaknyitás önműködő vezérlése

Indította balzsi, 2013. január 05., 22:54:32 DÉLUTÁN

Előző téma - Következő téma

Szelei

Balzsi

Én inkább a KÉZI/ AUT váltó aut részét ide tenném mert kézi üzemnél vannak olyan állapotok amikor elindíthatja az időrelét.

balzsi

Idézetet írta: Szelei Dátum 2013. január 08., 22:06:57 DÉLUTÁN
Balzsi

Én inkább a KÉZI/ AUT váltó aut részét ide tenném mert kézi üzemnél vannak olyan állapotok amikor elindíthatja az időrelét.

Úgy gondolom, hogy nem tudja elindítani az időrelét, mivel a "KI" gomb megnyomásakor nem tud eljutni az időreléhez, mert nincs áram alatt a relé, így nyitott a "K1". A "BE" gomb megnyomásakor szintén nem jut el az áram az időreléhez, mert tegyük fel. hogy a "B2" zárt állapotban van, de ebben az esetben a "B1" viszont nyitott állapotban lenne.

petike199600

Miért nem fog működni így?Amikor a kézi mód van bekapcsolva akkor az automata nem megy.

Marton

Mindenki egy kicsit másként látja, Szelei kolléga aggálya akkor reális ha a termosztátok hagyományosan "mechanikus". Ekkor tényleg valamelyik termosztát, konkrétan a B2 ha zárva van és S3 KI gombot megnyomjuk, a másik irány ill. az időrelé is müködhet. Tehát ellentétes parancs is létrejöhet. Ha meg a termosztátok jól vannak beállítva, azaz egyidőben nem lehetséges, hogy mindkettő érintkezője zárt állapotban legyen, nem jön létre téves parancs. Ha meg elektronikus táplálású a termosztát, akkor meg ugyancsak nem zavar be a B2 érintkező mert elejtett állapotba kerül. Ennél már csak az egyszerübb ahogyan Novill megvalósította, egy morse érintkezős (hűt-fűt) termosztátot használt, ott biztosan nincs egyidejüség.

Novill

Talán az is segítené a tanulókat, ha ismernék az adott relé típust. Általában morse (váltó kapcsoló jelleg) érintkezők vannak. Ha egy értelműen kiderülne ( még a tanulónak) az r1 relé meghúzásakor melyik a záró és nyitó érintkező. Így végig követné a működést és látná, például mikor történik rövid zár. Ami tönkre teheti adott esetben a relét. Itt a rajzon próbálgatva még nem következik be kár. Minden egyes kapcsolással végig kell követni a rajzon az áram útját.  A tervhez anyagjegyzéket sem árt csatolni.

petike199600

Na most akkor hogy áll a rajzom? :P
;D  Mit kellene javítani működésben?

balzsi

Idézetet írta: petike199600 Dátum 2013. január 09., 15:48:07 DÉLUTÁN
Na most akkor hogy áll a rajzom? :P
;D  Mit kellene javítani működésben?

Petike! Mind a kézi, mind az automata üzemben csak egy irányba működik szerintem. Csak az egyik ágat kellene rákötni az R3 relére.

Üzenet összefûzve: 2013. január 09., 18:34:57 DÉLUTÁN

Idézetet írta: Marton Dátum 2013. január 09., 10:56:06 DÉLELŐTT
Mindenki egy kicsit másként látja, Szelei kolléga aggálya akkor reális ha a termosztátok hagyományosan "mechanikus". Ekkor tényleg valamelyik termosztát, konkrétan a B2 ha zárva van és S3 KI gombot megnyomjuk, a másik irány ill. az időrelé is müködhet. Tehát ellentétes parancs is létrejöhet. Ha meg a termosztátok jól vannak beállítva, azaz egyidőben nem lehetséges, hogy mindkettő érintkezője zárt állapotban legyen, nem jön létre téves parancs. Ha meg elektronikus táplálású a termosztát, akkor meg ugyancsak nem zavar be a B2 érintkező mert elejtett állapotba kerül. Ennél már csak az egyszerübb ahogyan Novill megvalósította, egy morse érintkezős (hűt-fűt) termosztátot használt, ott biztosan nincs egyidejüség.

Ahhoz, hogy B1, B2 érintkezők is zárva legyenek, fordítva kellene beállítani a termosztátok értékeit (MIN lenne magasabb értéken mint a MAX). Viszont ebben az esetben sem tudna behúzni mindkét relé, mert a Szelei által javasolt keresztretesz ezt meg akadályozza. A hűtő-fűtő termosztát valóban jobb megoldásnak tűnik.

.

Üzenet összefûzve: 2013. január 09., 18:51:11 DÉLUTÁN

Közben keresgélek a neten és a "morse érintkezős termosztát" az valójában váltóérintkezős termosztát lenne?

Szelei

Én a KÉZI / AUT kapcsoló érintkező áthelyezését azért javasoltam, mert amikor sok retesz készül bizony hasonló jelenség bármikor olyan káoszt okoz, hogy az újra huzalozást is néha meg kell csinálni mire kiszúrja a hibát holott csak visszajött egy figyelmen kívül hagyott érintkezőn a nem várt hibaáram. Lehet csak a termosztát meghibásodásánál jön ki de több retesznél már ez késő. Ha olyan gépeket készítesz ami éles szerszámokkal, levegővel működik és hasonló jelenség végett mondjuk váratlanul elindul, vagy éppen nem áll le sokszor csonkolás, emberi élet a következménye.

balzsi

Idézetet írta: Szelei Dátum 2013. január 09., 19:10:27 DÉLUTÁN
Én a KÉZI / AUT kapcsoló érintkező áthelyezését azért javasoltam, mert amikor sok retesz készül bizony hasonló jelenség bármikor olyan káoszt okoz, hogy az újra huzalozást is néha meg kell csinálni mire kiszúrja a hibát holott csak visszajött egy figyelmen kívül hagyott érintkezőn a nem várt hibaáram. Lehet csak a termosztát meghibásodásánál jön ki de több retesznél már ez késő. Ha olyan gépeket készítesz ami éles szerszámokkal, levegővel működik és hasonló jelenség végett mondjuk váratlanul elindul, vagy éppen nem áll le sokszor csonkolás, emberi élet a következménye.

Teljes mértékben jogos, hogy a baleset veszélyes  esetekben a legkisebb kockázatot sem szabad vállalni. Természetesen ahol az anyagi kár lehetőség fennáll, ott sem előnyös. ;)
A diódás verzió mennyire jó ötlet?

Szelei

Ezt a megjelzésemet azért írtam, hogy most és mindig mikor rajzot, bekötést készítetek akkor ez a tudat vezéreljen, legyen alap szinten megszokott és tudatosan mindig keresni a hasonló esetek ki küszöbölését.

Képen egy vezérlőpult részletét mutatom és ha itt csak 1 hasonló hiba keletkezik bizony a javítása a kár napokat is el vihet, vagy 200 Km. távolságra elmenni hasonló hibát kijavítani.