12V-os PB akkutöltő

Indította tothgyula, 2019. június 10., 09:26:34 DÉLELŐTT

Előző téma - Következő téma

tothgyula

Az a kérdésem a Tisztelt Kollégákhoz, hogy egy általam készített trafós akkutöltő( 230/13,1V 160VA ) feszültségét hogyan tudom stabilizálni?Egyszerű graetz után 100mikros kondi, és a töltőfeszültség felmegy 15,5V-ig. Ami persze káros és le is kapcsolom. Egy 12V/12Ah-s ólomakkut töltenék vele, mely korábban elektromos kerékpár egyik akkuja volt. (36V-os).Tudom, hogy 14,2V-nál nem mehetne feljebb a feszültség. Lehet-e zenerrel korlátozni? Ha a kondit leveszem, akkor is emelkedik töltéskor a feszültség.
Üdv:TóthGyula.

Simon Endre

A napelemes töltők mintájára elkészítve sajnos szűrni kell és 15 V os monolit stabilizátor után egy 0,7 voltos szilicium teljesítmény dióda ez igy beállítja a gépjárművekben tipikuis 14,3-14,4 voltot ez így még puffer üzemben is használatos. Ha ezt szabályozott egyenirányítással akarod megoldani nagyon bonyolult kapcsolás adódik, bár lehet hogy van már erre is  integrált céláramkör, én csak diszkrét építésben ismerem. A 78.... sorozat monolitok sajnos 2 A körül tetőznek ha nagyobb áram kell van analóg integrált szabályozó ráépülő teljesítmény kimenette, abban beállítható kimeneti áramkorlát is rendelkezésre áll (72723)

nyaki

Hát a dolog ettől azért kissé bonyolultabb, de nem egy rakétakilövés.
A folyékony savval töltött ólomakkukat a lemezek idő előtti elszulfásodása miatt, célszerű lüktető egyenárammal tölteni, amit egy sima trafó és Greatz páros tökéletesen teljesít. Ha megnéztek egy gjmű. generátort, abban sehol nem találtok pufferelkót, hiszen maga az akkumulátor viselkedik pufferként, ezért egy 12V üresjárati váltakozófeszt szolgáltató trafó is képes a maximumra tölteni egy akksit, csak figyelmezni kell rá, mert néhány tized voltos eltérés már több amper töltőáramváltozást is okozhat, ha a trafó bírja.
Ha automatizálni szeretnénk a töltést, akkor az áramkörbe sorosan be kell iktatni egy nagyáramú szabályozó elemet, ami lehet tranyó vagy tirisztor és ezt kell meghajtani egy komparátorral, aminek az áramkörét már lehet tovább cifrázni minden finomsággal.
A zselés ugyan savas akkunak minősül, de teljesen más töltési mechanizmust igényel, ezért többek között a túlzott elterjedtsége okán, nagyon sok félvezetőgyártó készét hozzá komplett töltésvezérlő IC-t.

tothgyula

A töltés működik a Simon Endre javaslata szerint. Volt itthon egy szovjet D242 dióda, amit beiktattam a graetz után a pozitív ágba. 2 napja töltöm a 12Ah-s akkut és az induló12,82V-ról felment 14,01V-ra és ott megállt.A töltőáramot 200mA-re korlátoztam egy soros 33OHM-os 8W-os ellenállással. Köszi a segítséget.

Sztrogoff

A savas akkumulátor, ha jó (új), akkor fel tud menni a cellánkénti feszültsége 2,7 V-ra töltés közben. Szóval ennek inkább örülni kéne.
A már egy ideje használt akkumulátornál viszont heves könyörgésre se megy fel 2,4 V fölé, ezért állítja be a világ a töltések feszültséghatárát erre. Pontosabban a használt aksinál is felmegy 2,4 fölé, de annak már nem sok értelme van, akkor már inkább csak vízbontás történik, és mivel nagy áramot kényszerítettünk rá, erőteljesen, ami a lemezeknek árt.
Amíg bele lehetett látni az akkuba, addig nagyon szépen látszott, új aksinál is bontotta már a vizet 2,6 V környékén, de egészen apró kis buborékokkal, mivel az áram egészen minimálisra csökkent, míg ha egy borostás akkura kényszerített az ember nagy feszültséget, akkor nagyobb áram mellett nagy öklendező buborékok jöttek.
Hát ezt automatizálni régen sem lehetett, meg ma sem,  de ha egy nagyértékű akkuja van az embernek, akkor figyelemmel kísérheti a sorsát.