Villanymotorok alapismeretek

Indította petike199600, 2012. november 27., 15:14:00 DÉLUTÁN

Előző téma - Következő téma

petike199600

Ok. Értem köszönöm a válaszaidat!
Akkor egy normál motorban 2 póluspár van nem?

Szirty

Helló petike!

Idézetet írta: petike199600 Dátum 2013. június 16., 14:28:00 DÉLUTÁN
Akkor egy normál motorban 2 póluspár van nem?

Nem! :-)
Ha 2900 rpm akkor 2
Ha 1450 rpm akkor 4
Ha 950 rpm akkor 6

BJoeL

Sziasztok!

Van egy 240V-os motorom, ami egy nagynyomású mosóról származik. Jelenleg körfűrészen üzemel, nagyon jól teljesít csak útban van és a gép súlypontja miatt máshová szeretném elhelyezni.
Szeretném megfordítani a forgásirányát, de mindösszesen 4 vezeték jön ki a motorból, 2 a kondenzátorra és kettő a hálózatra.
Sajnos nem tudom felcserélni a tengelyvégeket, mert egyik oldalán zárt motor, nem egyforma csapágyakkal.
Elektronikai ismereteim vannak, de nem tudom, hogy ha szétszedem akkor mit kell átkötnöm, hogy megforduljon az irány. Esetleg ha kivezetem a tekercsvégeket, akkor mit hová kössek és mit mérjek rajta. Eddig még nem találkoztam 4 kivezetéses motorral sajnos.

Köszönöm

nova

Esetleg ha csatolnál egy képet, vagy egy rajzott a jelenlegi kialakításról, akkor könnyebben tudnának a fórum társak a segítségre lenni. Hátha könnyebb választ találni a forgásirány váltási kérdésedre.
Villanyszerelõ fórum szabályzat - Kezdő fórumozók figyelmébe! - Közlemények

Privát üzenet funkció nem szakmai kérdések megválaszolására van fenntartva!

Szirty

Üdv BJoeL!

Idézetet írta: BJoeL Dátum 2013. július 27., 18:27:49 DÉLUTÁN
Esetleg ha kivezetem a tekercsvégeket, akkor mit hová kössek és mit mérjek rajta. Eddig még nem találkoztam 4 kivezetéses motorral sajnos.

Azért van 4 vezeték, mert a motorban 2 függetlenül kivezetett tekercs van. Egy fő és egy segédfázis tekercs. Az utóbbin van a kondenzátor.
Megkeresed a tekercsvégeket (ehhez valószínűleg ki kell kötni az összes tekercskivezetést). Ha megvan hogy melyik két vezeték tartozik egy tekercshez, akkor valamelyik tekercs két vezetékét (a tekercs két végét) felcseréled egymással.
Mindegy melyiket, de csak az egyiket.
Lehetőleg rajzold le pontosan mi hova van kötve, mielőtt szétkötöd és a két tekercset egymással NE cseréld fel!

Ha NOVA nem ír nem is veszem észre ezt az üzenetet a "Mai témák" funkció működése miatt.

BJoeL

Idézetet írta: Szirty Dátum 2013. július 31., 10:06:04 DÉLELŐTT
Üdv BJoeL!

Idézetet írta: BJoeL Dátum 2013. július 27., 18:27:49 DÉLUTÁN
Esetleg ha kivezetem a tekercsvégeket, akkor mit hová kössek és mit mérjek rajta. Eddig még nem találkoztam 4 kivezetéses motorral sajnos.

Azért van 4 vezeték, mert a motorban 2 függetlenül kivezetett tekercs van. Egy fő és egy segédfázis tekercs. Az utóbbin van a kondenzátor.
Megkeresed a tekercsvégeket (ehhez valószínűleg ki kell kötni az összes tekercskivezetést). Ha megvan hogy melyik két vezeték tartozik egy tekercshez, akkor valamelyik tekercs két vezetékét (a tekercs két végét) felcseréled egymással.
Mindegy melyiket, de csak az egyiket.
Lehetőleg rajzold le pontosan mi hova van kötve, mielőtt szétkötöd és a két tekercset egymással NE cseréld fel!

Ha NOVA nem ír nem is veszem észre ezt az üzenetet a "Mai témák" funkció működése miatt.

Szia!

Köszönöm, elméletben tudtam, hogy mit kellene csinálni, de jó lett volna egy kis megerősítés, mert ilyet nem csináltam eddig! Inkább maximum 24 esetleg 48 Volton vagyok otthon, kevésbé birizgálja az ujjam hegyét, mert ugye a feszültség alatt lévő alkatrésznek csak a fogása más :) Megoldottam az alábbi módon:

Motorfedél le, tengely csapágyakkal ki, a meglévő 4 vezeték kibontása, a közösítettek levágása és szabadon kivezetése a meglévő bekötő vezetékekkel, plusz 2 szál 0,75-ös beépítése a hővédelemnek (eredetileg a közös fő és segédfázissal sorban kapott egy kivezetést, nélküle nem akartam üzemeltetni ha már egyszer benne van :D ), visszaragasztás, "visszavarrás" (ez utóbbi elég macerás volt az alu burkolat miatt). Összeszerelés fordított sorrendben.

Kapott egy főkapcsolót, indító nyomógombot, vészleállító gombot, mágneskapcsolót az asztalra és a motorra szereltem a kondit meg egy kapcsolót, hátha kell még az eredeti forgásirány is. Később semmit nem kell már kötözgetni, elég kapcsolni. Működik a hővédelem, áramszünet után nem indul magától, szóval szerintem jó lett.

Érdekesség, hogy az egyik tekercs alu és így is dögnehéz a motor :)

Következő feladat egy frekiváltó lesz a fordulatszám szabályozás érdekében, ami tud segédfázissal szabályozni, nem csak 3 fázisra alkalmazható. Leginkább csökkenteni kellene a fordulatot, mert most a szíjtárcsával kb,: 5900-6000-et forog és van olyan dado fűrészem aminek max 4500-at szabad adni, viszont a marónak kell a 6000. Esetleg ennek beszerzésére kérek tanácsot esetleg egyéb ötletet. Ilyet kisebb teljesítményűt is szeretnék egyet maximum 500W teljesítményre.

Köszönöm

Szirty

Üdv BJoeL!

Idézetet írta: BJoeL Dátum 2013. július 31., 11:32:55 DÉLELŐTT
Köszönöm, elméletben tudtam, hogy mit kellene csinálni, de jó lett volna egy kis megerősítés, mert ilyet nem csináltam eddig! Inkább maximum 24 esetleg 48 Volton vagyok otthon, kevésbé birizgálja az ujjam hegyét, mert ugye a feszültség alatt lévő alkatrésznek csak a fogása más :)

Legközelebb ne felejtsd el azt is odaírni hogy 1 vagy 3 fázisú motorról van-e szó! :-)

IdézÉrdekesség, hogy az egyik tekercs alu és így is dögnehéz a motor :)

Az érdekes, mert az alumínium sokkal-de sokkal könnyebb, mint a réz. Emiatt tehát inkább könnyebb az a motor mint nehezebb.

IdézKövetkező feladat egy frekiváltó lesz a fordulatszám szabályozás érdekében, ami tud segédfázissal szabályozni, nem csak 3 fázisra alkalmazható.

Azt vedd figyelembe majd, hogy kb. a sebesség csökkentésének arányában csökkenni fog a motor tengelyteljesítménye!

BJoeL

Idézetet írta: Szirty Dátum 2013. július 31., 17:57:48 DÉLUTÁN
Üdv BJoeL!

Legközelebb ne felejtsd el azt is odaírni hogy 1 vagy 3 fázisú motorról van-e szó! :-)

Írtam korábban, hogy 240V-os, nem láttam az adattáblán mást, gondoltam, hogy ebből ez egyértelmű. Igaz 4 vezetékkel lehetne csillagkapcsolású 3 fázisú, de bennem ez fel sem merült eddig! Elnézést, legközelebb pontosabban kérdezek!

Idéz
IdézÉrdekesség, hogy az egyik tekercs alu és így is dögnehéz a motor :)

Az érdekes, mert az alumínium sokkal-de sokkal könnyebb, mint a réz. Emiatt tehát inkább könnyebb az a motor mint nehezebb.

Nem tudom, hogy milyen a normális súlya egy ilyen motornak, csak ez dögnehéz :)

Idéz
IdézKövetkező feladat egy frekiváltó lesz a fordulatszám szabályozás érdekében, ami tud segédfázissal szabályozni, nem csak 3 fázisra alkalmazható.

Azt vedd figyelembe majd, hogy kb. a sebesség csökkentésének arányában csökkenni fog a motor tengelyteljesítménye!

A frekiváltóval nem az lenne a cél, hogy közel azonos nyomatékkal lehessen fordulatot szabályozni? Nincs még itthon egy sem, de olvasgattam az elemi megvalósításokat és én úgy értelmeztem, hogy a nyomaték közel állandó marad, hiszen a névleges teljesítményét kapja (U*I), eltérő frekvenciával és alacsony fordulaton UI kompenzációval. Azt, hogy ez pontosan mit jelent akkor érteném meg ha itt lenne egy és ráakaszthatnám a szkópra. Sajnos túl vizuális típus vagyok :)


Szirty

Üdv BJoeL!

Idézetet írta: BJoeL Dátum 2013. július 31., 21:23:11 DÉLUTÁN
Nem tudom, hogy milyen a normális súlya egy ilyen motornak, csak ez dögnehéz :)

Hát az alu mindeképpen könnyebb azonos térfogatú réznél, de a motor tömegét az öntvényház is nagyban meghatározza (sőt, inkább az). Vannak pl. öntöttvas házas, meg alumínium házas motorok is.

IdézA frekiváltóval nem az lenne a cél, hogy közel azonos nyomatékkal lehessen fordulatot szabályozni?

De igen, így van. Ennek eleget is tesz többé-kevésbé egy frekvenciaváltós hajtás.
Azonban ha belegondolsz, akkor fele fordulatszámon ugyanaz a nyomaték mint teljes fordulatszámon fele teljesítményt jelent :-)
Ilyenkor az alacsonyabb frekvencián kb. fele feszültséggel üzemel a motor közel azonos áramfelvétel mellett.
Ez nagyon fontos tulajdonság frekvenciaváltós hajtásoknál, amit ha tervezéskor nem vesznek figyelembe, bizony nagy bukta lehet belőle (ipari körülmények között elsősorban).
Ugyanakkor az is fontos, hogy a névleges fordulatszám fölött meg már nem lehet kivenni a névleges nyomatékot a motortengelyen, mert az a névlegesnél nagyobb teljesítményt jelentene, ami hosszú távon a motor leégését okozná. De rövid ideig megengednek 150-160%-os túlterhelést is. Ha ez nem gyakori, és a motor hűtése megfelelő, akkor nem okoz gondot.

Ha mechanikus áttétellel feleznénk a fordulatszámot, akkor a nyomaték a duplájára nőne, így a bevitt névleges teljesítmény ki is jönne változatlanul (a veszteségeket leszámítva persze).