Villanyszerelési probléma?

Indította Jacsi, 2013. május 20., 19:21:07 DÉLUTÁN

Előző téma - Következő téma

Simon Endre

Szép jó reggelt előre is.

Csak akkor kérdés mitől old le a csengő áramköre, a többi kismegszakítóról, amiket leltárba vettéll meg nem írsz. Talán időnként azok is leoldottak ? Ez a jelenség kondenzációra vagy beázásra utal, főleg azért, mert a csengő áramköre, (ami valószínüleg közvetlen 230 V-os) csinálhat ilyet, ha a nyomógomb szabadtéren, vagy nagyon hideg helyen van, csővel szerelt kifele lejtéssel. Ez úgy lehet véletlenszerű leoldások oka, hogy a kondenzáció forrása a párásság az eseti lakáshasználat és a külső hőmérséklet függvénye. A kondenzvíz vezetőképesége eleinte lassan nő ahogy oldódik benne akár a levegő széndixid tartalma, vagy a falból kioldódó ásványi anyagok, majd ahogy melegszik megjelenik az elektrolit NTK jellege és ez végül robbanásszerű forrást indít meg ami végighatol a csőhálózaton és leoldást indít el mlg a hibaáramra védett áramkörökben is. Ez a "puki" úgymont kitakarítja egy időre a csőrendszert és a jelenség a fentírtak függvényében megímétlődik. Találkoztam ilyennel ipari környezetben, műszerrel nem találtuk meg a hibahelyet, mert mindíg akkor kerestük a zárlatot amikur kitakarította magát. Végülis úgy derült rá fény, hogy a kötésdoboz pont akkor "robbant" amikor a közelében voltunk. Megbontva fényesen tiszta és pormentes volt, nagyon meleg és teljesen száraznak tűnt még a fedéltömítés is. Az áramkörben a 25A-es DOL betét minden alkalommal kiolvadt.
Leírhatnád mi az a LED-es műszer, amit használsz, mert ha azon 30 mA folyik akkor valami nagyon nincs rendben, mert a jelző LED-ek típikus árama 20 mA vagy még ennél is kiseb.

faxelektro

      Jó estét
         Ez a műszer amivel mértem. Egyelöre kikötöttem a csengöt.

Üzenet összefûzve: 2013. október 21., 20:07:55 DÉLUTÁN

Idézetet írta: faxelektro Dátum 2013. október 20., 14:37:42 DÉLUTÁN

    Jó napot mindenkinek.
         Kössz a segitséget hétfön megyek és megcsinálom amit tanácsoltatok
         Még azt akartam mondani,hogy a tulaj szerint van ugy hogy egy hétig nem
        csinálja és utánna egy nap három-négyszer is.
        És az is érdekes hogy néha a csengő biztositékját is leveri habár annak
         egy külön Null-Fázis megszakito biztositékja van.
       Egy led-es méröműszerem van és bármelyik dugaljban ha a fázis-földelés
       között mérek azonnal leveri a FI rellét. Csak a konyhában és az elöszobában
      ahol a hűtö van tudtam mérni mert a kétszoba zárva volt. 
                   Most  meg probáltam ugyan ezt egy másik lakásnál és nem veri le a
  FI rellét igaz, hogy ez 03A-es van szerelve itt.
                                                                              Kössz a segitséget
                                                                   
                                     

faxelektro

       Jó estét.
         Egy vendéglö koyhájába hoztak egy nagy olasz 1980-ban gyártott
         villanykályhát(régiség) Össz teljesitmény-34KW Van 2x4 sűtö rész
         egyenként 3000w és két LER 2x2 ellenálás egyenként 2500w
        A két résznek külön-külön betápja van. Modtam a tulajnak,hogy adja be az ocskavasba de mivel kiprobáltam ésműködik igy nem tudtam rábeszélni hogy
       kiűresiti a pénztárcáját azt szeretném megkérdezni hány amperrel működik,
  hányas vezetéket és hányamperes biztositékot kell szerelni ha mégis beakarja
        köttetni.A betáp kemény az tuti megbirja.
                                                                                kössz

Gyurmaúr(fi-relé)

Tyűűha, ez ám a nem pite cucc! Van néki vmi "dögcédulája", ahol le vagyon írva, hogy hány Amperes a csatlakozási értéke?? Ha jól értettem, 2 önálló betápja van? Betáponként arányosan van elosztva az egyes betápokon található sütők száma? Ha igen, akkor olyan 17 KW juthat egy betápra, tehát az olyan 16A / fázis. Én úgy kötném be, hogy -persze ehhez látni kéne a főelosztóját- betennék néki egy 40A-es főkapcsolót, ha maszkos az elosztó, akkor mondjuk egy Merlin INS-t, ha mű.a tokozott, akkor vagy egy VGK 41-est, vagy egy KK2a-at, mely tápáláná a 40A-es üzemi áramot átengedni képes, 30mA-es Fi-relét, mely táplálná 2x 3 db, azaz 6 db Db II-es biztit, melybe 16A-es betétet tennék, lehetőleg gG-t, vagy amennyiben kismegszakítós a főelosztó,akkor 2 db 3 fázisos (de akár 4 pólusú autómatát is betehetsz) C16A-es autómatát és onnét mehetne a 2 db, 5x4-es MT, vagy MBCu kábel a készülék csatlakozójához, illetve amennyiben 10 méternél rövidebb a kábeltávolság a főelosztó és a "kályha" közt, akkor a 2.5-ös is jó lesz.  Elvileg nem kell hozzá hőálló kábel, de azért alaposan nézd meg a csatlakozó részt, hogy az kellően el van-e szeparálva a hőfejlesztő részektől.  Ha mégis narancs színű kábel kell, akkor tégy a falra egy csatlakozó tokozottat, 2 db 5 pólusú 16A-es ip dugaljjal és abba rakosgasd a fentebb nevezett főkapcsolót, fi-relét, kismegszakikat és ezen csatlakozó "szekrényt" tápláld meg a főelosztótól min 5x6-os MT, vagy MBCu kábellel, legalábbis, ha 10 méternél rövidebb kábel kell, ha hosszabb, akkor inkább 5x10-est rakj fel.  ;)

mormogipapa

Nem tudom jó helyre írok e. Ma láttam ezt a szerkezetet egy elosztó szekrénybe, megtudná mondani valaki mi ez, mire szolgál, mi a működési elve? Kösz

Simon Endre

Szervusz Mormogipapa !
A titokzatos szerkezet egy motoros teljesítmény kapcsoló, (megszakító) része. Ez ugyancsak régi jószág lehet, mert a maiak elférnek egy kalapsínes rögzítésű  szerkóban. Nem ez működteti a kapcsolót közvetlen, hanem csak egy rugót húz fel vagy levegőt komprimál ami tárolja, vagy létrehozza a működtető erőt. A távműködtetettek a felhúzási út végén aktiválódnak is a helyi működtetésüeket "el kell sütni" kioldó szerkezettel . A motorok azért független áramneműek, hogy akksiról is működtethetők legyenek. Ezek a régebbi 220 V= szükségáramforrások kiszolgáltak az elosztóközpontok egyéb fogyasztóit is  pl. a szükségvilágítást és a segédkopresszorok működését is.

mormogipapa

Sziasztok. Fiumei Úti temetőbe raktunk 30 kamerát, 2 sorba, a 230 v és a 12 és 24 v-os tápegységeket, Switcheket és minden mást a földbe egy nagy műanyag dobozba rakatták. Persze hogy beáztak és tönkrementek, de fi relé mégsem ment le. Kérdésem, létezik az hogy azért nem old le a FI relé mert túl messze vannak a védendő eszközök? Az egyik sor fi reléje kb 120 méterre a másik sor fi reléje 90 métere van. 30 ma abb van fent, B5 kismegszakító ami szintén nem ment le köszi

Szirty

Idézetet írta: mormogipapa Dátum 2014. augusztus 18., 20:54:11 DÉLUTÁN
Kérdésem, létezik az hogy azért nem old le a FI relé mert túl messze vannak a védendő eszközök?

Nem. A leoldást az szimmetria okozza ami a távolságtól függetlenül alakul ki.

mormogipapa

Idézetet írta: Szirty Dátum 2014. augusztus 18., 21:55:17 DÉLUTÁN
Idézetet írta: mormogipapa Dátum 2014. augusztus 18., 20:54:11 DÉLUTÁN
Kérdésem, létezik az hogy azért nem old le a FI relé mert túl messze vannak a védendő eszközök?

Nem. A leoldást az szimmetria okozza ami a távolságtól függetlenül alakul ki.

Ezt egy kicsit bővebben kifejtenéd ha megkérlek?

Szirty


Az AVK-ban egy olyan áramváltó (transzformátor) van, amin minden fogyasztó üzemi árama át van vezetve, de a védővezető nincs.

Ha a fázis felől az áram a nulla vezetőn (vagy másik fázis vezetőn ha 3f a FI relé) folyik vissza, akkor ezek mágneses tere ellentétes lesz, kiegyenlítik egymást és nem indukálnak áramot az áramváltó szekunder tekercsében.
Ha azonban valamelyik fázis felől (vagy akár a nullavezető felől) áram folyik a földelés fele is, ez az áram "megkerüli" az AVK-t és trafóban aszimmetria alakul ki, ezért a szekunderen áram jön létre ami egy bizonyos mérték fölött leoldást eredményez.

Tehát a FI relébe ugyanannyi áramnak kell folynia mindenhol hogy ne oldjon le.