Van egy izzó foglalatom a ház sarkán 1000 éve.
Ebben a foglalatban az izzó kiég folyamatosan a cserét követően hetente.
Szétszedtem összeraktam,kontakt hiba nincs,feszültségesést,ingadozást nem tapasztaltam a hálózaton,betekertem olcsó tesco izzótól kezdve tungsramig mindent, de kiég.
Az izzó nincs kapcsolgatva,egy éjszakán keresztül világít,60W
A ház másik oldalán már majd 1 éve ugyanaz az izzó világít.
Másnál is találkoztam ilyen problémával,ja és a kapubejáratnál 120KV os távvezeték található az utcában. :)
Vélemény?
Üzenet összefûzve: 2012. november 25., 21:14:07 DÉLUTÁN
Nos senki? :)
A hiba keresés mindig a legnehezebb feladat. :) Nem hiszem, hogy a nagyfesz kábel miatt lenne. Esetleg így láthatatlanban a gyengébb minőségű izzóra gondolnék, ha tényleg nincsen semmi hiba.
Esetleg a feszültség értéke megfelelő és állandó? Nem változik a nap folyamán? Kisebb településeknél előfordulhat, hogy változnak a villamos hálózaton a terhelési viszonyok é s ezáltal a feszültség szintek.
Ugyanezzel a hibával találoztam nővéremék házánál.
De ott az a különbség hogy csak a fürdőszobában ég ki hamar bár a többi helységben energiatakarékos van.
Ott én is megnéztem mindent.Annyi hogy a feszültség az 237 V volt.
Ez nagy probléma?
A házban egy vagy három fázis jön be? A három fázis estén lehet nulla vezető kontakt hiba a terhelés függvényében. De az sem kizárt, hogy külső hálózati probléma van időlegesen.
Az oszlopról 3 fázis + egy PEN jön be és az órától már 1fázis 1nulla és egy pe jön az elosztószekrényhez.
Egyébként a ház összes dugaljában 240voltot mértem.
Petike: az 1 fázis esetén a szabványos feszültségszint 230V, lefelé -7% felfelé +8% eltérés lehet. Az oszlopról lehetőség van 1 és 3 fázis csatlakoztatására. Így 3 fázis esetén jól írod a bejövetelt, de az elmenetelnél a PE védővezető nem a mérőtől jön, hanem az üzemi földelőtől. Sőt az áramszolgáltatók többsége nem is engedi meg a mérőn keresztüli PE vezetést.
De úgy van itt hogy a 3 fázis bejön 3 késes biztosítóra a PEN pedig bejön egy aljztatféleségre.
Ott van külön választva a PE - és N a mérőhöz 3 vezeték megye az L N PE és onnan ugyanez.
A hibára nem tudod mi lehet a megoldás?
Petike jól mondja.
Egy időben tényleg a fogadódobozból kellett elágaztatni a PE vezetőt és keresztül is lehetett vinni az óradobozon, aztán később megtiltották az óradobozon keresztüli átvitelt, majd még később az lett ami most van, tehát se a fogadóba, se az óradobozban nem lehet védővezetőt be-átvinni....legalábbis az EON tiszántúli területén.
Valószínűleg egy régebbi bekötésről van nagybaszó. :)
Nova: A feszültség szint 224V a dugaljakon,állandó szerintem,mivel a ház másik felén a nem kiégő izzó,is arról kap ellátást.
Gondolkoztam fénycsővilágításon,az talán nem annyira érzékeny az ingadozásra.
Novill: 1fázisú betáplálás 4 db guman táblára szerelt olvadóbetét az elosztó,a falban ilyen kátránypapírba húzott 1,5 aluminium
vető van,a vezetékcsatlakozásokat újra csupaszítottam,és bevagoztam.
Védővezető sehol nem fut,talán még földelő sincs, az utcában földkábel rendszer fut a nagyfesz vezeték miatt gondolom.
Erről üzemel a ház,és semmit nem tehetek a tulaj nem járul hozzá egy komolyabb szereléshez.
Szigetelési ellenállást mértem,folytonosságokat mértem,szobai dugalj hurokimpedancia 2.2 ohm elosztónál 1.5 ohm,gondolom ezen is,és a feszültségesésen is látszódnak az elöregedett kábelek.
Szobai izzók nem villognak.
Petike: a földkábel fogadószekrénybe érkezik 3 fázis a ház falára,onnantól gondolom 1 fázis a fogyasztásmérőig.
igen
Bocs hogy belevágok de ide is vág kicsit a téma :)
ismerősömnél armatúra cserekor is voltak érdekességek (nem én csináltam a munkát), annál a lámpának két hagyományos kapcsolója (folyosó és udvar) van nem váltókapcsoló csak síma tehát csak akkor ég mikor mindkét kapcsoló fel van kapcsolva. Feltették az új lámpát de az nem világít fázis ceruzával mérik és furcsa jelenség volt tapasztalható volt mikor a Nulla és a fázis kábelnél is világot a ceruza volt mikor egyiken sem. (2-3 éve a régi lámpában szétrobbant az izzó majd az egyik fém vezető a foglalatban is letört azért lett cserélve) (Külön földelő kábel nem volt-régi hálózat, alumínium vezetékkel) végül is a udvari kapcsolóhoz futó fázis vezeték csere illetve egy felesleges nullázó kábel eltávolítás után már normálisan működött. ugyanis a udvari kapcsolóhoz két nullázó volt bekötve (volt egy jó helyre, és egy a csengő kapcsoló nullázó vezetékből elosztott nullázó is rá volt kötve)
érdekes szerelés volt az biztos bár régi házakba lehetnek még hasonló érdekes dolgot.
Én is találkoztam egy régi alternatív kapcsoló bekötéssel, ami a régi MSZ 1600/1 szabványban is szerepelt, mint rossz bekötési mód. Ennél a módszernél az egyik kapcsolónál a fázist adta ki a másik kapcsoló a nulla vezetőt. Addig nem is volt probléma, míg a régi lassú működésű kapcsoló volt felszerelve. A probléma akkor jelentkezett amikor ki lett cserélve a régi kapcsoló. A mai kapcsolók mechanikája gyorsabb kapcsolást biztosít, mint a régi. Ez volt a probléma, mert e miatt zárlat keletkezett.
Idézetet írta: Novill Dátum 2012. november 29., 14:56:23 DÉLUTÁN
Én is találkoztam egy régi alternatív kapcsoló bekötéssel, ami a régi MSZ 1600/1 szabványban is szerepelt, mint rossz bekötési mód. Ennél a módszernél az egyik kapcsolónál a fázist adta ki a másik kapcsoló a nulla vezetőt. Addig nem is volt probléma, míg a régi lassú működésű kapcsoló volt felszerelve. A probléma akkor jelentkezett amikor ki lett cserélve a régi kapcsoló. A mai kapcsolók mechanikája gyorsabb kapcsolást biztosít, mint a régi. Ez volt a probléma, mert e miatt zárlat keletkezett.
Értem köszönöm a választ :) valószínű hogy itt is valami hasonló lehetett :)
Nálunk a spejzban még található régi billenőkapcsoló,ha nem nyomom fel határozott mozdulattal nem kapcsolja az áramkört,de sajnálom leszedni,hamarosan talán a múzeum is veszi :D
Gondoltam felfrissíthetnénk a témát, mert még nagyon válaszokat nem kaptam hogy mi lehet a probléma a nővéremék fürdőszobájában.
Még egyszer leírom a dolgokat:
Adott egy ház.
3 fázis jön be az oszlopról + egy pen.
Villanyórától a ház elosztótáblájára már 1 fázis és 1 nulla jön.
Na most akkor van a fürdőszoba.Itt jön a hiba. Az izzót kb 2 hetente cserélgetni kell.Normál 60w-os izzó már több márkát próbáltak még energiatakarékosat is de a két hét megmaradt élettartamra.
Pára nem nagyon van ott fent a lámpánál.
Feszültség:240V
és 0,25Ampert vesz fel.
Mi lehet a probléma.Ez amúgy csak a fürdőszobában van,a ház többi pontján semmi probléma nincs a világítással.
Kivéve az hogy a szobában felkapcsolják a villanyt és lekapcsolódik a nappaliban.Ez is eléggé érdekes téma.
Most maradjunk az első kérdésemnél.
Szóval várom az ötleteket.
Nagyon szépen köszönöm!!! :)
moderátori bejegyzés:
Csupa nagy betűket nem szeretjük a fórumon, kérlek jövőben mellőzni. Hivatkozási alap fórum szabályzata.
Nem olvastam újra végig a topikot, de a feszültség szint mint Novill is írta megengedett határokon belül van. Sokféle megoldása lehet a problémának, akár a lámpa foglalat is. Égő minőségbeli megvalósítása is lehet probléma. Mivel írtad, hogy normál 60 wattos izzó, így az tisztán hatásos terhelés.
Vannak olyan problémák melyekre nem minden esetben lehet könnyen megoldást találni.
IdézKivéve az hogy a szobában felkapcsolják a villanyt és lekapcsolódik a nappaliban.Ez is eléggé érdekes téma.
Szerintem erre már biztosan találsz választ a fórumon. Hiszen egyszerű méréssel meghatározható a hiba oka. (pl.: alternatív kapcsoló) A fórumon nem minden problémára találsz egyértelmű választ, hiszen csak a leírásokból képzelünk el egy megvalósítást, ha valóságban a helyszínen lennénk akkor más lenne a helyzet. (Persze ezzel nem azt akarom mondani, hogy a fórumozok kivonulnak hozzátok. ;D)
Idővel majd ha befejezed az iskolát és a szakmai gyakorlatod közben egyre több hibajavítással találkozol, rájössz, hogy ez a legnagyobb kihívás általában.
A hiba megkeresése nehéz. Ezt okozhatja kötéshiba. Ezt csak úgy tudod megállapítani, ha az áramkör összes elemét ellenőrzöd.
De a jelenségből lehet következtetni túlfeszültségre is. Ez sajnos nem állandó, hanem időszakosan változik. A terheléstől, a napszaktól is változhat.
Gyakorlatomban találkoztam olyan jelenséggel, hogy egy helyiségben lévő izzók pár naponta szétrobbantak, foglalataikból kirepültek, üvegszilánkot szólva az alkalmazottakra.
Az épület 15 m-re volt a trafóháztól. A "rágerjesztés" miatt időszakosan 257V-ot is mértünk. Ezt a 250V-os izzók nem igazán szeretik, még szakaszosan sem.
Sziasztok!
Ma voltam a nővéreméknél és megnéztem azt a lámpát.
Na rögtön feltűnt hogy a nulla vezetéknek a szigetelése egy részen kivan szakadva és ott simán hozzáérhet valmihez a réz.
Ezt a kis részt lecsíptem,újrablankoltam és visszakötöttem.
Szerintetek ezzel megoldódott a probléma?
Mivel te látod a hiba jelenséget és te csináltál valamit ami esetleg hozhat megoldást, így te tudod ellenőrizni is, hogy az általad elvégzett kötés "javítása" hozott-e pozitív eredményt az említett hiba megítélésekor.
Olvasd végig az előző hozzászólásod és ha valaki ilyet tenne fel neked is, te is néznél egyet szerintem. ;)
Sziasztok!
Lenne még egy kérdésem.
Mikor csináltam ezt a lámpát,észrevettem hogy nincs bekötve a földelő vezeték hanem csak ott lógott,ezt én rögtön rákötöttem a lámpa fém testére.
Mikor hazajött a gazda engem nézett hülyének hogy miért kötöm be a földelést mikor a mester aki kötötte be régen a lámpákat aztmondta nem kell bekötni a földelést mert nem szokták.
Nos én erre azt válaszoltam hogyha netán véletlen feszültség alá kerülne ez a fém rész és nem old le a kismegszakító akkor ne téged vágjon agyon hanem fojjon el a föld fele.
A kérdésem:
Helyesen válaszoltam?
Üdvözlet Petike!
Minden lámpatesthez kötelező elvinni a védő vezetőt,és ellenőrizni annak folytonosságát.
Keresztmetszetének azonosnak kell lennie a fázisvezetőjével.
Ha található a lámpatesten egy védővezető bekötő szem,akkor oda be kell kötni a védő vezetőt!
Ha viszont kettős szigetelésű,amit két darab kocka jelez egymásban,akkor viszont tilos bekötni,mivel gyengíti a szigetelését.
Mondjuk ilyenkor nincs rajta bekötő kapocs.
Nem volt rajta kettős szigetelést jelentő rajzjel.
Fémből van a lámpa.
Ilyen esetben le kéne szerelni a lámpát,és átvizsgálni a csatlakozásait.
Ha 1. érintésvédelmi osztályba tartozik lesz rajta védő vezető kapocs,akkor be kell kötni,ha nincs,akkor szerintem elképzelhető hogy lekopott a rajzjel,vagy nem látható.
Nehéz így segítenem,sok fajta lámpa test létezik.
Védővezető csatlakozást meg tudod keresni szakadás vizsgálóval a kapocs,és a lámpatest fém része között.
Idézetet írta: petike199600 Dátum 2012. december 23., 17:40:32 DÉLUTÁN
Sziasztok!
Lenne még egy kérdésem.
Mikor csináltam ezt a lámpát,észrevettem hogy nincs bekötve a földelő vezeték hanem csak ott lógott,ezt én rögtön rákötöttem a lámpa fém testére.
Mikor hazajött a gazda engem nézett hülyének hogy miért kötöm be a földelést mikor a mester aki kötötte be régen a lámpákat aztmondta nem kell bekötni a földelést mert nem szokták.
Nos én erre azt válaszoltam hogyha netán véletlen feszültség alá kerülne ez a fém rész és nem old le a kismegszakító akkor ne téged vágjon agyon hanem fojjon el a föld fele.
A kérdésem:
Helyesen válaszoltam?
Egy kicsit Dezsavü érzésem van...
Tanuló koromban történt a következő eset:
Egy családi házban szerelvényeket kellett cserélnem a konyha egyik 1 fázisú dugaljába le volt húzva a 3 szál vezeték kék fekete zöld-sárga, melyekből a zöldsárga nem volt bekötve... Az új szerelvényt feltettem és bekötöttem mind a három szál vezetéket majd szerelői ellenőrzést végeztem multiméterrel, műszer szerint minden rendben volt a konektor egy elektromos sütőt táplált.. Másnap hallom a hírt, ha a kamrában fel van kapcsolva a lámpa ráz a sütő... Mint utóbb kiderült a dugaljban lévő zöld-sárga vezeték a kamrában lévő lámpa kapcsolószáljára volt rákötve (a kapcsolószár vezetékének színe piros aluminium volt a dugalj vezetéke zöld-sárga réz gondolom a piros vezetéket földelésnek nézték és itt történt a kavar) ellenőrzés során pedig azért tudtam 230V ot mérni a dugalj földelése és fázisa között mert a kamra egy sarkó kapcsolója csak az izzó fázisát szakította meg a nullát nem.. ezért mutaott a műszer fázis és (mint utóbbb kiderült kapcsolószár között 230- Vot..)
Gondolom az előző szerelő is észre vette a gondot és a legagyszerűbb módon orvosolta ezt kikötötte a dugalj ZS vezetékét...
Érdekesen orvosolják ezt a problémát,nem kötik be a védővezetőt a dugaljba,sőt ott hagyják a lehetőséget hogy te beköthesd az izzót.
:) nem vagyunk egyformák azóta én másképp nézek egy szabadon lévő zöld-sárga vezetékre..... :) :):)
Volt egy nyugdíj előtt álló kollégám aki ráadásul rosszul is látott, Ö mindig a zöld-sárgát használta fázisnak mert azt látta! Na az után javítani nem semmi. :'(
Nekem is volt egy olyan osztálytársam a "Vezetékes híradástechnikai műszerész" szakon, még harmadikos koromban (1985-ben), akiről ekkor derült csak ki, hogy színtévesztő, még pedig úgy, hogy gjmű. vizsgát akart tenni a suliban és az orvosin közölték vele a tényt. Csak azt nem értettük, hogy addig hogyan úszta meg, mert a szakmára való jelentkezés feltétele, az üzemorvosi alkalmassági vizsgálat volt. Szerencsétlen kénytelen volt átnyargalni más szakmára az érettségi előtt, pedig már ekkor nagyon a mélyében voltunk a szakmai ismereteknek, ráadásul nem is volt egy buta gyerek. :-\
Nekem annyi volt az orvosi alkalmassági,hogy megkérdezte a háziorvos mit írjon az igazolásra :D Ha valaki szín tévesztő is,azért a zöld sárgát nehéz összetéveszteni bármely más teli színnel,ugyanis ez csíkos ;)
Sziasztok olyan problémám van egy lépcső házban nyomó gombok helyére mozgás érzékelőt tetetek minden működöt egy nap után az egy érzékelő bekapcsol a beállított időben kikapcsol és utána neki áll villogni a lámpa, mi lehet a baj
Nekem is a vilogással van gondom.
Egy 10W LED reflektor lekapcsolt állapotban folyamatosan villogot.
A fényjelző kapcsolót kicseréltem nem fényjelzősre és akkoris villogott de ritkábban kb 45 msként, kapcsoló a fázist szakítja meg.
Mi lehet az oka???
Valóban előfordul ilyen jelenség is, de teljesen mindegy, hogy a fázist, vagy a nullát szakítod meg. Azon az egyetlen bekötött vezetéken keresztül olyan mértékű elektroszmog kerül a silány minőségű elektronikus előtétbe, hogy képes a végfokozatát egy pillanatra beindítani.
Ezzel a jelenséggel valamelyik szakoldalon foglalkoztak, de már sajnos nem emlékszem, hogy hol. ::)
A végleges megoldást a kétoldalú leválasztás, vagy/és a minőségi előtét nyújtja.
Sziasztok!
Voltam Majosházán egy kis házat szerelni. A lámpákat kellet felszerelnem. A lámpákon nem volt jelezve a PE vezetéknek bekötő kapocs, így hát én a védővezetőt elszigeteltem és félrehajtottam. A lámpatest fém. Rosszul csináltam hogy nem kötöttem be a földet? Nem szeretném ha miattam kapna valaki áramütést. Még egy kérdés: 3 lámpát kellet felszerelnem ezeket egy kapcsoló kapcsolta. Na most ugye ezeket össze kell kötni. Én ezt úgy csináltam hogy 2 db lámpához ment 2db 3x2,5-ös mbcu a maradék egyhez értelemszerűen 1db ilyen kábel. A bekötést ugye az izzófoglalatnál nem lehetett megoldani hiszen nem fér bele 2 db 2,5-ös vezeték. Én úgy oldotta meg hogy a lámpatesten belül kötöttem: Kihoztam a foglalatból 1 db 2,5-ös vezetéket aztán wagoval kötöttem meg a lámpatesten belül.
Rossz megoldás ez? Elég közel van a wago és a vezetékek az izzóhoz ami elég forró. Nem fog elégni a vezeték szigetelése.
Légyszíves minél többen írjátok meg mindezekről a véleményeteket.
Köszönöm szépen!
Petike !
Azt hangoztatod , szinte folyamatosan, hogy te tanuló vagy és közben olyan feladatokról és megoldásokról értesülünk tőled, mintha nem lenne oktatód és saját fejed szerint szakmai felügyelet nélkül inprovizálnál. Én már attól is kifeküdtem hogy életveszélyes és szakszerűtlen kivitelezéseket bíznak rád, vagy magad vállalod be ezeket a munkákat ? Lehet hogy nem olvastam minden írásodat és nem vagyok ellégé a képben, de nekem ez a 60-as évek építőiparát idézi fel. Ird meg a tanulásod körölményeit, mert látom, hogy dolgozik benned a megoldási és megfelelési hajlam, a csetlés-botlás meg mindenkinek kijár a te korodban. (Bocs.)
A lámpatesthez egyébként a 2,5-ös kábel lényegében nem indokolt , mondhatnám pocsékolás és a bekötése sem könnyű. Van is olyan lámpatest, hogy a foglalat eredendően szilikon vagy üvegszálszigetet huzallal van előre bekötve egy fogadó sorkapocsba, ebbe már "bemegy" a 2,5-es. Ha van hozzá anyagod ezt te is megcsinálhatod, de ha a foglalaton rugós bekötő van akkor csak érvéghüvelyes véggel tudod megcsinálni, enélkül felkócolódik és zárlatot csinál. A vatag huzalt alkalmassá teheted közvetlen bekötésre, ha laposfogó, vagy klimpelő tövével egy kissé !!! ellapítod. és így (estleg éllel) beköthető magában is. Ezt csak kerámia foglalatnál lehet megcsinálni. Az hogy a rendelkezésre álló és fém lámpatesteknél előírt érintésvédelmet nem kötöd be, nem lehet kérdés. Lehet, ott van csavarhely és a csavar is, csak lefestve.
Váron az írásodat privát közleményben, vagy a telefonos elérésedet hasonló módon.
Öreg kollégád..... Endre
Abban az esetben ha a lámpán rajta van a kettős négyzet jelölés,ami a kettős szigetelés jele, akkor nem kell bekötni a védővezetőt, vagyis tilos bekötni. Mindenképpen bizonyíthatóan és hitelt érdemlően kell bizonyítani a kettős szigetelést a gyártó oldaláról, amikor felszereled onnantól már a te felelősséged. Egyéb esetben a lámpatestek I év.osztályba tartoznak,amikor a védővezető bekötése szigorú követelményt jelent. De azt nagyon jól tetted, hogy védővezetőt kiépítetted, mivel már mindenhova ki kell építeni a védővezetőt.
Fogok még ide menni szerelni. Be fogom kötni a védővezetőt.
Simon Endre úr viszont nagyon leteremtett. Ennyire nagy hülyeséget csináltam? Nem hiszem. A héten bekötöm és akkor biztonságos lesz. Viszont arra a lámpatesten belüli kötésre adnál választ Novill?
Köszönöm szépen!
A szereléshez 1,5-es Cu vezetéket kell használni jelenesetben a világításhoz,ez egyébként a legkisebb megengedett keresztmetszet. A 2,5-es vezetékkel nehéz dolgozni,mert sok esetben gondot okoz a vezeték begyütése a lámpa alá. Remélem nem alkalmazod a felfűzést, egyik lámpatestből a másikba. A bekötés egyszerű be kell kötni :) Viszont bármit kötsz be előtte meg kell nézni a termék dokumentációja mit tartalmaz érintésvédelmi szempontból. Attól, hogy fém lámpatest nem biztos,hogy I év . osztályú földelt. A kettős szigetelésűt nem földeljük le.
Nem alkalmaztam szerintem a felfűzéses módszert mivel a foglalatba nem tudtam belekötni 2db 2,5-ös vezetéket. Tehát bejött az egyik vezeték bele a wagoba a másik vezeék is bele a wagoba ez ment tovább a másik lámpához majd egy harmadik vezeték a wagoba ez ment a foglalatba. Tehát hasonlóan csináltam mint egy konnektor bekötését. Nem a bekötőcsavarhoz kötöttem a vezetéket hanem wagoba. Erre korábban azt írtad hogy jó megoldás. Nekem pedig az a kérdésem hogy lámpánál is jó-e ez a megoldás ha a kötés a lámpatesten belül van?
Köszönöm!
Háát, nem egyszerű a téma, legalábbis az, hogy ennyire bizonytalan vagy még az ilyen alap dolgokban is és ezzel a tudásszinttel akarsz önállóan pl mért főkábelt, főelosztót, miegymást kivitelezni... :'( Novill, miért is nem lehet lámpákat felfűzötten bekötni? Ezt csak azért kérdezem, mert pl az IP 65-ös por-páramentes aramtúrák is úgy vannak kiképezve, hogy azokat lehet "átmenős", azaz felfűzős kábelezéssel kötni, hiszen van 1 tömszelence az egyik és van egy a másik végükön,de én számtalan új szerelés esetén is láttam, hogy különféle -akár kisülő- lámpákat is szerelnek felfűzéssel, utcai lámpák földkábeles szerelése esetén az esetek elsöprő többségében felfűzik a földkábelt az oszlop alján található csatlakozó pontnál, tehát nem "malacoznak".
A gyakorlati tapasztalatom alapján ezek a félfűzések a sorkapocsban kerülnek bekötésre,melyek sok esetben gyenge minőségű kötéssel párosulnak. A felülvizsgálatok során ( amikor minden lámpatestnél vizsgáljuk a védővezető folytonosságát és hurokellenállást mérünk) a védővezető folytonossága volt a sérült, ami a sorkapocsnál valósult meg az esetek többségében.
Azért nem kéne egy ilyen hiba miatt leszedni a fejem. Eddig ami lámpákat kötöttem be mindegyiken volt földelést jelző felirat meg bekötőcsavar is. Ezen nem volt így hát nem kötöttem be. Ha megyek ide szerelni azonnal befogom kötni.
De légyszíves azt írjátok már le hogy lehet-e baja a lámpatestben elkészített kötésnek.
Köszönöm
De Novill, ki köti a PE eret csokiba, amikor annak megvan az a külön bekötési pontja, ahol a ki-be PE ereket szemes saruval lehet egy szorító kötéses csavarba bekötni?? Anno pl. az EMIKA armatúráinál (pl. 13-34-854) is ez a fajta PE bekötés volt a módi és ha ezt valaki tisztességgel abszolválta, akkor nem volt az az atomrobbanás, mely ezt szétkaphatta volna!
Petyka, senki nem akarja leszedni a fejed, "CSAK" az életed és testi épséged szeretnénk megóvni, nem is beszélve azokéról, akiknél villanyászkodsz, ugyanis baj csak akkor van, ha baj van, de akkor viszont egy életre meghurcolhatnak, ha kiderül, hogy a te lazaságod volt az okozója bármilyen "haváriának"! Ezt mindenképp érdemes megjegyezni. Ami a lámpatestben történő -pl. wago- sorolást illeti, azzal elvileg nem lehet probléma, bár amennyiben mondjuk egy 60W-os izzó lesz a lámpában, az 5 perccel a bekapcsolást követően már masszívan fűteni fog. Le kéne checkolni a wago websiteján, hogy írnak-e valamit arról, hogy max mekkora hőmérsékleten lehet használni a cucckát...
Idézetet írta: petike199600 Dátum 2013. október 01., 17:51:00 DÉLUTÁN
Nem alkalmaztam szerintem a felfűzéses módszert mivel a foglalatba nem tudtam belekötni 2db 2,5-ös vezetéket.
Ne haragudj de hány 100 m-re vannak azok a lápák kötve, hogy 2,5mm
2-es vezetéket kell használni. Én a világításra 10 A-es betét mellett 1-1,5 mm
2-es vezetéket használok. 3 fázisú armatúrákat 5 * 0,75-ös vezetékkel kötöm az elosztó dobozból. Gondolom nálad is elég lenne egy egy lámpa esetén a 3 * 1-1,5 vezeték vagy kábel, és a kötés kialakítása sem okozna gondot.
Idézetet írta: Gyurmaúr(fi-relé) Dátum 2013. október 01., 18:42:18 DÉLUTÁN
Novill, miért is nem lehet lámpákat felfűzötten bekötni? Ezt csak azért kérdezem, mert pl az IP 65-ös por-páramentes aramtúrák is úgy vannak kiképezve, hogy azokat lehet "átmenős", azaz felfűzős kábelezéssel kötni, hiszen van 1 tömszelence az egyik és van egy a másik végükön,de én számtalan új szerelés esetén is láttam, hogy különféle -akár kisülő- lámpákat is szerelnek felfűzéssel,
Ha a tömszelence elhelyezést, darabszámot nézzük, tényleg lehet őket felfűzni. Jellemzően felfűzve is szerelik ezeket mert így egyszerübb a kivitelezés meg olcsóbb is, továbbá meg esetleg kötődoboz elhelyezése is szinte lehetetlen lehet. Az igazi probléma a fénycsöves lámpatesteknél a bekötő sorkapocs, nem ideális felfűzésre mert csak egy elemet tartalmaz azonos potenciálra, nincs duplázva. Nem beszélve az esetleges javítás miatti megbontás nehézségéről, kikötésről.
Ez miatt jogos Novill rosszaló véleménye a PE szempontjából. Annak kötési "hibája" nem látszik bekapcsoláskor, mert ettől még világít a lámpatest, "csak" nem folytonos a PE. Én még nem találkoztam olyan felülvizsgálóval aki ÉV mérést végzett volna a lámpatestekben, legfőképpen a felfűzés végén lévőben. Olyan jegyzőkönyveket láttam amely kettős szigetelésűnek írják, így nem kell mérni, holott csőcserekor, méréskor, javításkor a fém szerelőlapot érintjük.
De Szelei kolléga; lehet, hogy 2000W-os HgMIL (vagy HgMIF??) fémhalogén lámpákat kötögetne a mi petink?! Már nagypályázik és mi meg beszólogatunk neki? Lehet, hogy valami világraszóló dolog készülődik a Futrinka utcában?!
;D ;) 8)
Üdvözlöm az Urakat!
Tudtommal 1mm2-es vezetéknél vékonyabbat jelen szabvány szerint nem alkalmazhatunk, csak a fixen bekötött, hordozható, préselt dugvillával szerelt készülékeknél, de ez már gyártmányszabvány. Az 1mm2-es vezetéket 6A-re lehet biztosítani, de ha lenne 8A-es akkor az lenne a max., de nincs. A 1.5mm2-es vezetéket pedig 13A-re, ezt viszont gyártják és a 2,5-ös vezetéket pedig 16A-re.... ::) de mintha ezt már egyszer áttárgyaltuk volna valahol.
Lámpatesten belül, ha a bekötőkapocs WAGO rendszerű, akkor a sorolás nem lehet szabványon kívüli kérdés. Igen sok neves lámpatestgyártó forgalmaz fénysávos rendszereket, melyekben a WAGO, vagy a STUCCHI cég által gyártott kiváló minőségű gyorskapcsokat lehet találni, amik atombiztos kötést biztosítanak, ha szabályosan szerelik. Ahol nincs erre mód, ott a védővezetőt mindenképpen csavaros/sarus/fogazott alátét kombinációban célszerű elkövetni, de a WAGO rendszerű kapcsok is elfogadottak. A lámpáknál a legmegbízhatatlanabb kötés a csavaros, de az olcsó termékekben előszeretettel alkalmazzák, mert a szabvány nem tiltja.
Gyurmaúr: Megnéztem a gyártó honlapján a hőmérsékeletet és az van írva hogy -35-től 105 fokig van az üzemi hőmérséklet.
Erre mit mondassz?
Idézetet írta: petike199600 Dátum 2012. december 23., 17:40:32 DÉLUTÁN
Sziasztok!
Lenne még egy kérdésem.
Mikor csináltam ezt a lámpát,észrevettem hogy nincs bekötve a földelő vezeték hanem csak ott lógott,ezt én rögtön rákötöttem a lámpa fém testére.
Mikor hazajött a gazda engem nézett hülyének hogy miért kötöm be a földelést mikor a mester aki kötötte be régen a lámpákat aztmondta nem kell bekötni a földelést mert nem szokták.
Nos én erre azt válaszoltam hogyha netán véletlen feszültség alá kerülne ez a fém rész és nem old le a kismegszakító akkor ne téged vágjon agyon hanem fojjon el a föld fele.
A kérdésem:
Helyesen válaszoltam?
Ilyenkor én ellenőrizném hogy az a védő föld teljesen el van e vezetve a házba belépő védőföldig különben nagyon szép kis hurkot lehet létrehozni ha valami zárlatos lesz.
Mert ha ilyenkor valami zárlatos lesz és nem megy el tényleges bejövő védőföldig akkor ami még azzal az eszközzel kvázi védőföldön van mind rázni fog :) és az nem túl kellemes :)
Sziasztok!
Itt egy link hogy milyen lámpákat szereltem fel. Ha valaki ismeri akkor az légyszíves mondja meg hogy be kell e rajta kötni a földelést vagy sem.
http://www.mentavill.hu/index.php?pg=product&cat=02EAJ7&code=RABA-5411 (http://www.mentavill.hu/index.php?pg=product&cat=02EAJ7&code=RABA-5411)
Köszönöm szépen!
Be kell kötni a PE vezetőt,még pedig a foglalaton van rajta a bekötési pont.
Foglalaton??? :o :o
Igen a foglatot rögzítő fémszerkezeten a PE bekötési pont. Ez egy egyszerű feladat :)
Köszönöm a választ!
Közben megnéztem a foglalatot és a szememet kiböki.
Ezt az alap dolgot még soha nem tanultam, még nyáron sem a munkahelyen mert nem kötöttünk be lámpákat iskolába meg eleve nem kötünk be földelést.
Ez van.
Kedves Petike.
Ezért kell még tanulni és utána bevállalni bármilyen szerelést (pláne másnál, idegennél) mielőtt mindent szakszerűen nem dolgozott valaki. És nem ellenőrizte független szakember. Fel híva figyelmét az esetleges hibákra.
Sajnos ez nem a te hibád! Inkább oktatás rovására lehet írni.
Az egészséges önbizalom viszont okozhat gondot ha nincs felügyelet (itt rád gondolok) és a szakoktatóra aki még nem tett igazi próbára amit saját kútfőből kell megoldanod, hogy éreztesse veled van még mit tanulni. És mások élete nem játék vagy gyakorlat.
Sziasztok!
Adott egy (fojtó)trafós 230v-os 150W-os kültéri reflektor, ami egy 25A, 30mA-es kismegszakítós ÁVK-n és egy régi Ganz ipari 3F rugós kapcsolón keresztül kap feszültséget, felkapcsoláskor nem, de minden lekapcsoláskor, leold az ÁVK. A nulla nincs a kapcsolóra vezetve, csak az egy fázis megy rá és egy védőföld a kapcsoló fém vázra.
Merre keressem a hibát?
Üdv!
Van-e valamilyen zavarszűrő kondenzátor a fázis és a védővezető között?
Szia !
Lekapcsolás után amikor a leoldás bekövetkezik azonnal mérj szigetelési ellenállást, mert néhány fődarabnak üzemmelegen nagyon leromlik a szigetelése, főleg ha szennyezett, pl. madár vagy darázsfészek, csapadékvíz+szélhordta por miatt. Egyébként a munkapontra beállt előtétek induktivitása nagyobb igy a kikapcsolásnál bekövetkező tranziesek jelentős nagyságúak lehetnek és még esetleg (kettering) üzemódba is beállhatnak, egyes fémgőz lámpákat így gyújanak be a lámpa "rövidrezárogatásával" az előtéten kialakuló indukált feszültség segitségével. Ez tud adni egy félrehúzó föld felé is levezetett leoldó periodust az ÁVK számára. Ha nics mérhető hiba próbáld meg, hogy a nullát is megszakítod és akkor a tranziensek a fogyasztó szempontjából "házon belül " maradnak. Én úgy tudom, hogy a közvilágításban jellemzően nem alkalmaznak ÁVK-t és nem is kötelező.
Üdv. Endre
Zavarszűrő kondenzátor nincs, szigetelés vizsgáló készülékkel sajnos nem rendelkezem, a nulla vezetéket is rákötöttem a kapcsolóra, a helyzet változatlan, az ÁVK kapcsolóra viszont szükség van mert közel van a víz.
Az eredeti téma egyik megoldása lehet a foglalat talp érintkező minimális kihajtása. (Az izzó és az érintkező között nagyobb lesz a szorító erő ami a felmelegedés miatti kontakt hibát kiküszöböli.) A másik a bekötés ellenőrzése (foglalatba szorított vezeték szigetelés, vagy megrepedt foglalat kapocs). A kapcsoló bekötés ellenőrzése sem maradhat el. Ez már több ilyen heti izzó cserés lámpánál megoldást nyújtott. Aki majd így javít küldjön már egy sört [emoji3]
Tapatalk-kal küldve az én LG-D280-el
Jó estét
Egy családi ház a konyha és egyik szoba világítása plusz a kis előszoba is ide véve eltűnik majd visszajön magától valamelyik dobozban szerintem kötés hiba van.
A nagy gond,hogy frissen festve és az elosztó dobozok elvannak tüntetve semmit nem lehet látni. Ajánljatok valamilyen vezeték keresőt vagy valamilyen megoldást,hogy megjavítsam minél kevesebb falveréssel mert minimum egy helyen úgy is meg kell bontsam a falat. Köszönöm
http://www.conrad.hu/conrad.php?name=Products&pid=826657 (http://www.conrad.hu/conrad.php?name=Products&pid=826657)
Napi szinten használom, nekem bevált de, a válaszfalak vasalása is kimutatható vele és ez zavaró. Kapcsolótól, konnektortól elindulni felfelé és ahol véget ér a jelzés és két irányba megy tovább, ott kopogtatással meg lehet találni a dobozt.
Üzenet összefûzve: 2016. április 09., 20:54:55 DÉLUTÁN
Árgéppel keresd, mert lényegesen olcsóbb az ára! "Bosch PMD 10 Fémkereső"
Kösz a segítséget 980POWER
Nálunk az üzletben van egy EM 422A a Tracon Electrictől nem ismeri valaki véletlenül igaz csak feszültség
mentesen lehet használni de olcsóbb sokkal mint a BOSCH biztosan annyival gyengébb minőségű is.