Lakókocsi lakóautó felülvizsgálata!

Indította krisz1986, 2012. július 26., 22:05:06 DÉLUTÁN

Előző téma - Következő téma

krisz1986

Kérdésem találkozott már valaki ilyennel egyáltalán mert gáznál kellet de a villanynál szükséges? és ha igen mi ennek a mikéntje és a hogyantja?

JUVILL


Ezek a lakókocsik általában kisfeszültségû betáplálásúak. (például campingek erre a célra kialakított csatlakozó helyei)
Ezeket is vizsgáztatni szükséges, és ha nincs érvényes és megfelelõ érintésvédelmi minõsítõ írat, nem adják meg a mûszaki vizsgát.

krisz1986

És olyan kérdésem lenne mert köszönöm,hogy megtiszteltél te egyedül válaszoddal. Mert ahogy elnézem mindenki elbújt megint. A vizsga meddig érvényes egyáltalán? Milyen szabványok vonatkoznak ide? Mit érdemes bekötni,hogy biztonságosabb legyen az autó?
A hûtõkocsival egy kategóriába soroljuk vagy itt is sokféle megkülönböztetés van? Vagy az már más kategória?

ELEKTOR-KALANDOR

Krisztián!   
MSZ 2364-708 :1999 foglalkozik ezzel a témával .EPH vezeték minimum 4mm2.Bocs a rövid válaszért . Sérülés miatt csak 1 ujjal tudok gépelni.

JUVILL

Idézetet írta: Glatz Krisztián Dátum 2012. július 29., 16:32:13 DÉLUTÁN
És olyan kérdésem lenne mert köszönöm,hogy megtiszteltél te egyedül válaszoddal. Mert ahogy elnézem mindenki elbújt megint. A vizsga meddig érvényes egyáltalán? Milyen szabványok vonatkoznak ide? Mit érdemes bekötni,hogy biztonságosabb legyen az autó?
A hûtõkocsival egy kategóriába soroljuk vagy itt is sokféle megkülönböztetés van? Vagy az már más kategória?
ELEKTRO-KALANDOR kolléga megadta a szabvány számát.
Én 3 évre adtam az érintésvédelmi minõsítõ iratot ezekhez. Vitatkozni lehet rajta, hogy ezek közül melyik tartozhat a KLÉSZ alá, például mint üzlet.  Vagy egyáltalán tartozhat-e oda. Mert akkor 6 évente szerelõi ellenõrzés.
Az EPH nagyon fontos, ezt a kolléga is leírta.
Lakókocsi, hûtõkocsi (ha van ilyen kisfeszültségû), eladó kocsi (pékáru, büfé, és egyéb árulásra kiképzett) tartozhat ide.
Ezek általában a kocsi, gépkocsi testébe épített csatlakozó villával van ellátva, legyen az 2s+f egyfázisú, vagy 3s+n+f öt pólusú, 3 fázisú.
A gépkocsi eredeti villamos berendezését el kell választani a kisfeszültségû berendezésektõl, de a fémes részeket be kell kötni az érintésvédelembe.
Legyen az fémtestû polc, lámpatest, hûtõaggregát, annak fémburkolata, és minden I-es érintésvédelmi osztályú készülék, csõhálózat.
Az ide vonatkozó szabvány pontját nem tudom idézni, de úgy tudom, kötelezõ az áram-védõkapcsoló beépítése.
Várom a kiegészítéseket, aki gyakrabban épített, felülvizsgált ilyet, annak több a tapasztalata ezen a területen.
De hangsúlyoznám, a gépkocsi eredeti villamos berendezéseire ezek a felülvizsgálatok nem vonatkoznak.

krisz1986

Megmondom õszintén én maximálisan kielégítõ választ kaptam a kérdéseimre. Most már csak az érdekelne,hogy elolvasom a szabványt de nemzetközi forgalomba esetleg más országok nem támasztanak e valami plusz elõírást?

JUVILL

Idézetet írta: Glatz Krisztián Dátum 2012. július 30., 20:57:39 DÉLUTÁN
Megmondom õszintén én maximálisan kielégítõ választ kaptam a kérdéseimre. Most már csak az érdekelne,hogy elolvasom a szabványt de nemzetközi forgalomba esetleg más országok nem támasztanak e valami plusz elõírást?
Az UNIO-s országok nem hiszem, mivel az szabvány eleve MSZ EN ... , azaz UNIO-s.
A nem ide tartozó országok esetén feltételezhetõen másak az elõírások. Ott ezekrõl külön tájékozódni szükséges.

ELEKTOR-KALANDOR

eltérések
A-eltérés: Nemzeti eltérés olyan jogszabályok miatt, amelyek jelenleg kívül esnek a CENELEC-tagtestület
hatáskörén.
Ez az európai szabvány nem tartozik egyik európai közösségi direktíva hatálya alá sem. A vonatkozó
CENELEC-országokban az európai szabvány elo´írásai helyett ezek az A-eltérések érvényesek a visszavonásukig.
Szakasz Eltérés
BELGIUM (R.G.I.E., A.R. 10.3.81, article 96)
3.3.2.6. Egyazon áram-védo´kapcsoló csak egyetlen lakókocsi védelmét szolgálhatja.
5.1.3. A megengedett (érintési) feszültség határa váltakozó áram esetében 25 V, nem hullámosságmentes
egyenáram esetében 36 V vagy hullámosságmentes egyenáram esetében
60 V.

Átlagember

Nemrég belefutottam én is egy lakókocsi-büfékocsi felülvizsgálatba.

Amit fent írtatok, azok a szabványok a lakókocsiparkokra vonatkoznak ! Azaz  ahol parkolnak a kocsik ! (MSZ 2364-708 Épületek villamos berendezéseinek létesítése 7. rész: Különleges berendezésekre vagy helyiségekre vonatkozó követelmények. 708. főfejezet: Lakókocsiparkok villamos berendezései (IEC 60364-7-708:1988+A1:1993, módosítva)

Magára a lakókocsira vonatkozó szabványok:
2006.01.01. és 2012.04.01 között:  MSZ 2364-754 Épületek villamos berendezéseinek létesítése 7. rész: Különleges berendezésekre vagy helyiségekre vonatkozó követelmények. 754. főfejezet: Lakókocsik és lakóautók villamos berendezései (IEC 60364-7-708:1988+A1:1993, módosítva)

Most érvényben lévő :
MSZ HD 60364-7-721:2010Kisfeszültségű villamos berendezések. 7-721. rész: Különleges berendezésekre vagy helyekre vonatkozó követelmények. Lakókocsik és lakóautók villamos berendezései (IEC 60364-7-721:2009, módosítva)

Ez ANGOL nyelvű, de ez a hatályos itt is !

Ha büfékocsinak/ standdnak használják, akkor viszont az MSZ 2364-711 Épületek villamos berendezéseinek létesítése 7-711. rész: Különleges berendezésekre vagy helyiségekre vonatkozó
követelmények. Kiállítások, bemutatók és standok (IEC 60364-7-711:1998, módosítva)
vonatkozik rá szerintem :
(711.2.3.stand (stand) A bemutatásra, marketingre, árusításra, szórakoztatásra stb. használt térség vagy ideiglenes építmény.
711.2.4. ideiglenes építmény (temporary structure) Belső térben vagy szabad téren elhelyezett összeszerelhetőre és szétszerelhetőre tervezett egység vagy egy
egység része, beleértve a mobil, hordozható egységeket is.)

Szerintetek ?

Fecó

Szerintem a kettő nem üti egymást, vizsgálhatod a megfelelőséget mindkét esetre, túl sok különbség nem lesz. Az angol nyelvű dologgal egyszer valaki már fejtegette, hogy csak a magyar nyelvűt kellene elfogadni ameddig nincs hivatalos fordítás. Talán valaki már forgatta az angolt és hozzászól, szerintem nem sok változás lehet...