Egyenáramú motor fordulatszám változtatása

Indította petike199600, 2013. március 17., 17:41:43 DÉLUTÁN

Előző téma - Következő téma

petike199600

Sziasztok!
Azt szeretném meg tudni hogy hogyan lehet az egyenáramú motoroknak a fordulatszámát változtatni?
Mi kell hozzá?
Hogy és hova kell beépíteni?
Egyenlőre ennyi de úgyis lesznek még kérdéseim.
Köszönöm szépen!

Marton

Sok féle egyenáramú motor megoldás létezik, ezek főként az állórész gerjesztési megoldás tekintetében külömböznek. Lehet állandó mágneses(kismotorok), párhuzamos gerjesztésü, soros gerjesztésü illetve ezek kombinációja azaz vegyes gerjesztésü. Az egyenáramú motorok fordulatszámának változtatásához a forgórész (armatúra) feszültségét kell változtatni. Több féle módon lehet a rá jutó feszültséget megváltoztatni. Kisteljesítmányü motoroknál (néhány Wattosok) egy potenciométerrrel a feszültséget leosztjuk.
Nagyobb motoroknál valamilyen elektronikus szabályozási módszerrel, pl. tirisztoros szabályozóval váltóáramú (hálózati feszültségü) táplálásnál vagy ha egyenfeszültségü a tápellátás (mint pl. az akkus fúró-csavarozó szerszámok) un. chopperrel, szaggatóval változtatjuk a rá jutó feszültséget illetve teljesítményt. Mindkettő esetén gyakorlatilag megszaggatjuk a tápláló feszültséget, attó függően, hogy milyen a be ill. a kikapcsolt időtartam aránya, ezzel arányos lesz a motoron létrejövő feszültség illetve teljesítmény. Más szóval a kitöltési tényezőt változtatva, másként mondva impulzus szélességet, a kimeneti integrált feszültség is változik.
Nem tudom foglalkoztál-e már pl. izzóscsillár fényerő szabályozóval (dimmerrel), az is egy "feszültség", pontosabban egy tirisztoros(triakos) teljesítmény szabályozó, szaggató. Kis fényerőnél látható a vibrálás mely a szaggatás ill. fázishasítás "eredménye".
Mielőtt még nem volt tirisztoros elektronikus szabályozás, olyan megoldás is volt,hogy egy változtatható (toroid) trafó kimenetét egyenirányították és arra kötötték a motor forgórészét.
De létezett még az un. Ward-Leonard gépcsoport ahol a váltóáramú hálózatra egy állandó fordulatú rövidrezárt forgórészű motor volt kötve, ez hajtott egy egyenáramú generátort melynek kimeneti feszültségét teljesítmény potenciométerrel változtatták (gerjesztését befolyásolták), majd erről a változtatható feszültségről táplálták az egyenáramú motort. No de ez már muzeális technológia. Manapság a hajtászsabályozás (motorszabályozást) a frekvenciaváltós megoldások jelentik.

Szirty

Gondolom a hajszárítóból (?) származó pici motor fordulatszámának változtatásán jár az esze, de hát nem írta ezt le, úgyhogy így járás...

petike199600

Köszönöm a választ Marton!
Igen Szirty a hajszárítóból származó motorra értettem a kérdést.

Üzenet összefûzve: 2013. március 18., 18:49:34 DÉLUTÁN

Sziasztok!
Valaki segítene még tovább ebben a témában?  :P
Kis motor az biztos!  ;D A fórumra is feltettem.Ennek a motornak szeretném a fordulatszámát változtatni.
Potméterrel kell?
És azt hogy kell megválasztani?
Egy lakatfogóval meg mértem a motor áramfelvételét és 40mA jött ki. Egy 6V egyenfeszültségű adapterről működtetem a motort.
Valaki segítsen légyszives! :'(
Köszönöm szépen! :)

petike199600

Sziasztok!
Ma kipróbáltam a feszültségosztós módszer a szabályozásra de nem járt sikerrel.
Sorba kötöttem egy 60 és egy 75 kohm-os ellenállást. Az így kijövő feszültség 7,22 V ami meg is volt akkor ha levettem a motorról a vezetéket és nem terheltem semmivel.Amint rátettem a motorra a vezetéket rögtön lement 0-ra.
Ebben kérném segítségeteket.
Más ellenállás kell? Másképp kell kötni?
Nem tudom,remélem ti tudjátok mi a gond és segítetek a megfejtésben.
Köszönöm szépen!

Marton

Idézetet írta: petike199600 Dátum 2013. március 22., 16:26:45 DÉLUTÁN
Ma kipróbáltam a feszültségosztós módszer a szabályozásra de nem járt sikerrel.
Sorba kötöttem egy 60 és egy 75 kohm-os ellenállást. Az így kijövő feszültség 7,22 V ami meg is volt akkor ha levettem a motorról a vezetéket és nem terheltem semmivel.Amint rátettem a motorra a vezetéket rögtön lement 0-ra.
A motor számított ellenállása 120ohm (de mérd meg ohm mérővel is). Ehhez képest az előtét ellenállás óriási értékü, (60 és 75kohm). A motort egy ilyen ellenállási arányú körben mint egy darab vezetéknek tekinthető!Rajzold le (magadnak) ha úgy könnyebb a megértése. Végezz feszültség esési számításokat sorba kapcsolt áramkörre vonatkozóan. Ohm törvénye ill. Kirhoff törvénye alapján mint tegnap is írtam.
Egyébként ha a motorral sorbakötsz ellenállást akkor az nem feszültségosztó kapcsolás, csupán előtét ellenállás.
A 7,22V mérése milyen körülményeknél volt, mekkora a "betápfesz", mekkora a mérőkör(műszer) belső ellenállása?

petike199600

A műszer belső ellenállását nem tudom.
Veszek kisebb ellenállást.De akkor hogy csináljam meg a feszültségosztást?
Rajzolnál gyorsan egyet?
Köszönöm szépen!

Marton

Kétfélel módon rajzoltam meg a feszültség osztást. Első részen fix ellenállással, itt ki is számítottam a "kimeneti", azaz motor feszültséget. Számold át Te is, ellenállások vegyes kapcsolása alapján.
Másik áramköri részen potenciométerrel, itt 150 ohmos poti ajánlott, hogy hatásos legyen a szabályozás 120ohmos terhelésre viszonyítva. Kiloohmos potik és előtétek jelen esetben nem megfelelőek.

petike199600

Köszönöm válaszodat!
Kérdésem az hogy az a 4,23 V milyen számolás alapján jött ki?

Üzenet összefûzve: 2013. március 22., 18:07:39 DÉLUTÁN

Egyébként ugyanez a rajz alapján kötöttem!  ;D

Marton

Idézetet írta: petike199600 Dátum 2013. március 22., 18:02:23 DÉLUTÁN
Kérdésem az hogy az a 4,23 V milyen számolás alapján jött ki?

Nem tudom mit és hogyan tanítottak eddig. Mellesleg ezt a számolást az álltalános iskolai fizika oktatás alkalmával is tanították. Mint korábban többször írtam, ellenállások vegyes kapcsolásáról van szó, ez figyelembevételével kell a számítást elvégezni.
Először ki kell számítani a két párhuzamos ellenállás eredőjét, a motor(120ohm) és a R2 100ohmét. Ez 1/(1/120+1/100)=54,54ohm. Ez sorba kötve a R1 100ohmmmal az 100+54,54=154,54ohm. A kör árama 12/154,54=0,077A. Áramot beszorozva a párhuzamos ellenállások eredőjével (motoron eső feszültség) 54,54*0,077=4,23V