Sodrott és tömör vezeték összekötése

Indította nova, 2018. február 23., 18:17:30 DÉLUTÁN

Előző téma - Következő téma

nova

Szerintetek mi a legjobb módja a sodrott és tömör vezeték összekötésének módja?

A WAGO 221-es szériája leírása alapján alkalmas a kétfajta vezeték típus kötésére.
Kérdés, hogy erre a régebbi típus is alkalmas volt?


Ezen kívül milyen stabil, megbízható, szabványos módját ismeritek ezen két különböző vezeték típus összekötésének?
Úgy is fogalmazhatnék, hogy a tömör és hajlékony vezeték összekötéséének legjobb módja? :)
Villanyszerelõ fórum szabályzat - Kezdő fórumozók figyelmébe! - Közlemények

Privát üzenet funkció nem szakmai kérdések megválaszolására van fenntartva!

faxelektro

Öt éve egy asztalos műhely teljes szerelését a régi típusú wagoval csináltam és még semmi gond nem volt.

nova

Közben rákerestem az interneten. Magyar nyelvű leírást nem találtam, csak angolt a Wago 222 típusról, itt is azt írják, hogy mindkét típusú vezetéké összekötésére alkalmas.


IdézSolid, stranded and fine-stranded conductors with different cross sections can be connected using the 222 Series.

A 222-es sorozat használatával a különböző keresztmetszetű szilárd, sodrott és finom szálú vezetékek csatlakoztathatók.

Még videót is találtam róla, mert ugye ami nincsen fent a youtube-on...
Érdekes számomra, hogy vezeték blankolási hossz is van a sorkapcsokon. Eddig ez nem tűnt fel számomra.





A régi rácsavarható KF kötőelem használatával is gondolom ugyanúgy szabályos a két vezeték összekötése?
Villanyszerelõ fórum szabályzat - Kezdő fórumozók figyelmébe! - Közlemények

Privát üzenet funkció nem szakmai kérdések megválaszolására van fenntartva!

nyaki

Sajnos a KF típusú kötőelemmel óvatosan kell bánni, mert feltekerés közben simán elvághatja az elemi szálakat. Itt jön az, hogy a tiltott és ördögtől való forrasztás ebben az esetben célravezető lehet, de a békesség jegyében a WAGO vagy a kapocsblokk jöhet számításba. A megfelelően préselt érvéghüvellyel felvértezett 0,5-1 mm2-es sodrott vezetőkhöz, biztonsággal lehet használni a hagyományos WAGO rendszerű kötőelemeket is.

nova

Kapocsblokkra a csatolt képre gondolsz? Ezek általában csavar rögzítéssel rendelkeznek, a wago rendszerűt sokszor ugyebár a rugós mechanika miatt szeretik, mert nem kell a vezeték után húzással foglalkozni.

Hagyományos wagonál arra gondolsz, melynek csavarhúzóval oldható a rögzítése? Ez ha jól tudom tényleg csak merev erű vezetőhöz használható. Érvéghüvelyes rögzítés esetén is nehezen rögzíthető hozzá a vezeték, annak hajlékonysága miatt.

Más jellegű rögzítés technikáról tudtok még? Vagy a Wago ennyire uralja a technikájával ezt a piacot?
Villanyszerelõ fórum szabályzat - Kezdő fórumozók figyelmébe! - Közlemények

Privát üzenet funkció nem szakmai kérdések megválaszolására van fenntartva!

nyaki

Ami a képen van, azt úgy nevezik, hogy szigetelt kapocsléc. A kapocsblokk gyakorlatilag dettó, csak itt nemcsak sorban vannak a csavaros kötéshelyek, hanem tömbösítve is vannak.
http://www.mixvill.hu/hu/szerelestechnika/sorkapcsok/csatlakozoblokkok/xbs-csb-207-szigetelt-csatlakozoblokk-2x7-100a
https://www.schrack.hu/shop/pe-kapocs-blokk-2x25mm2-14x6mm2-80a-ip20-zoeld-ik021079.html
A hagyományos WAGO-rendszerű kapcsokhoz valóban csak merev vezetékek használhatók, de ha az általam említett méretben és érvéggel ellátott a vezeték, akkor a hajlékonyból merev lesz és biztonsággal használható. Ezen kapcsokat csavarhúzóval nem lehet bontani, hacsak le nem szeded az egyik bontható oldalát és kisebb fejű lapos csavarhúzóval a szorítólemezeket egyenként óvatosan megemelve kihúzod alóla a vezetéket. A merev vezetékeket gyakorlatilag úgy lehet belőle kiszedni, hogy jobbraq-balra forgatod benne, miközben húzod is egyben. Persze mindezt érzéssel, hogy újra használható maradjon
..és igen, a WAGO-rendszer ennyire uralja a kötéstechnikai piacot, ami nem is csoda, hiszen egy nagyon jól megkonstruált termékről van szó. Sajnos vannak a piacon gyatra minőségűek is, ezért a választás nagyon fontos, azonban pl. a Wago, Kleihuis, ViD, Weidmüller kapcsokkal nem nyúlsz félre.

Novill

Vannak kötések meglévő épületeknél ahol KF kötő elemmel vannak lekötve , és ha jól végezték el a kötéseket akkor kiállták az idők próbáját. Valóban sodrott vezetőknél nem célszerű alkalmazni , mivel elvághatják az elemi szálakat. Felülvizsgálatok során a forrasztott kötésekre való (kf)rácsavarást szoktam javasolni, mivel a forrasztott kötés szabványossági szempontból nem fogadom el. A kf kötőelemmel való kötés idő ráfordítása jóval több, mint a wagoval kötésnél. Ma már alig beszerezhető az üzletekben, helyét rég átvette a wago és wago jellegű kötőelemek. Egy hiba elhárítás során a vezetékeket wago (eredeti) kötőelemmel kötöttem át a kötéseket egy fürdőszobában ( ahol egyébként nincs doboz  normál esetben)  három hónap után felmondta a szolgálatot. Egy újabb kiszállás alkalmával kf kötőelemmel kötöttem át, ennek már kb fél éve és mindig megfelelően működik. Szerintem ennek oka, hogy nagyobb felületen érintkezik a kötés  ugyan olyan körülmények között.

tothgyula

Üdvözletem!
A Wago katalógusban megtalálható a sodrott vezeték bekötése,(érvéghüvely vélkül) !!! A sodrott vezetékek forrasztással történő kötése igazán csak nagyobb keresztmetszeteknél okoz gondot.Úgy 50mm2-tól felfele.A terhelés, melegedés miatt kiolvad a forr ón és szépen kicsúszik a vezeték! Ilyen eset után már én is javítottam.SK100-ba volt bekötve 25éve!
Azért a forrasztott kötést én nem tiltanám ennyire, kisebb keresztmetszet esetén. Nemrég egy templom padfűtését mértük, 200db 750W-os fűtőtest, acidax dobozban 1,5mm2-es MT -vel szerelve. 1986-ban.Egyetlen hibás kötést nem találtunk, a forrasztás fényes felületű volt. Akkor megengedett volt a   forrasztás is.
Sokkal nagyobb gond a tapétavágóval történő blankolás, a tömszelence méretek helytelen megválasztása ill. laza állapota.
Sőt a vezetékek tehermentesítése. Ezek a jelenségek leginkább arról árulkodnak, hogy rohammunkában végezték, vagy nem szakemberek végezték.
TothGyula.

Fecó

A forrasztott kötés elég megosztó dolog. Abban az esetben, ha a létesítmény villamos szerelési munkáit az MSZ 1600 alapján végezték, akkor még ez volt hivatalos:

"A vezetékkötéseket és a leágazási kötéseket összekötő szerelvénnyel, forrasztással, hegesztéssel vagy sajtolással szabad készíteni."

Felülvizsgálat során, ha az akkori előírásoknak megfelelően csinálták, akkor is "lehibázni" kellene? Hiszen szabvány szerint járt el a kivitelező.

Novill

A probléma a forrasztott kötésnél nem igazán tud be diffundálni az anyag közé a forrasztóón főként tömör réz esetén. Műszakilag nem igazán tudja a kivitelező bizonylatolni a megfelelőséget. Azon kívül egy villamos tűz esetén a bizonyítási eljárás keretén belül nem lehet hitelt érdemlően bizonyítani a szabványos megfelelőséget. Míg egy kötőelemnél a műanyag részek leégnek a fém részek fenn maradnak a vezetéken, ami bizonyítani fogja a szabványos kötést. A gyakorlatban elismerem a rézvezetőn a forrasztás megfelelőséget, de ezt az állás pontot nem tudjuk megvédeni, sem műszakilag , sem jogilag. Így a javaslatom továbbra is használjunk valamilyen szabványos kötőelemeket.
Látom míg írtam a választ közben Feco is hozzászólt.