• Vezeték keresztmetszetek biztosítása 4 2
Jelenleg:  

Szerző Téma: Vezeték keresztmetszetek biztosítása  (Megtekintve 17026 alkalommal)

Nem elérhető nyaki

  • Villanyász
  • ****
  • Tudásbázis bõvítõje :)
  • Hozzászólások: 847
  • Hírnév erő: 10
  • nyaki dolgozza magát felfelé.nyaki dolgozza magát felfelé.nyaki dolgozza magát felfelé.
  • Nem: Férfi
  • Az élet nem is bonyolult, csak azzá teszik!!!
Re:Vezeték keresztmetszetek biztosítása
« Válasz #30 Dátum: 2013. Március 12., 10:41:53 am »
Hali!
A dugalj körét nyugodtan vezetheted 1,5mm2-es vezetékkel, de a jelen szabványok szerint nem biztosíthatod, csak 10A-rel. Persze saját felelősségedre lehet akár 16AC-vel is biztosítani, sőt, akár 20A-rel is, ha ezt probléma esetén meg is tudod indokolni.
Való igaz, hogy keresztmetszetváltásnál biztosítani kellene, de a nyomvonal hosszúsága miatt célszerű 2,5mm2-es vezetékkel indítani, de ha a dugaljakhoz már csak 1,5mm2-es vezeték megy, akkor nem biztosíthatod 16A-re, csakis 10A-re.
Az oxidáció elkerülése végett vannak kitalálva a gáztömör kötések. Ezek közé tartozik pl, a WAGO-rendszerű kötőelemek, a sajtolás (csavaros sorkapcsok) és hegesztés (nem forrasztás). Ezek bármelyikét alkalmazva, az átmeneteknél hivatalosan oxidáció nem léphet fel. Persze egy rosszul megválasztott kötőelem és helytelenül kialakított kötés simán be is robbanhat. Ezért a kötésekre különösen nagy hangsúlyt kell fektetni.

Felhasználók, akik megköszönték:


Nem elérhető egusztika

  • Aktív tag
  • **
  • Hozzászólások: 44
  • Hírnév erő: 1
  • egusztika nincsen befolyása.
Re:Vezeték keresztmetszetek biztosítása
« Válasz #31 Dátum: 2013. Március 12., 12:02:10 pm »
Hali!
A dugalj körét nyugodtan vezetheted 1,5mm2-es vezetékkel, de a jelen szabványok szerint nem biztosíthatod, csak 10A-rel. Persze saját felelősségedre lehet akár 16AC-vel is biztosítani, sőt, akár 20A-rel is, ha ezt probléma esetén meg is tudod indokolni.
Való igaz, hogy keresztmetszetváltásnál biztosítani kellene, de a nyomvonal hosszúsága miatt célszerű 2,5mm2-es vezetékkel indítani, de ha a dugaljakhoz már csak 1,5mm2-es vezeték megy, akkor nem biztosíthatod 16A-re, csakis 10A-re.
Az oxidáció elkerülése végett vannak kitalálva a gáztömör kötések. Ezek közé tartozik pl, a WAGO-rendszerű kötőelemek, a sajtolás (csavaros sorkapcsok) és hegesztés (nem forrasztás). Ezek bármelyikét alkalmazva, az átmeneteknél hivatalosan oxidáció nem léphet fel. Persze egy rosszul megválasztott kötőelem és helytelenül kialakított kötés simán be is robbanhat. Ezért a kötésekre különösen nagy hangsúlyt kell fektetni.
Bocsi! Nem pontosan fogalmaztam! A melegedési problémát nem igazán a kötésekre értettem, hanem a dugalj érintkezője és csatlakozó dugó villája között kialakult átmeneti ellenállásra! Úgy értettem, ha a biztosító szerv a dugaljnál kisebb maximális áramot enged (16 A helyett, csak 10 A) akkor, talán kisebb az esélye az esetleges dugalj beégésnek is!

Nem elérhető nyaki

  • Villanyász
  • ****
  • Tudásbázis bõvítõje :)
  • Hozzászólások: 847
  • Hírnév erő: 10
  • nyaki dolgozza magát felfelé.nyaki dolgozza magát felfelé.nyaki dolgozza magát felfelé.
  • Nem: Férfi
  • Az élet nem is bonyolult, csak azzá teszik!!!
Re:Vezeték keresztmetszetek biztosítása
« Válasz #32 Dátum: 2013. Március 12., 15:04:07 pm »
Ez teljesen nyilvánvaló. ;)
Jó minőségű dugalj esetén a dugalj érintkezője és a dugvilla érintkezési pontjában nem jellemző a melegedés, viszont annál inkább a helytelen dugalj csavaros kötésénél és/vagy a dugvilla csavaros kötéseinél, különösképpen a nagy áramú készülékek silány minőségű, előregyártott vezetékeinek dugvilláinál, mely keletkezett hő átadódik a dugaljaknak is.

Felhasználók, akik megköszönték:


Nem elérhető Tamás

  • Rendszeres látogató
  • ***
  • Hozzászólások: 76
  • Hírnév erő: 2
  • Tamás nincsen befolyása.
Re:Vezeték keresztmetszetek biztosítása
« Válasz #33 Dátum: 2013. Március 24., 17:49:06 pm »
Hali!
Tehát akkor a 1.5 vezetékkel szerelt dugalj áramkört nem lehet már 16A B-vel biztosítani? Pl: mosógép?
Ha egy fogyasztónak mondjuk 12-13A kell, akkor 2.5 vezetéket kell lefűzni neki?
A dugaljba elég gázos lesz bekötni ezt a keresztmetszetet.
A 1.5 vezetéket ezután csak 10A aut.-tal lehet biztosítani?
Az MSZ 2364-523-ban található táblázatok  alapján kell kiválasztani a megfelelő keresztmetszeteket!
Az EBF könyv 89 oldalán van erről szó, de még így is elég bonyolult! Szinte érthetetlen!
Valaki tudna segíteni, hogy kell eligazodni a rengeteg táblázat között?
Hogy lehet ezeket a hétköznapokban egyszerűen használni?
Akkor már nem élnek a régi értékek:  1.5=16A; 2.5=21A;4=27A! stb.?
Köszönöm a segítségeteket
Tom

Nem elérhető Gyurmaúr(fi-relé)

  • Villanyász
  • ****
  • Hozzászólások: 936
  • Hírnév erő: 11
  • Gyurmaúr(fi-relé) dolgozza magát felfelé.Gyurmaúr(fi-relé) dolgozza magát felfelé.Gyurmaúr(fi-relé) dolgozza magát felfelé.
  • Nem: Férfi
    • Skype - gyurcman
Re:Vezeték keresztmetszetek biztosítása
« Válasz #34 Dátum: 2013. Március 24., 18:19:10 pm »
Tomi, ez a téma ezen a fórumon számos alkalommal ki volt vesézve,de azért pár szóban tájékoztatlak az igazságot tekintve. Ami biztos, hogy 16A-nél már mindenképp 2.5mm2-es vezetéket, kábelt kell alkalmazni, de ez nagyban függ a vezeték hosszától, illetve a terhelés időbeliségétől is, bár ez utóbbit célszerű mindenképp tartósnak tekinteni. Amennyiben az adott vezeték/kábel hossza az 5 métert nem haladja meg, ez esetben elfogadható az 1.5mm2-es keresztmetszet is, de csak "B"-s karakterisztikájú kismegszakító esetén. Újabban -hál Istennek- kezdenek terjedni a 13A-es kismegszakítók is, melyek a legideálisabb megoldások az olyan házatartási gépek esetén, mint pl a mosógép, vagy egy grillezős mikro. Itt is bőven jó a "B"-s karakterisztika. Meg aztán létezik még jónéhány módosító tényező, mint pl az adott kábel elhelyezésének körülményei, mint pl hogy egymagában tartózkodik egy MCS csatornában, vagy van mellette még 4-5 másik, esetleg 4-5 eres kábel is, illetve ha mondjuk kábeltálcán nyer elhelyezést, az a tálca mennyire légjárta környezetben van, netán lyukacsos, vagy tömör annak teste,stb. Szóval, sok-sok tényezőt illik ifgyelembe venni 1-1 kábel/vezeték keresztmetszetének kiválasztásánál...  ;) Mindenesetre, itt egy szerintem jó táblázat:

Felhasználók, akik megköszönték:


Nem elérhető Tamás

  • Rendszeres látogató
  • ***
  • Hozzászólások: 76
  • Hírnév erő: 2
  • Tamás nincsen befolyása.
Re:Vezeték keresztmetszetek biztosítása
« Válasz #35 Dátum: 2013. Március 24., 20:33:56 pm »
Tisztelt Gyurmaúr(fi-relé)!
Már csak azt szeretném megkérdezni, hogy ha a konnektor áramkört 2.5 MCu-val fűzőm le , és 16A-B- re biztosítom, és esetleg egy 4-es sorolható Prodax konnektor van hogyan tudom bekötni azt a sok 2.5 vezetéket? :(
Tamás

Nem elérhető nyaki

  • Villanyász
  • ****
  • Tudásbázis bõvítõje :)
  • Hozzászólások: 847
  • Hírnév erő: 10
  • nyaki dolgozza magát felfelé.nyaki dolgozza magát felfelé.nyaki dolgozza magát felfelé.
  • Nem: Férfi
  • Az élet nem is bonyolult, csak azzá teszik!!!
Re:Vezeték keresztmetszetek biztosítása
« Válasz #36 Dátum: 2013. Március 25., 19:41:52 pm »
Egy szerelvénycsoporton belül nyugodtan átkötheted 1,5mm2-es vezetékkel, de a védővezetőket WAGO-rendszerű kapocsban kösd és egy z-s vezetékkel állj be a dugaljba, de a védővezetős kötést tehermentesítsd.

Felhasználók, akik megköszönték:


Nem elérhető Gyurmaúr(fi-relé)

  • Villanyász
  • ****
  • Hozzászólások: 936
  • Hírnév erő: 11
  • Gyurmaúr(fi-relé) dolgozza magát felfelé.Gyurmaúr(fi-relé) dolgozza magát felfelé.Gyurmaúr(fi-relé) dolgozza magát felfelé.
  • Nem: Férfi
    • Skype - gyurcman
Re:Vezeték keresztmetszetek biztosítása
« Válasz #37 Dátum: 2013. Március 25., 20:20:20 pm »
Nem emlékszem, hogy a prodaxnál 2 bemenő nyílás van szorítórugóval, vagy csavar, de az tuti, hogy én a sorolható dugaljakat felfűzöm, kivéve a PE vezetőket, mert azokat mindenképp 2 dugaljnál többet tartalmazó sornál wago-val kell elágaztatni. Felfűzés esetén pedig ugye az 1. dugaljba jön be a 2.5-ös, onnantól már a továbbiakba elég az 1.5-ös is. De amennyiben 5 méternél rövidebb a vezetékszakasz a biztosító és dugalj közt, akkor - max. B 13A-es biztosítás esetén- elegendő az 1.5-ös kábel is.

Felhasználók, akik megköszönték:


Nem elérhető Tamás

  • Rendszeres látogató
  • ***
  • Hozzászólások: 76
  • Hírnév erő: 2
  • Tamás nincsen befolyása.
Re:Vezeték keresztmetszetek biztosítása
« Válasz #38 Dátum: 2013. Március 25., 20:58:54 pm »
A  Wago elfér a szerelvény mögött?
Ha összeforrasztom az kisebb helyet foglal, jobban elférek, és még az is szabványos! (2364-520/526.2)
Ezen az 2364-523-en még mindig nem tudok eligazodni! :(
Melyik táblázatban  vagy hol található, hogy a 1,5 vezt. csak 13A-re lehet biztosítani?
Válaszotokat előre is köszönöm!
Tom

Nem elérhető NovillTopic starter

  • villanyszerelõ mester
  • Régi motoros
  • *****
  • Tudásbázis bõvítõje :)
  • Hozzászólások: 1.650
  • Hírnév erő: 20
  • Novill egy emelkedő csillag!Novill egy emelkedő csillag!Novill egy emelkedő csillag!Novill egy emelkedő csillag!Novill egy emelkedő csillag!Novill egy emelkedő csillag!
    • Villanyszerelõ
Re:Vezeték keresztmetszetek biztosítása
« Válasz #39 Dátum: 2013. Március 26., 13:47:10 pm »

A  Wago elfér a szerelvény mögött?
Ha összeforrasztom az kisebb helyet foglal, jobban elférek, és még az is szabványos! (2364-520/526.2)
Ezen az 2364-523-en még mindig nem tudok eligazodni! :(
Melyik táblázatban  vagy hol található, hogy a 1,5 vezt. csak 13A-re lehet biztosítani?
Válaszotokat előre is köszönöm!
Tom

Nagyon jó, ha valaki idéz egy szabvány szakaszt. Jó, mert nem mindenkinek van lehetősége hozzáférni a szabványhoz. Így a fórumon keresztül viszont mindenkinek van lehetősége megismerni az adott szabvány szakaszt. Ezért ha valakinek van lehetősége, akkor javaslom a szabvány beidézését.
Nézzük a kolléga által említett MSZ 2364-520:1997 szabvány 526.2 pontját idézve:
A csatlakozó eszköz kiválasztásánál figyelembe kell venni, hogy az megfelel-e:
-   a vezető anyaga és a szigetelése,
-   a vezetőt alkotó huzalok száma és alakja,
-   a vezető keresztmetszete, és
-   az összekötendő vezetők száma szempontjából.
-   Megjegyzés: Az erősáramú kábel és vezeték rendszerekben ajánlatos elkerülni a forrasztott kötéseket. Használatuk esetén a kötések megvalósításánál figyelembe kell venni a tartós folyáshatárt. a mechanikai igénybevételt ( lásd 522.6, 526.7, és 526.8 szakaszokat) és a hőmérséklet növekedését zárlat esetén.
Dőlt betűs rész idézve: A nem hegesztett vezetékkötéseket továbbra is szerelvénnyel szabad megoldani, a csupán a vezetékek összecsavarásával készített kötések alkalmazása nem megengedett. A lágyforrasztások mechanikai igénybevételnek (nemcsak húzásnak és hajlításnak, de nyomásnak sem!) Nem ellenállóak, ezért alkalmazásuk kizárólag mechanikai tehermentesítésük mellett megengedett. A lágyforrasztás ezen túlmenően (mechanikai tehermentesítés esetén is) csökkenti a vezető terhelhetőségét és főként a zárlati áramokkal szembeni ellenálló képességét is!
Ez a beidézett részt kell értelmeznünk, és értelmezzük is! A forrasztott kötésekről már volt itt szó a fórum valamelyik részében.
Tamás véleményével nem értek egyet egyébként. A szabványértelmezés nagyon fontos. Nem minden felülvizsgáló és szakértő fogja osztani a véleményed, hogy szabványos. Sokan vagyunk ellenkező véleményen.  Ezek a felülvizsgálok, és szakértők nagyon szeretik csűrni, csavarni a mondatokat értelmezés közben  :) :)!
Vagyis továbbra sem tanácsolom a lágy forrasztott kötéseket. Persze ettől lesznek, akik más véleményen vannak.

Felhasználók, akik megköszönték:


Nem elérhető Tamás

  • Rendszeres látogató
  • ***
  • Hozzászólások: 76
  • Hírnév erő: 2
  • Tamás nincsen befolyása.
Re:Vezeték keresztmetszetek biztosítása
« Válasz #40 Dátum: 2013. Március 26., 21:42:47 pm »
Van olyan Wagó  amelybe kétfajta keresztmetszettel  lehet becsatlakozni?  2,5+1.5 konnektor áramkörnél!
A forrasztást már a visszavont 1600/1-7.71 is megengedte!
Én még nem láttam szétégett forrasztott kötést!
Persze ami késik...!
Mi mindig csak sima sorkapcsokat  , HLAK, KKL, + forrasztást használtunk!
A Wago valahogy kimaradt!
Novill!
Az általad beidézett szövegen kívül, miért nem ajánlod a forrasztott kötéseket?
Tom

Nem elérhető Gyurmaúr(fi-relé)

  • Villanyász
  • ****
  • Hozzászólások: 936
  • Hírnév erő: 11
  • Gyurmaúr(fi-relé) dolgozza magát felfelé.Gyurmaúr(fi-relé) dolgozza magát felfelé.Gyurmaúr(fi-relé) dolgozza magát felfelé.
  • Nem: Férfi
    • Skype - gyurcman
Re:Vezeték keresztmetszetek biztosítása
« Válasz #41 Dátum: 2013. Március 26., 22:40:13 pm »
Alapból mindegyik Wago alkalmazható 1.5-ös és 2.5-ös +metszetekhez egyaránt, szóval mindenképp csak emígyen ágaztasd a PE ereket! Az L,N erek mehetnek egyik dugaljból a másikba...

Felhasználók, akik megköszönték:


Nem elérhető Tamás

  • Rendszeres látogató
  • ***
  • Hozzászólások: 76
  • Hírnév erő: 2
  • Tamás nincsen befolyása.
Re:Vezeték keresztmetszetek biztosítása
« Válasz #42 Dátum: 2013. Március 27., 08:15:48 am »
Köszönöm a válaszokat!
De hogyha  a régi 1600 is megengedte a forrasztott kötést , valamint a 2364 is akkor Novill  miért írja  " Nem minden felülvizsgáló és szakértő fogja osztani a véleményed, hogy szabványos. Sokan vagyunk ellenkező véleményen.
Miért ellenzi(-zik) annyira?
Tom

Nem elérhető NovillTopic starter

  • villanyszerelõ mester
  • Régi motoros
  • *****
  • Tudásbázis bõvítõje :)
  • Hozzászólások: 1.650
  • Hírnév erő: 20
  • Novill egy emelkedő csillag!Novill egy emelkedő csillag!Novill egy emelkedő csillag!Novill egy emelkedő csillag!Novill egy emelkedő csillag!Novill egy emelkedő csillag!
    • Villanyszerelõ
Re:Vezeték keresztmetszetek biztosítása
« Válasz #43 Dátum: 2013. Március 27., 09:01:50 am »
Tamás!
Hogy miért nem ajánlom a lágy forrasztásos kötést az erősáramú területen?
Gondolom egy részt a beidézett szabvány részt gondosan átolvasva egyértelművé válik jobban, hogy nem megfelelő.
A hosszú pályafutásom alatt több villamos tűz vizsgálatát láttam már, több szakvéleményt olvastam, ahol villamos tűz keletkezése merült fel. Egyetlen egy tűzeset vizsgálatakor sem volt elfogadva a lágy forrasztott kötés. Ha tüzetesen megvizsgálod ezeket a kötéseket, nagyon ritkán lehet tökéletes forrasztást látni. Ennek meg vannak a műszaki okai. A külső befuttatáskor a forrasztás nem minden esetben diffundál a vezeték köré belül, ettől még kívülről vizsgálva lehet szép forrasztás. Ugyan villamosan senki sem vitatja a forrasztás jóságát. Próbáld úgy megvizsgálni a forrasztott kötést, illetve amikor a tűz folyamán kiégett épület részben a forrasztott kötéseket vizsgálod át. Ilyenkor minden éghető rész elég, a műanyagok is leégnek. Itt az égés során a forrasztás a nagy hőmérséklet hatására olyan sérülésen esik át, hogy a szakszerűség szempontjából nem válik bizonyíthatóvá hogy a sodrott vagy forrasztott kötéssel állunk szembe. Minden más alkalmazott kötőelem esetén a műanyag rész leégése után megtalálható a vezetéken a kötőelem fém része. Azt is meg kell jegyezni, hogy a tűz vizsgálok gyakran írták le a tűz keletkezési okának az elektromos tűzet. Igaz utólag több esetben már kiderült, hogy a tűz keletkezési oka nem elektromos volt. Ezért én a magam részéről nem alkalmazom a forrasztott kötést az erősáram területén. De abban is biztos vagyok, hogy még év tizedekig fogunk még találkozni forrasztott és sodrott kötésekkel.  Mint tudjuk a szakemberek beszélgetések során a legkülönbözőbb ötletekkel és javaslatokkal állnak elő. Mindenki meg van győződve a saját igazáról. Ez így volt régen és ma is. A gyakorlat nagyon sokat számít. Vannak be vett szerelői szokások amik sok esetben szigorúbb műszaki tartalmat valósit meg mint a szabványok. A régi szabványok szerintem egyértelműbbek voltak mint a maiak.  Ma már adott esetben jobban szükségeltetik ügyvéd bevonása, mint régen.  Most hirtelen nem jut eszembe régen vagy a felülvizsgálói vagy pedig valamelyik régi szabványban le volt írva, hogy védővezető kötésénél csak kemény forrasztást lehet alkalmazni.Így ez a téma még sokáig fel fog merülni, szerencsére viszonylag nem gyakoriak a villamos tüzek. Úgy, hogy akar vállalja az idő igényes forrasztási munkát és meg is fizetik neki. Akkor sok sikert neki a forrasztáshoz, reméljük nem fut bele egy kekeckedő felülvizsgálóba vagy szakértőbe  :D :D
 A felfűzésnél azt is figyelembe kell venni, hogy minden csavaros kötés idővel meg fog lazulni, és ennek lehetnek káros következményei.


Felhasználók, akik megköszönték:


Nem elérhető Tamás

  • Rendszeres látogató
  • ***
  • Hozzászólások: 76
  • Hírnév erő: 2
  • Tamás nincsen befolyása.
Re:Vezeték keresztmetszetek biztosítása
« Válasz #44 Dátum: 2013. Március 28., 19:03:07 pm »
Tisztelt Novill!
Először is köszönöm a válaszodat!
Azért egy gondolatot még fűznék ehhez a témakörhöz!
Feljebb azt írod: 
Egyetlen egy tűzeset vizsgálatakor sem volt elfogadva a lágy forrasztott kötés.
Miért nem?
Sem a  régi MSZ 1600-1/ 7.71; sem az új 2364-520/ 526.2; sem az  OTSZ ,sem a felülvizsgálói könyvek nem tiltják!
Sőt te is azt írod:
Ugyan villamosan senki sem vitatja a forrasztás jóságát.
Kicsit ellentmondásos nem? :D
Még azt írod:
Vannak be vett szerelői szokások amik sok esetben szigorúbb műszaki tartalmat valósit meg mint a szabványok.
Ebben igazad van! Én is igyekszem minél jobban ,minél szakszerűbben  dolgozni!
Ezért használom ezt a fórumot!  Ezért kérdezősködöm csak annyit, nem azért mert kötekedni akarok! :D
Sajnos a szabványok olyan drágák, hogy nem mindegyiket tudom megvenni! :(
Tamás