• Kétsebességű, pólusváltós, Dahnlander villanymotor. 5 2
Jelenleg:  

Szerző Téma: Kétsebességű, pólusváltós, Dahnlander villanymotor.  (Megtekintve 13992 alkalommal)

Nem elérhető balzsiTopic starter

  • Tanuló
  • Villanyász
  • *
  • Hozzászólások: 330
  • Hírnév erő: 4
  • balzsi nincsen befolyása.
  • Nem: Férfi
Kétsebességű, pólusváltós, Dahnlander villanymotor.
« Dátum: 2013. Március 02., 22:07:20 pm »
A csillag-delta kapcsolás témában Szirty, Petikének a következő feladattal állt elő:
Idézet
Csinálj irányváltós csillag-delta kapcsolást két sebességű motorhoz.
Én elkezdtem keresgélni a neten, találtam egy oldalt, ahol lehet erről némi információt kapni: http://www.iramko.com/Villanymotor_bekotes. Itt viszont én úgy értelmezem, hogy a kétsebességű villanymotorok csak csillag kötésben vannak. Ebben szeretnék némi felvilágosítást kérni.

Nem elérhető czapi

  • Villanyász
  • ****
  • Hozzászólások: 534
  • Hírnév erő: 7
  • czapi talán lesz valaki.czapi talán lesz valaki.
  • Nem: Férfi
    • ElektroNord Kft. weboldala
Re:Kétsebességű, pólusváltós, Dahnlander villanymotor.
« Válasz #1 Dátum: 2013. Március 03., 07:06:02 am »
Üdv!

Moeller zsebkönyv

A 8. fejezet(330. oldaltól) szól a villamos motorokkal kapcsolatos tudnivalókról.

Felhasználók, akik megköszönték:


Nem elérhető Szirty

  • Villanyász
  • ****
  • Hozzászólások: 632
  • Hírnév erő: 8
  • Szirty talán lesz valaki.Szirty talán lesz valaki.
Re:Kétsebességű, pólusváltós, Dahnlander villanymotor.
« Válasz #2 Dátum: 2013. Március 03., 12:21:32 pm »
Helló balzsi!

Itt viszont én úgy értelmezem, hogy a kétsebességű villanymotorok csak csillag kötésben vannak. Ebben szeretnék némi felvilágosítást kérni.

Van olyan motor is ami Y-D indítású és két fordulatú. Bár nem gyakori.
A példát a gyakorlati munkából merítettem. Egy vágó berendezésben van egy fűrésztárcsa hajtó motor, ami 13/16.5 kW teljesítményű. A mérete és fordulata miatt Y-D.
A két fordulatra azért van szükség, mert a fűrésztárcsa helyett marótárcsával is tud dolgozni, amihez kisebb fordulatszám kell.
Az irányváltást már csak bonyolításnak szántam :)

Felhasználók, akik megköszönték:


Nem elérhető Laandro

  • Aktív tag
  • **
  • Hozzászólások: 18
  • Hírnév erő: 1
  • Laandro nincsen befolyása.
Re:Kétsebességű, pólusváltós, Dahnlander villanymotor.
« Válasz #3 Dátum: 2013. Március 03., 13:08:33 pm »
Üdv.m!

Esztergákon, marókon megtalálható ez a megoldás. Az igaz, hogy ezeknek a gépeknek jó része már csak ipari emlék, de még vannak működő példányok. Hűtés, szellőzés technikában ma is használtak ezek a D/YY motorok, nagy teljesítményeket lehet működtetni egyszerű fordulatszámváltással.

Felhasználók, akik megköszönték:


Elérhető Szelei

  • Villanyász
  • ****
  • Tudásbázis bõvítõje :)
  • Hozzászólások: 589
  • Hírnév erő: 8
  • Szelei talán lesz valaki.Szelei talán lesz valaki.
  • Nem: Férfi
  • Villanyszerelõ
    • Skype - szelei.istvan1
Re:Kétsebességű, pólusváltós, Dahnlander villanymotor.
« Válasz #4 Dátum: 2013. Március 03., 16:39:52 pm »
Azért, hogy ne ipari emlékként emlegessük azt a motorindítást, pár példa a fa megmunkáló gépeknél.

Előtolómű amik a fa és a szerszámok közötti sebességet határozzák meg, ezeket még fogaskerekes sebesség váltóval is meg spékelik. Mozgásukat mind két irányba használják.

Nagy szélező csapozógép asztal mozgatása is hasonló plusz varió ékszíjhajtás adja a finomabb sebesség beállíthatóságot. :)

Azért ne írjuk le ezt az indítási módot. Sokszor olcsóbb megoldás mint egy frekiváltó ha csak két sebesség az igény.

Felhasználók, akik megköszönték:


Nem elérhető szmihaly

  • Villanyász
  • ****
  • Hozzászólások: 235
  • Hírnév erő: 3
  • szmihaly nincsen befolyása.
  • Nem: Férfi
  • szmihaly
Re:Kétsebességű, pólusváltós, Dahnlander villanymotor.
« Válasz #5 Dátum: 2013. Március 03., 17:56:40 pm »
Idézet
Azért, hogy ne ipari emlékként emlegessük azt a motorindítást

Azért használnak még a légtechnikában, a hőcserélőknél,ahol nem kell a folyamatos légmennyiség szabályzás,frekiváltó helyett.

Duplán tekercselt többfordulatú motorok,amit majdnem mindenki ismer:rövidrezárt forgórészű automata mosógép motorok,azok is 2-3 fordulaton pörögnek. :)

Valamikor a 70-80 as években lehetett találkozni duplán tekercselt dahnlander motorokkal. Ezek három sebességen forogtak 2880/1440/960. A négysebességes 2880/1440/960/480. Na a négysebességes motort volt érdekes bekötni,a motorból kijött 12 szál vezeték + a test. :) Ez már tényleg ipari emlék.

Felhasználók, akik megköszönték:


Nem elérhető balzsiTopic starter

  • Tanuló
  • Villanyász
  • *
  • Hozzászólások: 330
  • Hírnév erő: 4
  • balzsi nincsen befolyása.
  • Nem: Férfi
Re:Kétsebességű, pólusváltós, Dahnlander villanymotor.
« Válasz #6 Dátum: 2013. Március 05., 22:40:11 pm »
Az elmúlt napokban próbáltam összerakni képet magamban a kétsebességű motorokról és ezt összekapcsoltam Szirty feladványával (Petikének írta).
Idézet
Csinálj irányváltós csillag-delta kapcsolást két sebességű motorhoz. Kapcsolóval lehessen választani a gyors és lassú sebességek között. Ha az indítás a sebességválasztó kapcsoló gyors állásában történik, akkor először lassú sebességfokozatban indítson delta kapcsolásig utána egy másik idő elteltével váltson gyors sebességre. Ha már deltában forog a sebesség váltó kapcsoló átváltásakor, akkor késedelem nélkül kapcsoljon másik fokozatra.  :-)
Nekiveselkedtem és csináltam róla egy rajzot. Várom az észrevételeket.  ;)

Nem elérhető Marton

  • Villanyász
  • ****
  • Tudásbázis bõvítõje :)
  • Hozzászólások: 538
  • Hírnév erő: 6
  • Marton talán lesz valaki.Marton talán lesz valaki.
Re:Kétsebességű, pólusváltós, Dahnlander villanymotor.
« Válasz #7 Dátum: 2013. Március 06., 01:47:52 am »
Balzsi!
A motor bekötése, müködése ilyen alkalmazásban számomra egyenlőre nem világos, Jobban utána kellene néznem nekem is, hogy azt véleményezzem.
A K7 és K9 időrelékről többet kellene tudni, milyen gyártmány, pontosabban milyen típusú időzítés beállítású az alkalmazásban. A jelenlegi rajzból az derül ki, hogy kikapcsolás késleltetett. Így itt nem lehet megfelelő mert amikor a B1 pontra feszültség kerül, azonnal meghúz és bontaja a K9 a vezérlést, tehát el sem tud indulni a vezérlés, (megszakításos csengőként kerregnének a mágneskapcsolók). Ha olyan az időkapcsoló mely a B1 feszültség megszüntekor húz meg a reléje és a beállított idő után enged el, akkor jó, ezzel az ujraindítás lehetősége van késleltetve.
A K7 időrelére esetén is hasonló a helyzet, pontosabban oda egyszerű meghúzás késleltetett kellene. A K6 delta kapcsolónak az időrelé  funkcióját kell kiiktatni, hogy a sebesség átkapcsolás delta üzemben már azonnal átkapcsolható legyen.
Szerintem a K6, K10 főáramköre és vezérlése is problémás, de bizonyosan lesz valaki aki ismeri az ilyen motor alkalmazását és majd megválaszolja. Valószínüsítem, hogy a K10 nem is kell.

Felhasználók, akik megköszönték:


Nem elérhető balzsiTopic starter

  • Tanuló
  • Villanyász
  • *
  • Hozzászólások: 330
  • Hírnév erő: 4
  • balzsi nincsen befolyása.
  • Nem: Férfi
Re:Kétsebességű, pólusváltós, Dahnlander villanymotor.
« Válasz #8 Dátum: 2013. Március 06., 20:37:32 pm »
Üdv Marton!

Köszönöm, hogy az éjszakában fordítottá időt a rajzomra. A K9 relé valami hasonló lenne: http://www.elkoep.hu/fileadmin/produkty/Elko/CRM-93H/HU/Manual_CRM_93H.pdf, "g" funkcióval. A K7 relé "f" funkcióval működne, de itt hibáztam a rajzon, amit most javítottam. A K10 szükségessége számomra is bizonytalan, azért rajzoltam így, mivel K3 nyitásával, azaz magas fordulaton nem lenne delta kapcsolás (szerintem).

Nem elérhető Marton

  • Villanyász
  • ****
  • Tudásbázis bõvítõje :)
  • Hozzászólások: 538
  • Hírnév erő: 6
  • Marton talán lesz valaki.Marton talán lesz valaki.
Re:Kétsebességű, pólusváltós, Dahnlander villanymotor.
« Válasz #9 Dátum: 2013. Március 06., 21:35:24 pm »
Balzsi!
A K9 időrelé a "g" funkcióval pont azt csinálja mint amit írtam, tehát az akkor jó.
A K7 időrelé szerintem lehetne egyszerű meghúzáskésletetett is mely a S2 kapcsoló elötti öntaró feszültségre lenne kötve.

Felhasználók, akik megköszönték:


Nem elérhető czapi

  • Villanyász
  • ****
  • Hozzászólások: 534
  • Hírnév erő: 7
  • czapi talán lesz valaki.czapi talán lesz valaki.
  • Nem: Férfi
    • ElektroNord Kft. weboldala
Re:Kétsebességű, pólusváltós, Dahnlander villanymotor.
« Válasz #10 Dátum: 2013. Március 06., 22:01:41 pm »
Balzsi!

Ez a motor 3 fordulatszámú, 1 dahlander tekercselés 6 kivezetéssel + 1 normál tekercselés 3 kivezetéssel.
2 fordulatszámú, 1 dahlander tekercselés 6 kivezetéssel kellet volna.
A főáramkör kapcsolása is hibás, ezáltal a vezérlés is. Úgy kellene kezelni mint ha két motor lenne.

Az ajánlott zsebkönyv 359. oldalán van a főáramkör, látom nem nézted át a könyvecskét.  >:(

Csináltam egy kis idődiagramot

Felhasználók, akik megköszönték:


Nem elérhető balzsiTopic starter

  • Tanuló
  • Villanyász
  • *
  • Hozzászólások: 330
  • Hírnév erő: 4
  • balzsi nincsen befolyása.
  • Nem: Férfi
Re:Kétsebességű, pólusváltós, Dahnlander villanymotor.
« Válasz #11 Dátum: 2013. Március 06., 22:32:06 pm »
Üdv Czapi!

Valóban van még mit tanulmányozni a könyvben. Én a 402. oldalon leragadtam (ezek szerint nem jó helyen). Az általad említett 359. oldalon nem értem a hol van a delta kapcsolás?

Nem elérhető czapi

  • Villanyász
  • ****
  • Hozzászólások: 534
  • Hírnév erő: 7
  • czapi talán lesz valaki.czapi talán lesz valaki.
  • Nem: Férfi
    • ElektroNord Kft. weboldala
Re:Kétsebességű, pólusváltós, Dahnlander villanymotor.
« Válasz #12 Dátum: 2013. Március 06., 22:53:37 pm »
Üdv Czapi!

Valóban van még mit tanulmányozni a könyvben. Én a 402. oldalon leragadtam (ezek szerint nem jó helyen). Az általad említett 359. oldalon nem értem a hol van a delta kapcsolás?

D => Q21 vagy Q22 és Q17 alacsony fordulat
YY => Q21 vagy Q22 és Q23 magas fordulat

Motortekercselések 383 oldal

Felhasználók, akik megköszönték:


Elérhető Szelei

  • Villanyász
  • ****
  • Tudásbázis bõvítõje :)
  • Hozzászólások: 589
  • Hírnév erő: 8
  • Szelei talán lesz valaki.Szelei talán lesz valaki.
  • Nem: Férfi
  • Villanyszerelõ
    • Skype - szelei.istvan1
Re:Kétsebességű, pólusváltós, Dahnlander villanymotor.
« Válasz #13 Dátum: 2013. Március 07., 16:33:08 pm »
Mély tisztelettel de én furcsálltam a dahlander motort csillag deltában és még sebességet is variálva indítani. Úgy marhaság ahogy van.

És nem életszerű kis fordulat elérése után nagy fordulatra kapcsolni ha az az üzemi fordulata. Ezt inkább sima csillag delta indítás hagyományos motorral. Mert ezen indítás esetén azonnal kis fordulaton van és még egy rántás a hálózatnak a szinte újra indításnak számító át kapcsolás.

Nem elérhető Szirty

  • Villanyász
  • ****
  • Hozzászólások: 632
  • Hírnév erő: 8
  • Szirty talán lesz valaki.Szirty talán lesz valaki.
Re:Kétsebességű, pólusváltós, Dahnlander villanymotor.
« Válasz #14 Dátum: 2013. Március 08., 06:48:35 am »
Helló Szelei!

Mély tisztelettel de én furcsálltam a dahlander motort csillag deltában és még sebességet is variálva indítani. Úgy marhaság ahogy van.

Említettem, hogy a példa ötletét a gyakorlatból vettem, hozzátéve azt is, hogy azt irányváltással csak a példa bonyolítása miatt egészítettem ki.
Szegény német mérnököknek akkoriban amikor tervezték (a motort és a másik mérnök csoportnak akik később vele a berendezést) nyilván nem volt fogalmuk arról, hogy mekkora marhaságot művelnek.
Bizony előfordul olykor... Az ember hibázik. A márnök is ember (némelyik)... :-)
Azoknak sem volt fogalmuk erről a marhaságról, akik használták ezt a berendezést. Gondolom nem is érdekelte őket annyira ez a műszaki részlet.

És végül én mekkora marha voltam, hogy idetettem azt a példát!!! :-)

 

Hasonló Témák

  Téma / Indította Válaszok Utolsó üzenet:
69 Válaszok
66340 Megtekintések
Utolsó üzenet: 2016. Október 29., 00:02:28 am
írta nyaki
3 Válaszok
3194 Megtekintések
Utolsó üzenet: 2012. December 15., 17:58:17 pm
írta JUVILL
8 Válaszok
2168 Megtekintések
Utolsó üzenet: 2016. Május 23., 10:35:30 am
írta korist02