• Olajkapcsoló 3 4
Jelenleg:  

Szerző Téma: Olajkapcsoló  (Megtekintve 2362 alkalommal)

Nem elérhető petike199600Topic starter

  • Tanuló
  • Villanyász
  • *
  • Hozzászólások: 868
  • Hírnév erő: 10
  • petike199600 dolgozza magát felfelé.petike199600 dolgozza magát felfelé.petike199600 dolgozza magát felfelé.
  • Nem: Férfi
  • Villanyszerelő tanuló
Olajkapcsoló
« Dátum: 2013. Január 01., 12:04:06 pm »
Sziasztok!
Az olajkapcsolóról szeretnék megtudni mindent amit lehet.
Nálunk lent a szivattyúnál van egy régi GANZ típusú olajkapcsoló, és nem tudom hogy mire való.
Főbb kérdésem: - Mire való?
- Miért jó?
-Hogy kell bekötni és hova?
-Hogy működik?
Egyenlőre ennyi,de gondolom még úgyis lesznek kérdéseim.
Előre is Nagyon szépen köszönöm válaszotokat!

Nem elérhető Szirty

  • Villanyász
  • ****
  • Hozzászólások: 632
  • Hírnév erő: 8
  • Szirty talán lesz valaki.Szirty talán lesz valaki.
Re:Olajkapcsoló
« Válasz #1 Dátum: 2013. Január 01., 12:35:12 pm »
Helló petike199600!

Az olajkapcsolóról szeretnék megtudni mindent amit lehet.

Ha arra gondolok amire te, akkor az egy nagyon régi technológia. Lényegében egy mágneskapcsolós motor indító öntartó kapcsolás, ami egy szigetelő (transzormátor) olajjal feltöltött zárt térben van.
Az olaj a szigetelés és az ívoltás szerepét látja el.


Felhasználók, akik megköszönték:


Nem elérhető JUVILL

  • Régi motoros
  • *****
  • Tudásbázis bõvítõje :)
  • Hozzászólások: 1.480
  • Hírnév erő: 19
  • JUVILL egy emelkedő csillag!JUVILL egy emelkedő csillag!JUVILL egy emelkedő csillag!JUVILL egy emelkedő csillag!JUVILL egy emelkedő csillag!JUVILL egy emelkedő csillag!
  • Nem: Férfi
    • www.juvill2004..hu
Re:Olajkapcsoló
« Válasz #2 Dátum: 2013. Január 01., 12:42:08 pm »

Régen találkoztam vele.
Az olajkapcsolót váltakozó áramok ki -bekapcsolására alkalmazták (alkalmazzák), ott ahol nagy a villamos teljesítmény.
A nagy teljesítmény lekapcsolása alkalmával olyan villamos ív keletkezik, ami beégésekhez vezet, károsítja a kapcsoló szerkezetét, érintkezőjét.
A kapcsolóban lévő olaj ezt meggátolja.
Az olaj alatt is keletkezik ív, de ez csak addig tart, amíg a váltakozóárum erőssége a zérus ponthoz ér, illetve, míg a visszatérő feszültség az érintkezők hirtelen eltávolodása miatt már nem tudja az ívet újból kigyújtani.
Bekötése túlságosan nem ismert. A kollégák majd segítenek.
Ha jól emlékszem a kapcsoló két részből áll, melyet tömítésen át, csavar húz össze.
A csavart oldva kötöd be a kapcsolót, mivel kiemeled az olajtartályból, majd bekötés után összehúzod.

Felhasználók, akik megköszönték:


Nem elérhető petike199600Topic starter

  • Tanuló
  • Villanyász
  • *
  • Hozzászólások: 868
  • Hírnév erő: 10
  • petike199600 dolgozza magát felfelé.petike199600 dolgozza magát felfelé.petike199600 dolgozza magát felfelé.
  • Nem: Férfi
  • Villanyszerelő tanuló
Re:Olajkapcsoló
« Válasz #3 Dátum: 2013. Január 01., 12:45:46 pm »
Köszönöm szépen az eddigi válaszokat!Nagyon hasznosak voltak!
Még  a bekötésére lennék kiváncsi!
Köszönöm!

Nem elérhető flatskerrobert

  • Villanyász
  • ****
  • Hozzászólások: 256
  • Hírnév erő: 4
  • flatskerrobert nincsen befolyása.
  • Nem: Férfi
  • villanyszerelõ mester
Re:Olajkapcsoló
« Válasz #4 Dátum: 2013. Január 01., 13:06:39 pm »
      Ha jól látom akkor ez egy MO 27 kapcsoló.
Ebbe több változata létezett volt MCO csillag/delta,MIO forgás irány váltós kivitel.
A fedél felső részében volt a bekötés jellemzően szemes kivitelű. Az alsó részben voltak a fő és segédérintkezők. Érdekessége volt a kapcsolónak, hogy függőlegesen lehetett csak szerelni egyrészt az olaj miatt, másodsorban a mozgó érintkezőnek csekély rugóerő tárolása volt, inkább a gravitációra volt bízva a megszakítás. Általában a motorok közelébe szokták telepíteni. Helyi és távvezérlési lehetőség is adott volt. Hátul alul felül tömbszelencés kábel vagy AP csöves becsatlakozási lehetőség volt. A motorvédő elem a fenti részben volt állítható, viszonylag széles tartományban, elég pontatlan volt. Ha jól emlékszem az 50-es 60-as évek terméke volt. Karbantartás igényes volt, olaj szint ellenőrzése , széthullottak az érintkezők, mivel szinte minden csavarral volt összekötve, érintkezők beégése mert azért volt ez is, de azért jó pár évtizedekig működött illetve használták.
Röviden ennyi.
FR.

Felhasználók, akik megköszönték:


Nem elérhető petike199600Topic starter

  • Tanuló
  • Villanyász
  • *
  • Hozzászólások: 868
  • Hírnév erő: 10
  • petike199600 dolgozza magát felfelé.petike199600 dolgozza magát felfelé.petike199600 dolgozza magát felfelé.
  • Nem: Férfi
  • Villanyszerelő tanuló
Re:Olajkapcsoló
« Válasz #5 Dátum: 2013. Január 01., 13:15:06 pm »
Nálunk még ez van lennnt a régi Bajai kis szivattyú mellett.
Szóval akkor ez régen a mai mágneskapcsoló szerepét töltötte be?
Nálunk még van lennt egy nyomáskapcsoló is.
Szóval akkor ha a nyomáskapcsoló bekapcsol onnan eljön az olajkapcsolóhoz és onnan pedig megy a szivattyúhoz.
Ilyesmi lehet a bekötés?
Köszönöm szépen!

Nem elérhető szmihaly

  • Villanyász
  • ****
  • Hozzászólások: 236
  • Hírnév erő: 3
  • szmihaly nincsen befolyása.
  • Nem: Férfi
  • szmihaly
Re:Olajkapcsoló
« Válasz #6 Dátum: 2013. Január 01., 14:23:32 pm »

Idézet
Ha jól látom akkor ez egy MO 27 kapcsoló.

Igen,jól látod.tényleg csak függőlegesen lehetett szerelni,az alsó részben,elől van egy kis nívó nyílás,annak közepéig kellet trafóolajjal megtölteni. Ez az ív oltás miatt volt. Emellett cserélhetőek voltak a mozgó, és az álló érintkezők is.Amivel én találkoztam,annak volt 220-380 V-os behúzó tekercse.Utánna ennenek a kapcsolónak kiváltására jelentek meg a VMK 25 kapcsolók különböző tokozásokban. A többit nagyjából Robi leírta  :)


Üzenet összefûzve: 2013. Január 01., 14:37:10 pm
Még egy érdekesség: Ebben az időszakban kezdett megjelenni az FVK - az az a feszütség védő kapcsoló,durván a mai ÁVK őse :)

Felhasználók, akik megköszönték:


Nem elérhető Marton

  • Villanyász
  • ****
  • Tudásbázis bõvítõje :)
  • Hozzászólások: 542
  • Hírnév erő: 6
  • Marton talán lesz valaki.Marton talán lesz valaki.
Re:Olajkapcsoló
« Válasz #7 Dátum: 2013. Január 01., 15:28:44 pm »
Íme néhány olajkapcsoló rajz kimásolva a Hámori féle Villanyszerelés könyvből.

Felhasználók, akik megköszönték:


Címkék: olajkapcsoló 
 

Hasonló Témák

  Téma / Indította Válaszok Utolsó üzenet:
2 Válaszok
772 Megtekintések
Utolsó üzenet: 2015. Június 23., 06:34:47 am
írta Novill