• Villanymotor teljesítményének változása. 5 1
Jelenleg:  

Szerző Téma: Villanymotor teljesítményének változása.  (Megtekintve 3357 alkalommal)

Nem elérhető balzsiTopic starter

  • Tanuló
  • Villanyász
  • *
  • Hozzászólások: 338
  • Hírnév erő: 4
  • balzsi nincsen befolyása.
  • Nem: Férfi
Villanymotor teljesítményének változása.
« Dátum: 2012. December 15., 10:03:42 am »
Arra lennék kíváncsi, hogy miképp változik egy villanymotor - vagy egyéb fogyasztó - teljesítménye abban az esetben, ha a vezeték (hosszabbító) vékony keresztmetszete - nagyobb hurokellenállás - végett nagy a feszültség esés. Egy ismerős villanyszerelő elmondása szerint a feszültségesést többlet áramfelvétellel "kompenzálja" a motor, vagyis a teljesítménye nem változik. Ha jól tudom, a sorban lévő ellenállások csökkentik az átfolyó áram erősségét. Valamint gyakorlatban már volt olyan tapasztalatom, hogy egy hosszabbító közbeiktatása végett sokkal nehezebben indult a 230-as villanymotor. Válaszotokat előre is köszönöm.

Nem elérhető nyaki

  • Régi motoros
  • *****
  • Tudásbázis bõvítõje :)
  • Hozzászólások: 1.465
  • Hírnév erő: 17
  • nyaki hamarosan megbecsült személy lesz.nyaki hamarosan megbecsült személy lesz.nyaki hamarosan megbecsült személy lesz.nyaki hamarosan megbecsült személy lesz.nyaki hamarosan megbecsült személy lesz.
  • Nem: Férfi
  • Az élet nem is bonyolult, csak azzá teszik!!!
    • Skype - elektrolicht
Re:Villanymotor teljesítményének változása.
« Válasz #1 Dátum: 2012. December 15., 16:17:02 pm »
Nyilván csökken a motor végleges mechanikus teljesítménye, hiszen egy soros ohmikus ellenállatot akasztunk rá, de azért jótékony hatása is van, mert csökkenti az indítási áramlökést. Az is igaz ugyan, hogy csökkenő fesz és állandó terhelés hatására, a motor mindenképpen próbálja tartani a nyomatékát és ezt a növekvő szlip miatt, egy kis áramplusszal próbálja kompenzálni. Hasonlóan viselkedik, mint amikor mechanikusan túlterheled a gépet. Arra azért ügyelni kell, hogy nagyon ne csökkenjen le a fesz, mert a terhelés hatására az elégtelen áram miatt, szétesik a szlipje és ha nincs motorvédelem, akkor aztán kampec.

Felhasználók, akik megköszönték:


Nem elérhető ELEKTOR-KALANDOR

  • Rendszeres látogató
  • ***
  • Hozzászólások: 120
  • Hírnév erő: 2
  • ELEKTOR-KALANDOR nincsen befolyása.
Re:Villanymotor teljesítményének változása.
« Válasz #2 Dátum: 2012. December 15., 17:56:37 pm »
Hali!                                                                                                                             Egyes esetekben a fordulatszám a szlip szabályozásával is megoldható. A szlip szabályozható a tápláló feszültség változtatásával, illetve csúszógyűrűs motor esetén a forgórész áramkörébe iktatott ellenállások értékének változtatásával, azonban állandó üzemre ez a megoldás csak ritkán alkalmas, mivel a szlip növekedésével a forgórészveszteség, így a forgórész melegedése növekszik, illetve a motor hatásfoka romlik.

Felhasználók, akik megköszönték:


Nem elérhető JUVILL

  • Régi motoros
  • *****
  • Tudásbázis bõvítõje :)
  • Hozzászólások: 1.503
  • Hírnév erő: 19
  • JUVILL egy emelkedő csillag!JUVILL egy emelkedő csillag!JUVILL egy emelkedő csillag!JUVILL egy emelkedő csillag!JUVILL egy emelkedő csillag!JUVILL egy emelkedő csillag!
  • Nem: Férfi
    • www.juvill2004..hu
Re:Villanymotor teljesítményének változása.
« Válasz #3 Dátum: 2012. December 15., 17:58:17 pm »
Arra lennék kíváncsi, hogy miképp változik egy villanymotor - vagy egyéb fogyasztó - teljesítménye abban az esetben, ha a vezeték (hosszabbító) vékony keresztmetszete - nagyobb hurokellenállás - végett nagy a feszültség esés. Egy ismerős villanyszerelő elmondása szerint a feszültségesést többlet áramfelvétellel "kompenzálja" a motor, vagyis a teljesítménye nem változik. Ha jól tudom, a sorban lévő ellenállások csökkentik az átfolyó áram erősségét. Valamint gyakorlatban már volt olyan tapasztalatom, hogy egy hosszabbító közbeiktatása végett sokkal nehezebben indult a 230-as villanymotor. Válaszotokat előre is köszönöm.

Ha elmélet szerint nézed, akkor ez belátható.
(pl. 3 fázisú motor esetén)
P = "gyökhárom" x U(v) x I x "cos fí"
A motor teljesítménye és "cos fí"-je adattábla szerint adott.
Az U x I szorzatból kiolvasható, hogy ha a motor le akarja adni hatásos teljesítményét, akkor ha a feszültség csökken (feszültség esés miatt), akkor ezt egy nagyobb áramfelvétellel tudja kompenzálni.
De ennek a feszültségesésnek - a megnövekedett áramfelvétel miatt -  az áramköri védelmek (biztosító és hőkioldó) határt szabnak.

Felhasználók, akik megköszönték:


Címkék:
 

Hasonló Témák

  Téma / Indította Válaszok Utolsó üzenet:
4 Válaszok
7996 Megtekintések
Utolsó üzenet: 2014. November 05., 20:48:37 pm
írta nyaki
101 Válaszok
71651 Megtekintések
Utolsó üzenet: 2017. Október 09., 19:54:14 pm
írta faxelektro
35 Válaszok
14677 Megtekintések
Utolsó üzenet: 2016. Március 12., 15:57:23 pm
írta Sztrogoff
8 Válaszok
2511 Megtekintések
Utolsó üzenet: 2016. Május 23., 10:35:30 am
írta korist02