• Frekvenciaváltók alkalmazása a hajtástechnikában 5 3
Jelenleg:  

Szerző Téma: Frekvenciaváltók alkalmazása a hajtástechnikában  (Megtekintve 27985 alkalommal)

Nem elérhető JUVILLTopic starter

  • Régi motoros
  • *****
  • Tudásbázis bõvítõje :)
  • Hozzászólások: 1.478
  • Hírnév erő: 19
  • JUVILL egy emelkedő csillag!JUVILL egy emelkedő csillag!JUVILL egy emelkedő csillag!JUVILL egy emelkedő csillag!JUVILL egy emelkedő csillag!JUVILL egy emelkedő csillag!
  • Nem: Férfi
    • www.juvill2004.mzy.hu
Frekvenciaváltók alkalmazása a hajtástechnikában
« Dátum: 2012. November 02., 22:52:38 pm »

Javaslom váltsunk egy pár hozzászólást ebben a témában.
Vannak normál és nehéz üzemi körülmények.
Az sem mindegy milyen a vezérelt motor távolsága.
Mikor, milyet, melyik alkalmazása célszerû?

Nem elérhető Marton

  • Villanyász
  • ****
  • Tudásbázis bõvítõje :)
  • Hozzászólások: 537
  • Hírnév erő: 6
  • Marton talán lesz valaki.Marton talán lesz valaki.
Re:Frekvenciaváltók alkalmazása a hajtástechnikában
« Válasz #1 Dátum: 2012. November 02., 23:48:17 pm »
Manapság ha szabályozott motoros hajtástechnikát építünk akkor egyértelmûen a frekvenciaváltós megoldást választjuk. Egyik oka, hogy ezzel szabályozni tudjuk a legegyszerûbb villamos motort, a rövidrezárt forgórészü aszinkron motort. Másik ok, hogy az elektronika ill. szoftver fejlesztéseknek köszönhetõen szinte mindenhol használhatóak.
Ezzel kiváltódik a korábbi idõk egyenáramú tirisztoros szabályzokkal müködtetett szénkefés egyenáramú motorok valamint a forgórészen át táplált kommutátoros háromfázisú (schrage)motorok alkalmazása. Így a mechanikus kopásokból (szénkefe kopás) adódó üzemeltetési problémák megszünnek. Olcsóbb motort lehet használni.
Készülék választék széles skálán mozog, minden teljesítménynagyságot ki lehet szolgálni. A mai frekvenciaváltók lényege a szoftver, rengeteg paraméterrel, sokszor túl sok is. Elmondható, hogy egyszerû készülék nincs is. Nehéz követni némely gyártó paraméterezési logikáját, sokszor egy egyszerûnek gondolt paraméter érvénybeléptetéséhez több más ponton is úgymond engedélyeztetni kell.
Vannak olyan gyártmányok is amelyek egy-egy hajtástípusra vannak "kihegyezve", pl. ventilátor vagy szivattyú hajtásra.
Vannak olyanok is melyekbe egyszerre akár négyféle motor paramétere is lehet és azokat felváltva lehet használni. Ezt ott lehet használni ahol több motort kell müködtetni de azok mind más-más idõben vannak futtatva. Tehát egy frekiváltó több motorhoz használva.

Felhasználók, akik megköszönték:


Nem elérhető JUVILLTopic starter

  • Régi motoros
  • *****
  • Tudásbázis bõvítõje :)
  • Hozzászólások: 1.478
  • Hírnév erő: 19
  • JUVILL egy emelkedő csillag!JUVILL egy emelkedő csillag!JUVILL egy emelkedő csillag!JUVILL egy emelkedő csillag!JUVILL egy emelkedő csillag!JUVILL egy emelkedő csillag!
  • Nem: Férfi
    • www.juvill2004.mzy.hu
Re:Frekvenciaváltók alkalmazása a hajtástechnikában
« Válasz #2 Dátum: 2012. November 03., 15:31:23 pm »

Ezek a frekvenciaváltók nagyon korszerűek. Az áruk változatos, és nem is olcsók.
Tudásuk magas, külön szakértelmet kíván a beüzemelésük is.
A normál és nehéz üzemű frekvenciaváltók mellett jellemző az IP védettség.
Kiválasztásuknál ezt is mérlegelni szükséges.

Felhasználók, akik megköszönték:


Nem elérhető Marton

  • Villanyász
  • ****
  • Tudásbázis bõvítõje :)
  • Hozzászólások: 537
  • Hírnév erő: 6
  • Marton talán lesz valaki.Marton talán lesz valaki.
Re:Frekvenciaváltók alkalmazása a hajtástechnikában
« Válasz #3 Dátum: 2012. November 03., 17:51:31 pm »
Juvill, számomra nem egyértelmű mit is értesz a frekvenciaváltók esetén a normál és a nehéz üzem között. Kifejtenéd ezt bővebben?
Minden frekvenciaváltónál széles tartományban beállítható a felfutási, lefutási idők, nyomatékok, f/U görbék, kifutási, megállási módok.
Y/D indítás helyett is használható a frekiváltó, ezt vélem nehéz üzemmódnak.
IP védetség esetén az IP20 a jellemző mivel szekrénybe szerelve szokás használni, más kivitellel még nem volt dolgom.

Nem elérhető Szelei

  • Villanyász
  • ****
  • Tudásbázis bõvítõje :)
  • Hozzászólások: 589
  • Hírnév erő: 8
  • Szelei talán lesz valaki.Szelei talán lesz valaki.
  • Nem: Férfi
  • Villanyszerelõ
    • Skype - szelei.istvan1
Re:Frekvenciaváltók alkalmazása a hajtástechnikában
« Válasz #4 Dátum: 2012. November 03., 18:31:54 pm »
Y/D indítás helyett is használható a frekiváltó, ezt vélem nehéz üzemmódnak.
IP védetség esetén az IP20 a jellemző mivel szekrénybe szerelve szokás használni, más kivitellel még nem volt dolgom.

Jelenleg nehéz-indításra még mindig olcsóbb a sima csillag delta kapcsolás! 0,25-1,5 KW ig használható frekvenciaváltó úgy 120-150 ezer. 230 V. tápról ad 400 V 3 fázisú  motorindítást. 0-400 Hz. ig szabályozható vagy előre programozott 4-16 különálló frekvenciára, indítani folyamatos nyomatékkal, felfutó nyomatékkal vagy teljes nyomatékkal. Fékezés ugyanilyen szabályzásokkal. Tény IP 20 felett nem kapsz mivel szekrényt igényel már a hűtés végett is.
Árajánlatot már kaptam 4 KW-os 3 fázisú betáp és 3 fázisú kimenetre 190 ezer.

Nehéz indításra építettem 32 KW-os direkt erre gyártott indító/fékező egységet 350 ezer.
A kép nehéz indító.

Felhasználók, akik megköszönték:


Nem elérhető Marton

  • Villanyász
  • ****
  • Tudásbázis bõvítõje :)
  • Hozzászólások: 537
  • Hírnév erő: 6
  • Marton talán lesz valaki.Marton talán lesz valaki.
Re:Frekvenciaváltók alkalmazása a hajtástechnikában
« Válasz #5 Dátum: 2012. November 03., 19:25:59 pm »
Ha egy frekvenciaváltó egy fázis 230V-al van táplálva akkor nem tud 3x400V kimenetet produkálni csak 3x230V-ot, ugyanis 230*1,41=325V a belső puffer feszültség, tehát ez esetben a motort deltába köttendő amit egyébként csillagban járatnánk 400V-on.
A nehéz indító ez esetben nem egy lágyindító? A lágyinditó sokkal egyszerübb mint a frekiváltó, abban csak tirisztor(triak) van két fázison alkalmazva, ez a frekvenciát nem változtatja meg csak egy gyújtásszögvezérléssel feszültséget szabályoz mint egy fényerőszabályozó. Végeredménye a kimeneten a névleges hálózati feszültség úgy, hogy a felfutási idő végén a tirisztort egy "relével" még át is áthidalja. A fékezését nem ismerem de valószínüen azt is a tirisztoron keresztül fékellenállással oldhatják meg mert tényleg sokkal drágább volna mindezt frekvenciaváltóval csinálni.

Felhasználók, akik megköszönték:


Nem elérhető Szelei

  • Villanyász
  • ****
  • Tudásbázis bõvítõje :)
  • Hozzászólások: 589
  • Hírnév erő: 8
  • Szelei talán lesz valaki.Szelei talán lesz valaki.
  • Nem: Férfi
  • Villanyszerelõ
    • Skype - szelei.istvan1
Re:Frekvenciaváltók alkalmazása a hajtástechnikában
« Válasz #6 Dátum: 2012. November 03., 19:37:22 pm »
230/400 V-os tekercselésű motorokat csillagba kötötten indíthatod, míg 400/ 600 V-os motorokat deltába kötötten indulnak.

Igazad van lágy indító. Annak idején nehéz indítást csak kocsinál találtam mikor kurblivassal kellett indítani. ;D

Felhasználók, akik megköszönték:


Nem elérhető Marton

  • Villanyász
  • ****
  • Tudásbázis bõvítõje :)
  • Hozzászólások: 537
  • Hírnév erő: 6
  • Marton talán lesz valaki.Marton talán lesz valaki.
Re:Frekvenciaváltók alkalmazása a hajtástechnikában
« Válasz #7 Dátum: 2012. November 03., 19:43:59 pm »
Szelei Kolléga, találó a nehéz indítás meghatározásod! ;D

Nem elérhető JUVILLTopic starter

  • Régi motoros
  • *****
  • Tudásbázis bõvítõje :)
  • Hozzászólások: 1.478
  • Hírnév erő: 19
  • JUVILL egy emelkedő csillag!JUVILL egy emelkedő csillag!JUVILL egy emelkedő csillag!JUVILL egy emelkedő csillag!JUVILL egy emelkedő csillag!JUVILL egy emelkedő csillag!
  • Nem: Férfi
    • www.juvill2004.mzy.hu
Re:Frekvenciaváltók alkalmazása a hajtástechnikában
« Válasz #8 Dátum: 2012. November 04., 14:09:29 pm »
Juvill, számomra nem egyértelmű mit is értesz a frekvenciaváltók esetén a normál és a nehéz üzem között. Kifejtenéd ezt bővebben?
Minden frekvenciaváltónál széles tartományban beállítható a felfutási, lefutási idők, nyomatékok, f/U görbék, kifutási, megállási módok.
Y/D indítás helyett is használható a frekiváltó, ezt vélem nehéz üzemmódnak.
IP védetség esetén az IP20 a jellemző mivel szekrénybe szerelve szokás használni, más kivitellel még nem volt dolgom.
Ha megnézel egy OMRON katalógust, ott megtalálod ezeket a fogalmakat.
Ha jól értelmezem abban leírtakat, a nehézüzemi körülményekhez egyel magasabb teljesítményű frekiváltót javasol.
Itt megtalálod az általad írt IP20 védettség mellett az IP54-es védettségű frekvenciaváltót is.

Felhasználók, akik megköszönték:


Nem elérhető Könyves Kálmán

  • Villanyász
  • ****
  • Hozzászólások: 506
  • Hírnév erő: 5
  • Könyves Kálmán nincsen befolyása.
Re:Frekvenciaváltók alkalmazása a hajtástechnikában
« Válasz #9 Dátum: 2012. November 04., 17:37:40 pm »
A kolléga nagyon jól összefoglalta az alapokat ezen a linken, én mindenkinek ezt ajánlgatom régóta:

http://szirty.uw.hu/Alapfokon/Frekivalto/frekivalto.html

Lehet, hogy nem mindenki így áll hozzá, de én úgy gondolom, hogy minimális vezérléstechnikai ismerettel és a gépkönyv
előzetes tanulmányozásával bármelyik villanyszerelő be tud kötni és kis próbálgatással fel is tud paraméterezni egy frekvenciaváltót, egyszerűbb alkalmazásra, aztán a tapasztalatok birtokában jöhetnek a bonyolultabb, nagyobb teljesítményű alkalmazások is. Elrontani, tönkretenni kis odafigyelés mellett nagyon nehéz!

Sajnos ezek a készülékek nem szerepelnek a tantervekben, pedig ma már alapkövetelmény, legalábbis ez az én tapasztalatom.

Felhasználók, akik megköszönték:


Nem elérhető Szirty

  • Villanyász
  • ****
  • Hozzászólások: 632
  • Hírnév erő: 8
  • Szirty talán lesz valaki.Szirty talán lesz valaki.
Re:Frekvenciaváltók alkalmazása a hajtástechnikában
« Válasz #10 Dátum: 2012. November 26., 20:37:51 pm »
Üdv mindenkinek!

Idézet
Annak idején nehéz indítást csak kocsinál találtam mikor kurblivassal kellett indítani. ;D

Nekem volna egy "C" verzióm is!
Én a villamos motor "nehézindítása" alatt azt értem, hogy:
A motornak egy motorvédője és két mágneskapcsolója van. Egy üzemi és egy indító. (a motor fixen csillag vagy delta kapcsolásban van a névleges fesz.-nek megfelelően).
Indításkor mindkét mágneskapcsoló meghúz, az egyik a motorvédőn keresztül kapcsolja a 3 fázist a motorra (üzemi), a másik pedig a motorvédőt megkerülve közvetlenül (indító).
(Természetesen olvadóbetét van)
Az indító kapcsolót egy időrelé az indítást követően néhány másodperc múlva kikapcsolja és csak az üzemi marad bekapcsolva.

Nagyobb motoroknál is használják (akár 110kW-nál is), elég brutális módja az indításnak. Olyankor alkalmazzák, amikor a csillag-delta indítás nem megfelelő. Mert pl. a motor teljes terhelés mellett indul, nagy lendítő tömeggel (a cs-d indítás nem tudná felgyorsítani).

Felhasználók, akik megköszönték:


Nem elérhető JUVILLTopic starter

  • Régi motoros
  • *****
  • Tudásbázis bõvítõje :)
  • Hozzászólások: 1.478
  • Hírnév erő: 19
  • JUVILL egy emelkedő csillag!JUVILL egy emelkedő csillag!JUVILL egy emelkedő csillag!JUVILL egy emelkedő csillag!JUVILL egy emelkedő csillag!JUVILL egy emelkedő csillag!
  • Nem: Férfi
    • www.juvill2004.mzy.hu
Re:Frekvenciaváltók alkalmazása a hajtástechnikában
« Válasz #11 Dátum: 2012. November 26., 20:52:31 pm »

Szerinted van-e műszaki különbség az általad megadott módszer, és a kereskedelmi fogalomban kapható, kifejlesztett lágyindítók között?

Nem elérhető Szirty

  • Villanyász
  • ****
  • Hozzászólások: 632
  • Hírnév erő: 8
  • Szirty talán lesz valaki.Szirty talán lesz valaki.
Re:Frekvenciaváltók alkalmazása a hajtástechnikában
« Válasz #12 Dátum: 2012. November 26., 20:54:31 pm »
Üdv!

Köszönöm a link ajánlót :)

Egyetértek a leírtakkal.
Annyit fűznék hozzá, hogy a frekvenciaváltók alkalmazásának számos buktatója is van, amin könnyen meglepődhet az ember ha nem ismeri azokat előre.
Megemlítek néhányat:

  • Ha a motort lassítjuk is (lefutó rámpával) akkor előfordulhat, hogy lassulás közben a terhelés hajtani kezdi a motort (generátor üzem jön létre). Ennek létrejötte gyakorlatilag csak beállítás kérdése, még üres tengelyű, terheletlen motornál is el lehet érni. A generátor üzemhez fékező ellenállás vagy DC terhelés megosztás kell, amit nem tud minden típus alapból.
  • Ha a motor szabadonfutással áll meg (nem rámpával lassul) akkor a fenti probléma máshogy jelentkezik: Ha leállás után ráindítanak a még forgó motorra, akkor a felfutó rámpát elölről kezdve, a motor a pillanatnyi forgási sebességénél alacsonyabb sebességet diktáló frekvencián akar forogni és ismét létrejön a generátor üzem, csak most impulzusszerűen. Fékező ellenállás nélkül ez hibajelzéshez vezethet.
  • Ha a motor elektromechanikus fékkel is rendelkezik, akkor a fék kioldásáról külön kell gondoskodni, amit a frekvenciaváltónak kell vezérelnie. Vagyis nem köthető rá a kapocsdekniben lévő fékegyenírányító két fázisra fagy fázisra+csillagpontra. Ez külön kábelezést, mágneskapcsolót stb igényel.
  • Előfordulhat hogy külön hűtőventilátort kell szerelni a frekiváltós motorra, mert ha teljes terheléssel huzamos ideig jár a névleges fordulata alatt, akkor a saját hűtése esetleg nem lesz elég hatékony.

Felhasználók, akik megköszönték:


Nem elérhető balzsi

  • Tanuló
  • Villanyász
  • *
  • Hozzászólások: 329
  • Hírnév erő: 4
  • balzsi nincsen befolyása.
  • Nem: Férfi
Re:Frekvenciaváltók alkalmazása a hajtástechnikában
« Válasz #13 Dátum: 2012. November 26., 21:01:11 pm »
Üdv mindenkinek!

Idézet
Annak idején nehéz indítást csak kocsinál találtam mikor kurblivassal kellett indítani. ;D

Nekem volna egy "C" verzióm is!
Én a villamos motor "nehézindítása" alatt azt értem, hogy:
A motornak egy motorvédője és két mágneskapcsolója van. Egy üzemi és egy indító. (a motor fixen csillag vagy delta kapcsolásban van a névleges fesz.-nek megfelelően).
Indításkor mindkét mágneskapcsoló meghúz, az egyik a motorvédőn keresztül kapcsolja a 3 fázist a motorra (üzemi), a másik pedig a motorvédőt megkerülve közvetlenül (indító).
(Természetesen olvadóbetét van)
Az indító kapcsolót egy időrelé az indítást követően néhány másodperc múlva kikapcsolja és csak az üzemi marad bekapcsolva.

Nagyobb motoroknál is használják (akár 110kW-nál is), elég brutális módja az indításnak. Olyankor alkalmazzák, amikor a csillag-delta indítás nem megfelelő. Mert pl. a motor teljes terhelés mellett indul, nagy lendítő tömeggel (a cs-d indítás nem tudná felgyorsítani).

Én csak arra lennék kíváncsi, hogy egy 37kW-os, 67 A-os üzemi áramfelvételű motornak mekkora olvadóbetét kellene ennél az indítási módszernél?

Nem elérhető Marton

  • Villanyász
  • ****
  • Tudásbázis bõvítõje :)
  • Hozzászólások: 537
  • Hírnév erő: 6
  • Marton talán lesz valaki.Marton talán lesz valaki.
Re:Frekvenciaváltók alkalmazása a hajtástechnikában
« Válasz #14 Dátum: 2012. November 26., 21:17:40 pm »
A lágy indító és a "C" verziós nehéz indítás között az az alapvető külömbség, hogy a lágyindító készülékben tirisztor párok vagy triakok vannak és úgy müködik mint egy dimmer. Bekapcsoláskor egy kezdeti gyújtás szöggel(feszültséggel) indít és egy adott rövid időn belül (max 10sec) teljesen kinyitnak és átengedik a teljes teljesítményt. Lehet állítani a kezdő értéket és a felfutási időt is. A végén a félvezetőket "relével" is áthidalja, hogy ne legyen feszültségesés , azaz ne melegedjen.
A "C" verziónak a titka a túlbiztosítás és motorvédelem kiiktatása az indítás rövid idejére.

Felhasználók, akik megköszönték:


 

Hasonló Témák

  Téma / Indította Válaszok Utolsó üzenet:
5 Válaszok
6388 Megtekintések
Utolsó üzenet: 2014. Július 15., 23:29:25 pm
írta 980POWER
0 Válaszok
791 Megtekintések
Utolsó üzenet: 2013. Október 05., 13:44:58 pm
írta nova
1 Válaszok
1353 Megtekintések
Utolsó üzenet: 2014. Március 26., 01:40:20 am
írta Simon Endre
10 Válaszok
3882 Megtekintések
Utolsó üzenet: 2014. Július 16., 19:44:14 pm
írta nyaki
25 Válaszok
5487 Megtekintések
Utolsó üzenet: 2016. Szeptember 03., 18:30:44 pm
írta Sztrogoff