• Emelõgépek biztonságtechnikája, villamos szerelése 4 2
Jelenleg:  

Szerző Téma: Emelõgépek biztonságtechnikája, villamos szerelése  (Megtekintve 2151 alkalommal)

Nem elérhető JUVILLTopic starter

  • Régi motoros
  • *****
  • Tudásbázis bõvítõje :)
  • Hozzászólások: 1.503
  • Hírnév erő: 19
  • JUVILL egy emelkedő csillag!JUVILL egy emelkedő csillag!JUVILL egy emelkedő csillag!JUVILL egy emelkedő csillag!JUVILL egy emelkedő csillag!JUVILL egy emelkedő csillag!
  • Nem: Férfi
    • www.juvill2004..hu
Emelõgépek biztonságtechnikája, villamos szerelése
« Dátum: 2012. Október 20., 17:57:19 pm »

Mennyire ismerjük ezeket a berendezéseket?
Villamos szempontból kik szerelhetik az emelõberendezéseket, darukat?
Illetve kik végezhetik karbantartásukat, javításukat?
Az emelõgépek biztonsági szabályzatán kívül milyen elõírások vonatkoznak a felülvizsgálatukra?
Villámvédelmi szempontból hogyan történik a például a toronydaruk besorolása?
Hogyan kell földelni a szerkezeteket?
Kik vezetheti, kik tehetnek bejegyzést azt emelõgépnaplóba?
Kicsit sokrétû a téma, gondolom egy pár hozzászólásban tudunk róla beszélni.

Nem elérhető Könyves Kálmán

  • Villanyász
  • ****
  • Hozzászólások: 506
  • Hírnév erő: 5
  • Könyves Kálmán nincsen befolyása.
Re:Emelõgépek biztonságtechnikája, villamos szerelése
« Válasz #1 Dátum: 2012. Október 20., 19:22:47 pm »
15 évig dolgoztam egy cégnél, ahol a napi feladataim közé tartozott a daruszerelés és minden egyéb daruval kapcsolatos munka.
Kb. 80 db, 0,5- 10T teherbírású, rögzített emelõmacska, oszlopos forgódaru, híddaru, bakdaru, 8-10 gyártótól.
Az alábbi ismeretek innen vannak, ha olyat írnék, ami nem állja meg a helyét, nyugodtan javítsatok ki!

Villamos szerelés tudtommal nincs külön szakirányú végzettséghez kötve, villanyszerelõ, erõsáramú berendezésszerelõ végzettséggel tettük ezt, évente többször volt munkavédelmi ellenõrzés, ezt soha nem kifogásolták. Ugyanez vonatkozik a karbantartásra és a javításra is.

A daruk felülvizsgálata negyedévenként és évenként esedékes, mindegyikre pontról pontra leírt protokoll vonatkozik, amelytõl nem lehet eltérni. Ezek a vizsgálatok két nagyobb fejezetbõl, szerkezeti vizsgálatból és villamos felülvizsgálatból állnak. Szemrevételezéses, mûködési ellenõrzés, terheléspróba, biztonsági berendezések ellenõrzése, mérések elvégzése.
A negyedéves vizsgálatokat magunk végeztük és dokumentáltuk, az éves felülvizsgálatot viszont csak regisztrált emelõgép szakértõ végezheti.

Az üzemeltetõnél, ahol szükséges, emelõgép ügyintézõt alkalmaznak, ez OKJ végzettséghez kötött munkakör, érettségivel megszerezhetõ, (de gépész vagy villamos gyakorlat nélkül nem lehet egyszerû felelõsséggel ellátni). Az õ feladata az üzemeltetõ megbízása alapján az emelõgépek üzembe helyezésében való részvétel, gondoskodás a teherfelvevõ eszközök használatba vételérõl, azok rendeltetésszerû használatáról, a használati utasítások kezelõknek való biztosításáról, a használaton kívüli emelõgépek elõírás szerinti tárolásáról, a selejtezési javaslatok elkészítésrõl, biztonságos állapotuk megõrzésérõl, az idõszakos vizsgálatok elvégeztetésérõl vagy elvégzésérõl, az emelõgépekkel kapcsolatos adminisztráció elvégzésérõl, a bizonylatok megõrzésérõl, stb.(másolat egy tanfolyamleírásból)

Az emelõgépnaplóba fõleg a kezelõnek kell mûszakkezdéskor az általa elvégzett vizsgálatot bejegyezni, ezáltal õ a legelsõ felelõs azért, hogy ne használjanak olyan berendezést, ami nem hibamentes. Ide be kell jegyezni azt is, ha hibát talál, ennek javítását a javítást végzõnek is be kell jegyezni. Ha a meghibásodás nagyobb mértékû, fõdarabot érint például, a darukönyvbe is be kell jegyezni.

Emelõgépet vezetni általában könnyû vagy nehézgépkezelõi képesítéssel lehet, melyet ki kell egészíteni a megfelelõ típusvizsgával. 




 

Üzenet összefûzve: 2012. Október 20., 20:39:20 pm
A villamos rendszerük alapkiépítése általában hasonló, a funkciók a következõk(egy köteles híddaru a példa):
-emelés-süllyesztés
-macskahaladás(ami az emelõmûvet mozgatja)
-hídhaladás(amire a macska van felfüggesztve)

Az emelés általában egy darab kétsebességes motorral van megoldva, mechanikus vagy elektromágneses fékkel. Az emelés egy túlterhelésgátlóval van felügyelve, mely túlterheléskor az emelést letiltja, a süllyesztést viszont lehetõvé teszi. Általában az egyik kötélág vége egy mérõcellán keresztül csatlakozik a daruszerkezethez, melynek jeleit egy elektronikus vezérlõegység dolgozza fel, és avatkozik be a vezérlõkörbe. Általában ez a motor a legnagyobb teljesítményû. Komoly mechanikus áttételen keresztül hajtja az emelõdobot köteles emelõmû esetén. Ha mechanikus fék van, akkor a motor forgórésze kúpos, és az indító áram hatására egy rugó ellenében mozdul el a forgórészben, oldva a féket. Kikapcsoláskor visszatér nyugalmi állapotába és a fék újra fog. Elektromágneses féknél bekapcsoláskor a tekercs a féklapot rugó ellenében magához húzza és így old.
A kötéldobhoz alsó és felsõ végálláskapcsoló(k) vannak felszerelve, sokszor külön a lassú és a gyors fokozathoz. Ez lehet egy egyszerû mechanikus végálláskapcsoló, de a hajtásra szerelt állítható kapcsolómû is.

A macskahaladás egy motor, egy vagy két fokozattal, általában kisebb teljesítményû. Végállással nem mindig van felszerelve, lehet csak rugalmas ütközõ a véghelyzetekben.

A hídhaladás általában újabban 2 motorral a híd két oldalán, szintén 2 sebességes. Régebben volt 1 motor a híd közepén elhelyezve kétoldali kihajtással. Végálláskapcsolók.

A vezérlés többnyire függõkábelen elhelyezett speciális darukapcsoló. A kapcsolókon kell lenni egy kulcsos fõkapcsolónak, egy vészki gombnak, egy hangjelzést mûködtetõ gombnak, és az irányokat mûködtetõ, ált. kétsebességes nyomógombnak.
A vezérlés általában törpefeszültségû, de léteznek olyan daruk, amelyek a forgásirányváltást és a fokozatkapcsolást is a függõkapcsolóban oldják meg, itt a 400V lent van kézben a kapcsolóban, megkülönböztetett figyelmet igényel!

A kábelezés lapkábelekkel, C-sínben guruló függesztett kábelkocsikkal van megoldva, ha lehetõség van rá a szekrény és a motoroldalon is gyorscsatlakozókkal, gyors cserélhetõség érdekében. A betáplálás az áramvezetõ sínekrõl szóló fórumtémában megírt módon.

Ahol a helyzet megkívánja és van rá pénz is, rádiótávvezérlõ is alkalmazható. Elõnye a nagyobb mozgékonyság, hátránya, hogy érzékenyebb a mechanikai sérülésekre, akkukat kell töltögetni, és drága.

Minden darunak kell hogy legyen a földi betáplálásnál egy zárható fõkapcsolója, és fázis jelzõ lámpái.

Üzenet összefûzve: 2012. Október 21., 10:16:27 am
Egy vizsgálati jkv. minta:


Üzenet összefûzve: 2012. Október 21., 10:28:24 am
Egy könyv a témáról:

Felhasználók, akik megköszönték:


 

Hasonló Témák

  Téma / Indította Válaszok Utolsó üzenet:
5 Válaszok
4403 Megtekintések
Utolsó üzenet: 2011. Március 13., 08:04:14 am
írta gaborbizt
3 Válaszok
5035 Megtekintések
Utolsó üzenet: 2017. Június 15., 17:01:47 pm
írta Sztrogoff
7 Válaszok
3276 Megtekintések
Utolsó üzenet: 2015. Június 25., 20:35:52 pm
írta petike199600
7 Válaszok
3080 Megtekintések
Utolsó üzenet: 2014. Március 25., 18:23:08 pm
írta tothgyula
6 Válaszok
983 Megtekintések
Utolsó üzenet: 2017. Január 15., 10:39:41 am
írta Sztrogoff