Kétsebességű, pólusváltós, Dahnlander villanymotor.

Indította balzsi, 2013. március 02., 22:07:20 DÉLUTÁN

Előző téma - Következő téma

balzsi

A csillag-delta kapcsolás témában Szirty, Petikének a következő feladattal állt elő:
IdézCsinálj irányváltós csillag-delta kapcsolást két sebességű motorhoz.
Én elkezdtem keresgélni a neten, találtam egy oldalt, ahol lehet erről némi információt kapni: http://www.iramko.com/Villanymotor_bekotes. Itt viszont én úgy értelmezem, hogy a kétsebességű villanymotorok csak csillag kötésben vannak. Ebben szeretnék némi felvilágosítást kérni.

czapi

Üdv!

Moeller zsebkönyv

A 8. fejezet(330. oldaltól) szól a villamos motorokkal kapcsolatos tudnivalókról.

Szirty

Helló balzsi!

Idézetet írta: balzsi Dátum 2013. március 02., 22:07:20 DÉLUTÁN
Itt viszont én úgy értelmezem, hogy a kétsebességű villanymotorok csak csillag kötésben vannak. Ebben szeretnék némi felvilágosítást kérni.

Van olyan motor is ami Y-D indítású és két fordulatú. Bár nem gyakori.
A példát a gyakorlati munkából merítettem. Egy vágó berendezésben van egy fűrésztárcsa hajtó motor, ami 13/16.5 kW teljesítményű. A mérete és fordulata miatt Y-D.
A két fordulatra azért van szükség, mert a fűrésztárcsa helyett marótárcsával is tud dolgozni, amihez kisebb fordulatszám kell.
Az irányváltást már csak bonyolításnak szántam :)

Laandro

Üdv.m!

Esztergákon, marókon megtalálható ez a megoldás. Az igaz, hogy ezeknek a gépeknek jó része már csak ipari emlék, de még vannak működő példányok. Hűtés, szellőzés technikában ma is használtak ezek a D/YY motorok, nagy teljesítményeket lehet működtetni egyszerű fordulatszámváltással.

Szelei

Azért, hogy ne ipari emlékként emlegessük azt a motorindítást, pár példa a fa megmunkáló gépeknél.

Előtolómű amik a fa és a szerszámok közötti sebességet határozzák meg, ezeket még fogaskerekes sebesség váltóval is meg spékelik. Mozgásukat mind két irányba használják.

Nagy szélező csapozógép asztal mozgatása is hasonló plusz varió ékszíjhajtás adja a finomabb sebesség beállíthatóságot. :)

Azért ne írjuk le ezt az indítási módot. Sokszor olcsóbb megoldás mint egy frekiváltó ha csak két sebesség az igény.

szmihaly

IdézAzért, hogy ne ipari emlékként emlegessük azt a motorindítást

Azért használnak még a légtechnikában, a hőcserélőknél,ahol nem kell a folyamatos légmennyiség szabályzás,frekiváltó helyett.

Duplán tekercselt többfordulatú motorok,amit majdnem mindenki ismer:rövidrezárt forgórészű automata mosógép motorok,azok is 2-3 fordulaton pörögnek. :)

Valamikor a 70-80 as években lehetett találkozni duplán tekercselt dahnlander motorokkal. Ezek három sebességen forogtak 2880/1440/960. A négysebességes 2880/1440/960/480. Na a négysebességes motort volt érdekes bekötni,a motorból kijött 12 szál vezeték + a test. :) Ez már tényleg ipari emlék.

balzsi

Az elmúlt napokban próbáltam összerakni képet magamban a kétsebességű motorokról és ezt összekapcsoltam Szirty feladványával (Petikének írta).
IdézCsinálj irányváltós csillag-delta kapcsolást két sebességű motorhoz. Kapcsolóval lehessen választani a gyors és lassú sebességek között. Ha az indítás a sebességválasztó kapcsoló gyors állásában történik, akkor először lassú sebességfokozatban indítson delta kapcsolásig utána egy másik idő elteltével váltson gyors sebességre. Ha már deltában forog a sebesség váltó kapcsoló átváltásakor, akkor késedelem nélkül kapcsoljon másik fokozatra.  :-)
Nekiveselkedtem és csináltam róla egy rajzot. Várom az észrevételeket.  ;)

Marton

Balzsi!
A motor bekötése, müködése ilyen alkalmazásban számomra egyenlőre nem világos, Jobban utána kellene néznem nekem is, hogy azt véleményezzem.
A K7 és K9 időrelékről többet kellene tudni, milyen gyártmány, pontosabban milyen típusú időzítés beállítású az alkalmazásban. A jelenlegi rajzból az derül ki, hogy kikapcsolás késleltetett. Így itt nem lehet megfelelő mert amikor a B1 pontra feszültség kerül, azonnal meghúz és bontaja a K9 a vezérlést, tehát el sem tud indulni a vezérlés, (megszakításos csengőként kerregnének a mágneskapcsolók). Ha olyan az időkapcsoló mely a B1 feszültség megszüntekor húz meg a reléje és a beállított idő után enged el, akkor jó, ezzel az ujraindítás lehetősége van késleltetve.
A K7 időrelére esetén is hasonló a helyzet, pontosabban oda egyszerű meghúzás késleltetett kellene. A K6 delta kapcsolónak az időrelé  funkcióját kell kiiktatni, hogy a sebesség átkapcsolás delta üzemben már azonnal átkapcsolható legyen.
Szerintem a K6, K10 főáramköre és vezérlése is problémás, de bizonyosan lesz valaki aki ismeri az ilyen motor alkalmazását és majd megválaszolja. Valószínüsítem, hogy a K10 nem is kell.

balzsi

Üdv Marton!

Köszönöm, hogy az éjszakában fordítottá időt a rajzomra. A K9 relé valami hasonló lenne: http://www.elkoep.hu/fileadmin/produkty/Elko/CRM-93H/HU/Manual_CRM_93H.pdf, "g" funkcióval. A K7 relé "f" funkcióval működne, de itt hibáztam a rajzon, amit most javítottam. A K10 szükségessége számomra is bizonytalan, azért rajzoltam így, mivel K3 nyitásával, azaz magas fordulaton nem lenne delta kapcsolás (szerintem).

Marton

Balzsi!
A K9 időrelé a "g" funkcióval pont azt csinálja mint amit írtam, tehát az akkor jó.
A K7 időrelé szerintem lehetne egyszerű meghúzáskésletetett is mely a S2 kapcsoló elötti öntaró feszültségre lenne kötve.