"Kúszó macska" védelme

Indította coyote2, 2015. március 08., 15:35:59 DÉLUTÁN

Előző téma - Következő téma

coyote2

Adott kettő rögzített pályás emelő daru, a szocializmusban tették fel, tokozott szekrényben pusztán olvadó betéttel biztosítva. A motorok egyetlen betáppal 5*4-es alu vezetekkel megtáplálva, se MVK, se áramtalanító kapcsolo, a fel-le, ill.  az előre-hátra mozgató motor külön nincs ugye szétválasztva, azokat kellene "megvédeni" . Javított, ill. alakított-e már ki vki. Védelmet, azt hogyan csinálta?

Sent from my Radar C110e using Tapatalk

JUVILL


"Futómacskának" ismerem.
Javítani nem javítottam, felülvizsgálni igen.
Először is alkalmazni kell az Emelőgépek Biztonsági Szabályzatát.
Másodszor. Ha "szocialista korszak" ha nem, kizárt dolognak tartom, hogy csak biztosíték lehet. Meg kell nézni jobban!
Ismerni kell a motor, motorok teljesítményét. Ehhez nem csak zárlat- és túlterhelésvédelmet kell szerelni, hanem a motorokhoz hővédelmet is.
Nagyon összetett téma biztonságtechnikai szempontból, ismeretek zömét teszi szükségessé.
Gondolom a kollégáknak is lesz ehhez véleményük.

coyote2

Akkor első az ismerkedés a felépitésével, majd a legmegfelelőbb védelmek megtervezése, majd a kialakítás, mindeközben tanulás tanulás?

Sent from my Radar C110e using Tapatalk

Simon Endre

Üdv  coyote2 !
Ha ez egy ezeréves sárgadobozos balkankar daru akkor azt bizonyítja, hogy jól bírta. A nagyon nagy alakítgatás a te kontódra megy, mert ezt így engedélyezték gyártmányszinten és az emelőgépek alakítgatása bíztonsági szempontból akkor sem volt megengedve. Az hogy minden főáramköri és nincs motor hővédelem az ne zavarjon, viszont a pályamenti főkapcsolót és a bekapcsoltságot jelző lámpákat feltétlen pótolni, ha azok nicsenek kiépítve. Ha nincsenek a hosszmozgásra végkapcsolók, akkor az a kis motorteljesítmény és a csekély menetsebesség miatt lett elhagyva. A motorok egyébiránt közvetlen két fázis cserélgetésével vannak működtetve a harmadik fázis folyamatosan rajt van a motorokon. A hosszmotor még terheletlen darunál sem "kapar el" véghelyzetben, vagy ha igen a darupályáról a zsírt, olajat ideje lemosni. Az emelés  ugyanez a szitéma, csak a ott vannak végkapcsolók is természetesen csak két fázisban. Mivel ez a gép csak kezelő jelenlétében működik az ésszerű használat humán tényező. Gondolj bele, ha  a te fejed felett egy 2 tonnás munkadarab sorozatos emelgetése közben "fennmarad", mert kioldott a motorvédő, hozol létrát felmászol 5-6m magasra és visszaállítod a hőkioldót a vastelep közepén  mondjuk éjjel esőben?  No és akkor citáljuk a  korabeli szabvány előírást; A túlterhelés védelem aktív működése tilos olyan berendezéseknék, ahol a váratlan kikapcsolás veszély forrása lehet. A szabvány további, akkor abszurd előírása; Ilyen esetben túlterhelés jelző berendezést kell alkalmazni!  No komment.

coyote2

 orosz felíratos monstrum 6m magasban, a végállás kapcsolok működnek, daruvezérlő csere volt most az egyiken, a másik meg se nyikkan. Akkor ha jól értem a főkapcsolot es a jelző izzokat a tokozotra szereljem fel. Az olvadokat cserélném kismegszkítókra és szükséges legalább 1db 3 fázisú Ávk is. Jol gondolom?

Sent from my Radar C110e using Tapatalk

Könyves Kálmán

Endre!

Mi a helyzet az emelés túlterhelés védelmével? (túlterhelésgátló) Szélsőséges esetben elszakíthatod az emelés kötelét, ha nincs pontosan beállítható túlterhelés ellen védő eszköz. Ezek többnyire az emelés irány áramkörét szakítják meg (tiltják) így a süllyesztést nem befolyásolják. Ez persze nem a motorvédő kapcsolás amiről eredetileg szó volt. 1,25-szörös névleges terheléssel kell a terheléspróbát az előírt időközönként elvégezni, a túlterhelésgátlót a névleges teherbírásra kell beállítani.

Mit mond az emelőgép ügyintéző, van e a cégnél rendszeresítve ilyen szakember?

EBSZ http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=99900047.GM

ÁVK: én olyan darut még nem láttam, amiben be lett volna építve.
(Előző munkahelyemen kb. 80 db volt 10 féle gyártótól 250kg -tól 10 T-ig. Mi szervizeltük és vizsgáltuk is, az éves felülvizsgálaton kívül, amit csak emelőgép szakértő végezhet)

Ermi

Amit én ismerek, futómacskán fent lemezszekrény, benne a két motornak külön (mk hk) működtető (tr.) biztosítékkal. Darukábelen lógó kezelő, a lemezszekrényből (előre-hátra, fel-le).
Munkavédelmi ellenőrzéskor kérték:
-kulcsos áramtalanító kapcsoló (zárhatóság) 
-a pálya két végén fent lámpa (üzemben) folyamatosan világít.   (Pl. hajólámpa)

coyote2

Ugy látom belenyultam a jóba, utánna kérdezek mi van a berendezésekhez. Az Ávk-ra a tokozottba gondoltam ahonnan meg van táplálva a cicuka vagy öngól lenne? Ami biztos, hogy nincs nekik: emelőgép ügyintéző,

Sent from my Radar C110e using Tapatalk

coyote2

A két végén müködéskor világito lámpa, kulcsos kapcsolo, ill. a felulvizsgalati jkv érvényes. A tulterhelés elleni védelemnek a lemezszekrényben lenne a helye?

Sent from my Radar C110e using Tapatalk

coyote2

Ha nincs érvényes jkv az éves felülvizsgálatrol nem hasznalhatnak jol gondolom? Ellenben, ha üzemkészre meg vannak csinálva akkor már a felülvizsgálatot kell megcsináltatni az arra alkalmas vizsgálóval, de kérdés megcsinálhatom-e én a felkészítést az itt leirtak alapján vagy le kell mondanom róluk?

Sent from my Radar C110e using Tapatalk