Miért éri meg intelligens épületet építeni?

Indította nyaki, 2012. április 21., 19:22:31 DÉLUTÁN

Előző téma - Következő téma

nyaki

Nova!
Az autós márkaszervizt ne hasonlítsuk a villanyszereléssel. A villanyos már majdnem olyan, mint egy háziorvos. Ha telepítetted nyilván téged fognak hívni az elsõ csalódásig, de a márkaszerviz az kötelezõ, akár jól, akár rosszul csinálják meg. És igenis gyakorta elvárják, hogy ha már Te telepítetted, akkor javítsd is ki és ezt persze természetesnek veszik és gyakorta meg sem kérdezik, hogy mennyivel tartoznak. De persze a tartozást kulturált módon másképpen is be lehet "hajtani"!
Én végzett RTV mûszerészként kezdtem a munkámat, mint 2. szakma és azt kell hogy mondjam, én anno éreztem és tudtam, hogy igen megbecsült és köztiszteletben álló személynek tartottak az ügyfeleim. Na de most, hogy ennyire ledegradálták a szakmákat és lassan még egy WC-s néninek is diploma kell,...hát  ez az ami igen elszomorít és borús a jövõképem, mert egy diplomával nem adnak tudást is és intelligenciát is. Márpedig minden szolgáltatói szakmához e két feltétel elengedhetetlen, de az ügyfelek részérõl is elvárható lenne, tisztelet a kivételnek persze.

nova

@JUVILL  milyen jellegû karbantartásra gondoltál? Szerintem ilyen rendszernél is a szokásos csavar utánahúzás lehet maximum, vagy hasonló mint a biztonságtechnikában. Érzékelõk tisztítása, esetleg rendszer teszt. De nem hiszem, hogy ezekre a dolgokra szükség lenne.
@nyaki én csak rávilágítani akartam egy példán keresztül arra, hogy a megfelelõ tudásért lehet megfelelõ pénzt is kérni. (Lehet az autós példa nem a legjobb) Amúgy a márkaszervizbe sem kötelezõ hordani az autót, csak a sok számítógép miatt ami az autóban van õk rendelkeznek általában célgéppel hozzá, hogy megállapítsák mi a baja.
A javítás ugye két oldalú lehet. Ha elrontottam és hibáztam a rendszer telepítésénél nyilván akkor nem számlázhatók minden alakalommal amikor kimennék például, hogy próbálkozok a rendszer megfelelõ mûködésre bírásával. Ilyenkor nem is hiszem, hogy nagyon meg lennének elégedve a megrendelõk. Ha nem a telepítésbõl adódik a hiba akkor megint más a helyzet.
Természetesen nem meggyõzni akarlak. Én csak a személyes véleményemet fejtem ki a témával kapcsolatban. Bevallom én látok lehetõségeket abban, hogy ilyen irányba is érdemes nyitni. Hiszen ezzel is csak a magunk értékét, vagy a szolgáltatásunk értékét tudjuk növelni. De hogy visszakanyarodjunk a téma irányvonalához, ha valaki megengedheti magának egy ilyen rendszer telepítését akkor te javasolnád neki? Én nagyon sok helyen azt látom, hogy nem a családi házas területeken egyre több helyen fonódik össze az automatika és a vezérléstechnika az erõsáramú rendszerekkel és az informatikai rendszerekkel.
Villanyszerelõ fórum szabályzat - Kezdő fórumozók figyelmébe! - Közlemények

Privát üzenet funkció nem szakmai kérdések megválaszolására van fenntartva!

JUVILL


Rosszul írtam. Nem karban tartásra gondoltam elsõ sorban, hanem javításra.
Garanciális javításra. A garanciális idõre.
Mint minden mûszaki rendszer, ez is meghibásodhat.
Mivel eleve magas a kivitelezés költsége, feltételezem, hogy meghibásodás esetén a javítás sem 2000 Ft.
Statisztika nem hiszem, hogy rendelkezésre áll e tekintetben, de ha volna ehhez valamilyen információ, azt szerintem a fórum tagjai szívesen vennék.
Ezzel nem azt akarom elérni, hogy ellenpropagandát csináljak egy korszerû rendszernek, hanem inkább a tisztán látás céljából tartanám ezt szükségesnek. Fõleg azért, mert korábbi hozzászólásban olvasható, hogy a rendszer milyen drága, és mennyi a megtérülés ideje.
Ezt az idõt - mûszaki állóképesség szempontjából - hosszúnak találom. Ha statisztika szerint figyelembe vehetõ lenne, a javításokra fordított költség, akkor elképzelhetõ, hogy ez a megtérülési idõ kicsit sántít.
Azzal is tisztában vagyok, hogy ilyet akárki nem szereltet. Ennek ellenére egy helytálló költségbecslés szerintem célszelû lenne.

nyaki

Tudjátok ha bekerült az IT a villanyász szakmába, akkor mindenki kösse fel a gatyáját, mert az IT szakma olyan gyorsan változik, hogy ezt már alsógatyával sem tudom követni. Szerintem egy villanyszerelõnek pont elég azt a temérdek és állandóan változó szabványt naprakészen követni és alkalmazni, nem kellene az IT rendszerekkel erõlködni, mert minél szerteágazóbb lesz a kötelezettségünk, annál jobban a minõség rovására fog menni minden.
Mire is gondolok. Orvosok is egy iskolát végeztek és mégis szakágat választanak a végére, mert lehetetlen mindent elsajátítani, vagy ott vannak az informatikusok, akinek egy részébõl üzemeltetõ lesz a másik részébõl programozó, a harmadik része pedig hardveres, meg a franc se tudja már milyen szerte ágaztak azok is. Vagy itt van a mi szakmánk. Nem mindenkibõl lesz felülvizsgáló.
Teljesíteni a maximumot csak úgy lehet, ha konkrétan azzal foglalkozol, ami a specifikációd. Persze attól még tudnod kell, hogy mirõl szól elméletben az egész szakma, de jobb ha nem kontárkodik bele senki gyakorlati tapasztalat hiányában, mert mindent nem lehet elsajátítani, mindig lesz egy okosabb és ügyesebb nálad a témában és ha ez kiderül, akkor nagyot koppanhatsz, így lesz az addig ûberfasza szakiból mekkmester, a kuncsaft és (ne adj Isten) a kollégák szeme láttára. Erre mondják, hogy "a cipész maradjon a kaptafánál".
Én is elvégeztem már a franc se tudja hány iskolát és magántanulmányt, ezért sok mindenhez hozzá tudok szólni, sõt tanácsot is tudok adni, de amikor a típusismeret gyakorlati részére kerülnek a dolgok, ott biz vannak hiányosságok. Sokszor olyan helyekre hívnak, hogy oldjam meg egy riasztó, vagy hõtechnikai vezérlõközpont programozását és javítását, de mivel nincs típus ismeretem, így nekem ott elõbb meg kell tanulni a rendszer logikai felépítését és mûködését, paramétereit és csak utána kezdhetek hozzá, de amíg az erre fordított idõt a valódi szakmám rejtelmeivel tölteném és abban érezném magam igazán profinak, addig ilyen faxszágokkal kell tölteni az idõt, ami nyilván csak nekem jó, mert ugye "a jó pap is holtáig tanul", de lássuk be, hogy pont ezért, soha nem leszek a klasszikus értelemben vett polihisztor. :-\

Zoli

Szerintem nem kell ebbõl ekkora ügyet csinálni, aki nem ért az épületfelügyeleti rendszerhez, az ne programozza! Egy villanyszerelõnek nem is az a dolga, hogy megtanulja, hogy hogyan mûködik egy KNX rendszer, de azért nem árt ha ismeri a rendszerben lévõ lehetõségeket, hogy tudja ajánlani ügyfeleinek. Ismerjen egy olyan céget aki KNX rendszert tud programozni. Igaz, annyit azért nem árt megtanulni, hogy hogyan kell a BUS-kábellel bánni.

Az ilyen projekt -csak a tisztán látás miatt- általában úgy néz ki, hogy a villanyszerelõ mester elintézi a kábelezési munkálatokat, felszereli a csatlakozó aljzatokat, amihez nem kell új ismeretet szereznie -ne terheljük szegényt-, majd amikor végzett, jöhet a programozó csapat, ekkor felkerülnek a KNX készülékek, jöhet a programozás -amit elõzetesen az ügyféllel megbeszéltünk-. Eltelik néhány hét, telefonál az ügyfél, hogy ezt inkább így szeretné, azt meg úgy. Akkor el kell menni -ingyenesen, mert a megállapodásban meg kell egyezni, hogy hányszor lehet ingyen módosítani- meg kell csinálni a módosítást amit kért és ennyi. Ha legközelebb is kell valamit módosítani, akkor kell adni egy ajánlatot, ha megrendeli megrendeli, ha nem nem.

A garanciás problémák -ha tényleg garanciálisak- akkor természetesen ingyenesek. Általában a készülékre és a rendszerre is 1 év garancia van. Az MDT termékekre 3 év a készülék garancia! Ha olyan a probléma, hogy pl, az érintésvédelmi felülvizsgáló belemér egy dimmerbe és az tönkremegy, akkor azt természetesen valakinek ki kell fizetnie...

nova

@Nyaki nagy igazság van abban amit írsz, hogy aki mindenhez ért az semmihez. Szerintem Zoli jól leírta a gyakorlati megvalósítási részét. :) A lényeg szerintem, hogy ismerkedjünk meg az ilyen jellegû technológiákkal is, hogy ha egy megrendelõ igény érkezik egy ilyen tudású rendszer megvalósítására, akkor részt tudjunk venni a munkában.
Villanyszerelõ fórum szabályzat - Kezdő fórumozók figyelmébe! - Közlemények

Privát üzenet funkció nem szakmai kérdések megválaszolására van fenntartva!